PCP gevær og kikkert setup til FT

Disciplinen & udstyret.
Besvar
Brugeravatar
Bagge
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18. nov 2020, 08:04
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

PCP gevær og kikkert setup til FT

Indlæg af Bagge » 25. nov 2020, 09:08

Mit indlæg er egentlig lidt i forlængelse af Pats fra september ang. setup til FT - og så alligevel ikke... Jeg giver også stor tommel op for initiativet og det store benarbejde med at starte FT på Sjælland. Det ser ud til at kunne være en god blanding af sjov og alvor - afhængig af hvor man selv lægger vægten, og selvom det også er sjovt at skyde “hul i hul” i baghaven eller hvor den enkelte nu gør det, så må det være mega fedt med de udfordringer det giver, når afstand og forhold på de enkelte mål varierer. Så når der for alvor sker noget igen - tænker hen i foråret? - vil jeg meget gerne prøve det.

Jeg er selv absolut nystartet luft tosse i forbindelse med at slidgigt i den ene hofte har sat en stopper for nogle af de fritids sysler, jeg ellers har haft, og jeg trængte til en eller anden form for terapi, hvor jeg kunne “tømme hovedet”. Og da jeg tidligere har dyrket bueskydning, vidste jeg, at det er noget, skydning er godt for :wall:
Jeg lagde ud med at købe et af Gamos kraftigere knæk geværer med IGT systemet, og selvom det kan lave ok tætte grupper, også på 40 m. så støjer det også noget mere end jeg egentlig havde forventet, og det er jeg bange for, godt kan give mugne naboer på en sommerdag. Så jeg mærkede godt efter, og bestilte så et PCP gevær, jeg havde forelsket mig noget i kva udseende og anmeldelser (også i forhold til støjniveau), og som jeg vidste, jeg ville blive ved med at gå og drømme om, hvis jeg købte noget andet. Og mand er jeg glad for det!

Men nu rejser spørgsmålene sig, for umiddelbart kan det godt se ud som om, de fleste indlæg i forbindelse med FT er rettet mod fjedergeværer. Om PCP geværer i FT sammenhæng er nemmere at have med at gøre, ved jeg ikke, men det er tydeligt, at I er nogle stykker, der hygger jer svært med at fin tune og skrue på fjederbøsserne, hvilket jeg har stor forståelse og respekt for :thumbup:

Men noget af det, jeg studser over, er hvor stor betydning en nogenlunde afstandsvurdering tillægges, og hvor stor betydning sigtekikkerten derfor har.
Skyldes det, at der skal tages hensyn til en faldende projektil bane på længere afstand?
Min oplevelse er nemlig, at mit gevær skyder en stort set flad bane, hvad enten der er tale om 20 eller 40 m. og det overflødiggør vel så behovet for den mere nøjagtige afstandsvurdering, eller hvad? Og hvis det er tilfældet, giver det jo også rigtig god mening, at PCP har sin egen klasse, for der er givetvis også nogen med PCP geværer kraftigere end mit.

Et andet spørgsmål omkring kikkerterne er, om I så også skyder på de store forstørrelser? Jeg synes, at min 24x kikkert er fin på 40 m. men på 20 m. er halvdelen bedre - ellers får minimale bevægelser sigtet til at “danse” på målet, og så tænker jeg bare på, hvordan det ville være på 40-50x. Men igen - jeg er ny i det, og har måske endnu ikke teknikken til at holde gøbben mere i ro.

Jeg glæder mig over optagelse i fællesskabet, og beklager, at indlægget blev lidt omfangsrigt. Jeg ville blot også give lidt indsigt i mine tanker som nytilkommen.
KalibrGun Cricket II WSA .177 / Hawke Sidewinder 30 SF 8-32x56
Hill MK4 og sved på panden

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: PCP gevær og kikkert setup til FT

Indlæg af Longrifle » 6. feb 2021, 16:46

I "rigtig" international FT er max power 16 joule. Hermed betyder afstandsbedømmelse alt, når du skal ramme et mål på max 4 cm. i diameter på fx. 50 meter.

Kikkert med stor forstørrelse anvendes, da paralaxejusteringen anvendes som afstandsmåler. Man zoomer max ind på målet og når det står klart og tydeligt aflæses afstanden på paralaxehjulet. Jo større forstørrelse, jo mere præcis afstandsmåling. Dernæst indstiller man afstanden på øverste tårn på kikkerten. Hvilken forstørrelse kikkerten står på ved skudafgivelse er smag og behag.

Dette set up kræver kalibrering af paralaxehjulet, hvor man måler på en genstand fra 8 - 50 meter, og noterer afstanden på hjulet. Dernæst indskyder man kikkerten på samme afstande, og noterer antal klik op/ned.

Sidevind bliver ofte justeret the Kentucky way. Altså ved brug af optikkens mærker.

Fjeder og PCP har derfor samme kuglebane i international klasse, da de begge skyder 16 joule. Fordelen ved PCP er den minimale rekyl.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Besvar