Dansk Revolver M1880 og dens ammunition MKII

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m. Det kunne også være fortællinger.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Dansk Revolver M1880 og dens ammunition MKII

Indlæg af Hønsetyv » 25. sep 2017, 15:32

Den anden tråd er ved at sande til og jeg er selv medskyldig i dette, så jeg starter en ny med det håb at vi i fællesskab kan holde den på dydens smalle sti og til emnet.

Forvirringen ligger omkring revolver M1880 og ifølge Arma Dania patron M1880. Problemet som jeg ser det er at den patron der benævnes M1880 ikke passer i en uændret M1880 revolver. Alle revolver modeller efter inklusive M1882 benytter den længere patron der benævnes M1880 og senere ladet med røgsvagt som M1891.

Min søgen går i al sin enkelthed ud på at finde ud af hvilken patron der benyttedes til revolver M1880 fra den blev approberet 2 jan 1880 og indtil revolver M1882 blev approberet 26 juni 1882. Her et klip fra bogen: Haandskydevaaben Teknisk Del, Lærebog for Skydeskolens Elever 1912.
DSCN0252 s.jpg
Jeg har fat i noget her!!!
DSCN0252 s.jpg (27.89 KiB) Vist 4392 gange
Det er givet at revolveren er designet på Tøjhuset af Georg Christensen og set i lyset af at de senere 9mm sortkrudt patroner indkøbtes i udlandet finder jeg det næppe sandsynligt at de første har været produceret i huset. Guderne skal dog vide hvorfor en så ringe og anæmisk patron valgtes når nu et nyt våben skulle designes helt fra bunden. Dette ligger år før røgsvagt blev almindeligt brugbart så der har ikke været den slags overvejelser ind over. "Retfærdigvis" skal siges at mange andre lande gik fra revolvere i kaliber 45 direkte ned i 9mm/380 og mindre, så Danmark har ikke været ene om denne hjernefis.

Det er lykkedes mig at finde data på en Britisk .380 short centerfire short case med et hylster på 14,6-14,9mm (alt efter kilde) og en totallængde på lige under 25mm.
Se det kan faktisk godt passe med M1880 tromlens længde!
380ShortRevolverCfShort.gif
380ShortRevolverCfShort.gif (3.5 KiB) Vist 4392 gange
British .38 Short s.jpg
Patronen der benævnes .380 short cf long svarer nok til den af Danskerne benævnt M1880 (hylster 17,2mm og OAL ca. 28mm).
Den kaldtes også for: .380-10-124 og den nomenklatur siger unægtelig en del! 124 grains projektil i .380” kaliber og med en drivladning på astronomiske 10 grains sortkrudt. http://www.municion.org/380Short/380Short.htm

Her er et 38SPL hylster kortet ned til 14,6mm i forhold til et 116 grain 9mm projektil og med en astronomisk ladning på 8 grains sort. Retfærdigvis skal siges at de på den tid benyttede såkaldte baloon head hylstre og min erfaring siger at de typisk rummer 10% mere i forhold til moderne hylstre. Så der har med komprimeret ladning nok lige været plads i hylstret til at bagenden af projektilet har kunne være der.
DSCN0255 s.jpg
14,5mm hylster i forhold til et 9mm projektil
DSCN0255 s.jpg (41.92 KiB) Vist 4392 gange
DSCN0256 s.jpg
Ladning på 8 grains 4f sortkrudt
DSCN0256 s.jpg (33.21 KiB) Vist 4392 gange
For de der ikke har skudt sort kan jeg sige at en ladning på 8 grains er knapt det dobbelte af en 22long fra den tid og vel at sammenligne med fjærten fra en mus der har levet af bønner i en uge.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Dansk Revolver M1880 og dens ammunition MKII

Indlæg af Hønsetyv » 25. sep 2017, 16:04

Plottet tykner og fadæsen bliver værre!
Det er altid et forbandet valg hvornår der skal trykkes på return knappen og et indlæg postes.

Nærlæsning af Aarbog fra 1965, artikel skrevet af Arne Hoff, bibringer følgende data om Revolver M1882.
Den starter livet som en 45 den 26 juni 1882 men produktion bliver aldrig sat i gang.
25 okt 1884 rykker Artilleriet og man bliver enige om at den i M1880 benyttede kaliber er at foretrække og 6 jan 1885 approberes revolveren. Benævnelsen M1882 bibeholdes da der aldrig havde været fremstillet eksemplarer af den tidlige model.

Så nu strækker perioden sig altså fra 2 jan 1880 til 6 jan 1885 hvor revolver M1880 har benyttet en anden patron end den der officielt benævnes M1880.

Så den ægte M1880 er ikke kendt og den der beskrives på Arma Dania burde retteligen benævnes M1885
https://www.arma-dania.dk/public/timeli ... ?editid1=8

Ak at være en Per Nitten Gryn :???:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dansk Revolver M1880 og dens ammunition MKII

Indlæg af Refraktorius » 25. sep 2017, 16:23

Hønsetyv skrev:....Guderne skal dog vide hvorfor en så ringe og anæmisk patron valgtes når nu et nyt våben skulle designes helt fra bunden......
For de der ikke har skudt sort kan jeg sige at en ladning på 8 grains er knapt det dobbelte af en 22long fra den tid og vel at sammenligne med fjærten fra en mus der har levet af bønner i en uge.
Hvis jeg skal gætte:

Sårballistik var ikke en videnskab dengang. Man har ikke haft noget systematisk gennemarbejdet materiale... og strengt taget, så er folk stadig ikke rigtigt er holdt op med at skændes om, hvilke mekanismer der egentligt betyder noget, når et mål rammes.

I en tid før effektiv sårbehandling, narkose og antiseptik, så vil selv et sår med sådan en proppistol kunne have været dræbende. Måske ikke her og ny, men koldbranden skal nok klare det.

Hvis ikke man har haft sårballistikken at forholde sig til (og begrænset praktisk erfaring), så har papir været det primære mål, og så er et hul et hul.... og siger den ikke alt for meget bang (høreværn var ikke opfundet) , er den rar at skyde med.


Så jeg tror vi betragter en 140 år gammel pistol og kaliber med nutidens briller, og derfor virker den tosset.


7.65×17mm blev brugt af både politi og militær i det tyvende århundrede, og selv Beretta 418 i .25 ACP blev brugt af italienske officerer under anden verdenskrig (og Ian Fleming udstyrede James Bond med en!) .
:???:

(Jeg synes heller ikke det giver mening)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Dansk Revolver M1880 og dens ammunition MKII

Indlæg af Hønsetyv » 25. sep 2017, 16:35

Når nu drivmidlet er det samme og dermed er udgangshastigheden ca. den samme virker det bare lidt overilet at gå fra et 250grains~16gram projektil til et 124grains~8gram med det halve frontareal. Givet at ladningen er reduceret tilsvarende bliver indtrængningen minimal og havde soldaten en bibel i lommen slap han måske med skrækken.
Se hvad denne herre fandt ud af:
https://plimking.com/making-380-revolve ... og-pistol/

Men igen et sidsspring, formålet med indlægget er at finde ud af hvad der har været anvendt i revolver M1880 i de første 5 år den blev anvendt.

Besvar