Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m. Det kunne også være fortællinger.
Besvar
Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af CIS » 18. jul 2021, 23:31

Jeg faldt over denne video på Youtube, som på en for mig, fantastisk men også lidt dyster måde, viser de utallige uniformer ( 50 stk, og der har sikkert været flere ) som blev brugt af både Unionen og den Confederate hær, under den Amerikanske borgerkrig fra 1861 til 1865 ...

Jeg blev virkeligt overrasket over flere af uniformerne, både på deres sammensætning, men også over hvor ubekvemme og uhensigtsmæssige de måtte have været at bære i krig.

Nogle af uniformerne, kan ud fra deres tilstand, være ægte fra tiden, men de fleste er formentlig nyere kopier, igen vurderet ud fra deres tilstand..

Jeg håber i finder videoen lige så interessant som jeg gjorde....

https://www.youtube.com/watch?v=zLoq9vNvvFQ


youtu.be/zLoq9vNvvFQ
Senest rettet af Refraktorius 27. jul 2021, 20:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: video indsat
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Lassescout » 19. jul 2021, 15:32

Jeg var på Krigsmuseet (tidligere Tøjhusmuseet) i København i sommerferien.

Guiden påstod at de der udstillede uniformer fra den amerikanske borgerkrig var helt unikke, da der ikke eksisterer originale uniformer hverken i USA eller noget andet sted i verden.

Jeg synes det lyder ret utroligt, men det var altså påstanden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Scooterskytten » 19. jul 2021, 15:50

Lassescout skrev:
19. jul 2021, 15:32
Jeg var på Krigsmuseet (tidligere Tøjhusmuseet) i København i sommerferien.

Guiden påstod at de der udstillede uniformer fra den amerikanske borgerkrig var helt unikke, da der ikke eksisterer originale uniformer hverken i USA eller noget andet sted i verden.

Jeg synes det lyder ret utroligt, men det var altså påstanden.
Uden at have set hverken dem i USA eller på Tøjhusmuseet, så virker det godt nok meget usandsynligt. Der er da flere tv shows, hvor de køber nogle som er gået i arv igennem flere generationer. Så det giver jeg dig helt ret i. Det tror jeg ikke er korrekt
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af CIS » 20. jul 2021, 00:43

Lassescout skrev:
19. jul 2021, 15:32
Jeg var på Krigsmuseet (tidligere Tøjhusmuseet) i København i sommerferien.

Guiden påstod at de der udstillede uniformer fra den amerikanske borgerkrig var helt unikke, da der ikke eksisterer originale uniformer hverken i USA eller noget andet sted i verden.

Jeg synes det lyder ret utroligt, men det var altså påstanden.
Der er ikke engang i nærheden af at passe, det guiden har påstået, det kan man næsten sige sig selv.

Der er utallige museer i USA, hvor de har originale uniformer fra borgerkrigen, de er overhovedet ikke sjældne som museum ting, men de koster koster kassen i privat handel, da private ejede borgerkrigs uniformer, er mere sjældne....

Feks. Smithsonian har utallige forskellige originale uniformer fra borgerkrigen 1861-1865 som jo varede næsten præcis 4 år, på nær 3 dage. og de har masser af ubrugte uniformer fra tiden også, som ikke nåede at komme i brug.

Tøjhuset skriver også selv, at de uniformer de har, er modtaget som en gave fra Smithsonian, som en slags byttehandel, hvor Smithsonian´en fik lign. Danske Uniformer. Og de har byttet på samme måde med masser af andre lande, og de ville nok ikke bytte de eneste originale uniformer væk, fra den så vigtig en periode som den omtale borgerkrig..

Her er hvad Tøjhuset selv skriver

:CITAT:
De amerikanske uniformer og udrustning er i dag udstillet på Tøjhusmuseet og denne samling er helt unik, da der er tale om et komplet set, som man har taget ned fra depothylderne på en gang.
(en enkelt ting mangler, og det er “regnslaget” da gummiet ganske simpelt var faldet fra hinanden)

Hvor de genstande som The Smithsonian har er nogle de har modtaget løbende når nye ting blev taget i brug. Så den danske samling er et billede af situationen i 1858, imodsætning til deres.
Det gør også at der er nogle mindre detaljer ved tingene som afviger fra det man brugte under selve borgerkrigen...…………..

Så den and må jeg desværre aflive.
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 15:37

Så den and må jeg desværre aflive.
Det er jeg glad for. Det lød også for fantastisk :smile: .

En anden ting der skuffede mig er, at deres eksemplar af Gatling geværet er lagt på depot. Jeg ved at de har et helt utroligt velbevaret eksemplar. Det ser ud som nyt, og det kan det også sagtens være. Men det er nok 30 år siden jeg har set det, og de har åbenbart ikke fundet det værdigt til udstilling :cry: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af T-REX » 21. jul 2021, 16:54

Lassescout skrev:
21. jul 2021, 15:37
Så den and må jeg desværre aflive.
Det er jeg glad for. Det lød også for fantastisk :smile: .

En anden ting der skuffede mig er, at deres eksemplar af Gatling geværet er lagt på depot. Jeg ved at de har et helt utroligt velbevaret eksemplar. Det ser ud som nyt, og det kan det også sagtens være. Men det er nok 30 år siden jeg har set det, og de har åbenbart ikke fundet det værdigt til udstilling :cry: .
Du mener den dansk producerede 1" Gatling?
Er rimelig sikker på, at det er en af forsvarets prototyper, som efter endt test, røg direkte til Tøjhuset, ligesom stort set alle andre prototyper, de seneste 4-600 år.
e3403-royal2barsenal2bmuseum2b20172b-2bmachine2bguns-02.jpg
20170928_122458.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 17:14

Arrrh, nu bliver jeg da i tvivl Jesper.

Jeg husker den nærmere som en mere elegant udgave i kaliber .45-70 som denneher. Men jeg kan meget vel tage fejl, det var jo i 80`erne jeg så den sidst. (Ups, så er det sku mere end 30 år siden).
Vedhæftede filer
Gatling_gun.jpg
Gatling_gun.jpg (49.64 KiB) Vist 6174 gange
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af T-REX » 21. jul 2021, 18:06

Lassescout skrev:
21. jul 2021, 17:14
Arrrh, nu bliver jeg da i tvivl Jesper.

Jeg husker den nærmere som en mere elegant udgave i kaliber .45-70 som denneher. Men jeg kan meget vel tage fejl, det var jo i 80`erne jeg så den sidst. (Ups, så er det sku mere end 30 år siden).
Billederne ovenfor, er fra Tøjhuset.
Kan huske at jeg hæftede mig meget ved, at den var i en Kaliber på 1" og ikke den sædvanlige .45 eller .50
Det er ikke mere end godt 10 år siden, jeg har set den, den stod i Kanonhallen.

Jeg kan ikke huske, om de også havde en, i 45/70
Ærgerligt, at det virtuelle Tøjhus, ikke længere er aktivt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4974
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 491 times
Been thanked: 1132 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 18:36

Den jeg så stod ikke i kanonsalen, men oppe på 1. Eller 2. sal sammen med riflerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21639
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af Refraktorius » 28. jul 2021, 07:56

Jeg må tilstå at jeg ikke udholdt ret meget af filmen.


Men vedrørende uniformer, så afspejler de samfundet og hvordan man ellers går klædt.

Hvad anser man for praktisk og holdbart? Hvad kan produceres i de krævede mængder? Hvad anser man for “pænt”?

I anden verdenskrig lavede man uniformer af uld, det vil man nok betakke sig for i dag, men der var gået masser af overvejelser i det.

Om det britiske “battle dress” der ser håbløst gammeldags ud i dag:
The uniform was designed with the needs of mechanised infantry in mind, and was inspired by contemporary wool 'ski suits' that were less restrictive to the wearer, used less material, were warm even while wet and were more suited to vehicular movement than Service Dress

Det vi går i i dag, skal nok virke tosset om et par generationer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

bernstorff
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. sep 2018, 18:24
Interesser: 1864 -a cw
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 2 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af bernstorff » 30. jul 2022, 17:00

Stødte lidt tilfældet på dette emne, og tænkte jeg lige ville komme med lidt detaljer.

Samlingen på krigsmuseet er kendt som "the danish exchange" i "campainger" reenactment miljøet i USA og den er ganske rigtigt unik.

I 1858 laver den amerikanske hær og det danske Militære varedeport en byttehandel hvor vær part sendte et komplet sæt infanteri og et sæt kavaleri grej til den anden part. (dog ingen våben)
Dvs. det var ikke museer der gjorde dette, men de folk der var ansvarlige for udrustningen, som gjorde det for at følge med i udviklingen af militært grej hos andre hære.


Der er flere ting der gøre samlingen unik.
for det første er det et tidsbillede af US army's grej i 1858. The smithsonian har ganske rigtigt eksemplarer af næsten alt hvad der blev indført i tiden før borgerkrigen, men de har ikke en komplet samling fra et specifikt tidspunkt. (og de har ikke alt, kun næsten)

Og ja, div museer har masser af uniformer fra borgkrigen. Men dette er ikke uniformer fra borgkrigen, men fra 1858. Og de afviger på en række punkter i design og produktion.

Og så er der et par enkelte genstande som der er utroligt sjældne eller direkte unikke.
Det infanteriuldtæppe der er i samlingen, er utroligt sjældent. Hvor veteraner og museer har valgt at gemme uniformer, patrontasker og våben, så er uldtæpper bare ikke noget man har fundet relevant at gemme i samme grad.

Der findes et begrænset antal bevarede føderale tæpper fra perioden, men flere af dem er civile tæpper.
Man kan ret ofte finde "danish exchange blankets" (dvs reproduktioner baseret på det tæppe) til salg til ret høje priser.
Ham der oprindeligt stod for (re)productionen disse for ca. 20 år siden, rejste i sin tid til København for at studerer tæppet... det gør man ikke hvis man bare kunne vælge et tilfældigt amerikansk museum.


Og tilsvarende er der den såkaldte McClellan saddel model 1857.

Organisationen "the military horse" beskriver eksemplaret i København:
"Indeed, other than the complete equipment set in Copenhagen, I have so fare only seen or heard of two other pieces of 1857 equipment in existance - a single stirrup in privat hands, and a saddlebag set at Ft. Riley U.S. Cavalry Museum"

Dvs der findes IKKE en komplet M1857 saddel andre steder end i København...

Man kan læse mere om saddel og "the danish exchange" her:
https://www.militaryhorse.org/mcclellan ... mcclellan/

Jeg har en bunke billede af udstillingen liggende online, og specifikt den side får dagligt en antal hits fra USA. Og da det tal er højere end antallet af hits på alle andre undersider på min hjemmeside til sammen, så er det tydeligt ikke tilfældigt.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af RoyalDuck » 8. sep 2022, 09:27

Lassescout skrev:
21. jul 2021, 18:36
Den jeg så stod ikke i kanonsalen, men oppe på 1. Eller 2. sal sammen med riflerne.
var det ikke en (relativt) moderne 20mm "Vulcan" der stod i våbensalen?

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Uniformer brugt i den Amerikanske borgerkrig

Indlæg af CIS » 8. sep 2022, 16:49

bernstorff skrev:
30. jul 2022, 17:00
Stødte lidt tilfældet på dette emne, og tænkte jeg lige ville komme med lidt detaljer.

Samlingen på krigsmuseet er kendt som "the danish exchange" i "campainger" reenactment miljøet i USA og den er ganske rigtigt unik.

I 1858 laver den amerikanske hær og det danske Militære varedeport en byttehandel hvor vær part sendte et komplet sæt infanteri og et sæt kavaleri grej til den anden part. (dog ingen våben)
Dvs. det var ikke museer der gjorde dette, men de folk der var ansvarlige for udrustningen, som gjorde det for at følge med i udviklingen af militært grej hos andre hære.


Der er flere ting der gøre samlingen unik.
for det første er det et tidsbillede af US army's grej i 1858. The smithsonian har ganske rigtigt eksemplarer af næsten alt hvad der blev indført i tiden før borgerkrigen, men de har ikke en komplet samling fra et specifikt tidspunkt. (og de har ikke alt, kun næsten)

Og ja, div museer har masser af uniformer fra borgkrigen. Men dette er ikke uniformer fra borgkrigen, men fra 1858. Og de afviger på en række punkter i design og produktion.

Og så er der et par enkelte genstande som der er utroligt sjældne eller direkte unikke.
Det infanteriuldtæppe der er i samlingen, er utroligt sjældent. Hvor veteraner og museer har valgt at gemme uniformer, patrontasker og våben, så er uldtæpper bare ikke noget man har fundet relevant at gemme i samme grad.

Der findes et begrænset antal bevarede føderale tæpper fra perioden, men flere af dem er civile tæpper.
Man kan ret ofte finde "danish exchange blankets" (dvs reproduktioner baseret på det tæppe) til salg til ret høje priser.
Ham der oprindeligt stod for (re)productionen disse for ca. 20 år siden, rejste i sin tid til København for at studerer tæppet... det gør man ikke hvis man bare kunne vælge et tilfældigt amerikansk museum.


Og tilsvarende er der den såkaldte McClellan saddel model 1857.

Organisationen "the military horse" beskriver eksemplaret i København:
"Indeed, other than the complete equipment set in Copenhagen, I have so fare only seen or heard of two other pieces of 1857 equipment in existance - a single stirrup in privat hands, and a saddlebag set at Ft. Riley U.S. Cavalry Museum"

Dvs der findes IKKE en komplet M1857 saddel andre steder end i København...

Man kan læse mere om saddel og "the danish exchange" her:
https://www.militaryhorse.org/mcclellan ... mcclellan/

Jeg har en bunke billede af udstillingen liggende online, og specifikt den side får dagligt en antal hits fra USA. Og da det tal er højere end antallet af hits på alle andre undersider på min hjemmeside til sammen, så er det tydeligt ikke tilfældigt.
Er der nogen der ved hvorfor, denne slags militær-saddel´er, altid er åbne i ryggen, er det på grund af hestens eller rytterens velbefindende, da militær-rytterne, jo nemt kunne tilbringe langt hovedparten af dagen i saddlen i flere uger af gangen ?

Jeg ved ikke ret meget om heste, udover at man kommer hø ind i den forreste ende, og at der så kommer pærer ud i den bagerste ende :???:
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Besvar