Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Kenn01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jul 2022, 21:01
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Kenn01 » 28. nov 2022, 13:41

Jeg har endnu ikke selv været på en decideret vintertur men jeg har planer om prøve det inden længe.

Jeg er derfor nysgerrig på, hvor i tager på vinterture i Danmark, hvilket sove setup i bruger om vinteren, og om i ellers har nogle gode råd og erfaringer med vinterture i Danmark som i vil dele ?

Det kunne også være fedt at se nogle billeder :-)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Scrapper » 28. nov 2022, 17:11

Det vigtigste når du tager på vintertur, er dit underlag.

Jeg sørger for, at have et skumunderlag, med lukkede porer med mig. Oven på det ligger jeg et oppusteligt underlag for komfort. Så er du sikret hvad angår isolering nedefra, også hvis luftunderlaget skulle finde på at tabe pusten.
Den kombination er desuden ret billig, da du så ikke behøver investere i et videre kostbart oppusteligt underlag.

Jeg smutter selv bare ud i skoven med min DD-tarp, sætter den op hvor jeg nu har lyst og har lov, og så er jeg i gang.

En god sovepose, gerne i dun, hører sig naturligvis til. Men du kan ligge i verdens bedste sovepose, og så møgfryse, fordi underlaget er utilstrækkeligt.

Skulle du ligge og blive kold alligevel, så er en Nalgene-flaske, fyldt med kogt vand redningen. Ned i posen med den, og så har du varme i mange timer.

Gå ikke i seng kold. Sørg for st få noget varme i kroppen inden sengetid.
Og skal du tisse, så gå ud og tis. Det hjælper ikke at ligge og holde sig, da kroppen så bruger energi på det.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af HR » 28. nov 2022, 18:36

:goodpost:
Den tråd burde næsten låses her, for det der sagt er lige i øjet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kenn01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jul 2022, 21:01
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Kenn01 » 28. nov 2022, 18:59

Scrapper skrev:
28. nov 2022, 17:11
Det vigtigste når du tager på vintertur, er dit underlag.

Jeg sørger for, at have et skumunderlag, med lukkede porer med mig. Oven på det ligger jeg et oppusteligt underlag for komfort. Så er du sikret hvad angår isolering nedefra, også hvis luftunderlaget skulle finde på at tabe pusten.
Den kombination er desuden ret billig, da du så ikke behøver investere i et videre kostbart oppusteligt underlag.

Jeg smutter selv bare ud i skoven med min DD-tarp, sætter den op hvor jeg nu har lyst og har lov, og så er jeg i gang.

En god sovepose, gerne i dun, hører sig naturligvis til. Men du kan ligge i verdens bedste sovepose, og så møgfryse, fordi underlaget er utilstrækkeligt.

Skulle du ligge og blive kold alligevel, så er en Nalgene-flaske, fyldt med kogt vand redningen. Ned i posen med den, og så har du varme i mange timer.

Gå ikke i seng kold. Sørg for st få noget varme i kroppen inden sengetid.
Og skal du tisse, så gå ud og tis. Det hjælper ikke at ligge og holde sig, da kroppen så bruger energi på det.
Tak for det meget konkrete svar.

I forhold til underlag, der har jeg et 4 sæsoners liggeunder fra Exped med en R værdi på 4,8 som jeg tænker at bruge i kombination med et billigt alu underlag (uden skum) fra harald nyborg.
Med det setup, burde jeg være dækket inde i forhold til kulde fra jorden.
https://www.friluftsland.dk/Exped-Dura-5R-LW/

I forhold til sovepose, har jeg kun en sommerpose og en kæmpe vinter-sovepose fra forsvaret som er alt for stor, tung og fyldig til min smag.
Det trick med en varm flaske har jeg før brugt på en efterårstur. Det virker strålende.

Tror du at jeg vil kunne holde varmen med et uldtæppe i kombination med ovennævnte underlag, hvis jeg ligger forholdsvis tæt på bålet og evt med tarp med alu som kan reflekterer varmen tilbage mod mig ?
(Jeg har også et DD lightweight tarp, men det gør ikke andet end at holde regnen væk)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Scrapper » 28. nov 2022, 20:33

Kenn01 skrev:
28. nov 2022, 18:59
Scrapper skrev:
28. nov 2022, 17:11
Det vigtigste når du tager på vintertur, er dit underlag.

Jeg sørger for, at have et skumunderlag, med lukkede porer med mig. Oven på det ligger jeg et oppusteligt underlag for komfort. Så er du sikret hvad angår isolering nedefra, også hvis luftunderlaget skulle finde på at tabe pusten.
Den kombination er desuden ret billig, da du så ikke behøver investere i et videre kostbart oppusteligt underlag.

Jeg smutter selv bare ud i skoven med min DD-tarp, sætter den op hvor jeg nu har lyst og har lov, og så er jeg i gang.

En god sovepose, gerne i dun, hører sig naturligvis til. Men du kan ligge i verdens bedste sovepose, og så møgfryse, fordi underlaget er utilstrækkeligt.

Skulle du ligge og blive kold alligevel, så er en Nalgene-flaske, fyldt med kogt vand redningen. Ned i posen med den, og så har du varme i mange timer.

Gå ikke i seng kold. Sørg for st få noget varme i kroppen inden sengetid.
Og skal du tisse, så gå ud og tis. Det hjælper ikke at ligge og holde sig, da kroppen så bruger energi på det.
Tak for det meget konkrete svar.


Tror du at jeg vil kunne holde varmen med et uldtæppe i kombination med ovennævnte underlag, hvis jeg ligger forholdsvis tæt på bålet og evt med tarp med alu som kan reflekterer varmen tilbage mod mig ?
(Jeg har også et DD lightweight tarp, men det gør ikke andet end at holde regnen væk)
Jeg tror, at du nok skal overleve, om end du nok får en noget forstyrret søvn. Du vil være nødsaget til, at fodre bålet ret flittigt for at holde dig varm.
Men prøv, og evt. have den store sovepose med som back-up på første tur.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af HR » 28. nov 2022, 22:26

Drop det billige aluunderlag. Et reflekterende lag skal ligge på den varme side for at have en effekt. At lægge det under et isolerende materiale er omsonst. Ligeledes skal et skumunderlag med en metaliseret overflade have metallet opad. Men det ender stadig uden på soveposen….

Du vil have mere ud af et lag granris under liggeunderlaget. Fjende nummer et et den kolde jord og den sammenmaste sovepose under dit korpus.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Raptor357 » 28. nov 2022, 22:37

+1 til et tykt skumunderlag. Det kan få tæsk og stadig virke. Jeg bruger desuden et seatosummit si deluxe, det har en kæmpe R værdi, når det testes som foreskrevet, hvilket er meget hårdt. Brugt som man normalt vil er det stadig rigeligt, selv det koldeste sted i norden.
Granris er noget af det bedste, men jeg har altid kombineret med skum underlag, det kan stikke og formentligt hul i et selvoppusteligt underlag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kenn01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jul 2022, 21:01
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Kenn01 » 28. nov 2022, 23:39

HR skrev:
28. nov 2022, 22:26
Drop det billige aluunderlag. Et reflekterende lag skal ligge på den varme side for at have en effekt. At lægge det under et isolerende materiale er omsonst. Ligeledes skal et skumunderlag med en metaliseret overflade have metallet opad. Men det ender stadig uden på soveposen….

Du vil have mere ud af et lag granris under liggeunderlaget. Fjende nummer et et den kolde jord og den sammenmaste sovepose under dit korpus.

HR
I forhold til hvilken vej alusiden skal vende, så kan jeg læse en masse steder, at der er stor uenighed. Bl.a er Danske Lars her uenig med dig i hvilken vej det skal ligge.
https://www.youtube.com/watch?v=B2zKbEuFAvs&t=43s

Jeg vil dog også mene at man skal ligge direkte på den reflekterende side for at få reflekteret noget af kropsvarmen tilbage. Men det er tydeligvis et emne som deler vandende.

Desuden er meningen med at jeg vil have alu-underlaget med, mest af alt for at skåne mit oppustelige Exped underlag

Kenn01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jul 2022, 21:01
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af Kenn01 » 28. nov 2022, 23:43

Raptor357 skrev:
28. nov 2022, 22:37
+1 til et tykt skumunderlag. Det kan få tæsk og stadig virke. Jeg bruger desuden et seatosummit si deluxe, det har en kæmpe R værdi, når det testes som foreskrevet, hvilket er meget hårdt. Brugt som man normalt vil er det stadig rigeligt, selv det koldeste sted i norden.
Granris er noget af det bedste, men jeg har altid kombineret med skum underlag, det kan stikke og formentligt hul i et selvoppusteligt underlag.
Ja, det underlag ser også lækkert ud. Lidt tykkere end mit. 10 cm i stedet for mit 7 cm. Højere R-værdi, 5,5 i stedet for mit 4,8 til gengæld er det meget tungere end mit, som kun vejer lige over et kg.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med vinterture i Danmark ?

Indlæg af HR » 29. nov 2022, 05:47

Kenn01 skrev:
28. nov 2022, 23:39
HR skrev:
28. nov 2022, 22:26
Drop det billige aluunderlag. Et reflekterende lag skal ligge på den varme side for at have en effekt. At lægge det under et isolerende materiale er omsonst. Ligeledes skal et skumunderlag med en metaliseret overflade have metallet opad. Men det ender stadig uden på soveposen….

Du vil have mere ud af et lag granris under liggeunderlaget. Fjende nummer et et den kolde jord og den sammenmaste sovepose under dit korpus.

HR
I forhold til hvilken vej alusiden skal vende, så kan jeg læse en masse steder, at der er stor uenighed. Bl.a er Danske Lars her uenig med dig i hvilken vej det skal ligge.
https://www.youtube.com/watch?v=B2zKbEuFAvs&t=43s

Jeg vil dog også mene at man skal ligge direkte på den reflekterende side for at få reflekteret noget af kropsvarmen tilbage. Men det er tydeligvis et emne som deler vandende.
Meninger er som røvhuller, alle har en. Men der er kun en fysik, og man har ikke ret til sin egen uanset hvor krænket man føler sig. Refleksiv isolering skal være på den varme side, punktum. Man kan se hvorfor her, for eksempel. https://www.engineeringtoolbox.com/radi ... d_431.html.

Man kan også gå ind her og se en noget mere detaljeret beskrivelse. Her ser vi på hvad der sker gennem et isolerende lag og ikke på tab direkte fra en varm overflade til kold overflade*. https://www.tainstruments.com/pdf/liter ... lators.pdf

Virkningen er, i øvrigt, marginal ved de lave temperaturer vi har med at gøre. Men det ser jo lidt space-age agtig ud, så der er en oplagt mulighed for at slå plat på det. Specielt fordi det reelt kun er få promille af befolkningen der kan og gider læse de to linkede sider så grundigt at det giver mening.

HR

* Mest relevant hvis man sidder splitterravende nøgen og sveder på en stjerneklar vinternat**.

** I den situation vil et reflektiv mylartæppe være en rigtig god ide. Men ikke lige så godt som et uldtæppe….
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar