Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
R1110
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. okt 2015, 06:02
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af R1110 » 1. sep 2022, 18:10

Sad lige og kiggede materialet igennem til Dansk Skytte Unions (Skydesport Danmark) ekstraordinære årsmøde. Er der andre, der har bemærket den signifikante kontingentstigning for klubberne?

https://skytteunion.dk/zakobo/upload/fi ... UDGAVE.PDF

Så vidt jeg kan regne ud vil kontingentet for vores forening blive et sted mellem 3 og 4-doblet. Fra ca kr7.000 til kr22-28.000 om året (kr 100-140 pr medlem). Det bliver en væsentlig post i vores budget - så væsentlig, at vi vil blive nød til at spørge klubbens medlemmer om vi stadig skal være i Dansk Skytte Union.

Jeg kan ikke vurdere om klubberne får værdi for pengene, men efter som kun omkring 5% af vores medlemmer aktivt skyder unionens programmer, kan jeg allerede nu forudse at resultatet bliver at vi ikke længere vil være med i skytte unionen. Det synes jeg af rigtig mange årsager vi være super ærgerligt - ikke mindst fordi jeg er en del af de 5% :blink:

Er det her helt gennemtænkt fra Dansk Skytte Unions side? Risikerer de ikke at miste deres medlemsgrundlag? ...eller er vi bare i en speciel situation i vores klub?
Senest rettet af R1110 1. sep 2022, 19:18, rettet i alt 1 gang.

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 4. jul 2006, 18:34
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 48 times
Been thanked: 11 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Boggieman » 1. sep 2022, 19:15

De gjorde noget lignende for en del år siden hvor rigtigt mange jagtforeninger trak snuden til sig .
Man har ikke helt lært lektien fra dengang .
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2022, 20:41

Dansk Skytteunion er i gang med en omstrukturering af organisationen - deraf bliver det til Skydesport Danmark.

En del af omlægningen er, at man gerne vil have et par faste medarbejdere mere, som selvfølgelig skal have en årsløn. Den ekstra udgift kan kun dækkes et sted fra... Og det er hos medlemmerne.

Overstående er som jeg lige løst husker det, men det skulle overordnet være sådan det hænger sammen.

Som du selv er inde på, så er det en ret stor prisstigning :shock:

Jeg tror desværre at de skyder sig selv i foden, og at mange foreninger vil vælge at melde sig ud. For vores vedkommende har vi omkring 200 medlemmer, hvoraf de 15-20 stykker aktivt bruger Unionen (hovedsageligt til IPSC via DSF og så lidt 10M luft).

Bliver det som de varsler, så overvejer vi at lave en ''forening i foreningen'' til dem der skal bruge Unionen. Hvilket så betyder at de går fra 200 medlemmer hos os, og til 20 medlemmer.

I sidste ende tror jeg ikke de kan finde de penge de skal bruge, og så er jeg spændt på at se hvad der sker med den store omlægning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ingsorsi » 1. sep 2022, 23:17

Hvad skal de ekstra ansatte lave?
var der mon et marked for at starte et nyt light weight forbund som skulle holdes absolut minimum og dermed billig?

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af AHL » 2. sep 2022, 07:13

jeg syntes også det er den forkerte vej at gå
den klub jeg er medlem af har lavet en klub i klubben hvor dem som gerne vil skyde feks IPSC elle andre unions skydninger er medlem

mit regne stykke siger at der er mellem 5-10% af skytterne i klubberne som skyder unionsskydning ...resten hygge skyder "bare" :numberone:
så det vil sige at unionen vil gå fra ca 31000 skytter til ca 310 hvis alle klubber laver en unionsklub
for hvor for betale 2600.- for klubben og 100.- pr medlem når det kun er 10% af klubbens medlemmer som er aktive i unionen
så ender det sku nok med at unionen´s nye projekt dør

her er et link til deres økonomi forslag : https://skytteunion.dk/zakobo/upload/fi ... anmark.pdf
Mvh
AHL

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Gerdson39 » 2. sep 2022, 08:00

Spændende. Jeg har selv valgt at være medlem i både Dansk Jægerforbund OG Dansk Land- og Strandjagt. Årsagen er bla at uden organisationer er der heller ingen lobby. Jægere og skytter har dårlig standing i forvejen. Støt nu det her!
Et model hvor en lille forening betaler lige så høj grundkontingent som en med mange flere medlemmer lyder dog vanskeligt at sælge.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2022, 08:36

Gerdson39 skrev:
2. sep 2022, 08:00
Spændende. Jeg har selv valgt at være medlem i både Dansk Jægerforbund OG Dansk Land- og Strandjagt. Årsagen er bla at uden organisationer er der heller ingen lobby. Jægere og skytter har dårlig standing i forvejen. Støt nu det her!
Et model hvor en lille forening betaler lige så høj grundkontingent som en med mange flere medlemmer lyder dog vanskeligt at sælge.
Det er et grundkontingent + et beløb pr. medlem.

I en foreningen som vores, hvor vi er ca. 200 medlemmer, der vil det betyde grundkontingent på 2.600kr. og 20.000-28.000kr. for medlemskontingent, hvis vi går med 100-140kr. pr. medlem.

Altså et sted imellem 22.000-30.000kr. årligt for at kunne skyde under Skydesport Danmark.

Når man så tænker på, at ud af de ca. 200 medlemmer, så er det måske 20 personer der reelt skal bruge Skydesport Danmark.

Jeg syntes ikke at vi som foreningen kan forsvarer at bruge så mange penge på så få personer (og jeg er en af dem der skal bruge medlemskabet).

Vi har overvejet følgende modeller:

1. At hæve medlemskabet med 100-140kr. pr. medlem., så løber tingene rundt og vi er status quo. Det vil bare være de færreste medlemmer der får noget ud af prisstigningen, hvilket ikke virker helt fair.

2. Foreningen må æde medlemskontingentet. Vi har råd til det, men det bliver da en betydelig post i budgettet.

3. Vi laver en forening i foreningen. Altså laver en separat forening for dem der skal bruge Skydesport Danmark. Så vil regnestykket være noget i retning af 2.600kr. for grundkontingent og 2.000-2.800kr. for medlemskontingent. Det er en ret stor besparelse!

Men hvis flere foreninger vælger at gå med løsning 3 (hvilket er mit indtryk), så kommer Skydesport Danmarks budget på ingen måde til at løbe rundt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Fast Fumble » 2. sep 2022, 08:45

A H Larsen skrev:
2. sep 2022, 07:13
jeg syntes også det er den forkerte vej at gå
den klub jeg er medlem af har lavet en klub i klubben hvor dem som gerne vil skyde feks IPSC elle andre unions skydninger er medlem

mit regne stykke siger at der er mellem 5-10% af skytterne i klubberne som skyder unionsskydning ...resten hygge skyder "bare" :numberone:
så det vil sige at unionen vil gå fra ca 31000 skytter til ca 310 hvis alle klubber laver en unionsklub
for hvor for betale 2600.- for klubben og 100.- pr medlem når det kun er 10% af klubbens medlemmer som er aktive i unionen
så ender det sku nok med at unionen´s nye projekt dør

her er et link til deres økonomi forslag : https://skytteunion.dk/zakobo/upload/fi ... anmark.pdf
Jeg tror snarere det kommer til at betyde en centralisering af klubberne.

Alle der vil konkurrerer ISSF ciscipliner på højt niveau, er nødt til at være i en Skydesport Danmark klub. Alle der skyder de dynamiske discipliner, er også nødt til at være i en Skydesport Danmark klub. Så de 5-10% (for nogle klubber en del mere) vil samles i de klubber som er medlem af Skydesport Danmark, hvis deres nuværende foreninger vælger Skydesport Danmark fra.
Disse "topskytter" - og det er ikke det rigtige ord, det ved jeg godt - er som regel skytter som bruger mere end gennemsnitlig tid, energi og økonomi på sporten, og derfor er det ofte også dem som ved noget og kan noget og vil noget - og dermed er de ofte en del af den lille gruppe af Tordenskjolds Soldater som driver klubben. For mange mindre klubber kan de være svære at miste, uden også at miste aktivitet, trænere, instruktører, ankermænd osv.
Så jeg forestiller mig nogle mindre klubber lige så stille spare sig ihjel, mens andre klubber vil blomstre op og tage medlemstilgangen. Der kommer formodenlig også en bandepakke igen, (det vil den hedde, selvom den primært rammer helt almindelige leverpostej skytter) så sammen kan de to ting nok nedlægge nogle foreninger.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

R1110
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. okt 2015, 06:02
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af R1110 » 2. sep 2022, 18:08

Ras.Killing skrev:
2. sep 2022, 08:36

Vi har overvejet følgende modeller:

1. At hæve medlemskabet med 100-140kr. pr. medlem., så løber tingene rundt og vi er status quo. Det vil bare være de færreste medlemmer der får noget ud af prisstigningen, hvilket ikke virker helt fair.

2. Foreningen må æde medlemskontingentet. Vi har råd til det, men det bliver da en betydelig post i budgettet.

3. Vi laver en forening i foreningen. Altså laver en separat forening for dem der skal bruge Skydesport Danmark. Så vil regnestykket være noget i retning af 2.600kr. for grundkontingent og 2.000-2.800kr. for medlemskontingent. Det er en ret stor besparelse!

Men hvis flere foreninger vælger at gå med løsning 3 (hvilket er mit indtryk), så kommer Skydesport Danmarks budget på ingen måde til at løbe rundt.
Som jeg ser det, ender vi også i model 3. Enig i din betragtning på model 1 og synes egentlig at model 2 giver samme resultat, blot på den måde at medlemmerne nu får 100-140kr mindre for deres medlemskab...

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Bofhenator » 2. sep 2022, 18:19

R1110 skrev:
2. sep 2022, 18:08
Ras.Killing skrev:
2. sep 2022, 08:36

Vi har overvejet følgende modeller:

1. At hæve medlemskabet med 100-140kr. pr. medlem., så løber tingene rundt og vi er status quo. Det vil bare være de færreste medlemmer der får noget ud af prisstigningen, hvilket ikke virker helt fair.

2. Foreningen må æde medlemskontingentet. Vi har råd til det, men det bliver da en betydelig post i budgettet.

3. Vi laver en forening i foreningen. Altså laver en separat forening for dem der skal bruge Skydesport Danmark. Så vil regnestykket være noget i retning af 2.600kr. for grundkontingent og 2.000-2.800kr. for medlemskontingent. Det er en ret stor besparelse!

Men hvis flere foreninger vælger at gå med løsning 3 (hvilket er mit indtryk), så kommer Skydesport Danmarks budget på ingen måde til at løbe rundt.
Som jeg ser det, ender vi også i model 3. Enig i din betragtning på model 1 og synes egentlig at model 2 giver samme resultat, blot på den måde at medlemmerne nu får 100-140kr mindre for deres medlemskab...
Vi hælder også til model 3... Jeg tror John Hansen og co. får sig noget af en overraskelse hvis den nye struktur bliver stemt igennem (hvilket jeg tvivler alvorligt på!) når der skal gøres medlemmer op næste gang...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

AllanA
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 6. nov 2007, 08:29
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Randers
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af AllanA » 6. sep 2022, 12:09

Min bekymring går på om deltagerne på DSkyU's ekstraordinære årsmøde gør sig klart, hvad den underliggende problematik kan blive:
Et ja til en kontingentmodel der ligner 3-dobbelt op på prisen, vil, som flere stemmer i med i dette forum, kunne resultere i en decimering af medlemsgrundlaget.
Jeg er formand i den forening R1110 beskriver med ca. 200 medlemmer, hvoraf 8-12 aktive i ISSF skydning. Altså 4-6% ISSF skytter.
Skulle dette komme til udtryk, helt eller bare delvist, i medlemsforeningernes faneflugt og/eller kreative omstruktureringer, risikerer vi at blive ladt tilbage med blot 15-30% af kontingentgrundlaget inden 2023 er omme.
En konsekvens der vil give et hul i budgettet på op til 2.500.000,- svarende til 1/5 af hovedorganisationens samlede budget.
Dette endda uden at inkludere tab af grundgebyrer á 2600,- (pt. 1000,-) pr. udmeldt forening...
Hermed ser jeg potentielt en risiko for at selve ideen i DSkyU som hoved- og paraplyorganisation igen, igen, igen vil kræve omtænkning.
For: Hvilke tiltag og aktiviteter skal så tages ud af driften?
Og: Kan selve strategiaftalen med DIF og Team Danmark så overhovedet opfyldes på det grundlag?
Det må jeg nødvendigvis vurdere som overordentligt tvivlsomt.
Så nej, jeg forstår heller ikke hvordan og hvorfor John H & Co vælger så fuldstændigt at negligere de tidligere erfaringer (Læs: medlemsflugt) vi alle oplevede som resultatet af den senest gennemførte kontingent-"omlægning" i DSkyU.
En rigtig 1911'er hedder selvfølgelig Colt .... !

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Fast Fumble » 6. sep 2022, 15:50

AllanA skrev:
6. sep 2022, 12:09
Min bekymring går på om deltagerne på DSkyU's ekstraordinære årsmøde gør sig klart, hvad den underliggende problematik kan blive:
Et ja til en kontingentmodel der ligner 3-dobbelt op på prisen, vil, som flere stemmer i med i dette forum, kunne resultere i en decimering af medlemsgrundlaget.
...
Så nej, jeg forstår heller ikke hvordan og hvorfor John H & Co vælger så fuldstændigt at negligere de tidligere erfaringer (Læs: medlemsflugt) vi alle oplevede som resultatet af den senest gennemførte kontingent-"omlægning" i DSkyU.
Det gør de, fordi foreningerne ikke deltager i beslutningsprocesserne. De udebliver fra orienteringsmøder, og leverer ikke input til de organisatoriske ideer som Skydesport Danmark barsler med. Det er kun få foreninger som aktivt deltager, og de foreninger er langt overvejende ISSF orienterede.

Det er pisse ærgerlit, for så kommer tiltagene så langt på vildspor, før de berørte foreninger vågner op til dåd, at det bliver nogle pinlige slagsmål.

Tænk også lidt over dette: Hvem skal egentlig finansiere de dyre dele af skydesporten? Eliteskytternes deltagelse i mesterskaber af national interesse? Talentudvikling? Trænerudvikling? Hvis det KUN skal finansieres af de 5% af udøverne som rent faktisk skyder på det plan (eller i hvert fald træner mod det), så er der ingen elitesport, for det har de få skytter ikke råd til. Det vil ALTID være de brede masser som skal betale et bidrag pr næse, for at elitesporten kan eksistere. Så det egentlige problem her, er at DGI og Skydesport Danmark er to forskellige organisationer. Det vil altid være en hæmsko, for at få finansieringen af elite-tiltag til at falde på plads.

Audi postede ikke mange hundrede millioner i Le Mans i så mange år, for sjov - det gjorde det fordi når de brede masser så køber Audier i massevis, så finansierer det fint udviklingen af nogle Le Mans racere til nogle hundrede millioner. Var der kun Audi's motorsports division til at finansiere Le Mans indsatsen, så var Tom Kristensen ikke blevet berømt.

Nu har skydesporten ikke noget at sælge, udover måske at tiltrække nye skytter til landets foreninger, men princippet er det samme: De mange (bredden) skal finansiere de få (eliten). Ellers er der ingen elite. Og med to hovedforbund, som vi har i Danmark, er det en gordisk knude. Det ene er et rent bredde forbund, det andet har en (lille) bredde, og hele stort set eliten.

Hovedbestyrelsen i Skydesport Danmark er nok ikke de skarpeste udi nytænkning, det har de demonstreret ved mange tidligere lejligheder. Men når så de berørte foreninger ikke gider hjælpe med at finde de gode ideer til organisering og finansiering, så bliver det meget op ad bakke. (Det forstærkes af at Skydesport Danmark / DSkyU ikke altid er ret åbne omkring muligheder og nye tiltag, sikkert fordi de helst selv vil præge hvordan den fremtidige organisering skal være).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2022, 17:26

Fast Fumble skrev:
6. sep 2022, 15:50
Tænk også lidt over dette: Hvem skal egentlig finansiere de dyre dele af skydesporten? Eliteskytternes deltagelse i mesterskaber af national interesse? Talentudvikling? Trænerudvikling? Hvis det KUN skal finansieres af de 5% af udøverne som rent faktisk skyder på det plan (eller i hvert fald træner mod det), så er der ingen elitesport, for det har de få skytter ikke råd til. Det vil ALTID være de brede masser som skal betale et bidrag pr næse, for at elitesporten kan eksistere. Så det egentlige problem her, er at DGI og Skydesport Danmark er to forskellige organisationer. Det vil altid være en hæmsko, for at få finansieringen af elite-tiltag til at falde på plads.
Stærkt uenig. Hvis man mener at Elitesporten skal have tilført ekstra ressourcer så må det ske gennem offentlige tilskud.
Det er ikke fritids-sporten der skal finansiere elitesporten.

Tværtimod er det vigtigt at holde prisen på et rimeligt niveau så vi får aktiveret bredden.
Det ser jeg som af større samfundsværdi end at eliten vinder nogle mesterskaber.

Brugeravatar
GnavsQ
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. okt 2021, 11:20
Interesser: Lawyers, guns and money
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 43 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af GnavsQ » 6. sep 2022, 21:15

ReneKJ skrev:
6. sep 2022, 17:26
Fast Fumble skrev:
6. sep 2022, 15:50
Tænk også lidt over dette: Hvem skal egentlig finansiere de dyre dele af skydesporten? Eliteskytternes deltagelse i mesterskaber af national interesse? Talentudvikling? Trænerudvikling? Hvis det KUN skal finansieres af de 5% af udøverne som rent faktisk skyder på det plan (eller i hvert fald træner mod det), så er der ingen elitesport, for det har de få skytter ikke råd til. Det vil ALTID være de brede masser som skal betale et bidrag pr næse, for at elitesporten kan eksistere. Så det egentlige problem her, er at DGI og Skydesport Danmark er to forskellige organisationer. Det vil altid være en hæmsko, for at få finansieringen af elite-tiltag til at falde på plads.
Stærkt uenig. Hvis man mener at Elitesporten skal have tilført ekstra ressourcer så må det ske gennem offentlige tilskud.
Det er ikke fritids-sporten der skal finansiere elitesporten.

Tværtimod er det vigtigt at holde prisen på et rimeligt niveau så vi får aktiveret bredden.
Det ser jeg som af større samfundsværdi end at eliten vinder nogle mesterskaber.
Ved det er noget trægt indenfor niche idræt, men ambitionsniveauet må da være til mere!
Klubberne er vel interesseret i at nogle af deres unge bliver bedre og muligvis en del af eliten?
Derfor må man forvente at give noget for at den mulighed består!

Øget medie omtale af skydesporten kunne jo give flere UNGE medlemmer i klubben!!!(hvilket der er brug for IMO)
Noget skal kickstarte den proces...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ras.Killing » 6. sep 2022, 21:33

GnavsQ skrev:
6. sep 2022, 21:15
ReneKJ skrev:
6. sep 2022, 17:26
Fast Fumble skrev:
6. sep 2022, 15:50
Tænk også lidt over dette: Hvem skal egentlig finansiere de dyre dele af skydesporten? Eliteskytternes deltagelse i mesterskaber af national interesse? Talentudvikling? Trænerudvikling? Hvis det KUN skal finansieres af de 5% af udøverne som rent faktisk skyder på det plan (eller i hvert fald træner mod det), så er der ingen elitesport, for det har de få skytter ikke råd til. Det vil ALTID være de brede masser som skal betale et bidrag pr næse, for at elitesporten kan eksistere. Så det egentlige problem her, er at DGI og Skydesport Danmark er to forskellige organisationer. Det vil altid være en hæmsko, for at få finansieringen af elite-tiltag til at falde på plads.
Stærkt uenig. Hvis man mener at Elitesporten skal have tilført ekstra ressourcer så må det ske gennem offentlige tilskud.
Det er ikke fritids-sporten der skal finansiere elitesporten.

Tværtimod er det vigtigt at holde prisen på et rimeligt niveau så vi får aktiveret bredden.
Det ser jeg som af større samfundsværdi end at eliten vinder nogle mesterskaber.
Ved det er noget trægt indenfor niche idræt, men ambitionsniveauet må da være til mere!
Klubberne er vel interesseret i at nogle af deres unge bliver bedre og muligvis en del af eliten?
Derfor må man forvente at give noget for at den mulighed består!

Øget medie omtale af skydesporten kunne jo give flere UNGE medlemmer i klubben!!!(hvilket der er brug for IMO)
Noget skal kickstarte den proces...
Det er der givetvis nogen klubber som også er interesseret i, og det er også dem som vil DSkyU.

Men langt størstedelen af de danske skytter gør det for hyggens skyld - og de kan nok ikke se fornuften i så voldsom en kontingentstigning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Raptor357 » 6. sep 2022, 22:01

Jeg har skudt på det absolutte eliteniveau.
Det har været totalt selvfinanceret, og ikke engang svært.
Jeg mener ikke at alle skydesportens medlemmer, som skyder i foreninger, som er medlem af det tidligere unionen, skal betale så stor en regning, for at nogle få kan få lidt tilskud til deres skydning og unionen kan blive mere pamperagtig.

Men det er blot min mening og jeg er klar til at stemme med fødderne. Jeg vil anbefale andre at mærke efter og gøre som de føler rigtigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Vels » 6. sep 2022, 23:38

Raptor357 skrev:
6. sep 2022, 22:01
Jeg har skudt på det absolutte eliteniveau.
Det har været totalt selvfinanceret, og ikke engang svært.
Jeg mener ikke at alle skydesportens medlemmer, som skyder i foreninger, som er medlem af det tidligere unionen, skal betale så stor en regning, for at nogle få kan få lidt tilskud til deres skydning og unionen kan blive mere pamperagtig.

Men det er blot min mening og jeg er klar til at stemme med fødderne. Jeg vil anbefale andre at mærke efter og gøre som de føler rigtigt.
Ja det er en vanvittig kontingentstigning, men ret skal være ret. Elite tilføres stadig mindre end tilskuddene, og stigningen er lille. Til gengæld er foreningsservice som er kommet på budgettet, nogen lunde samme størrelse som kontingentstigningen. Prøv at nærlæse materialet til mødet som er tilgængelig på deres hjemmeside.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ølgaard » 7. sep 2022, 08:21

Gad vide hvad det betyder konkret for den "alm" skytte i stigninger, udover at også ammo er blevet dyrere, jeg har en far på overførsel med 3 unger som elsker skydning, men ikke altid har til ammo, så jeg/vi skaffer lidt som er "billigt" mest med underskud for undertegnede, men jeg støtter gerne 3 unger som virkelig er dedikerede og gode skytter, og indtil nu er det jo kun 22. :biggrin:

Talte med faren forleden og med de stigninger og inflation, er der ikke meget at rutte med, han var virkelig bekymret hvis kontingenter og ammo ville stige betydeligt for sine 3 drenge, men intet er jo PT afgjort, men udsigten er jo lidt speget.

:razz: :razz:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af ReneKJ » 7. sep 2022, 20:26

Alt andet lige så har man vist ikke fingeren på samfunds-pulsen hvis man mener at lige nu er et godt tidspunkt at hæve kontingentet på.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Raptor357 » 7. sep 2022, 22:36

Ølgaard skrev:
7. sep 2022, 08:21
Gad vide hvad det betyder konkret for den "alm" skytte i stigninger, udover at også ammo er blevet dyrere, jeg har en far på overførsel med 3 unger som elsker skydning, men ikke altid har til ammo, så jeg/vi skaffer lidt som er "billigt" mest med underskud for undertegnede, men jeg støtter gerne 3 unger som virkelig er dedikerede og gode skytter, og indtil nu er det jo kun 22. :biggrin:

Talte med faren forleden og med de stigninger og inflation, er der ikke meget at rutte med, han var virkelig bekymret hvis kontingenter og ammo ville stige betydeligt for sine 3 drenge, men intet er jo PT afgjort, men udsigten er jo lidt speget.

:razz: :razz:
Har i ikke et famillie kontingent der kan holde prisen lidt nede?
Jeg kan godt se at pistol kan stikke lidt af økonomisk, men på riffel burde man kunne holde lidt igen. Sålænge det er .22
ReneKJ skrev:
7. sep 2022, 20:26
Alt andet lige så har man vist ikke fingeren på samfunds-pulsen hvis man mener at lige nu er et godt tidspunkt at hæve kontingentet på.
Til unionens forsvar skal det siges at det er besluttet før økonomien blev påvirket.

Men stadig en ringe udvikling set fra hvor jeg er.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Karlslunde
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 1. maj 2011, 10:37
Interesser: Terræn, Tjeneste, Kombipistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Karlslunde » 9. okt 2022, 17:04

De tre kontingentforslag blev alle nedstemt på det netop afholdte ektraordinære årsmøde i Brædstrup. Bestyrelsen ændrede et af forslagene midt i afstemningen (pris pr. medlem blev nedsat).
Det lignede mest af alt et desperat forsøg på en feberredning.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af The Mad Viking » 9. okt 2022, 17:17

Karlslunde skrev:
9. okt 2022, 17:04
De tre kontingentforslag blev alle nedstemt på det netop afholdte ektraordinære årsmøde i Brædstrup. Bestyrelsen ændrede et af forslagene midt i afstemningen (pris pr. medlem blev nedsat).
Det lignede mest af alt et desperat forsøg på en feberredning.
Det var da altid noget. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Ras.Killing » 9. okt 2022, 17:24

Enig :smile: det var et desperat forsøg på at få et forslag igennem, efter at de to første blev stemt ned.

Ved godt det er tilladt at ændre i forslagene på et ekstraordinært møde, men for mig at se er det stadig lidt en uskik… Og det giver i hver fald ikke et indtryk af at være gennemarbejdet.

Jeg hæftede mig også ved John Hansens afsluttende kommentar “så må vi hæve prisen på SKV…
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Karlslunde
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 1. maj 2011, 10:37
Interesser: Terræn, Tjeneste, Kombipistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Karlslunde » 9. okt 2022, 18:15

Jeg mener ikke at man må ændre i forslagene på det tidspunkt. Hvor står det?
Men ja, Formandens afsluttende kommentar bed jeg også mærke i. Det var godt nok ikke klædeligt. Hvis missionen med den kommentar, var at distancere sig yderligere fra foreningerne (eller mig) , så lykkedes det ret godt.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kontingentstigning i Dansk Skytte Union

Indlæg af Greyberd63 » 9. okt 2022, 18:54

John Hansens bemærkning vedrørende pris på SKV, kunne jo ses i forbindelse med de 400.000, de ønske at styrke område med.

SKV og medlemsservice
#Opgradering på området med ¾ årsværk
vil betyde kortere sagsbehandlingstider når
det gælder SKV og generel service af medlemsforeninger (vedtægter, indmeldelser,
kontingenter, forsikringer m.v.). Samlet vil det
for SKV-sagsbehandlingen kunne betyde en
forøgelse af sagsmængden med anslået 1.300
sager om året.

Pt. har vi ¾ årsværk til opgaven og med 3.850
sager pr. år (2021-tal) give det en sagsbehandlingsrate pr. fuldtids årsværk på 5.130. Til
sammenligning har DGI Skydning 2 årsværk til
området og en sagsbehandlingsrate på 3.744
sager pr. fuldtids årsværk#

Det ser udtil at DGI, bruger væsentligt flere resourcer på denne opgave.

mvh
grey

Besvar