Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2023, 11:13

Jeg er ved at planlægge mig en lille solo-jagttur til Sverige. Det bliver i Juli på nattejagt efter vildsvin. Tanken er at det skal være primitivt - kraftigt inspireret af Nak og Æd, Meateater o.lign.

Selve jagten har jeg styr på. Det er igennem seriøse folk der lejer jagter ud, med gode skydetårne og belyste foderpladser der passes og plejes året rundt. Der er mand/hund til rådighed, skulle der blive brug for en eftersøgning, jeg ved hvilket grej jeg får brug for (har skudt svin før) osv. osv.

Overnatning mener jeg også at have styr. Jeg vil benytte mit lille 1.5 persons Robens telt inkl. udstyr (sovepose, underlag, hammer o.lign.), som jeg også plejer at have med rundt til skydestævner. Jeg mener godt det kan klare et par overnatninger en Svensk sommer :smile: desuden kommer størstedelen af tiden nok til at blive brugt i skydetårnene. Planen er at ankomme torsdag formiddag og så retur igen søndag middag. Så tre overnatninger.

Men selve det at skulle bo i en skov et par dage... det er nyt for mig!. Camping i telt har jeg ofte gjort, men ikke off-grid. Så hvilke udfordringer følger der med?

De tanker jeg indtil videre har gjort mig er:

- Vand... Masser af vand! Både til at drikke, men for dens sags skyld også til at vaske sig selv og grej i, specielt hvis man får skudt et svin. Hvor meget vand bør man have med?

- Mad over bål kunne kunne være fedt, men på en svensk sommer render jeg nok ind i et forbud mod brug af åben ild. Er det rigtig tørt til den tid, så kan et gasblus også være no-go. Det kan godt blive en udfordring. Så længe jeg kan koge vand over et blus, så er der masser af muligheder for diverse feltrationer. Men hvad findes der er muligheder, hvis man hverken har mulighed for at varme ting op, eller for den sags skyld at have ting på køl :what: jeg forventer ikke gourmet mad... Men jeg gider heller ikke leve af chips og kiks i tre dag.

- Toilet forhold... Skovl og papir? :oops:

- Powerbank til at holde liv i telefonen. Hvor meget kapacitet skal sådan en have?

- Ting til lejeren. Snor, økse, hammer, måske en lille stol eller andet til at sidde på.

- Førstehjælpskasse, Panodil, insektmiddel.

Kommentarer til ovenstående? Samt de ting jeg sikkert ikke har tænkt over endnu :oops:

Når jeg skriver det er off-grid, så er det en jagt hvor der ikke er et hus egnet til beboelse. Intet vand, elektricitet osv., men det er heller ikke længere væk, end der kan køres til byen efter fornødenheder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af sfa » 1. maj 2023, 12:52

Hej,

Det lyder fedt! Selv har jeg overnattet utallige gange off grid herhjemme, i Norge og på New Zealand i forbindelse med jagt og fiskeri. Der er stor forskel på, om man vandrer eller camperer ved siden af bilen, men grundlæggende er det min erfaring, at alt hvad man ikke har en meget konkret plan om at bruge, behøver man ikke tage med.

Det lyder som om du kan campere ved siden af bilen og derfor ikke behøver at slæbe grejet. Jeg ville medbringe en halvstor køletaske 2/3 dele fuld med nedfrosne vandflasker (til drikkevand). I resten af tasken ville jeg så have nogle pølser, bacon og pålæg til et antal planlagte måltider. En basis kost bestående af kaffe og havregrød til morgenmad, brød (og slik) i løbet af dagen og pasta eller ris med kød og sovs kan være let at lave og faktisk også til at vandre med - kunsten er at have planlagt måltiderne, hvilket naturligvis er ret nemt hvis man køber færdigretter, men også fint kan lade sig gøre med råvarer. Derudover tændstikker, gasblus, kogegrej, toiletpapir, skovl (når man er i bil), myggebalsam.

Et vildtnet vil nok også være smart, hvis du er heldig at få en gris og noget snor. Bad vil jeg tage i nærmeste sø/å, hvis behovet opstår, ligesom kogegrej også vaskes der. Et stykke sæbe og håndklæde gør et evt. bad lidt mere lækkert, men det har kun været i ret varmt vejr, jeg har brugt det. De seneste år har jeg brugt et tykt underlag (10 cm) når jeg er i bil, for en meget bedre nattesøvn ;-) En presenning til at opholde sig under f.eks. ved madlavning i regn kan også være praktisk sammen med en campingstol. Ligeledes er træsko, sandaler eller tilsvarende fine at have på i lejren.

Vh Sfa

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af NWF » 1. maj 2023, 16:10

Lyder som et fint lille eventyr...,

Jeg er ret glad for håndsprit og vådservietter når jeg er i det svenske til at holde mig selv og andre ting rene med(og servietterne kan også udgøre det for toiletpapir), og selvfølgelig en pose til brugte servietter.

Har du powerbank på 20.000 mAh så burde du ingen problemer have - en mindre på 10.000 burde også kunne få dig igennem hvis det kun er 1x opladning pr. dag og du ikke bruge tlf. alt for meget

Jeg tror jeg var hoppet i en hængekøje i stedet for at ligge i skovbunden i juli med alt det kryb og kravl der er - eller sovet i tårnet hvis det var muligt og bekvemligt.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2023, 18:18

15l vand i døgnet er nok til komfort. Jeg har filter med, så jeg ikke skal slæbe.
En trangia tæller vist ikke som åben ild med gasindsats i. Prøv at tjek det.
Vådservietter er geniale
Jeg laver gerne god mad hjemme fra og har det med frossent.
Fersk mad er fint førstedagen.
En kompressor køletaske i bilen er lækkert.

Anbefaling:
Tag en ven med, man kan være uheldig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af NSander » 1. maj 2023, 18:37

Hvis dine nak og æd planer, indebærer at spise evt. nedlagt vildt, så vær opmærksom på at kødet kan indeholde trikiner.

Som alternativ til at have ild, kan du evt. medbringe nogle af de feltrationer, der opvarmes ved at hælde vand på noget der minder om et tebrev, som ved en kemisk reaktion varmer maden. Og så lige undersøg hvordan de bruges, så du ikke ødelægger din mad :) (havde en kammerat, der hældte posens indhold ned i sin mad, før jeg fik ham stoppet)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Kalthoff » 1. maj 2023, 19:14

Det vigtige først:
  • medbring en flåt tang
  • tjek dig selv for flåter flere gange dagligt
  • overvej vaccine mod TBE
Mht. Eldningsförbud:
Det er kommunen eller länet der bestemmer niveauet for et givet område. De skruer op og ned for niveauet efter forholdene og offentliggør beslutningen på deres websider: https://www.krisinformation.se/detta-ka ... ingsforbud

Mht. ".. at holde liv i telefonen":

Hvis du slukker telefonen når du går ind i skoven og lader den forblive slukket mens du er i skoven, medmindre du får behov for at foretage et nødopkald, så holder batteriet sin ladning meget længe - kan anbefales :blink:
Senest rettet af Kalthoff 1. maj 2023, 21:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2023, 21:17

NWF skrev:
1. maj 2023, 16:10
Jeg tror jeg var hoppet i en hængekøje i stedet for at ligge i skovbunden i juli med alt det kryb og kravl der er - eller sovet i tårnet hvis det var muligt og bekvemligt.
Men får man så omvendt ikke et problem med myg?

Men tanken har strejfet mig. Alternativt kan bilen også bruges som nødplan. Lægges bagsæderne ned i Zafiraen, så er der rimeligt med plads.
Raptor357 skrev:
1. maj 2023, 18:18
Anbefaling:
Tag en ven med, man kan være uheldig.
Jeg forstår hvad du siger :thumbup: men det bliver en solo tur, med fornuftige forholdsregler. Bla. vil jeg ikke ud og lede efter svin alene, og ligeledes må der holdes noget kontakt til omverdenen med jævne mellemrum. Jagtudlejeren benytter sig også af WeHunt, som skal være aktivt under hele opholdet (hvilket bla. betyder at han kan se hvor jeg/min mobil befinder sig).
sfa skrev:
1. maj 2023, 12:52
Et vildtnet vil nok også være smart, hvis du er heldig at få en gris og noget snor.
Jeps det skal med :thumbup: i huset er der også en kælder med trisse, hvor dyret kan hænge køligt. Det bliver der helt sikkert brug for, hvis der nedlægges noget. Skulle jeg være heldig at få gris allrede den første nat, så kunne jeg også godt finde på at afkorte opholdet, og smutte hjem igen en dag før.
Kalthoff skrev:
1. maj 2023, 19:14
[*]overvej vaccine mod TBE[/list]
Det havde jeg ikke tænkt på! En vaccination skrives på listen.
NSander skrev:
1. maj 2023, 18:37
Hvis dine nak og æd planer, indebærer at spise evt. nedlagt vildt, så vær opmærksom på at kødet kan indeholde trikiner.
Nej det afholder jeg mig fra til det er testet :biggrin: men jeg håber da bestemt på lidt kød til fryseren.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af NWF » 2. maj 2023, 00:32

Ras.Killing skrev:
1. maj 2023, 21:17
NWF skrev:
1. maj 2023, 16:10
Jeg tror jeg var hoppet i en hængekøje i stedet for at ligge i skovbunden i juli med alt det kryb og kravl der er - eller sovet i tårnet hvis det var muligt og bekvemligt.
Men får man så omvendt ikke et problem med myg?

Men tanken har strejfet mig. Alternativt kan bilen også bruges som nødplan. Lægges bagsæderne ned i Zafiraen, så er der rimeligt med plads.
Flere af disse køjer kommer med myggenet... med uanset hvad ville jeg nok bade mig lidt i myggespray inden sengetid...

men bilen er et fint alternativ... det handler jo lidt om at gøre det let... og så kan du have alle dine ting der som du ikke har med i tårnet...
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Greyberd63 » 2. maj 2023, 06:15

Kan tilslutte mig dem der anbefaler at benytte bilen som sove plads, hvis du altså har plads nok til at ligge udstrakt.

At der var plads nok til at jeg kunne ligge udstrakt var et vigtigt parameter for mig, da jeg valgte min nuværende bil, at jeg kunne benytte bilen som mini campingvogn, når jeg tager til skyde stævner.

Højde forskelle i bagage rummet, når bagsæder var lagt ned, udligner jeg ved at benytte et par lægtestumper og en stump krydsfiner, og stadig plads til større mængder crap.
Jeg kan have min guncart, minikøleskab(12volt/220volt/gas) + crap, og stadig ligge bekvemt i bilen, så har også mulighed for at snuppe en lur undervejs, hvis jeg skulle have brug for det.

Mvh
Grey

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 642
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Cpt » 2. maj 2023, 08:20

Et par ting du kan overveje:

- Thermacell til myggene
- hvis du har et 18v akku værktøjssæt kan man ofte købe en lille adapter der laver batterierne om til powerbanks, fx denne fra Makita:
https://www.prishammeren.dk/shop/makit ... UQAvD_BwE
- man kan også nemt lave sig en kæmpe powerbank til bagagerummet ved at have et ekstra bil batteri med og bare lige montere en alm 12v bil usbport på siden af batteriet
- nogle lanterner og en kraftig lommelygte

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af T-REX » 2. maj 2023, 14:13

Husk at checke, om du må have våben med, alle de steder, du vil færdes.
Eller om du efter endt jagt, skal låse din riffel ind, i bilen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Ras.Killing » 2. maj 2023, 14:54

T-REX skrev:
2. maj 2023, 14:13
Husk at checke, om du må have våben med, alle de steder, du vil færdes.
Eller om du efter endt jagt, skal låse din riffel ind, i bilen.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår?

Min plan er at køre der op, jage nogle dage på området (knapt 400ha) og så køre hjem igen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af T-REX » 2. maj 2023, 15:46

Ras.Killing skrev:
2. maj 2023, 14:54
T-REX skrev:
2. maj 2023, 14:13
Husk at checke, om du må have våben med, alle de steder, du vil færdes.
Eller om du efter endt jagt, skal låse din riffel ind, i bilen.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår?

Min plan er at køre der op, jage nogle dage på området (knapt 400ha) og så køre hjem igen.
Jeg tænkte, at du måske ville campere, i et andet område, end der hvor du skal på jagt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Outdoor/jagttur til Sverige | Råd og vejledning til grej osv.

Indlæg af Ras.Killing » 2. maj 2023, 17:45

T-REX skrev:
2. maj 2023, 15:46
Ras.Killing skrev:
2. maj 2023, 14:54
T-REX skrev:
2. maj 2023, 14:13
Husk at checke, om du må have våben med, alle de steder, du vil færdes.
Eller om du efter endt jagt, skal låse din riffel ind, i bilen.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår?

Min plan er at køre der op, jage nogle dage på området (knapt 400ha) og så køre hjem igen.
Jeg tænkte, at du måske ville campere, i et andet område, end der hvor du skal på jagt.
Nej det er ikke planen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar