Hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af 1900 » 24. feb 2022, 20:16

jeg vil meget gerne vide hvilke betingelser banepassere / instruktører har på andre ( riffel )skydebaner ?
På vores ellers velfungerende skydebane er der pt voldsomme diskussioner - nærmest krig - om netop dette emne:

der er tale om riffelbanerne hvor det hovedsagelig er jægere uden tilknytning/medlemsskab til foreningen der laver en årlig omsætning på godt 30.000,- i betaling for at skyde + et patronsalg til disse på godt 70.000,- brutto.
det vil sige at det primært ikke er arbejde for klubbens egne medlemmer men en aktivitet der gavner både fremmede jægere og klubkassen.

vi har som banepassere i en årrække ( ca 10 år ) haft for vane at drikke en gratis kop kaffe eller to i stedet for at betale den flade femmer den koster i klubhuset når vi har banevagt f eks lørdag formiddag eller en af de 2 aftener hvor vi har åbent. Ligeledes har banepasserne - selvfølgelig når banerne ikke benyttedes af betalende kunder i åbningstiden samt uden for normal åbningstid - skudt uden at betale den tyver det normalt koster medlemmer at benytte banen. Har man inviteret en skydekammerat har han selvfølgelig skullet betale 50,- for skydningen.

dette har vakt stor harme blandt andre medlemmer af foreningen, som hårdnakket mener at alle medlemmer skal have samme betingelser uanset hvor mange timer medlemmet bruger som frivillig banepasser/instruktør for primært ikke klubmedlemmer

striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne". ledelsen har også i hemmelighed optaget lyden fra et krisemøde mellem parterne uden at informere banepasserne ( er det lovligt ?? ) + et mildt sagt dårligt klima parterne imellem.

måske er det grådigt at drikke gratis kaffe / bruge 2 skiver og nogle skiveplastre ( der er trods alt ingen af os der vil gå bankerot for at betale den ), men jeg synes egentlig det er en lille påskønnelse for et godt frivilligt arbejde der skaffer klubben et pænt overskud vel at mærke lavet på fremmede skytter der ikke er medlemmer af foreningen

jeg ved at den lokale lerduebane forærer et par skydekort pr aften til banepassererne, men hvordan er det i jeres forening ??

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2022, 20:56

Lav regler for det.
Jeg synes det er rigtig fint når bestyrelse og aktive hjælpere får en erkendtlighed.
Kaffe, gratis medlemskab, en flaske saftevand til jul eller noget.

Men sørg for at det er beskrevet i reglerne.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Ras.Killing » 24. feb 2022, 21:19

Jeg kan egentlig godt se sagen lidt fra begge sider.

Det kan godt virke lidt småligt, at man ikke kan unde instruktøren, kassevagten osv. en gratis kop kaffe eller to. På den anden side kan jeg da også godt se, at det kan virke småligt, at instruktøren ikke “vil” støtte foreningen med en sølle 5’er for en kop kaffe.

I vores skytteforeningen giver vi intet for kaffen… Det kunne være en nem måde at løse problemet på :thumbup:

Mht. til skydningen så betaler vi 15kr. for en skydning, med mindre at man køber sin ammunition af foreningen, så er skydningen med i prisen. Den pris gælder for alle. Det syntes jeg egentlig er fair nok, da det beløb er med til at dække slidtage af anlægget, skiver, plastre osv.

Hvorom alting er, så virker det til at nogen på jeres skydebane, føler at forholdene er uretfærdige, og den nemmeste måde at løse det problem på er ved at lave lige vilkår for alle.

I kan evt. tænke noget belønning ind andre steder i systemet.

Vores bestyrelse (som også er dem der varetager opgaverne som kassevagt, instruktør osv.) får f.eks. gratis medlemskab af foreningen. Hvis nogen føler sig snydt over det - så kan de bare stille op :giggle: men det er nu sjældent at folk ligefrem står i kø.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af HR » 24. feb 2022, 21:30

:thumbup: Til at få reglerne skrevet ned. Hos os (godt nok haglskydning) var det tidligere noget med at man kunne tage en pølse og en øl. Eller var det 2 øl? Eller var det 10? Nu får de 2 eller 3 hjælpere (1 skydeleder, 1 instruktør og 1 kioskbasker) der har skrevet sig på til at have banevagt hver 50 kr på deres skydekort. Det bliver skrevet ned hvem der får og det bliver slået i kassen som en udgift. På den måde kan alle se helt præcist hvad hjælperne får. Og så blev der ro, for 50kr i “løn” for at stå på banen en lørdag fra 9-17 er der ikke nogen der vil være bekendt at lave ballade over.
HR
PS- Vores kaffe er også gratis for alle der kommer i klubhuset.
PPS- Hos os koster det 20 øre ekstra for en due hvis man ikke er medlem.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2022, 22:33

Reglerne skal på skrift er et must.
Det er småligt hvis foreningen ikke kan give kaffen til dem som arbejder. Hvor jeg kommer fra har det arbejdende folk adgang til gratis mad og drikke i fair mængder. skal jeg sætte mængde på er det kaffe ad libitum og en øl/vand i timen, mere hvis det er varmt.
Skydningen, her er det kun ved test og kalibrering af baner man skyder gratis.

Her i landet må man altid optage en samtale eller et møde man er en del af, det må dog ikke publiceres for andre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af ReneKJ » 24. feb 2022, 22:40

Jeg tror ikke der er noget objektivt svar på hvad der er rimeligt, men det skal vel bare diskuteres og afgøres på førstkommende generalforsamling.

Det lyder da som en forbløffende mængde drama over noget som kunne klares ved en simpel afstemning?

Truet med eksklusion, det er vel kun bestyrelsen der kan det eller hvad?

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Vels » 24. feb 2022, 23:30

1900 skrev:
24. feb 2022, 20:16
dette har vakt stor harme blandt andre medlemmer af foreningen, som hårdnakket mener at alle medlemmer skal have samme betingelser uanset hvor mange timer medlemmet bruger som frivillig banepasser/instruktør for primært ikke klubmedlemmer
Samme betingelser = alle medlemmer lægger lige mange timer som banepassere.

Man skal ikke pisse frivillig arbejdskraft af, for så får man nok at se til i længden :wall:

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Nuser » 25. feb 2022, 00:15

1900 skrev:
24. feb 2022, 20:16
striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne".
Tankevækkende, at de som beskylder andre for at være "gratister" ingen problemer har med
deltage i den gratis julefrokost, som foreningen er vært ved :shock:
Senest rettet af Castle 26. feb 2022, 08:28, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af InMySights » 25. feb 2022, 07:44

frivilligt arbejde er bare ofte utaknemligt. misundelse og krænkelsesparate, lurer i hjørnerne
Hold kasserens arbejde op mod bogholderens. kassevagten mod nettomedarbejderens, bestyrelsen med mellemledere osv osv
De gratis kopper kaffe eller de sporadiske banebidrag kan jo på ingen måde dække den frivillige indsats og er ej heller meningen. men at være misundelig på de krummer der falder af, er sku for småligt og jeg håber næsten de læser med.
Ofte så er det jo ikke kun den frivillige arbejdstid men også kørsel for klubben, brug/udlån af værktøj, egne skruer og plugs osv osv osv.
#Ladosallekrænkes
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Gerdson39 » 25. feb 2022, 08:11

Folk der ikke selv melder frivilligt når der er arbejde skal bare holde kæft. Men at fastholde regler lyder da fint. Der hvor jeg går på jagt går man fri med på fællesjagter for hver dag man lægger med ind. I borgerforeningens bestyrelse betaler vi enkelte gange højbelagte eller køber ind til at smøre selv, når vi mødes om aftenen. Plus gratis drikkevarer. Der er jo ingen der drikker sig fuld på sådan en aften.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af PSindrup » 25. feb 2022, 09:52

Sikke da en attitude mod dem der udfører frivilligt arbejde! :angry: Brokrøvene skulle skamme sig! :wall:
(I vores svæveflyveklub havde vi en regel der sagde; Den der føre penslen, bestemmer farven"

Når tingene nu er som de er, så skriv reglerne ned. Skriv præcis hvad de frivillige er berettiget til
(og skiv også gerne en sarkastisk kommentar om hvilen fyrstelig timeløn det ender med at give dem)

Og husk så endelig at gøre opmærksom på at alle er velkomne til at deltage i det frivillige arbejde, såfremt de skulle være misundelige på de frivillige "gratister"

SUK, jeg syntes at brokrøvene skulle skamme sig!! :mob:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Bofhenator » 25. feb 2022, 16:02

Nu er der jo som oftest mindst to sider af sådan en sag.

Men det lader til i skal have jeres regler ned på skrift og så være enige om at overholde dem. Hvis folk er begyndt at tage kaffe, skydninger osv uden at betale for det og det ikke er aftalt at det må man gerne, som fryns for at tage frivilligt arbejde, så er det vel ok der bliver hevet i bremsen?

Mener man at den slags skal være gratis, så får man lavet regler om det, der hvor den slags beslutninger tages (bestyrelsen, generalforsamling e.l.) . Ellers giver det bøvl... Som i har opdaget.

I min foreningen betaler alle det samme, uanset om man er med på vagtplaner eller ej men der er masser af andre måder at gøre det på, det væsentlige må være man støtter op om de regler der og arbejder på at ændre dem inden for de rammer foreningen nu har til den slags.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Cyan_74
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. jan 2017, 16:59
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 2 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Cyan_74 » 25. feb 2022, 17:16

Nuser skrev:
25. feb 2022, 00:15
[striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne".
Nuser skrev:
25. feb 2022, 00:15
Tankevækkende, at de som beskylder andre for at være "gratister" ingen problemer har med
deltage i den gratis julefrokost, som foreningen er vært ved :shock:
Julefrokosten var selvfølgelig for alle og ikke en lille gruppe, også var den en indtægt for klubben i og med den var sponsoreret og man skulle betale for drikkevare.

Tror meget af denne krig som det har udviklet sig til er fyldt med misforståelser på begge sider, det er en forening og man burde samarbejde om at forbedre den til alles fordel og ikke kun nogle få.

Som jeg har forstået det, er den med eksklusion taget op, fordi nogle medlemmer har udtalt på et møde, at de var ligeglade med hvad bestyrelsen besluttede og at de ville fortsætte som det passede dem.
Senest rettet af Castle 26. feb 2022, 08:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af KenP » 25. feb 2022, 20:21

Hos os betaler vi ikke for kaffen, men betaler for baneleje/ammunition.

Men har så “frikontingent” som så enten kan være halv eller hel fri..

Dem som aldrig hjælper: fuldkontingent
Dem som hjælper, som er “alene”: frikontingent
Dem som hjælper, men også har børn meldt ind: halv kontingent

Kan måske være mærkeligt at dem som også har børn med, kun får halv, er fordi vi har et familie/hustands kontingent.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af BentxBetjent » 25. feb 2022, 20:27

Cyan_74 skrev:
25. feb 2022, 17:16
Nuser skrev:
25. feb 2022, 00:15
[striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne".
Tankevækkende, at de som beskylder andre for at være "gratister" ingen problemer har med
deltage i den gratis julefrokost, som foreningen er vært ved :shock:
Julefrokosten var selvfølgelig for alle og ikke en lille gruppe, også var den en indtægt for klubben i og med den var sponsoreret og man skulle betale for drikkevare.

Tror meget af denne krig som det har udviklet sig til er fyldt med misforståelser på begge sider, det er en forening og man burde samarbejde om at forbedre den til alles fordel og ikke kun nogle få.

Som jeg har forstået det, er den med eksklusion taget op, fordi nogle medlemmer har udtalt på et møde, at de var ligeglade med hvad bestyrelsen besluttede og at de ville fortsætte som det passede dem.
Godt eksempel på at der er altid to sider af sagen.

Kør efter de regler der..!
Lav dem om ved generalforsamling hvis der er ønske.
Følg de nye regler..

Edit: Hold op der er ged i quotes.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af ReneKJ » 26. feb 2022, 08:22

Cyan_74 skrev:
25. feb 2022, 17:16
Som jeg har forstået det, er den med eksklusion taget op, fordi nogle medlemmer har udtalt på et møde, at de var ligeglade med hvad bestyrelsen besluttede og at de ville fortsætte som det passede dem.
Det kan man jo så heller ikke, hverken i foreninger eller i samfundet generelt.

At erklære at man ikke vil følge reglerne er vist så godt som en udmeldelse de fleste steder.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Sierra13 » 26. feb 2022, 12:19

Hvis hovedreglen er at alle betaler for kaffen, skydningen mv. og der ingen undtagelser er for de personer der arbejder frivilligt.
Så er det utrolig nemt, for så er reglen at alle betaler. Dem der ikke betaler, har således forbrudt sig mod reglerne.

Efter FamilieAdvokatens.dk overbevisning (og også min egen) så må man gerne optage samtaler/møder som man selv deltager.
https://familieadvokaten.dk/breve-100/b100-301.html
Om det har noget at sige at det er i en forening, kan jeg måske være 1% i tvivl om, når jeg ikke har nærlæst på området, men umiddelbart vil jeg ikke mene det.

Min metode til at få klaret sagerne ville være at få tingene ned på skrift.
Man kan sagtens lave særhensyn til de der arbejder frivilligt, da frivilligt arbejde i sagens natur er ulønnet som udgangspunkt.

Dertil er der ting værd at overveje som andre også har været inde på, hvis man giver de frivillige lov til at tage x antal gratis kaffe/øl/vand/pølse, hvordan vil der så i realitet bliver ført kontrol over dette? Det kan være svært at se i øjeblikket om den frivillige er på vand nummer et eller to.

I min optik er det nemmeste at sige de frivillige som ligger over x antal timer/vagter årligt, opnår gratis medlemsskab, og fri kaffe når de står bag kassen. Men at de derudover betaler ligesom alle andre.
Så er der intet shady i hvad der foregår, og det er let gennemskueligt, og netop denne gennemskuelighed er med til at skabe tryghed for de medlemmer, så lige pt står på bagbenene

I kan derudover tilføje i jeres regler at møder i klubben kun må optages mod at det er påskrevet som første punkt på agendaen for mødet, således alle er gjort opmærksom på dette.


At skabe en kløft der hedder "dem og os" hvor der bliver gjort "hån" med hvor lidt de frivillige får i "løn" tænker jeg er en skidt retning at gå.
Tværtimod bliver deres frivillige arbejdsbidrag, påskønnet, med evt få og små goder (som den gratis kaffe eller whatever)

EDIT:
Sørg for at have klarlagt i jeres vedtægter hvilke sanktionsmuligheder der er, såfremt regler ikke overholdes.
Det er vigtigere at have planlagt skilsmissen end bryllurppet, det værste der kan ske, er man aldrig får benyttet skilsmissekontrakten

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af LJ » 26. feb 2022, 16:53

1900 skrev:
24. feb 2022, 20:16
jeg vil meget gerne vide hvilke betingelser banepassere / instruktører har på andre ( riffel )skydebaner ?
På vores ellers velfungerende skydebane er der pt voldsomme diskussioner - nærmest krig - om netop dette emne:

der er tale om riffelbanerne hvor det hovedsagelig er jægere uden tilknytning/medlemsskab til foreningen der laver en årlig omsætning på godt 30.000,- i betaling for at skyde + et patronsalg til disse på godt 70.000,- brutto.
det vil sige at det primært ikke er arbejde for klubbens egne medlemmer men en aktivitet der gavner både fremmede jægere og klubkassen.

vi har som banepassere i en årrække ( ca 10 år ) haft for vane at drikke en gratis kop kaffe eller to i stedet for at betale den flade femmer den koster i klubhuset når vi har banevagt f eks lørdag formiddag eller en af de 2 aftener hvor vi har åbent. Ligeledes har banepasserne - selvfølgelig når banerne ikke benyttedes af betalende kunder i åbningstiden samt uden for normal åbningstid - skudt uden at betale den tyver det normalt koster medlemmer at benytte banen. Har man inviteret en skydekammerat har han selvfølgelig skullet betale 50,- for skydningen.

dette har vakt stor harme blandt andre medlemmer af foreningen, som hårdnakket mener at alle medlemmer skal have samme betingelser uanset hvor mange timer medlemmet bruger som frivillig banepasser/instruktør for primært ikke klubmedlemmer

striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne". ledelsen har også i hemmelighed optaget lyden fra et krisemøde mellem parterne uden at informere banepasserne ( er det lovligt ?? ) + et mildt sagt dårligt klima parterne imellem.

måske er det grådigt at drikke gratis kaffe / bruge 2 skiver og nogle skiveplastre ( der er trods alt ingen af os der vil gå bankerot for at betale den ), men jeg synes egentlig det er en lille påskønnelse for et godt frivilligt arbejde der skaffer klubben et pænt overskud vel at mærke lavet på fremmede skytter der ikke er medlemmer af foreningen

jeg ved at den lokale lerduebane forærer et par skydekort pr aften til banepassererne, men hvordan er det i jeres forening ??
Jeg vil foreslå at i frivillige stikker hovederne sammen og aftaler at stoppe jeres indsats med omgående virkning. I samme moment som i meddeler dette, foreslår i, med navns nævnelse, at de nidkære idioter der havde ondt i r*ven over et par kopper kaffe og et par skiver, overtager alt frivilligt arbejde :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af PSindrup » 27. feb 2022, 08:54

KenP skrev:
25. feb 2022, 20:21
Hos os betaler vi ikke for kaffen, men betaler for baneleje/ammunition.

Men har så “frikontingent” som så enten kan være halv eller hel fri..

Dem som aldrig hjælper: fuldkontingent
Dem som hjælper, som er “alene”: frikontingent
Dem som hjælper, men også har børn meldt ind: halv kontingent

Kan måske være mærkeligt at dem som også har børn med, kun får halv, er fordi vi har et familie/hustands kontingent.
Personligt så syntes jeg, som udgangspunkt, at differentierede medlemskaber er en enormt dårlig ide

Det giver bare anledning til en hel masse fnidder. Lige betingelser for alle.

M.h.t. gratis kaffe m.m.m. til de frivillige, så er det jo bare at gøre det soleklart i vedtægterne, at sådan forholder det sig. Kan folk ikke leve med det, må de enten forlade foreningen, eller deltage i det frivillige arbejde

Og i forhold til dem der ikke vil efterleve bestyrelsens anvisninger, er det kun en løsning på det problem: Ud med dem

Peter

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af BentxBetjent » 27. feb 2022, 09:25

PSindrup skrev:
27. feb 2022, 08:54

Personligt så syntes jeg, som udgangspunkt, at differentierede medlemskaber er en enormt dårlig ide

Det giver bare anledning til en hel masse fnidder. Lige betingelser for alle.

Peter
Enig, det bør være ens for alle.

Så der ved indmelding i foreningen er en helt klar plan for hvilket frivilligt arbejde der forventes udført.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af PSindrup » 27. feb 2022, 19:22

BentxBetjent skrev:
27. feb 2022, 09:25
PSindrup skrev:
27. feb 2022, 08:54

Personligt så syntes jeg, som udgangspunkt, at differentierede medlemskaber er en enormt dårlig ide

Det giver bare anledning til en hel masse fnidder. Lige betingelser for alle.

Peter
Enig, det bør være ens for alle.

Så der ved indmelding i foreningen er en helt klar plan for hvilket frivilligt arbejde der forventes udført.
Man kan også sagtens have en model hvor frivilligt arbejde er netop det - frivilligt.

Det skal bare være klart hvad der forventes.

Peter

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af 1900 » 27. feb 2022, 21:22

PSindrup skrev:
27. feb 2022, 19:22
BentxBetjent skrev:
27. feb 2022, 09:25
PSindrup skrev:
27. feb 2022, 08:54

Personligt så syntes jeg, som udgangspunkt, at differentierede medlemskaber er en enormt dårlig ide

Det giver bare anledning til en hel masse fnidder. Lige betingelser for alle.

Peter
Enig, det bør være ens for alle.

Så der ved indmelding i foreningen er en helt klar plan for hvilket frivilligt arbejde der forventes udført.
Man kan også sagtens have en model hvor frivilligt arbejde er netop det - frivilligt.

Det skal bare være klart hvad der forventes.

Peter
jo da
men en gulerod - eller bare påskønnelse - er vel det bedste middel til at få folk til at køre ud til banen 30 til 40 gange årligt á 40 km plus de timer man på disse dage tilbringer med vagt og div reparation og vedligeholdelse:
engang imellem kunne man jo godt få tanken at man kunne blive en rigtig go skytte hvis det var skydning man brugte timerne på banen til

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Sierra13 » 28. feb 2022, 12:49

LJ skrev:
26. feb 2022, 16:53
1900 skrev:
24. feb 2022, 20:16
jeg vil meget gerne vide hvilke betingelser banepassere / instruktører har på andre ( riffel )skydebaner ?
På vores ellers velfungerende skydebane er der pt voldsomme diskussioner - nærmest krig - om netop dette emne:

der er tale om riffelbanerne hvor det hovedsagelig er jægere uden tilknytning/medlemsskab til foreningen der laver en årlig omsætning på godt 30.000,- i betaling for at skyde + et patronsalg til disse på godt 70.000,- brutto.
det vil sige at det primært ikke er arbejde for klubbens egne medlemmer men en aktivitet der gavner både fremmede jægere og klubkassen.

vi har som banepassere i en årrække ( ca 10 år ) haft for vane at drikke en gratis kop kaffe eller to i stedet for at betale den flade femmer den koster i klubhuset når vi har banevagt f eks lørdag formiddag eller en af de 2 aftener hvor vi har åbent. Ligeledes har banepasserne - selvfølgelig når banerne ikke benyttedes af betalende kunder i åbningstiden samt uden for normal åbningstid - skudt uden at betale den tyver det normalt koster medlemmer at benytte banen. Har man inviteret en skydekammerat har han selvfølgelig skullet betale 50,- for skydningen.

dette har vakt stor harme blandt andre medlemmer af foreningen, som hårdnakket mener at alle medlemmer skal have samme betingelser uanset hvor mange timer medlemmet bruger som frivillig banepasser/instruktør for primært ikke klubmedlemmer

striden har accelereret til trusler om eksklusion af de involverede banepassere også kaldet "gratisterne". ledelsen har også i hemmelighed optaget lyden fra et krisemøde mellem parterne uden at informere banepasserne ( er det lovligt ?? ) + et mildt sagt dårligt klima parterne imellem.

måske er det grådigt at drikke gratis kaffe / bruge 2 skiver og nogle skiveplastre ( der er trods alt ingen af os der vil gå bankerot for at betale den ), men jeg synes egentlig det er en lille påskønnelse for et godt frivilligt arbejde der skaffer klubben et pænt overskud vel at mærke lavet på fremmede skytter der ikke er medlemmer af foreningen

jeg ved at den lokale lerduebane forærer et par skydekort pr aften til banepassererne, men hvordan er det i jeres forening ??
Jeg vil foreslå at i frivillige stikker hovederne sammen og aftaler at stoppe jeres indsats med omgående virkning. I samme moment som i meddeler dette, foreslår i, med navns nævnelse, at de nidkære idioter der havde ondt i r*ven over et par kopper kaffe og et par skiver, overtager alt frivilligt arbejde :smile:
Og hvilket formål skulle den handling gavne?
Det tilskynder nærmere konfliktoptrapning end noget andet.Særligt ikke at få løst situationen, worst case så står de med en klub der ikke kan fungere da ingen har lyst til at gøre noget.

Reelt kan de frivillige godt stå med håret i postkassen, såfremt det uden undtagelse er i vedtægterne at alle betaler for kaffen, skydning osv.
Så har de frivillige gentagende gange forbrudt sig mod vedtægterne. Så er der jo for så vidt intet galt i at nogen påpeger at der er nogle der forbryder sig mod reglerne, eller at reglerne bør ændres.

Det eneste rigtige er at få ind i vedtægterne hvilke(n) "gulerod" de frivillige skal have lov at få. Og så ellers starte derfra.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Ras.Killing » 28. feb 2022, 12:55

Sierra13 skrev:
28. feb 2022, 12:49
Det eneste rigtige er at få ind i vedtægterne hvilke(n) "gulerod" de frivillige skal have lov at få. Og så ellers starte derfra.
Arhhh...

Der er da ingen vedtægter som beskriver hvad kaffen koster, og hvem der evt. drikker gratis.

Jeg er med på at sådanne regler skal være officielle og ikke en lokumsaftale. I min optik er det noget bestyrelsen tager stilling til, og så må det fremgå af et mødereferat eller anden aftale nedfældet på skrift, såfremt det er det man ønsker.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: hvilke betingelser for frivillige hjælpere ?

Indlæg af Vels » 28. feb 2022, 13:30

Sierra13 skrev:
28. feb 2022, 12:49
Det eneste rigtige er at få ind i vedtægterne hvilke(n) "gulerod" de frivillige skal have lov at få. Og så ellers starte derfra.
Daglig drift hører ikke til i en forenings vedtægter.

Der skal en formand på banen, som får løst problemet til alles tilfredshed.

Besvar