Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Christensen » 12. dec 2020, 10:11

TheDarkSide skrev:
11. dec 2020, 21:47
Christensen skrev:
11. dec 2020, 21:34
Så fik jeg en mail fra NST at den jagt jeg skulle have været på i næste uge er blevet aflyst pga. corona restriktioner og den jagt hos NST jeg har købt i januar, der afhænger gennemførslen af om Mette forlænger nedlukning :cry:

Vi er pressede af en hus renovering som vi er presset ud i fordi vi fik købt et hus med fugtproblemer, så det er de eneste 2 jagter jeg havde sat tid af til at skulle afsted på. Shit jeg er træt af det hele lige nu :wall:
Hvor henne skulle du have været på jagt i næste uge?
Det gamle Ulborg statskovdistrikt.

@KKA, ja jeg får pengene returneret. Men ville satme hellere have været afsted.

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 13. dec 2020, 13:42

Jeg har været på tre af Naturstyrelsen Nordsjællands jagter: én sidste år og begge jagter i år. Her er lidt erfaringer.

4/12-19: Græsted-Aggebo Hegn og Grønholt Hegn. (første riffeljagt for mit vedkommende)
Vi var heldige at kronvildtet var "hjemme" i Græsted-Aggebo Hegn den dag - stor oplevelse for en relativ ny jæger. Jeg vil gætte på at jeg så 15-20 stykker kronvildt inkl. en flot hjort og 6 stykker råvildt. Jeg var i samme ombæring så heldig at skyde mit første vildt med riffel: først en rå og siden en kronkalv. I Grønholt så jeg 5-7 stykker råvildt, men ingen skudchancer jeg ville tage. Jeg mener at vi var omkring 20 skytter i det hele og der blev vist leveret nogenlunde samme antal dyr - 7-8 stykker kronvildt og resten råvildt vil jeg tro.

18/11-20: Gribskov og Danstrup Hegn
I Gribskov så jeg 8 stykker dåvildt og i Danstrup 6 stykker råvildt. Desværre alle udenfor skudchance med mine evner. Vejret var ikke det bedste (blæst og regn), dyrene kom meget hurtigt og fik nemt vind af skytterne. 27 jægere leverede 6 stykker råvildt og 11 stykker dåvildt.

1/12-20: Freerslev Hegn og Krogenberg Hegn
I Freerslev Hegn så jeg 6 stykker råvildt uden for skudchance og andre skytter så både rå- og kronvildt i såten. I Krogenberg så jeg 8 stykker råvildt, hvor jeg havde et par gode situationer der var lige ved og næsten - glemte at afsikre på en perfekt chance... Vi var 30 skytter på jagten og der blev leveret 28 stykker råvildt og én dåkalv.

Jeg har selvfølgelig været skuffet på de to sidste jagter, da jeg ikke har haft heldet og/eller erfaringen til at levere dyr. Men jeg synes, at afholdelsen af jagterne har været rigtig god (hyggelig stemning, en schweisshund til alle skyttehold, grundig parole og postanvisning mm.), jeg har altid set godt med vildt på mine poster og et gennemsnit på omkring 1 stykke vildt per skytte er vel meget godt. Så jeg vender helt sikkert tilbage næste år og prøver måske også en af de jyske jagter med større chance for kronvildt.
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Christensen » 19. dec 2020, 22:38

Når vi taler de store hedeplantager i midtjylland, og blåvandshug så bliver dine chancer i høj grad afgjort af hvor du sidder i såten i forhold til vinden. Kronvildtet stikker som regl næsen op i vinden og daffer når de bliver forstyrret. Så dem der sidder i læ siden har en betydelig dårligere chance for at skyde vildt. Derfor synes jeg et enkelt stor tryk kan svinge rigtigt meget i oplevelses kvalitet.

Derfor foretrækker så langt jagterne med et dobbelt tryk, så er chance for at se noget i minimum en af såterne noget større.

Fx var jeg på en jagt i Nørlund for nogle år siden, tror der blev skudt 48 stk kronvildt af 50 mand, inklusiv 2 stykker af undertegnede. ca 1 stk kronvildt pr mand på kronvildt jagt er så absolut i den gode ende specielt på et enkelt stor tryk. På trods af en parade i den absolut gode ende var der faktisk en stor portion skytter i læ siden af såten der ikke havde set noget. Dem der sad midt i eller i vindsiden havde haft alt vildt. Hvis du kun har set en solsort på en hel jagtdag og intet kronvildt så bliver din oplevelse aldrig det samme som hvis du siddet et sted hvor der har været kronvildt på besøg- og hvis du enda har været så heldig/dygtig at skyde et stykke kronvildt så meget bedre.

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Modo » 1. nov 2021, 06:47

Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Raz 5-3x0 » 1. nov 2021, 19:15

Hvordan er det egentlig med disse jagter? Får man kødet med hjem eller køber man det udover prisen for selve jagten?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 1. nov 2021, 20:11

Raz 5-3x0 skrev:
1. nov 2021, 19:15
Hvordan er det egentlig med disse jagter? Får man kødet med hjem eller køber man det udover prisen for selve jagten?
Man kan købe hele dyr til en fast kilopris. Jeg tror ikke de normalt sælger meget til deltagerne - Der er ikke den store efterspørgsel. Men der er normalt god mulighed for at udvælge et godt dyr til konsum. Jeg ville gå efter en smalhind, der helst er ramt bag bovene, så der er så lidt kødspild som muligt og kødkvaliteten er i top. Men man kan jo nemt stå med et dyr der har lagt 3-4-5 timer inden det er blevet brækket og det gider jeg ikke spise.

For mig er disse jagter kun for oplevelsens skyld.

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Raz 5-3x0 » 1. nov 2021, 22:46

TheDarkSide skrev:
1. nov 2021, 20:11
Raz 5-3x0 skrev:
1. nov 2021, 19:15
Hvordan er det egentlig med disse jagter? Får man kødet med hjem eller køber man det udover prisen for selve jagten?
Man kan købe hele dyr til en fast kilopris. Jeg tror ikke de normalt sælger meget til deltagerne - Der er ikke den store efterspørgsel. Men der er normalt god mulighed for at udvælge et godt dyr til konsum. Jeg ville gå efter en smalhind, der helst er ramt bag bovene, så der er så lidt kødspild som muligt og kødkvaliteten er i top. Men man kan jo nemt stå med et dyr der har lagt 3-4-5 timer inden det er blevet brækket og det gider jeg ikke spise.

For mig er disse jagter kun for oplevelsens skyld.
Tak for svaret.
Ja jeg kan godt se at dyret kan ligge et stykke tid før det bliver brækket. Lidt ærgeligt, egentlig. Når nu det er godt kød. Der går lidt tid før jeg kommer afsted på sådan en jagt. Jeg mangler stadig riffelprøven. Med et job til søs er der lige nogle brikker som skal passe.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 2. nov 2021, 07:02

Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Bommerlund 12.11/Feldborg 24.11/ Feldborg 2.12.
Kødet kan fint købes og behandles effektivt og rent - det afsættes til vildthandlere. At mange dyr er dårligt skudt ift kødværdien er vel forventeligt - det er ,,en slå ihjeljagt”….

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Dansken » 2. nov 2021, 07:19

Jeg blev lige endnu gladere for at bo i Sverige med de priser :biggrin:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 2. nov 2021, 07:58

Well- for mig er tid=penge, så fremfor at bruge unødige dage på transport/hoteller i Ungarn er dagjagterne i DK second to none!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Peter » 2. nov 2021, 16:45

TheDarkSide skrev:
1. nov 2021, 20:11
Men man kan jo nemt stå med et dyr der har lagt 3-4-5 timer inden det er blevet brækket og det gider jeg ikke spise.
En kold efterårs/vinterdag og et godt skud, der ikke er gået i mave eller tarme - så ville jeg nu ikke have problemer med et dyr, der først blev brækket efter 4-5 timer.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 2. nov 2021, 18:24

Peter skrev:
2. nov 2021, 16:45
TheDarkSide skrev:
1. nov 2021, 20:11
Men man kan jo nemt stå med et dyr der har lagt 3-4-5 timer inden det er blevet brækket og det gider jeg ikke spise.
En kold efterårs/vinterdag og et godt skud, der ikke er gået i mave eller tarme - så ville jeg nu ikke have problemer med et dyr, der først blev brækket efter 4-5 timer.
Tja, det er nok ok. Men jeg foretrækker at vide hvordan dyret er håndteret. Men selvfølgelig er hygiejnen i orden.

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 2. nov 2021, 21:15

Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Jeg var med i Nørlund d. 26/10-21. Første gang jeg er med på en af de store jagter i det midtjyske efter krondyr. Jeg fik et tårn i kanten af skov ud til heden med fantastisk udsyn/udsigt. Under jagten så jeg mange mindre rudler og enkeltdyr krydse heden, men alle uden for skud for mig. Alle dyrene valgte den samme veksel og de tætteste på var ude på 200m og i løb. Jeg vil tro, at jeg så +70 stykker kronvildt i det hele, men jeg så også 4 stykker råvildt og 5 stykker dåvildt som ikke var på parolen. Så vildt fik jeg set masser af.

På jagten blev af de omkring 60 skytter leveret 49 stykker kronvildt med en skudstatistik på 1,6 skud per dyr.
Én ulige 12-ender
Én 10-ender (udenfor parolen)
Én spidshjort (udenfor parolen)
30 hinder
16 kalve

Kortet viser jagtens fordeling af skud og vildt leveret fra de enkelte poster. En enkelt skytte havde skudt hele 4 dyr og alle skytter, foruden to, havde set kronvildt. Selvom jeg ikke fik skudt noget, så var det stadig en god oplevelse: godt organiseret, fint med vildt og meget flot natur - jeg krydser fingre for ild i løbet næste gang!
Vedhæftede filer
PART_1635422121439.jpeg
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 2. nov 2021, 21:34

KKA skrev:
2. nov 2021, 07:02
Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Bommerlund 12.11/Feldborg 24.11/ Feldborg 2.12.
Kødet kan fint købes og behandles effektivt og rent - det afsættes til vildthandlere. At mange dyr er dårligt skudt ift kødværdien er vel forventeligt - det er ,,en slå ihjeljagt”….
Korrektion: Kompedal 24.11.

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Modo » 2. nov 2021, 23:32

Det lyder da som en rigtig god oplevelse.

Jeg var på en jagt ved ryomgaard med 50 skytter den 19/10, området er 550Ha. Drevet var mere et tryk fra alle sider end en kæde, i en enkelt såt på 3 timer. Det betød at skudene var jævnt fordelte over hele perioden. Samtidig så brokkede driverne vildtet så snart de kom forbi hvilket var meget effektivt.

For mit eget vedkommende skød jeg først en rå, sidenhen en kronkalv (bagerst i en ruddel), så en enlig kronhind og så til sidst et rålam, så 4 stykker vildt i alt. Første skud 5 min efter jeg var sat på post og sidste 20 min inden lukketid.

I alt leverede vi
6 kronhjorte (heraf 5 spidshjorte)
15 kronhinder
17 kronkalve
1 dåspidshjort
1 dåkalv
1 rå
1 rålam
1 ræv

Det er første sæson med R8eren, og jeg må konstaterer at rettræk og skæftedesign gør noget for min skydning. Så den har siden august nedlagt en elg, 2 krondyr og 5 stykker råvildt. Kikkerten er en 3-12x56 med rødpunkt, og der er suppleret op med en 9,3x62 med en 1,5-6x42 Victory, der er indskudt idag. Noget kortere i piben og noget mere punch end 7mm rem mag.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 4. nov 2021, 06:19

Snox skrev:
2. nov 2021, 21:15
Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Jeg var med i Nørlund d. 26/10-21. Første gang jeg er med på en af de store jagter i det midtjyske efter krondyr. Jeg fik et tårn i kanten af skov ud til heden med fantastisk udsyn/udsigt. Under jagten så jeg mange mindre rudler og enkeltdyr krydse heden, men alle uden for skud for mig. Alle dyrene valgte den samme veksel og de tætteste på var ude på 200m og i løb. Jeg vil tro, at jeg så +70 stykker kronvildt i det hele, men jeg så også 4 stykker råvildt og 5 stykker dåvildt som ikke var på parolen. Så vildt fik jeg set masser af.

På jagten blev af de omkring 60 skytter leveret 49 stykker kronvildt med en skudstatistik på 1,6 skud per dyr.
Én ulige 12-ender
Én 10-ender (udenfor parolen)
Én spidshjort (udenfor parolen)
30 hinder
16 kalve

Kortet viser jagtens fordeling af skud og vildt leveret fra de enkelte poster. En enkelt skytte havde skudt hele 4 dyr og alle skytter, foruden to, havde set kronvildt. Selvom jeg ikke fik skudt noget, så var det stadig en god oplevelse: godt organiseret, fint med vildt og meget flot natur - jeg krydser fingre for ild i løbet næste gang!
Jeg har den opfattelse af bevægelsesjagterne den senere tid, at NST var bekymret over den skæve ratio hinder/kalve i afskydningsstatistikken, hvilket paraden på din jagt også dokumenterer.
Blev emnet nævnt af jagtlederen?

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 4. nov 2021, 19:19

KKA skrev:
4. nov 2021, 06:19
Snox skrev:
2. nov 2021, 21:15
Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Jeg var med i Nørlund d. 26/10-21. Første gang jeg er med på en af de store jagter i det midtjyske efter krondyr. Jeg fik et tårn i kanten af skov ud til heden med fantastisk udsyn/udsigt. Under jagten så jeg mange mindre rudler og enkeltdyr krydse heden, men alle uden for skud for mig. Alle dyrene valgte den samme veksel og de tætteste på var ude på 200m og i løb. Jeg vil tro, at jeg så +70 stykker kronvildt i det hele, men jeg så også 4 stykker råvildt og 5 stykker dåvildt som ikke var på parolen. Så vildt fik jeg set masser af.

På jagten blev af de omkring 60 skytter leveret 49 stykker kronvildt med en skudstatistik på 1,6 skud per dyr.
Én ulige 12-ender
Én 10-ender (udenfor parolen)
Én spidshjort (udenfor parolen)
30 hinder
16 kalve

Kortet viser jagtens fordeling af skud og vildt leveret fra de enkelte poster. En enkelt skytte havde skudt hele 4 dyr og alle skytter, foruden to, havde set kronvildt. Selvom jeg ikke fik skudt noget, så var det stadig en god oplevelse: godt organiseret, fint med vildt og meget flot natur - jeg krydser fingre for ild i løbet næste gang!
Jeg har den opfattelse af bevægelsesjagterne den senere tid, at NST var bekymret over den skæve ratio hinder/kalve i afskydningsstatistikken, hvilket paraden på din jagt også dokumenterer.
Blev emnet nævnt af jagtlederen?
At man skulle skyde kalv før hind blev nævnt både i den skriftlige parole og gentaget på den fysiske parole. Jeg ved ikke, om de i opgørelsen af jagten har inkluderet smalhinder i opgørelsen af hinder men det kunne tænkes. Det blev ihvertfald ikke nævnt som et problem da jagten blev gjort op på paraden. Jeg kan dog se, at de for Kompedal-jagterne har indført afgift på hinder og for hjorte udenfor parolen, så der må være noget om det.
https://naturstyrelsen.dk/media/296273 ... mpedal.pdf
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Raptor357 » 4. nov 2021, 21:45

Hvad betyder det at et dyr er uden for parolen?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af C-X » 4. nov 2021, 22:15

Raptor357 skrev:
4. nov 2021, 21:45
Hvad betyder det at et dyr er uden for parolen?
Gætter på lovligt, jf. jagtloven, men ikke tilladt jf. jagtlederens instruks.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 10. nov 2021, 21:49

Snox skrev:
4. nov 2021, 19:19
KKA skrev:
4. nov 2021, 06:19
Snox skrev:
2. nov 2021, 21:15
Modo skrev:
1. nov 2021, 06:47
Er der nogen der har været afsted i 2021 og vil dele deres oplevelser?

Jeg nåede ikke at få billetter i år, de var nærmest væk på et par minutter.
Jeg var med i Nørlund d. 26/10-21. Første gang jeg er med på en af de store jagter i det midtjyske efter krondyr. Jeg fik et tårn i kanten af skov ud til heden med fantastisk udsyn/udsigt. Under jagten så jeg mange mindre rudler og enkeltdyr krydse heden, men alle uden for skud for mig. Alle dyrene valgte den samme veksel og de tætteste på var ude på 200m og i løb. Jeg vil tro, at jeg så +70 stykker kronvildt i det hele, men jeg så også 4 stykker råvildt og 5 stykker dåvildt som ikke var på parolen. Så vildt fik jeg set masser af.

På jagten blev af de omkring 60 skytter leveret 49 stykker kronvildt med en skudstatistik på 1,6 skud per dyr.
Én ulige 12-ender
Én 10-ender (udenfor parolen)
Én spidshjort (udenfor parolen)
30 hinder
16 kalve

Kortet viser jagtens fordeling af skud og vildt leveret fra de enkelte poster. En enkelt skytte havde skudt hele 4 dyr og alle skytter, foruden to, havde set kronvildt. Selvom jeg ikke fik skudt noget, så var det stadig en god oplevelse: godt organiseret, fint med vildt og meget flot natur - jeg krydser fingre for ild i løbet næste gang!
Jeg har den opfattelse af bevægelsesjagterne den senere tid, at NST var bekymret over den skæve ratio hinder/kalve i afskydningsstatistikken, hvilket paraden på din jagt også dokumenterer.
Blev emnet nævnt af jagtlederen?
At man skulle skyde kalv før hind blev nævnt både i den skriftlige parole og gentaget på den fysiske parole. Jeg ved ikke, om de i opgørelsen af jagten har inkluderet smalhinder i opgørelsen af hinder men det kunne tænkes. Det blev ihvertfald ikke nævnt som et problem da jagten blev gjort op på paraden. Jeg kan dog se, at de for Kompedal-jagterne har indført afgift på hinder og for hjorte udenfor parolen, så der må være noget om det.
https://naturstyrelsen.dk/media/296273 ... mpedal.pdf
Det ser ud til, at fordelingen af 30 hinder vs. 16 kalve på den seneste Nørlund-jagt ikke var det ønskede forhold. En sænkning af prisen fra 6000kr til 5000kr per plads og afskydningsafgift på 1000kr per hind synes at have virket i Kompedal, da den jagt gav 4 hinder og 14 kalve.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... ondyrjagt/
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Lars M. L. » 22. jun 2022, 08:02

Er der nyt om jagterne NST-regi i år?
Jeg kan ikke finde datoer på hverken jagter ellers salg af jagter :???:

Vh Lars

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 22. jun 2022, 19:40

Der var en notits i Jæger om, at de bliver sat til salg ultimo juni. Jeg skrev til NST i sidste uge for at høre, hvornår de offentliggør jagter og datoer. Jeg fik at vide, at der gerne skulle komme info med udbud og datoer på hjemmesiden i denne uge og et gæt er at de bliver sat til salg i næste uge.
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 24. jun 2022, 14:38

Gludsted og Kompedal er blevet lukket for jagt pga ideen om at lave naturnationalparker……engang….

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 29. jun 2022, 22:12

Bød på Feldborg og Gludsted og fik pladser. Gludsted var ellers annonceret lukket pga planerne om NNP.
Der er tilsyneladende for få arealer udtrukket - i betragtning af, hvor hurtigt, de blev udsolgte, selv hvis man må forvente færre riffeljægere om pladserne, PAC’s syltekrukke taget i betragtning.
Bommerlund var fx ikke med denne gang: Klaus Sloth ville ikke uddybe hvorfor…..

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Gerdson39 » 30. jun 2022, 05:26

4400 DKK... nej tak.
Jeg bor lige ved Frøslev plantagen og kunne i sidste år "overvåge" da vildtet blev brækket op, nærmest fabrikmæssigt på et af NST arealer lige overfor vores hus. Det var et større antal hinder og smaldyr, då og kronvildt, dog så jeg ikke det hele. Ud af det ingen (!) hjorte, men igen kan det være de blev håndteret anderledes eller et andet sted hen pga trofæerne.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Besvar