Kun 2 prøveskydning før SKV6, og andre ændringer for Foreninger

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 445 times
Been thanked: 296 times

Kun 2 prøveskydning før SKV6, og andre ændringer for Foreninger

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 10:16

Jeg har læst mig til i aviser, at der nu kun kan fortages 2 gange prøveskydning før der skal være SKV6.

Hvilke andre ændringer er der fortaget, kan ikke lige finde noget på nettet.

Mvh
Grey

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 609 times

Re: Kun 2 prøveskydning før SKV6, og andre ændringer for Foreninger

Indlæg af Flugteren » 27. sep 2023, 10:22

Det er så vidt jeg ved ikke lovpligtigt endnu, men de to skydninger er en del af regeringens nye “Bandepakke” #4, der foreslår at begrænse antallet af prøveskydninger til to inden, at der skal ansøges om SKV6.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 109 times
Been thanked: 225 times

Indlæg af Epae » 27. sep 2023, 10:34

max cal 22 til prøveskydninger er vist også i pakken...
Browning B525 - 12/76
Mossberg 930 JM Pro - 12/76
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt. - Leupold VX-Freedom Scout 1.5-4x28
Ruger Precision Rimfire - .22LR - Athlon Helos BTR Gen2 2-12x42
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington - Athlon Midas TAC 6-24x50
Ruger SFAR - .308 Win - Vortex Strike Eagle 1-6x24

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt og genladning.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 249 times
Been thanked: 83 times

Indlæg af Øboen » 27. sep 2023, 11:12

Ekstra Bladet havde en video om de nye stramninger i går, hvor Unionen kritiserer symbolpolitikken i det, og hvor meget bøvl det vil give for alle skytteforeninger i Danmark uden nogen effekt på bande problemet. Det kan ses her: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... 965958.ece

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 35 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Sunscale » 27. sep 2023, 12:24

Indtil videre er det kun en udspil.

Udspillet kan læses i sin fulde længde her:
https://www.justitsministeriet.dk/wp-co ... nderne.pdf

I punkt 17 i deres udspil står der dette:
Udklip.PNG
Udklip.PNG (138.28 KiB) Vist 1339 gange
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1204 times

Indlæg af T-REX » 27. sep 2023, 13:22

Et par spørgsmål:

Skal man have en SKV 6 pr. forening man skal skyde i?
Kan man søge om SKV 6, mens man bor, i Udlandet?

Tænker at jeg gerne vil skyde lidt pistol, når jeg besøger DK, og kunne da være rart, at være forhåndsgodkendt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 13:36

Okay, kunne være værre, syntes jeg, dog med den tilføjelse, at det bliver svært for historisk og sortkrudt, at lade nogen prøveskyde.
For sortkrudt, kunne der vel lave undtagelse, så længe det er forlader våben, ingen kaliber begrænsning.
Historisk, gad vide hvor mange der egentligt er førstegangs skydende der.

Det med SKV6, burde ikke være et problem, hvis PAC gør som skal, altså levere SKV6 inden for en uge(det gør de i øjeblikket, men vil det forsætte ??)

Registere billed legimationen ??, hvad mener de ??, tage en kopi/foto, og gemme det, må man det ?

Elektronisk logning af de personer der låner våben, burde vel ikke være et problem, for de fleste foreninger(en gammel labtop, burde vel være nok)

Straffe foreninger der ikke følger reglerne, det er vel okay, det kan jo i dag også gøres hvis klubben ikke laver våbenkontrol,så kan SKV1 inddrages

I den klub hvor jeg er medlem, der gør vi i dag alt ovenstående, dog ikke registerer billed legimationen, den ser vi blot.

mvh
grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 349 times
Been thanked: 1139 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. sep 2023, 14:09

T-REX skrev:
27. sep 2023, 13:22
Ja, du skal have SKV6 til hver forening du vil skyde i.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. sep 2023, 14:13

Greyberd63 skrev:
27. sep 2023, 13:36
Det med SKV6, burde ikke være et problem, hvis PAC gør som skal, altså levere SKV6 inden for en uge(det gør de i øjeblikket, men vil det forsætte ??)
Men det kan du jo ikke være sikker på de altid gør! Ventetiden HAR været over 3 mdr, og det kan den jo komme igen.
Greyberd63 skrev:
Registere billed legimationen ??, hvad mener de ??, tage en kopi/foto, og gemme det, må man det ?
Ja, hvis der er lovhjemmel. Og hjemlen kan jo være at politiet skal kunne forlange at få informationerne udleveret indenfor fx 5 år.
Greyberd63 skrev:
Straffe foreninger der ikke følger reglerne, det er vel okay, det kan jo i dag også gøres hvis klubben ikke laver våbenkontrol,så kan SKV1 inddrages
Som jeg forstår det, kan bestyrelse/formand stå til strafansvar - også selvom det ikke er dem personligt der har lavet fejl.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 358 times
Been thanked: 305 times

Indlæg af Ølgaard » 27. sep 2023, 14:18

Fast Fumble skrev:
27. sep 2023, 14:09
T-REX skrev:
Også hvis man skifter klub og tager sin anciennitet med ??

Mener da man tager sin SKV 6 med, det lyder da mest fornuftigt, men kan godt se at intet er fornuftigt mere.

Kan slet ikke se hvad bandepakke 4 har med lovlydige skytter at gøre i det hele taget.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1699 times
Been thanked: 2091 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. sep 2023, 14:31

Ølgaard skrev:
27. sep 2023, 14:18
Fast Fumble skrev:
T-REX skrev:

Mener da man tager sin SKV 6 med, det lyder da mest fornuftigt, men kan godt se at intet er fornuftigt mere.

Kan slet ikke se hvad bandepakke 4 har med lovlydige skytter at gøre i det hele taget.

Du skal have en skv6 i alle de foreninger du skal låne våben i.

Hvis du kan har i forening A og den bliver tilbagekaldt, så får formanden i forening B ikke besked og du kan blive ved med at låne våben der.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 609 times

Indlæg af Flugteren » 27. sep 2023, 14:36

Ølgaard skrev:

Det ville være fantastisk, hvis regeringen/myndighederne ville fremlægge den data, som fortæller dem, at begrænsning af antallet af prøveskydninger og en maks. kaliber på 5,6 mm til prøveskydning med pistol har en positiv i effekt på antallet af bandemedlemmer/voldsepisoder. Jeg tror ikke på, at data understøtter disse fremlagte forslag. Det er i min optik et forsøg på igen at stramme rebet om den lovlydige udøvelse af skydesporten.

Jeg kan til tider godt være lettere bekymret for, at politikerne tror, at danske jægere, skytter og våbenejere går rundt og har en fuldstændig laissez-faire-tilgang til det at eje, besidde, bære og anvende våben, og derfor er politikerne nødt til at holde os i snor, og den snor skal helst blive lidt kortere med jævne mellemrum. Bevares, naturligvis kan og skal der sættes rammer for det at eje og anvende våben i Danmark, men der er forskel på, om man laver symbolpolitik eller indfører rationelle, velovervejede tiltag, der rent faktisk løser konkrete problemer - og det er ikke sjældent, at tilfældet er det første.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 14:36

Ølgaard skrev:
Fast Fumble skrev:
T-REX skrev:

Nope du tager ikke din SKV6 med, du SKAL søge til din nye klub, den klub hvor du har søgt SKV6 er den klub der får besked, hvis den trækkes tilbage.

Du har helt ret i at bandepakke 4, ikke har noget med lovlydige skytter at gøre, man ønsker vel at gøre det endnu sværere for ikke lovlydige, at komme til at skyde.
Tror egentligt at de tiltag der var i forvejen, var effektive nok, men måske har politiet opdaget at der sjuskes i Foreningerne, eller måske blot symbolpolitik.

Det vigtige her er vel om Foreningerne kan håndtere de nye krav, og det vil jeg tro de fleste kan, og selvfølgelig skal PAC så kunne leverer en SKV6 på max en uges tid.

mvh
grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 14:48

Fast Fumble skrev:
27. sep 2023, 14:13
Greyberd63 skrev:
Men det kan du jo ikke være sikker på de altid gør! Ventetiden HAR været over 3 mdr, og det kan den jo komme igen.
Greyberd63 skrev:
Ja, hvis der er lovhjemmel. Og hjemlen kan jo være at politiet skal kunne forlange at få informationerne udleveret indenfor fx 5 år.
Greyberd63 skrev:
Som jeg forstår det, kan bestyrelse/formand stå til strafansvar - også selvom det ikke er dem personligt der har lavet fejl.
Okay, så med en mindre investering, i en gammel labtop og en scanner, kan man lave den registering

Bestyrelse/formand har vel i forvejen et juridisk ansvar for hvad der sker i klubben, gad vide hvilke straffe der tænkes på her i bandepakke 4, bøde fængsel ?? og hvor slemt skal forseelsen være for at udløse bøde/fængsel.
Hvis bestyrelsen altså har indført de nødvendige værktøjer, så alt kan gøres lovligt.

mvh
grey

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 318 times
Been thanked: 662 times

Indlæg af ReneKJ » 27. sep 2023, 16:38

Greyberd63 skrev:
27. sep 2023, 14:48

Okay, så med en mindre investering, i en gammel labtop og en scanner, kan man lave den registering

Bestyrelse/formand har vel i forvejen et juridisk ansvar for hvad der sker i klubben, gad vide hvilke straffe der tænkes på her i bandepakke 4, bøde fængsel ?? og hvor slemt skal forseelsen være for at udløse bøde/fængsel.
Hvis bestyrelsen altså har indført de nødvendige værktøjer, så alt kan gøres lovligt.

mvh
grey
Rent it-mæssigt så tror jeg udfordringen bliver antal prøveskydninger.
Der er masser af måder hvor du kan lave en elektronisk logbog, for den sags skyld kan man registrere det i en tekstfil med notepad.

Men når der pludseligt skal være en regel der holder øje med hvor mange prøveskydninger et enkelt medlem har haft og om de har fået skv6 siden sidst, ja så bliver det noget mere kompliceret.

Jeg forstår dog ikke helt hvad det er man forsøger at forhindre, for prøveskydninger er vel altid under opsyn af en instruktør?
Der er vel ingen der kommer lige ind af døren og bliver sendt ned på skydebanen alene med en 9mm i den ene hånd og en .357 i den anden?

Det ville give mere mening med et krav om skv6 før man må skyde på egen hånd, i stedet for at fokusere på prøveskydninger.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 277 times
Been thanked: 1026 times

Indlæg af Langenge » 27. sep 2023, 17:00

ReneKJ skrev:
27. sep 2023, 16:38
Greyberd63 skrev:

mvh
grey
Der er masser af måder hvor du kan lave en elektronisk logbog, for den sags skyld kan man registrere det i en tekstfil med notepad.

Men når der pludseligt skal være en regel der holder øje med hvor mange prøveskydninger et enkelt medlem har haft og om de har fået skv6 siden sidst, ja så bliver det noget mere kompliceret.

Jeg forstår dog ikke helt hvad det er man forsøger at forhindre, for prøveskydninger er vel altid under opsyn af en instruktør?
Der er vel ingen der kommer lige ind af døren og bliver sendt ned på skydebanen alene med en 9mm i den ene hånd og en .357 i den anden?

Det ville give mere mening med et krav om skv6 før man må skyde på egen hånd, i stedet for at fokusere på prøveskydninger.
Hvorfor skulle det blive mere kompliceret at registrere hvor mange gange en person skyder på prøve?

Og det med antal gange man må prøveskyde uden SKV-6, kunne jo være for at undgå, at man både kunne lære at lade, bruge og ramme (sådan nogenlunde, uden at ramme sig selv) uden en godkendelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 17:00

ReneKJ skrev:
Greyberd63 skrev:

mvh
grey

Så svært er det vel heller ikke, det er 2 prøveskydning indenfor et år, register dem på fødselsdato, når de har fået SKV6, så sletter du dem
Et simpelt regneark kan vel gøre det, store klubber med god økonomi kan gøre det mere hightech, men den simple løsning virker også.

Enig i at det burde være under opsyn, men er det altid det, med instruktør tilstede, det er det hos os, men gør alle foreninger det?

Igennem de +15 jeg er kommet i diverse skytteforeningen har jeg sgu set meget skidt, fra både formand og bestyrelsesmedlemmer.

mvh
grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 1699 times
Been thanked: 2091 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. sep 2023, 17:01

ReneKJ skrev:
...
Jeg forstår dog ikke helt hvad det er man forsøger at forhindre
...
Argumentet (som nogen har hevet op af en hat) er at bandemedlemmer bruger prøveskydninger til at lære at skyde...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 17:16

Bofhenator skrev:
27. sep 2023, 17:01
ReneKJ skrev:
...
...
Argumentet (som nogen har hevet op af en hat) er at bandemedlemmer bruger prøveskydninger til at lære at skyde...
Jeg tvivler også noget på den påstand, og med 5 prøveskydninger før SKV6 har man vel lukket ret effektivt for det.
Men 2 eller 5 prøveskydninger gør vel ikke den store forandring for foreningerne, HVIS PAC leverer SKV6 på en uge(som de gør nu)

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 277 times
Been thanked: 1026 times

Indlæg af Langenge » 27. sep 2023, 17:19

Bofhenator skrev:
ReneKJ skrev:
...
...
Argumenter er vel, at det KAN bruges til, at lære at betjene en skyder i en grad, hvor man både kan lade og aflade sikkert, samt betjene og skyde, uden den helt store selvskade...........
Og måske også ramme en firkanter papskive (som cirka har de samme mål som et menneskes torso) på femten meters afstand.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. sep 2023, 18:02

Greyberd63 skrev:
27. sep 2023, 17:16
Men 2 eller 5 prøveskydninger gør vel ikke den store forandring for foreningerne, HVIS PAC leverer SKV6 på en uge(som de gør nu)
Jo, for nogen foreninger er forskellen ret stor!

I min forening er der ingen prøveskydninger, nye skytter tilmelder sig et intro-kursus, der strækker sig over en måned. Her lærer de, på pædagogisk opbygget maner, sikkerhed, grundprincipper, regel-grundlag, praktikker i foreningen og sådanne ting. Men da det foregår over 4 uger (en gang om ugen), må der ikke være "huller" i fremmødet, for så falder vores fine pædagogiske model med veldefineret pensum jo til jorden.

5 "prøveskydninger" dækker fint vores intro-måned, så det går kun galt, hvis de nye ikke når at få SKV6 på ca. 2-3 uger. Vi hjælper dem igennem ansøgningen den første aften.
Med kun 2 mulige skydninger før de skal have SKV6, er vi nødt til at bede dem søge den INDEN de tilmelder sig intro-hold, ellers bliver vores intro-forløb for let ødelagt af PAC's svartider. Og det har vi afprøvet, det var en katastrofe. Der kom ca 25% af det normale inflow af nye skytter, i det halve år vi afprøvede modellen, så det droppede vi igen.

Jeg vil påstå, at de fleste større (og mere velorganiserede) skytteforeninger vil blive ramt hårdt af en ændring her.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2023, 18:43

Vores klub har intro-kursus 3 gange, intet fast pensum, mest sikkerhed og hvordan man rammer, det kan forgå på 3 på hinanden følgende mandage.
Men hvis en er forhindret på en af disse mandage, så intet problem, så længe de får 3 gange, indenfor en rimelig periode.
Instruktørerne skal frigive dem før de får lov at komme på almindelige åbningsdage, og det er kun 22'er vi snakker om.

Derefter skal de kunne skyde 210 point med 30 skud, så kan de komme på grovpistol kursus, hvor de igen skal godkendes af insstruktør, før de får lov at skyde grovpistol på almindelige åbningsdage.
Meget nemt at adminsterer hos os, der er stregkode på vores medlemskort, når vi scanner stegkoden, så dukker skytten op på skærmen, kassevagten kan så se, hvad skytten er godkendt til.
Det ligger alt sammen i vores kasseapparat, så udlån af våben registeres også her, samt køb af ammo m.m.

Hos os, kun 3 skydninger, derefter skal de melde sig ind, SKV6 på første intro dag, så hvis PAC overholder 1 uges svartid, så skulle det sagtens gå.
Der er jo 2 uger fra første introdag til nummer 3.
Men hvis PAC begynder at nøle, så bliver det irriterende, heldigvis er der mange i vores område, der gerne vil starte hos os, vi har venteliste.

mvh
Grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 434 times
Been thanked: 886 times

Indlæg af Raptor357 » 27. sep 2023, 18:44

Jeg ser ikke det her bliver løftet på en måde der er brugbar, for politiet og dem der har drømt dette lovforslag, vedmindre staten leverer et program, hvor i logbogen skal føres. så vil de også kunne se om nogle tager på shoppe tur rundt og laver 2 prøve skydninger i hver forening. Logbogen kunne passende bruges til også at gemme et billede af den id man skal gemme.

Men det ender vel med at al prøveskydning bliver med luft, så er der jo stadig "fri leg" som jeg forstår reglerne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 318 times
Been thanked: 662 times

Indlæg af ReneKJ » 27. sep 2023, 20:34

Greyberd63 skrev:
27. sep 2023, 17:00
Så svært er det vel heller ikke, det er 2 prøveskydning indenfor et år, register dem på fødselsdato, når de har fået SKV6, så sletter du dem
Et simpelt regneark kan vel gøre det, store klubber med god økonomi kan gøre det mere hightech, men den simple løsning virker også.

Enig i at det burde være under opsyn, men er det altid det, med instruktør tilstede, det er det hos os, men gør alle foreninger det?

Igennem de +15 jeg er kommet i diverse skytteforeningen har jeg sgu set meget skidt, fra både formand og bestyrelsesmedlemmer.

mvh
grey
Du har nok ret i at det kan klares med et separat regneark til prøveskydninger, det må kunne give et rimeligt overblik :thumbup:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 1694 times
Been thanked: 1234 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 28. sep 2023, 13:37

Bofhenator skrev:
ReneKJ skrev:
...
...
Ja og er det i sig selv så forfærdeligt om de lærte at skyde? Når de nu alligevel render rundt og skyder i gaderne, er det vel kun en fordel at de rammer det de sigter på, og ikke hr. og fru. Nielsen på spadseretur.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar