Stor, varm sovepose til voksen mand?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Zundapp » 11. nov 2021, 07:59

Nå ikke første gang jeg er bagud på information :oops:

Lavede ellers lige en hurtig Google for at se om det var det rigtige navn jeg huskede og fandt den på lager et sted. Men det er jo meget ofte ikke til at stole på.

Ellers ærgerligt for det var en lækker pose.
Never mind the dog - Beware of the owner..

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af MMC » 11. nov 2021, 08:31

FrederikF skrev:
11. nov 2021, 07:21
Jeg vil anbefale en dobbeltpose.
Stop så et eller andet mellem 20 og 30 ned i posen, så fryser I ikke.
:giggle:
Tænker du på et vildsvin på 20-30kg? Tror det er svært at få til ligge stille :grimasse:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af C-X » 11. nov 2021, 08:39

Zundapp skrev:
11. nov 2021, 07:59
Nå ikke første gang jeg er bagud på information :oops:

Lavede ellers lige en hurtig Google for at se om det var det rigtige navn jeg huskede og fandt den på lager et sted. Men det er jo meget ofte ikke til at stole på.

Ellers ærgerligt for det var en lækker pose.
Ja, det er en fest jeg kom for sent til... :impatient:

Dengang jeg havde muligheden var valget mellem den og Carinthia Defence 4, og jeg valgte "det sikre". I dag havde jeg nok bare købt begge.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Raz 5-3x0 » 11. nov 2021, 13:37

MMC skrev:
11. nov 2021, 06:43
Raz 5-3x0 skrev:
10. nov 2021, 23:03
Jeg er en stor ka'l. 200 cm, 125 kg hvis jeg selv skal sige det.
Glem alt om carinthia. Jeg har selv haft en, byttede den dagen efter købet da den var alt for kort i den lange model.
Lige nu kører jeg med en Nordisk Celcius +4 som tre-sæson pose, og en Nordisk Celcius -10 til de kolde måneder., Det er dunsoveposer, og det er det du skal have. Komforten er uovertruffen. Temperatur-reguleringen er helt perfekt. De koster selvfølgelig mere end fiberposer men det er penge godt givet ud.
Jeg har brugt -10'eren ret intensivt gennem 5-6 år nu, og den er sprunget læk to steder. Har lavet lidt nødreparationer, men jeg må nok sande at det er tid til en ny.
Now we’re talking! En voksen mand der har spist mere rugbrød end mig :-)
Nordisk lyder som en klar mulighed, fedt med praktisk erfaring. Havde kigget på dem, men må havde overset de store versioner. Fandt en der hed Egg, men den gik ikke ned til de frostgrader. Sådan en og så kombineret med et liggeunderlag for at sikre, at kulden ikke kommer nedefra som 357’eren siger - så må de helt kolde nætter også kunne klares, ellers over jeg i bamsedragten.

Fedt fedt fedt. Tak for alle de gode forslag og erfaringer :-)
Glem bamsedragten, du bliver kold. Been there done that. Og det var med den dragt jeg bruger i Grønland på job.
Et nemt, billigt og effektivt middel mod kulde nedefra er et hypotermitæppe under liggeunderlaget. Altså de der falck/sølvpapirtæpper. Det har jeg brugt når jeg har overnattet i hængekøje det er ganske effektivt. Bare husk at lufte dit underlag om dagen for at få fugt ud. Og aldrig ALDRIG!!!!!!!!!! gå i seng med de sokker på som du har brugt hele dagen. Hvis du vil sove med sokker på, så er det friske rene sokker. Trust me. Og god fornøjelse

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Raz 5-3x0 » 11. nov 2021, 13:40

Nå ja, og så er nordisk et dansk brand. Det synes jeg også betyder noget. Men det er bare min personlige holdning

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af MMC » 11. nov 2021, 20:31

Så er der bestilt sovepose. Det blev en Nordisk Celsius -10 i str. XL. Dun, 230cm lang, egner sig til voksne mellem 195-205cm og vejer 1350gr.

Det bliver godt! Og så er jagten gået ind på et godt underlag til at smide mellem mig og boksmadrasser :-)

Endnu engang tak for hjælpen. Nu skal den bare komme og så går turen til Sverige hvor der skal fanges nogen grise!

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Marinerevolver » 11. nov 2021, 20:47

MMC skrev:
11. nov 2021, 20:31
Så er der bestilt sovepose. Det blev en Nordisk Celsius -10 i str. XL. Dun, 230cm lang, egner sig til voksne mellem 195-205cm og vejer 1350gr.

Det bliver godt! Og så er jagten gået ind på et godt underlag til at smide mellem mig og boksmadrasser :-)

Endnu engang tak for hjælpen. Nu skal den bare komme og så går turen til Sverige hvor der skal fanges nogen grise!
Husk og ryste dun soveposen efter den har været indpakket, så dunene retter sig ud, den bliver du glad for.
Mvh. Marinerevolver :smile:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Scrapper » 11. nov 2021, 22:01

MMC skrev:
11. nov 2021, 20:31
Så er der bestilt sovepose. Det blev en Nordisk Celsius -10 i str. XL. Dun, 230cm lang, egner sig til voksne mellem 195-205cm og vejer 1350gr.

Det bliver godt! Og så er jagten gået ind på et godt underlag til at smide mellem mig og boksmadrasser :-)

Endnu engang tak for hjælpen. Nu skal den bare komme og så går turen til Sverige hvor der skal fanges nogen grise!
Hvad angår underlaget, så er det bedste du kan gøre, at købe et skumunderlag som f.eks. dette:

https://www.spejdersport.dk/asivik-evam ... LoQAvD_BwE

Eftersom du allerede har komforten på plads i dine madrasser, så vil skumunderlaget give dig den klart bedste isolering nedefra, og samtidig være 100% pålideligt, da det ikke kan gå hen og punktere.

På mine ture ud i fjeld og vildmark, så er det altid skumunderlaget, som kommer med. Nu dog suppleret med et super let oppusteligt underlag for øget komfort.

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Raz 5-3x0 » 11. nov 2021, 22:11

Scrapper skrev:
11. nov 2021, 22:01
MMC skrev:
11. nov 2021, 20:31
Så er der bestilt sovepose. Det blev en Nordisk Celsius -10 i str. XL. Dun, 230cm lang, egner sig til voksne mellem 195-205cm og vejer 1350gr.

Det bliver godt! Og så er jagten gået ind på et godt underlag til at smide mellem mig og boksmadrasser :-)

Endnu engang tak for hjælpen. Nu skal den bare komme og så går turen til Sverige hvor der skal fanges nogen grise!
Hvad angår underlaget, så er det bedste du kan gøre, at købe et skumunderlag som f.eks. dette:

https://www.spejdersport.dk/asivik-evam ... LoQAvD_BwE

Eftersom du allerede har komforten på plads i dine madrasser, så vil skumunderlaget give dig den klart bedste isolering nedefra, og samtidig være 100% pålideligt, da det ikke kan gå hen og punktere.

På mine ture ud i fjeld og vildmark, så er det altid skumunderlaget, som kommer med. Nu dog suppleret med et super let oppusteligt underlag for øget komfort.
Enig. Efter at have punkteret to relativt dyre underlag bruger jeg også kun skumunderlag og som før nævnt et hypotermitæppe under liggeunderlaget hvis der er koldt.

Jeg synes at det er rart at have et underlag som man ikke skal spekulere over om der nu er skarpe småsten, spise smågrene eller lignende.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Bobo » 12. nov 2021, 12:56

FrederikF skrev:
11. nov 2021, 07:21
Jeg vil anbefale en dobbeltpose.
Stop så et eller andet mellem 20 og 30 ned i posen, så fryser I ikke.
:giggle:
En kvinde i overgangsalder varmer også helt godt :oops:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. aug 2021, 15:04
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af S - S - S » 12. nov 2021, 20:29

Nu er det så lidt for sent. Men så til fremtidige læsere.
Man får alletiders gode produkt hos isbjorn.no. For nogle få NOKs ekstra, laver de gerne en pose efter dine ønskede specs.
:10:

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Halvautomat » 13. jan 2022, 20:55

Nogen der kender denne her sovepose?
https://militaerbutikken.dk/shop/udstyr ... s-sort-ab/
Overvejer den til brug i grise tårnet som er semilukket med varme, og hvor der er en briks... Samt jagthytten med svingende temperaturer da der fyres med brændeovn.
Er kvaliteten ok, og er den til at komme ud af hvis man lige skal skyde en gris i en fart midt i en nattelur 😁 Er 1,92/100kg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af C-X » 13. jan 2022, 20:58

Den er kun 80 cm bred, så du skal godt nok være et tyndt hylster...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af MMC » 13. jan 2022, 21:09

Nu hvor tråden er genoplivet (og jeg faktisk er i Sverige på grisejagt) vil jeg da lige skrive om min Nordisk pose og det Asivik underlag jeg fik i julegave :-)

Det virker! Kort og godt. Lige nu er der jo plusgrader herovre, men mellem jul og nytår var jeg afsted og der var det -5 eller lavere om natten. Jeg sov blot i et par tynde skiunderbukser og -trøje og jeg svedte! Underlaget gjorde klart den sidste, men store forskel. Ingen kulde fra boksmadras.

I aften må jeg nok lyne lidt op, ellers smelter jeg da der er 4-5 grader.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Dansken » 13. jan 2022, 21:24


Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Lars M. L. » 13. jan 2022, 21:32

MMC skrev:
11. nov 2021, 20:31
Så er der bestilt sovepose. Det blev en Nordisk Celsius -10 i str. XL. Dun, 230cm lang, egner sig til voksne mellem 195-205cm og vejer 1350gr.

Det bliver godt! Og så er jagten gået ind på et godt underlag til at smide mellem mig og boksmadrasser :-)

Endnu engang tak for hjælpen. Nu skal den bare komme og så går turen til Sverige hvor der skal fanges nogen grise!
Hvilken model valgte du?
Vh Lars

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Cp-Medic » 13. jan 2022, 21:38

Centurion skrev:
10. nov 2021, 11:03
C-X skrev:
10. nov 2021, 10:23
Jeg er 178 høj, og kraftig af bygning. Kan kun lige være i min Defence 4 str L, i bredden over skuldrene, så jeg vil ikke anbefale dig den pose, med mindre du vil have et meget tight fit. Den er ellers rigtig lækker.

https://www.grejfreak.dk/shop/296-sovep ... sIEALw_wcB

Her kan du se målene.
Carinthia bygger ikke poser til folk over 1,85 som f.eks. trådstarter, der også får klaus af en snæver pose.
Hvis man har en sovepose til 2 pers., kan man ligge på skrå. Så er der måske lidt for rigelig plads til at holde rigtig godt på varmen, men det er da et muligt kompromis.

jeg er 188cm og 110kg og ligger fint i en defence 4

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af MMC » 13. jan 2022, 21:46

Lars M. L. skrev:
13. jan 2022, 21:32
Hvilken model valgte du?
Vh Lars
Underlaget blev det, som Scrapper anbefalede og linkede til ovenfor: Asivik Arctic mat long 14mm. Det blev julegaven fra min datter til mig :biggrin:

Og soveposen er jo som sagt en Nordisk Celsius -10 str. XL :smile:

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af Dansken » 13. jan 2022, 22:22

Cp-Medic skrev:
13. jan 2022, 21:38
Centurion skrev:
10. nov 2021, 11:03
C-X skrev:
10. nov 2021, 10:23
Jeg er 178 høj, og kraftig af bygning. Kan kun lige være i min Defence 4 str L, i bredden over skuldrene, så jeg vil ikke anbefale dig den pose, med mindre du vil have et meget tight fit. Den er ellers rigtig lækker.

https://www.grejfreak.dk/shop/296-sovep ... sIEALw_wcB

Her kan du se målene.
Carinthia bygger ikke poser til folk over 1,85 som f.eks. trådstarter, der også får klaus af en snæver pose.
Hvis man har en sovepose til 2 pers., kan man ligge på skrå. Så er der måske lidt for rigelig plads til at holde rigtig godt på varmen, men det er da et muligt kompromis.

jeg er 188cm og 110kg og ligger fint i en defence 4
Jeg er lige ved at skulle til at trykke på "press to confirm order" hvor en Carinthia Defence 4 indgår.
Hvad gør at den skal føles "for lille"? Hos Röda Stjärnan i Göteborg har de to forskellige størrelser: En medium for personer op til 185 cm og en large for personer op til 2 meter og jeg bestiller den store. Forklar lige for mig inden jeg trykker på knappen: Hvad er problemet?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af C-X » 13. jan 2022, 22:48

Eneste problem er, at den er ret smal over skuldrene, i forhold til længden.
Jeg er 177 høj/lav, ret bred, og kan lige være i den lange pose.

Ellers er den rigtig fin.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Stor, varm sovepose til voksen mand?

Indlæg af 458hunter » 14. jan 2022, 12:08

Raptor357 skrev:
10. nov 2021, 22:47
MMC skrev:
10. nov 2021, 22:17
Marinerevolver skrev:
10. nov 2021, 21:03
Du kan have nok så god en sovepose, hvis dit underlag er noget l---, så fryser du. :thumbdown:
Sov godt. Marinerevolver
Jep, forstået. Heldigvis er der to boksmadrasser i campingvognen, så er hævet fra jorden og har - bilder jeg mig ind - et rimeligt isolerende lag mellem mig, mus og jorden :-)
Du kan godt blive overrasket. Der er ikke meget isolering i en boxmadras. Faktisk er den praktisk taget håbløs, hvis der ikke er noget inde i madrassen der kan forhindre konvektion. Et tæppe vil helt klart hjælpe.
jeg har sådanne en seatosummit https://seatosummit.com/product/comfort ... si-double/ i størrelse large. Den er faktisk for bred, men 183cm ligge underlag er ganske enkelt for kort til mig, jeg kan ikke lide at rage ud over.
God pointe. Når vi er i sommerhus året rundt så sover jeg i uisoleret skur og undrede mig over at det var småkoldt selv i min nye sovepose. Ligger på en hævet madras.

Så prøvede jeg at ligge min gamle sovepose som underlag, hvilket gjorde en kæmpe forskel. Tror det eneste madrassen har sikret er at jeg konstant blev tilført ny kold luft..

Besvar