Side 1 af 1

Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i dag.

: 1. okt 2020, 12:25
af Henning
Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i dag......

Re: Flådens leje

: 1. okt 2020, 13:29
af Caspian1911
Ja, der kan man da snakke om betragtelig udflytning.

Skibet under tagpladerne må være Jylland, før den blev bugseret til Ebeltoft.

Re: Flådens leje

: 1. okt 2020, 14:30
af Taxen
Træskibet til venstre hed vidst Fyen. Jylland kom først til Juelsminde og der efter Ebeltoft. Min Far sov på Jylland da han var på lejerskole i København før krigen.
Taxen

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 1. okt 2020, 16:59
af Refraktorius
Byer er nærmeste levende organismer. De vokser og udvikler sig. Nogen gange forvitrer og dør de også.

I gamle dage lå der også masser af tung industri og risikovirksomheder inde i byerne.

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 1. okt 2020, 19:14
af Grendel
Sjovt med hjuldamperen der slår bak hele vejen ind ( eller er det ud?!) :smile:

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 1. okt 2020, 20:33
af Marinerevolver
Se på billed 2, i øverste venstre hjørne, en damper med 2 hvide skorstene, det er det daværende Kongeskib Dannebrog
som også var hjuldamper, det blev afløst af det nuværende Kongeskib i ca.1935.
Mvh. Marinerevolver :smile:

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 4. okt 2020, 07:54
af Refraktorius
Undskyld for off-topic.

Hvordan styrede hjuldampere?
Kunne hjulene styres uafhængigt af hinanden, eller kørte de sammen, og så styrede man med et ror?

Det første burde give fantastisk manøvredygtighed, det andet ville være teknisk en hel del nemmere at konstruere.

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 4. okt 2020, 08:54
af Noname
Nu er der jo flere typer af, hjuldampere. Et hjul agter, eller 2. på siderne.
Fælles for disse, er at de bliver styret af et ror, hvor af de fleste sad inden under agterstavnen, hvor det store skovlhjul ikke havde nået at lave turbulens i vandet, så styring bliver nærmest umulig.

Jeg har aldrig hørt, eller set andre måder at styre på.


Mvh
Noname.

Re: Egentligt tankevækkende som den "store flådestation" i Kjøvenhawn har ændret sig så meget siden 1908 og frem til i d

: 4. okt 2020, 12:46
af LKJ
Normalt kører begge hjul på samme aksel men slæbe/bugserbåde i havnene havde 2 maskiner 1 til hvert hjul og som du selv er inde på gjorde det dem meget manøvredygtige og derfor brugte man slæbebåde med hjul længe efter skruer var blevet normale for alle andre skibe.