Setup af fjederluftgevær til FT

Disciplinen & udstyret.
Besvar
Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Pat » 19. sep 2020, 14:46

Goddag.

Jeg har i omkring 12 år skudt mere eller mindre aktivt med luft, både jagt og hygge. Det er altid en ting jeg er vendt tilbage til mellem pistol, riffel og flugtskydning.

Jeg syntes at det lyder meget spændende med opstart af FT i Danmark og da jeg bor i Nordsjælland, er det også rimeligt tilgængeligt, hvis det lykkes for Longrifle og andre entusiaster at komme godt fra land i Hedehusende. Men med hus, børn og så videre, er det desværre ikke noget jeg selv har mulighed for at være katalysator på. Men på sigt vil jeg gerne deltage i arrangementer når tiden er til det. Ja, billigt købt, men det er sandheden.

I mellemtiden går jeg og hygger mig med at skyde og rode med luftgeværer. Jeg splitter dem gerne selv ad og drejer nye stumper osv. for at se hvordan jeg kan optimere mine skydere. Lad det være sagt med det samme at jeg ikke er rutineret, men jeg er ferm på en drejebænk og mekanisk velfundamenteret.

Jeg ønsker at arbejde frem imod at lave et godt gevær til at skyde i fjederklassen, men når jeg kigger på udenlandske fora, er der rigtigt mange underklasser. Knækløb, spændestang, niveau af udstyr og tilbehør osv.
Så hvad er den bedste løsning med hensyn til et fjedergevær til FT i Danmark?

Jeg har et Diana 31/34 med T06 aftræk i .117 og et HW77 i .22. Begge monteret med Nikko Sterling Gold Crown 3-9 AO. Jeg syntes at det er rigtigt svært at få 34éren op på niveau med HW77éren, som jo ikke kan anvendes pga. kaliber (korrekt?). Begge geværer er tunet, Dianaen med et Tinbum kit, som jeg ikke var imponeret over finish-messigt, så nogle af delene har jeg selv kopieret på drejebænken.

Jeg har ingen kronograf (på ønskeseddelen), men har kortet fjederen på 34éren op, for at få en mere moderat skyder til min villahave og ønsker også at anvende den i en 16J klasse.

Ud over selvfølgelig en masse træning, test af flere hagl (jeg har været igennem de gængse klassikere) vil jeg prioritere at få anskaffet en kronograf, et stykke optil med side focus og måske i sidste ende et HW77 eller 97 i .117.

Spørgsmålet er vel i bund og grund, kan jeg forvente at kunne vride det samme ud af Dianaen på 10-50 meter som mit HW77? Og hvis jeg skal have mig et stykke optik med side focus, kliktårne og mere zoom, er der så nogle regler/begrænsninger for brug af optik med disse features i sub 16J klassen? Det er der nemlig i flere af de klasser jeg læser om i England og USA. Ærgerligt at bruge 3-5000 på et rør og så ikke kunne få lov at anvende det.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Patrick.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Longrifle » 25. sep 2020, 19:43

Hej Patrick!


Du skal være så velkommen. Her i oktober bliver det ad hoc skydning i weekenden, så vi finder en dag, der passer.

Min erfaring er, at vægten gør en forskel. Jo tungere - indenfor rimelighedens grænser - jo bedre.

Men min back up HW50'ER gør det glimrende, men ingen tvivl om, at 97'eren er bedre. Men den er også tung!!

En kikkert med stor forstørrelse, gerne over 24, er næsten et must mht afstandsbedømmelse, og gerne med sidehjul.

Men man kan godt starte op med mindre. I FT er der ikke begrænsninger mht optik. Dog ingen elektronisk afstandsbedømmelse.

Hawke Airmax eller Falcon er de primære anvendte mærker til fjedervåben.

.22 er desværre no go. Men du kommer langt med din Diana.

En chronographering og så app'en chairgun sparer dig for en del indskydning, som i øvrigt er sjov.
Vedhæftede filer
IMG_20200925_192718.jpg
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Airsmith » 27. sep 2020, 14:46

Pat skrev:
19. sep 2020, 14:46
Jeg har et Diana 31/34 med T06 aftræk i .117 og et HW77 i .22. Begge monteret med Nikko Sterling Gold Crown 3-9 AO. Jeg syntes at det er rigtigt svært at få 34éren op på niveau med HW77éren, som jo ikke kan anvendes pga. kaliber (korrekt?). Begge geværer er tunet, Dianaen med et Tinbum kit, som jeg ikke var imponeret over finish-messigt, så nogle af delene har jeg selv kopieret på drejebænken.

Hvis du vil have det optimale ud af Diana skal du fin-tune den, det kan du ikke købe på nettet. Som jeg forstår vil du have den på 16? Jeg er ikke den store tilhænger af at de-tune et gevær, hvorfor vælger du ikke en Mod. 280 T06 16j? Den er lavet og afstemt til 16j af fabrikken. Det vil være meget nemmere med en 280 mht ydelsen, så behøver du kun konctr. om fintuning. Jeg har samlet erfaring omkring mod. 34, det min favorit model. Hvis det har interesse kan jeg skrive hvordan jeg laver dem. Jeg har kun en 34 som jeg har de-tunet lidt ca. 18j den er ikke bedre end en std. 20j.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Longrifle » 27. sep 2020, 17:07

Der er anvendelig, egnet og velegnet til FT.

Hvis man vil købe nyt til disciplinen, så er velegnet måske at foretrække.

Der er der Air Arms TX 200 som nummer 1 skarpt forfulgt af HW97. Diana er stort set ikke eksisterende i FT, pånær nogle få 54'ere. Knækløbere har ofte barreldrop, og ved den ekstra høje montage til FT, bliver dette endnu værre.

Diana 31 i plast er anvendelig, men vil blive udfordret på vægt og mht montering af hamster.

Omvendt er det fornuftigt, at starte ud med hvad man har til rådighed, og så prøve sig lidt frem.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Airsmith » 27. sep 2020, 22:36

Pat skrev:
19. sep 2020, 14:46
Jeg har ingen kronograf (på ønskeseddelen), men har kortet fjederen på 34éren op, for at få en mere moderat skyder til min villahave og ønsker også at anvende den i en 16J klasse.
Der findes en 16j fjeder til Mod. 34 fra Diana nr.: 30628600, den erstatter den tidligere nr.: 30153400. Jeg har købt en hos Schneider, men ikke fået den mont. endnu. Måske en mulighed for 16j på 31/34?

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Longrifle » 27. sep 2020, 22:42

Det tror jeg bestemt. Man kan også bare skære af en almindelig fjeder. Men du har fuldstændig ret. Det er bøvlet selv at ramme de 16 joule præcist, da det kræver en del adskillelse og samlinger, hvis man ikke er heldig i første forsøg - og man tør jo ikke fjerne for meget til en start.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Pat » 28. sep 2020, 18:57

Airsmith skrev:
27. sep 2020, 14:46

Hvis du vil have det optimale ud af Diana skal du fin-tune den, det kan du ikke købe på nettet. Som jeg forstår vil du have den på 16? Jeg er ikke den store tilhænger af at de-tune et gevær, hvorfor vælger du ikke en Mod. 280 T06 16j?

Jeg har samlet erfaring omkring mod. 34, det min favorit model. Hvis det har interesse kan jeg skrive hvordan jeg laver dem. Jeg har kun en 34 som jeg har de-tunet lidt ca. 18j den er ikke bedre end en std. 20j.
Hej Airsmith og LR. Tak for svar.

Ja, jeg ville have den til at skyde 16J, men kun ud fra en idé om at det ville være det bedst egnede til et gevær, der ab fabrik eller fornuftigt sat op, kun yder lidt over 16J.

Grunden til at jeg ikke køber en 280ér er at jeg har 34éren og hvis jeg skulle købe en ny .117ér, ville det nok blive noget HW77 eller 97.
Internationalt er grænsen 16,3 joule men i open division er der ingen begrænsning udover, at målene ikke må ødelægges. Diablo hagl skal anvendes.

Fjeder og PCP skyder i hver sin klasse.
Som jeg forstår det (muligvis fejlagtigt), er der 3 klasser; PCP, fjeder max. 16J., samt fjeder uden begrænsninger. Jeg tænkte at 34éren måske ville egne sig bedst i sub 16 klassen, da den ikke er et rigtigt effektmonster, men nærmere en klassisk, velafstemt bøsse i mellemklassen.
Men hvis jeg har misforstået det, køber jeg da bare en frisk fuld-blæs fjeder og tager udgangspunkt i den (skyder lige nu med en opkortet standard fjeder), glemmer alt om en kronograf (ca. 1000,-) og kaster de penge i et bedre sigte med side focus, nok et Hawke Airmax 6-24.
Diana 31 i plast er anvendelig, men vil blive udfordret på vægt og mht montering af hamster.

Grunden til at jeg skrev 31/34 er at den er født 31, men monteret med træskæfte, hvilket vel gør det til et 34ér.

Jeg har ingen problemer med at finde plads til 30 meter i haven, og har rigelig adgang til 50 meter andre steder. Så indskydning og træning er rimelig tilgængeligt for mig. :smile:

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Longrifle » 28. sep 2020, 19:21

Det smarteste er helt klart, at holde sig til 16 joule. Ligeså snart man evt får lyst til at deltage i noget en smule seriøst i fx Sverige eller Norge - eller andre steder i øvrigt, hedder den 16 joule.

Jeg glemte i øvrigt en vigtig pointe med fast løb: kikkerten! En lang 32 x kikkert med solskygge fylder meget i længden.

På min 50'er sidder en Hawke Airmax compact med 24 x. Ulempen er, at jeg kun kan bruge det lille originale hjul + at 24 x ikke giver den mest præcise afstandsmåling...Dog absolut brugbar.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Pat » 28. sep 2020, 19:47

Det var netop denne jeg havde kigget på:
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/41418

Hvorfor kan du kun bruge det originale? Hvad er typisk i FT, at holde dots over/under eller at klikke? Begge dele selvfølgelig i henhold til nedfældede noter om kuglebane.

Det gør vel heller ikke den store forskel fra f.eks. 16J til 20J, når man nu alligevel skal kende sin krumning, som man jo siger...

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Longrifle » 28. sep 2020, 20:12

Det er kun det medfølgende hjul, der passer på compact modellen. Fed kikkert, i øvrigt, og den er bestemt egnet.

I FT klikker man...Dog ikke så meget på de helt korte afstande, da de kræver mange klik op.

16 joule er en god balance imellem power og præcision. Derudover belaster man hverken kikkert eller våben unødvendigt.

Lad os mødes på et tidspunkt inden du køber for meget grej. Så kan du se hvad jeg bruger
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Setup af fjederluftgevær til FT

Indlæg af Pat » 28. sep 2020, 20:47

@ Airsmith & Longrifle, tak for hjælpen, både med hensyn til udførsel af Diana 34éren og tilbud om afprøvning af grej. Det har helt bestemt vist mig på rette vej i denne nye og fagre verden. Jeg vender tilbage, eventuelt på PB. :thumbup:

Besvar