Er det er lovligt at jeg køber mig et 20 skuds magasin?
-
- Newbie
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: holstebro
Er det er lovligt at jeg køber mig et 20 skuds magasin?
Hej, jeg har i et stykke tid haft en repeterriffel i kaliber 308. hvor Magpuls pmags passer til, jeg har i forvejen nogen 10 skuds magasiner til min riffel, men jeg har nu muligheden for at erhverve mig selv nogen 20 skuds magasiner til min riffel.
Mit spørgsmål lyder på om det er lovligt at jeg køber mig et 20 skuds magasin? Jeg har ikke nogen former for Rifler, Haglgeværer eller pistoler udover det ene her.
God aften herfra.
Mit spørgsmål lyder på om det er lovligt at jeg køber mig et 20 skuds magasin? Jeg har ikke nogen former for Rifler, Haglgeværer eller pistoler udover det ene her.
God aften herfra.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Re: 20 skuds magasiner
Det er helt ok. Det er kun, hvis du ejer andre "farlige våben" (officiel betegnelse), såsom halvautomatiske haglgeværer og/eller -rifler samt pistoler, at du ikke må eje mere end 10-skuds magasiner. Randtændte våben er dog undtaget fra denne begrænsning.Ivan124 skrev: ↑3. nov 2021, 16:00Hej, jeg har i et stykke tid haft en repeterriffel i kaliber 308. hvor Magpuls pmags passer til, jeg har i forvejen nogen 10 skuds magasiner til min riffel, men jeg har nu muligheden for at erhverve mig selv nogen 20 skuds magasiner til min riffel.
God aften herfra.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Hvis vi endelig skal have den "officielle" betegnelse på, så er den "særligt farlige skydevåben".
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1444Stk. 9. Ved særligt farlige skydevåben
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Skal det forstås som at man ikke må eje 10 skuds magasiner til noget centraltændt, så snart man har et særligt farlig våben? Eller er det kun til de særligt farlige våben man ikke må have magasiner til?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- CheesusCrust
- Bronze Member
- Interesser: Hulmaskiner
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Hvilken del lyder mest tosset? Det er den gældende.Krung skrev: ↑4. nov 2021, 07:39Skal det forstås som at man ikke må eje 10 skuds magasiner til noget centraltændt, så snart man har et særligt farlig våben? Eller er det kun til de særligt farlige våben man ikke må have magasiner til?
Hvis du har "særligt farlige" må du ikke have magasiner med større kapacitet end 10 til dine rifler.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Re: Er det er lovligt at jeg køber mig et 20 skuds magasin?
SKV tolker det sådan, at du ikke må eje +10 skuds magasiner, hvis du har særligt farlige våben de passer i.
Det er det svar jeg har fået, ved direkte henvendelse til SKV.
Men det er ikke alle der deler den tolkning.
Altså jeg må gerne have +10 skuds magasiner til min Troy, men har jeg f.eks. en AR10 af en art så må jeg ikke, da denne er særligt farlig, og magasiner fra Troy passer overens med AR10'en.
Altså jeg må gerne have +10 skuds magasiner til min Troy, men har jeg f.eks. en AR10 af en art så må jeg ikke, da denne er særligt farlig, og magasiner fra Troy passer overens med AR10'en.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Det er bare ikke det der står i loven:Ras.Killing skrev: ↑4. nov 2021, 11:09SKV tolker det sådan, at du ikke må eje +10 skuds magasiner, hvis du har særligt farlige våben de passer i.
det er det vildeste sjusk...»§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
Det er ikke desto mindre SKV's tolkning.Bofhenator skrev: ↑4. nov 2021, 11:37Det er bare ikke det der står i loven:Ras.Killing skrev: ↑4. nov 2021, 11:09SKV tolker det sådan, at du ikke må eje +10 skuds magasiner, hvis du har særligt farlige våben de passer i.
det er det vildeste sjusk...»§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
13. Gældende for riffel magasiner.
Opmærksomheden henledes på at kravet i våben lovgivning om max antal patroner i et magasin (10) kun
gælder for særlige farlige våben og således kun omhandler halvautomatiske rifler med centraltænding.
Da organisationerne af myndighederne p.t ikke er meddelt tilladelse til at anvende halvautomatiske rifler til
sportsskydning, er der således ikke nogen patronbegrænsninger relateret til rifler/ riffelmagasiner.
http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 210501.pdf
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Læs ikke dette som selvstrammeri - hvis du vil have, så køber du da bare, det er jo dine penge.
Hvori består behovet?
Jeg er med på det sjove i høj kapacitet til .22 LR og til dels .223 Rem., men i større CF kalibre, så går fidusen let af det. Varme fra piben og så sidder der en kæmpe klump, under riflen og dingler, mere i vejen end praktisk. Et enkeltradet 10 skuds er næsten for meget i vejen, og så kan man diskutere det æstetiske. 10 skuds dobbeltradet er perfekt, IMHO.
Hvis du går med 20 skud, kunne du så lokkes til at lægge billeder op?
Hvori består behovet?
Jeg er med på det sjove i høj kapacitet til .22 LR og til dels .223 Rem., men i større CF kalibre, så går fidusen let af det. Varme fra piben og så sidder der en kæmpe klump, under riflen og dingler, mere i vejen end praktisk. Et enkeltradet 10 skuds er næsten for meget i vejen, og så kan man diskutere det æstetiske. 10 skuds dobbeltradet er perfekt, IMHO.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Krung
- Platin Member
En slugkanon bliver noget mere behageligt af at have 340 gram extra i vægt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
Jeg vil sige, at hvis magasinet er isat i en halvautomat, så betyder vægtforøgelsen ikke det store, da man kan holde et konsistent greb om riflen og derved kompensere for den øgede vægt. En pump er sværere, fordi du skal manipulere låsen efter hvert skud. Derudover er magasinet placeret midt på riflen og oftest bagved det reelle balancepunkt (fordi rifler har en tendens til at være næsetunge, især med lyddæmper), og det gør vægten mindre problematisk.C-X skrev: ↑4. nov 2021, 13:06Læs ikke dette som selvstrammeri - hvis du vil have, så køber du da bare, det er jo dine penge.
Hvori består behovet?
Jeg vil sige, at 20-skuds magasiner til fuldstørrelsekalibre for det meste er anvendeligt til dynamisk skydning under tidspres, eller hvis man udfører regulering "US-style" på grise fra en helikopter.
-
- Platin Member
Jeg havde ikke lige tænkt på muligheden for en pump, min hjerne arbejdede med en mauserlås. Nogle gange forblændes man bare af mulighederne, uden egentlig at tænke over hvad man vil med dem.
25 skuds magasin til min Ruger Precision Rimfire, nej tak, det fylder for meget. Tromle magasin?... Lad mig lige tænke over det
25 skuds magasin til min Ruger Precision Rimfire, nej tak, det fylder for meget. Tromle magasin?... Lad mig lige tænke over det

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Jeg havde samme mening omkring 25 skuds mags til RPRimfire. De er simpelthen for lange. 15-skuds passer langt bedre.C-X skrev: ↑4. nov 2021, 14:27Jeg havde ikke lige tænkt på muligheden for en pump, min hjerne arbejdede med en mauserlås. Nogle gange forblændes man bare af mulighederne, uden egentlig at tænke over hvad man vil med dem.
25 skuds magasin til min Ruger Precision Rimfire, nej tak, det fylder for meget. Tromle magasin?... Lad mig lige tænke over det![]()
Tromlemagasin - er sku lidt forkert i sådan en på et eller andet punkt

Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Krung
- Platin Member
Min CZ 455 22LR med et 25 skuds magasin er ikke køn, men det er vidunderligt at sende 25 skud af sted, uden at skifte stilling.
-
- Platin Member
Meget forkert, meget perverst... Would buy!Epae skrev: ↑4. nov 2021, 14:32Jeg havde samme mening omkring 25 skuds mags til RPRimfire. De er simpelthen for lange. 15-skuds passer langt bedre.C-X skrev: ↑4. nov 2021, 14:27Jeg havde ikke lige tænkt på muligheden for en pump, min hjerne arbejdede med en mauserlås. Nogle gange forblændes man bare af mulighederne, uden egentlig at tænke over hvad man vil med dem.
25 skuds magasin til min Ruger Precision Rimfire, nej tak, det fylder for meget. Tromle magasin?... Lad mig lige tænke over det![]()
Tromlemagasin - er sku lidt forkert i sådan en på et eller andet punkt![]()

- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Altså, hvis du har den med 'Murica cerakote, så giver det helt mening med sådan en tromle!C-X skrev: ↑4. nov 2021, 14:50Meget forkert, meget perverst... Would buy!Epae skrev: ↑4. nov 2021, 14:32Jeg havde samme mening omkring 25 skuds mags til RPRimfire. De er simpelthen for lange. 15-skuds passer langt bedre.C-X skrev: ↑4. nov 2021, 14:27Jeg havde ikke lige tænkt på muligheden for en pump, min hjerne arbejdede med en mauserlås. Nogle gange forblændes man bare af mulighederne, uden egentlig at tænke over hvad man vil med dem.
Tromlemagasin - er sku lidt forkert i sådan en på et eller andet punkt![]()
![]()

Når du køber det, så må du lige demonstrere det på KSC en dag!
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Platin Member
Min er dog OD Green 

-
- Platin Member
Tja, hvis man ikke ejer nogen former for særligt farlige våben, så er et Magpul D-50 PMAG .308 jo en mulighed - omend det vejer en smule ;)
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Det er også den melding jeg har fået fra Vingsted, og rent faktisk også den udlægning som giver allermest mening!Ras.Killing skrev: ↑4. nov 2021, 11:09SKV tolker det sådan, at du ikke må eje +10 skuds magasiner, hvis du har særligt farlige våben de passer i.
Jeg tror desværre at man, bla. her på forum, har været lige hurtig nok til at vælge den strammeste og mest forkerte fortolkning, en fortolkning som en af vores organisationer mener er forkert.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det kan sagtens være I har ret. Jeg udlægger fx teksten, som jeg kan læse den. Hvis andre kan læse den anderledes, eller hvis SKV mener noget andet, så er det jo langt fra sikkert at det lige er MIG der har ret.Rigsby skrev: ↑13. nov 2021, 18:17Det er også den melding jeg har fået fra Vingsted, og rent faktisk også den udlægning som giver allermest mening!Ras.Killing skrev: ↑4. nov 2021, 11:09SKV tolker det sådan, at du ikke må eje +10 skuds magasiner, hvis du har særligt farlige våben de passer i.
Jeg tror desværre at man, bla. her på forum, har været lige hurtig nok til at vælge den strammeste og mest forkerte fortolkning, en fortolkning som en af vores organisationer mener er forkert.

Men SKV tager også af og til fejl. Fx udlagde de jo grandfathering på lange magasiner til pistoler, som at så længe man havde tilladelse til pistolen, så havde man også lov at beholde magasinerne. Hvert 5. år når tilladelsen blev fornyet, var der tale om en forlængelse, og man havde stadig tilladelse til magasinerne. Dette ændrede de jo desværre holdning til, da myndighederne pludselig udlagde teksten anderledes...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg læser nu også lovteksten således, at du ikke må have f.eks. +10 skuds magasiner til en riffel, hvis du samtidig ejer en pistol. Det er sådan teksten er skrevet.
Jeg er dog samtidig helt sikker på, at det ikke var det der var meningen med loven. Jeg vil mene at SKV's tolkning er sådan som loven er tænkt, og som den i praksis forvaltes... Men det er ikke sådan den er skrevet.
Jeg er dog samtidig helt sikker på, at det ikke var det der var meningen med loven. Jeg vil mene at SKV's tolkning er sådan som loven er tænkt, og som den i praksis forvaltes... Men det er ikke sådan den er skrevet.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
problemet er vel, som med det meste våbenlov, at det er skrevet i en hensigt, men formuleret så elendigt, at HVIS man en dag står med nallerne i postkassen, og politiet har set sig sur på en, så KAN de vælge at tolke det sådan, at du ikke må have et 20skuds magasin, til din .223 repeter, fordi du har en Garand i halvauto, selvom de to ting ikke kan kombineres, og det er DET der gør det til noget forbandet sjusk.