Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af NWF » 15. nov 2021, 11:42

Jeg begynder så småt at skal til at have kiggede lidt på en 9mm pistol - jeg er på ingen måde særligt vidende om pistoler, og skyder alene på ren glad-amatør-hygge-basis, og det kommer ikke til at ændre sig da jeg ikke har mere tid til dette end jeg har.

Min ønske er en allround pistol som både kan bruges til skive og terrænskydning, og evt IPSC - vil helst ikke have en brugt pistol, og kunne jeg finde noget som koster op til 15.000 kr. og gerne mindre(evt. udstyr kommer ved siden af) så ville jeg være glad.

Er det muligt? Findes en sådan pistol? Skal jeg tage højde for nogle bestemte ting ift forskelligt brug af den?

Har skudt med lidt forskelligt(Sig Sauer P226 og P320, BUL, Glock(nej tak), STI, SPS, CZ, Infinity(ude af min prisklasse :biggrin:)) - og p.t. har det været P226 og en BUL jeg har skudt bedst med.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

PSP
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. aug 2021, 20:20
Interesser: sports skydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af PSP » 15. nov 2021, 13:17

du kan jo prøve og kikke på Armscor 1911 A2 ProMatch Ultra HC FS 9mm. Fin skyder ud af boksen til 12995,-. fornuftige sigte, rimeligt aftræk og mulighed for på sigt at opgraderer med et bredt udvalg af dele, uden at det behøves at koste det helt store. Der er både forhandler i Jylland og på Sjælland.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af PSindrup » 15. nov 2021, 14:07

NWF skrev:
15. nov 2021, 11:42
Jeg begynder så småt at skal til at have kiggede lidt på en 9mm pistol - jeg er på ingen måde særligt vidende om pistoler, og skyder alene på ren glad-amatør-hygge-basis, og det kommer ikke til at ændre sig da jeg ikke har mere tid til dette end jeg har.

Min ønske er en allround pistol som både kan bruges til skive og terrænskydning, og evt IPSC - vil helst ikke have en brugt pistol, og kunne jeg finde noget som koster op til 15.000 kr. og gerne mindre(evt. udstyr kommer ved siden af) så ville jeg være glad.

Er det muligt? Findes en sådan pistol? Skal jeg tage højde for nogle bestemte ting ift forskelligt brug af den?

Har skudt med lidt forskelligt(Sig Sauer P226 og P320, BUL, Glock(nej tak), STI, SPS, CZ, Infinity(ude af min prisklasse :biggrin:)) - og p.t. har det været P226 og en BUL jeg har skudt bedst med.
Jeg ville prøve at låne samtlige de pistoler jeg kunne få fingrene i, i den lokale klub - også de privatejede, i den udstrækning ejeren vil låne sin pistol ud - og se om det ikke gav et fornuftigt beslutningsgrundlag.
Du har jo allerede prøvet dig frem til at det ikke skal være en Glock :giggle:

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2021, 15:19

Du skal have en 5'' skyder i stål og med doublestack magasiner :thumbup: så er du dækket ind til alle de discipliner du kan komme ud for i DK.

Og der er flere gode bud i den kategori.

Når nu du primært gør det for hyggens skyld, og ikke nødvendigvis med ønsket om at blive danmarksmester, så ville jeg kigge efter hvilken pistol du selv synes er fed!

En del af glæden er altså også, at stå med den ''fedeste skyder'' i hånden :biggrin: (men ikke nødvendigvis den bedste).

De bud du selv kommer med er alle fornuftige, men også ret forskellige.

Personligt mener jeg ikke at man går helt fejl af en fornuftig 1911/2011 pistol, men ikke alle er lige glade for den platform. Mange er glade for ergonomien på CZ (og kloner), og f.eks. en Shadow 2 er nok så allround som det kan blive. P226'erne er også ganske fornuftige, specielt hvis du kommer over i retning af deres match pistoler... Men igen er det noget helt andet end de to forgående.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af O27 » 15. nov 2021, 16:58

Helt enig med Ras.Killing her - du har prøvet de fleste af de mest aktuelle pistoler. Ville kigge på P320 (endnu ikke prøvet), STI/Bul/SPS 2011 (haft SPS Pantera 2011) og CZ Shadow 2 (har jeg aktuelt). Af disse vil jeg påstå at Shadow 2 en mest alsidige da du kan købe orginalt .22 konverteringskit til den, du kan skyde den i alle discipliner (fx kan STI/SPS/Bull ikke gå i Prodcution, eller Production Optics mfl).

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af NWF » 15. nov 2021, 17:12

O27 skrev:
15. nov 2021, 16:58
Helt enig med Ras.Killing her - du har prøvet de fleste af de mest aktuelle pistoler. Ville kigge på P320 (endnu ikke prøvet), STI/Bul/SPS 2011 (haft SPS Pantera 2011) og CZ Shadow 2 (har jeg aktuelt). Af disse vil jeg påstå at Shadow 2 en mest alsidige da du kan købe orginalt .22 konverteringskit til den, du kan skyde den i alle discipliner (fx kan STI/SPS/Bull ikke gå i Prodcution, eller Production Optics mfl).
Tak for det - er godt at vide hvad de forskellige kan "gå til" :thumbup:

Er der et sted hvor nogle har lavet en oversigt over de forskellige krav til pistoler for de forskellige skyde discipliner?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af O27 » 15. nov 2021, 17:18


Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Bofhenator » 15. nov 2021, 18:17

DGIs krav kan findes i skyttebogen:
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/re ... kyttebogen
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af SKS » 15. nov 2021, 19:17

Ras.Killing skrev:
15. nov 2021, 15:19

Når nu du primært gør det for hyggens skyld, og ikke nødvendigvis med ønsket om at blive danmarksmester, så ville jeg kigge efter hvilken pistol du selv synes er fed!
Second that.

Æstetik er vigtigt og hold dig væk fra plastik skyderne, så går du ikke helt galt i byen. 👍😉
Quando Omni Flunkus Moritati

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af InMySights » 15. nov 2021, 23:04

Sig p320 x-five
Har prøvet adskillige og skyder i en klub der også elsker at mobbe plastik skydere men må bare sige at p320 smeltede ind i min hånd og jeg skød noget nær min bedste 10 skuds gruppe da jeg prøvede den.
Prøvede et NVF medlems p226 Classic som også lå fantastisk i hånden men også en del tungere og næsten dobbelt så dyr fra ny. Man mærker også kvalitetsforskellen på poly og ren stål men performance vise er man godt kørende med begge selvom man nok bliver mobbet lidt med plastik.
p320 x-five legion kommer snart i butikkerne til omkring 13k
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Raptor357 » 16. nov 2021, 07:30

Den der med at skyderen smelter ind i ens hånd og man skyder fantastisk med den er nok det bedste argument for at man har fundet den rigtige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af MMC » 16. nov 2021, 07:42

…fra en der stod præcis samme sted for ~1 år siden (ny pistolskytte, skyder for hygge og sjov, skulle finde første 9mm)

Jeg kan kun give alle dem over mig ret: Prøv alle dem du kan komme i nærheden af; og prøv så et par mere. Jeg prøvede alt fra glock, SPS (2011), sig 226, sig 210, CZ i forskellige versioner, Pardini osv.

Jeg skulle have en der passede min bjørneklo af en hånd. I sidste ende valgte jeg dog mest med øjnene og min “indre dreng” og gik med en CZ Shadow 2 - fordi jeg synes den er fed, den havde fået gode anmeldelser, den er af metal (min præference uden anden begrundelse end “…det virkede bare federe for mig”) og så købte jeg et par lok grips med palm swell til den, så den fik tykkere greb. Hver gang jeg åbner kassen, synes jeg den er fed :smile:
Og alle andre der kan skyde, siger den skyder godt…det kommer den nok også til med mig bag knappen på et tidspunkt, men indtil da er det bare god spas og en lækker skyder. Smag er subjektivt - jeg kan bare godt lide min 9’er som er valgt med hjertet og øjnene. Den kilder alle de rigtige steder og det er altså sjovere at træne med noget der har den egenskab :biggrin:

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Marinerevolver » 16. nov 2021, 07:50

Få den set efter for revner af en V-mek eller bøssemager, samtidig for mundings slid.
Mvh. Marinerevolver :smile:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Mapzter » 16. nov 2021, 10:29

Prøv også, hvis du har mulighed for det, de nye Walther Q5 eller PDP. De jeg har prøvet har haft en rigtig fin ergonomi og aftræk. De ligger vist fra 6-7 tusinde og op til 18-19 stykker, alt efter model.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af NWF » 16. nov 2021, 14:08

Mapzter skrev:
16. nov 2021, 10:29
Prøv også, hvis du har mulighed for det, de nye Walther Q5 eller PDP. De jeg har prøvet har haft en rigtig fin ergonomi og aftræk. De ligger vist fra 6-7 tusinde og op til 18-19 stykker, alt efter model.
Har pillede ved en PDP idag - jeg kunne bestemt lide pilleriet, der blev talt meget pænt om den og prisen er god - men den er også let... vil nok gerne have noget med lidt mere gods i.. men gad godt prøve at skyde med den,,

Pillede ved nogle forskellige CZ'er - og den billige af Tactical Sport modellerne tiltalte mig meget. Godt vægt og lækkert aftræk - men skal lige have pillede ved lidt mere :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Martin G » 16. nov 2021, 15:38

Raptor357 skrev:
16. nov 2021, 07:30
Den der med at skyderen smelter ind i ens hånd og man skyder fantastisk med den er nok det bedste argument for at man har fundet den rigtige.

Præcis.

Med undtagelse af. Hvis man skyder for meget/hurtig den første lørdag i måneden, med sin nye plastik skyder :rolf: Men i det tilfælde er vi i den anden ende af skalaen :biggrin:
“Der var et egern!”

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af InMySights » 16. nov 2021, 20:26

Der er jo også et par lækre 9mm til salg herinde
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Mapzter » 17. nov 2021, 09:15

NWF skrev:
16. nov 2021, 14:08
Har pillede ved en PDP idag - jeg kunne bestemt lide pilleriet, der blev talt meget pænt om den og prisen er god - men den er også let... vil nok gerne have noget med lidt mere gods i.. men gad godt prøve at skyde med den,,
Så er der jo Q5 Steel Frame. Jeg synes i hvert fald de ligger rigtig godt i hånden, selv om jeg ikke har købt en (endnu).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Martin G » 17. nov 2021, 11:53

Mapzter skrev:
17. nov 2021, 09:15
NWF skrev:
16. nov 2021, 14:08
Har pillede ved en PDP idag - jeg kunne bestemt lide pilleriet, der blev talt meget pænt om den og prisen er god - men den er også let... vil nok gerne have noget med lidt mere gods i.. men gad godt prøve at skyde med den,,
Så er der jo Q5 Steel Frame. Jeg synes i hvert fald de ligger rigtig godt i hånden, selv om jeg ikke har købt en (endnu).
Det er altså en konge skyder! Kunne man bare handle løs, så skulle jeg også ha sådan en i skabet :smile:
“Der var et egern!”

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Nielshm » 20. nov 2021, 20:16

Hvis du er typen der gerne vil nørde og tweake, købe tilbehør og alt muligt grej, så er det ret forskelligt hvor meget der kan findes til de forskellige modeller.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Black Water » 24. nov 2021, 13:36

Køb den billigste af dem du synes er fede skydere, og brug differencen i dit budget til at købe en røvfuld ammunition.

I sidst ende bliver du god til at skyde med den pistol du træner mest med.

Jeg var heller ikke imponeret over Glock første gang jeg skulle skyde med den, men i dag er det den platform jeg er mest kompetent med.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af Ras.Killing » 24. nov 2021, 14:16

Black Water skrev:
24. nov 2021, 13:36
Køb den billigste af dem du synes er fede skydere, og brug differencen i dit budget til at købe en røvfuld ammunition.

I sidst ende bliver du god til at skyde med den pistol du træner mest med.

Jeg var heller ikke imponeret over Glock første gang jeg skulle skyde med den, men i dag er det den platform jeg er mest kompetent med.
Så er spørgsmålet om du havde været bedre, hvis du have lagt lige så mange skud i en anden platform :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af S200 » 24. nov 2021, 15:39

Jeg var præcis i din situation for 2 år siden. Jeg er primært riffelskytte og har dyrket det intenst i mange år. Manglede at peppe de lange vinter-aftner på 15 m. op med lidt mere ACTION og købte derfor en P226 i 9 mm. og et 22 vekselsæt. Det har jeg ikke fortrudt. Prøvede flere plastik pistoler men dem kunne jeg ikke ramme med :oops: Desuden er der bare noget fedt og lækkert ved en klassisk 9 mm. pistol i stål. Desuden har P226 også en spændende historie - sådan noget kan man jo også gå op i når man ikke skyder for at vinde konkurrencer.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvad skal jeg kigge efter ved valg af 9mm pistol

Indlæg af NWF » 24. nov 2021, 20:48

S200 skrev:
24. nov 2021, 15:39
Jeg var præcis i din situation for 2 år siden. Jeg er primært riffelskytte og har dyrket det intenst i mange år. Manglede at peppe de lange vinter-aftner på 15 m. op med lidt mere ACTION og købte derfor en P226 i 9 mm. og et 22 vekselsæt. Det har jeg ikke fortrudt. Prøvede flere plastik pistoler men dem kunne jeg ikke ramme med :oops: Desuden er der bare noget fedt og lækkert ved en klassisk 9 mm. pistol i stål. Desuden har P226 også en spændende historie - sådan noget kan man jo også gå op i når man ikke skyder for at vinde konkurrencer.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Jeg skød en 500 skud med en P226 på et kursus… virkelig dejligt våben…

Pt er kærligheden lidt kastede på en CZ TS2 racing green…
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar