Atomvinter - Preppingliste ?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Reaperfreak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 31. dec 2021, 16:19
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Reaperfreak » 20. okt 2022, 23:24

Nogle som har et bud på prepping til at klare sig gennem 1½-2års atomvinter?, udgangspunkt én person.
jeg tænker at der skal et sted mellem 1,100,000 og 2,100,000 Kcal til, sikkert noget mere, da det vil være under svære forhold, men hvad ellers ?.
400-600 ruller wc papir?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Kenned » 21. okt 2022, 07:05

300mg Cyanid er nok.

Sorry, for en slags :offtopic: men jeg er ikke sikker så at det er fedt at være én af dem der (i første omgang) overlever.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af ReneKJ » 21. okt 2022, 07:06

Er det et hypotetisk spørgsmål, eller tænker du rent faktisk på at opbygge lageret?

Fordi min første tanke er "hvad så bagefter?"
Det kan godt være at de primære effekter kun varer et par år, men hvor meget vildt, afgrøder og supermarkeder er der tilbage til den tid?

Hvis man vil overleve ragnarok så skal planen også inkludere ressourcer til at blive selvforsynende når man kommer ud på den anden side. :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Lassescout » 21. okt 2022, 07:20

Den smarteste prepping er at etablere en stor køkkenhave og lære at blive selvforsynende med grøntsager og kartofler. Lær at gemme frø, læggekartofler mm fra år til år. Lær også at fiske med et garn og samle muslinger og østers. De er en god kilde til protein som har stor forsyningssikkerhed. Langt mere sikkert end at håbe på at skyde en hjort eller et vildsvin.

Jeg ville tænke et scenarie uden infrastruktur, men med et så lavt strålingsniveau så man kan færdes ude. De steder der blive ristet i en grad så man ikke kan være der, bliver man nødt til at fraflytte hvis man overlever.

Selvfølgelig bliver det hårdt for de overlevende, men jeg har aldrig troet på de der dystopiske amerikanske film hvor folk tåger rundt med skydevåben på jagt efter mad og benzin. Det er simpelt hen for usikkert. Det giver langt større forsyningssikkerhed at danne små landsbysamfund hvor man dyrker jorden og passer husdyr. Sådan nogenlunde som i middelalderens Europa. Det skal nok virke.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Gerdson39 » 21. okt 2022, 10:27

Jeg kan heller ikke helt se formålet. Men du mangler i hvert fald vand og varme på din liste. Vil der være Diesel til maskinerne? Eller skal der bruges heste / kvæg? Hvem har erfaring og udstyr til at bruge en hestetrukken plov?

Som der blev nævnt - hvad form for "vinter" venter du. Hvis det er global atomkrig med udslættelse af vore storbyer osv, og hvis der medfølger store mængder støv / afskygning af solen på den nordlige hemisphære, så kan du i princippet glemme det med at overleve here oppe, det bliver for koldt til at gro afgrøder, og det vil også gå ud over vildtet.

Hvis det "kun" er (midlertidig) sambrud af vores samfund, så har Lassescout ret, dog med det forbehold at der kommer til at være de sædvanlige 33% der ikke gider at arbejde selv, og som så nok skal drage rundt og furagere, dette anser jeg ikke som urealistisk i starten.

Husk at så kommer der folk fra storbyerne, hvor de slet ikke kan finde eller gro noget spiseligt, og de kan også være bevæbnet. Jeg tror at 99% af os er for "civiliseret" til at overleve, ud af resten er en hel del forbrydere, og en stor del af resten kommer til at opleve slaveri af nogen slags. Lige som i de gode gamle dage.

Jeg tror det bliver god nat marie, i hvert fald for mit vedkommende. :mrgreen:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Kristian_J » 21. okt 2022, 10:34

Er du afhængig af medicin?
Briller / kontaktlinser?
Er tænderne i orden?
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Epae » 21. okt 2022, 10:43

find ud af hvor de lander og sørg for at stå lige i midten af det hele - langt det bedste i sådan en situation...
hvis vi når dertil hvor de ballistiske flyver over hovedet på os, så er det nok lidt ligemeget.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Herluf » 21. okt 2022, 13:12

Skulle det nu være noget jeg ville overveje, så ville en båd der er stor nok til at krydse Atlanten, samt en passende besætning og forsyninger til rejsen, være min første prioritet. Jeg vil tro at chancen for at overleve i længden ville være bedre i et 100% off-grid hus som ligger ved 17°nord for ækvator, og som allerede er blevet mere eller mindre indrettet til at man kunne klare sig selv i flere måneder, er bedre end hvad som helst jeg kan finde på at indrette herhjemme.
hus.jpg

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Langenge » 21. okt 2022, 13:43

Over Atlanten og 17 grader nord?
Det lyder som et sted i Mellemamerika.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Dansken » 21. okt 2022, 14:31

Jeg skulle flytte nærmere min favorit pizzeria....
For benzinen bliver sikkert skide dyr....

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Herluf » 21. okt 2022, 17:57

Langenge skrev:
21. okt 2022, 13:43
Over Atlanten og 17 grader nord?
Det lyder som et sted i Mellemamerika.
Det er ikke helt ved siden af (men det skal du ikke sige til de lokale, hvis du vil irritere en mexicaner, skal du bare kalde ham mellemamerikansk), og det er ikke fordi der er noget specielt over lige præcis det område, ud over at ejendommen er ejet af min familie, den blev indrettet til at være så godt som selvforsynende af min far under corona, og det ligger i det område hvor man stadig vil være i stand til at dyrke afgrøder.
https://phys.org/news/2022-03-nuclear-w ... uction.amp

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Langenge » 21. okt 2022, 18:00

Herluf skrev:
21. okt 2022, 17:57
Langenge skrev:
21. okt 2022, 13:43
Over Atlanten og 17 grader nord?
Det lyder som et sted i Mellemamerika.
Det er ikke helt ved siden af (men det skal du ikke sige til de lokale, hvis du vil irritere en mexicaner, skal du bare kalde ham mellemamerikansk), og det er ikke fordi der er noget specielt over lige præcis det område, ud over at ejendommen er ejet af min familie, den blev indrettet til at være så godt som selvforsynende af min far under corona, og det ligger i det område hvor man stadig vil være i stand til at dyrke afgrøder.
https://phys.org/news/2022-03-nuclear-w ... uction.amp
Ja, så forstår jeg jo meget bedre din avatar :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Kristian_J » 21. okt 2022, 18:09

Er atomvinter egentlig det mest sandsynlige “outcome” hvis bomberne skulle falde?

Det er vel ikke sikkert at alle ville fyre deres arsenaler tomme? Og der kom da ikke atom vinter efter Nagasaki / Hiroshima?
... assistance from a distance!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af CO » 21. okt 2022, 18:15

Hvis man har set Mad Max 2, så ved man at brændstof og haglpatroner kommer til at stå højt i kurs. :giggle:
Mangler kun et stort lager af brændstof :blink:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af ReneKJ » 21. okt 2022, 18:30

Kristian_J skrev:
21. okt 2022, 18:09
Er atomvinter egentlig det mest sandsynlige “outcome” hvis bomberne skulle falde?

Det er vel ikke sikkert at alle ville fyre deres arsenaler tomme? Og der kom da ikke atom vinter efter Nagasaki / Hiroshima?
Det er ikke selve "atom" delen der udløser vinteren, men forureningen fra de ildstorme som bombningerne fremkalder.
Og selv det er kun en teori.
Så et par taktiske atom-bomber hist og her kommer ikke til forårsage det, men alle frygter at det vil eskalere langt ud over det hvis a-våben først bliver taget i brug.

Den danske wiki artikel er lidt tynd, men der står en masse i den engelske: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_winter

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Tangloppen » 21. okt 2022, 19:55

Det er afbrændingen af alt det brændbare som store byer består af, som vil være årsagen til atomvinteren.

Det store problem ved prepping, både og nødplaner, er at alt vil blive kulsort - da lyset vil blive blokeret, og frysende koldt.

Af de forskellige forslag der har været, så virker cyaniden til at være oplagt.
Medmindre man er mangemillionær og har købt sig en bunker og investeret i at lave sin egen Regan med al tilbehør, så er det game over.

Lad os satse på at dem med atomvåben behersker sig og lader det blive ved sabelraslen. Der er ingen, absolut ingen vindere i et sådant udfald.

Det er muligt at Putin har bygget sig verdens vildeste palæ og bunker, at han ser stort på sin egen befolknings ve og vel, men han ønsker næppe at 99,9999% af jordens befolkning skal dø.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Lycon » 21. okt 2022, 20:30

Tangloppen skrev:
21. okt 2022, 19:55
Af de forskellige forslag der har været, så virker cyaniden til at være oplagt.
Medmindre man er mangemillionær og har købt sig en bunker og investeret i at lave sin egen Regan med al tilbehør, så er det game over.
Jer der nævner cyanid, er det med henblik selvmord? Sorry hvis jeg misforstår, men jeg ser ikke rigtig andre anvendelsesformer. Cyanid forgiftning er en frygtelig måde at komme af dage på. Mon ikke de fleste her har mulighed for at bruge en patron, hvis det er det der henvises til?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af AalborgBK1885 » 21. okt 2022, 20:35

Tangloppen skrev:
21. okt 2022, 19:55
Det er afbrændingen af alt det brændbare som store byer består af, som vil være årsagen til atomvinteren.

Det er muligt at Putin har bygget sig verdens vildeste palæ og bunker, at han ser stort på sin egen befolknings ve og vel, men han ønsker næppe at 99,9999% af jordens befolkning skal dø.
Det er også min "ro" og "håb", men man ved aldrig med Rusland. Jeg håber og beder til, at deres familier, børn, koner osv, kan have noget indflydelse på disse Russiske ledere, der rasler med A-sablen igen og igen. Jeg nægter at tro på, at de ønsker deres egne familier skal opleve jordens undergang ved fuld Atomkrig. Det kan jeg simpelthen ikke forestille mig, de kunne byde deres egne familier, uagtet hvor blæste de kan virke, når de truer igen og igen med disse uhyrligheder. Ingen er i vivl om, hvad der sker, hvis NATO, USA og Rusland sætter Atomkrigen i gang, så jeg sætter min lid til, at Russernes trusler er baseret på, at USA og Vestens er nogle kyllinger i forhold til, hvad Rusland kan finde på, så de træder ikke over den grænse, der kan starte det hele, og har mod til sådan rigtigt at træde i karakter, og gøre det helt store for Ukraine, der evt. starter jordens undergang.

Hvis denne krig har vist noget, så er det, at Ruslands millitær måske ikke er så skræmmende, som man tidligere har antaget. Forældet materiale, manglende mænd, der ønsker at kæmpe for og i deres vanvid osv. Derfor har de igen og igen brugt spillet og truslerne om deres A-våben, og det skaber så frygten i NATO og USA. "For tænk nu hvis". Jeg tror dog, det er deres desperate sidste håb på at opnå det, de vil, men om det så sker, det må tiden vise. Jeg tror i hvert fald ikke, at NATO og USA er blevet mere bange for Ruslands evner på slagmarket, ud over deres arsenal i Atomvåben - det er reelt noget af det eneste og mest skræmmende, de kan true verden med, og det griber de så til, når de er mest presset, men lad håbe at analytikere og ledere i USA Og NATO kan belyse det hele korrekt, og har styr på hvor alvorlig truslen reelt er, og hvordan vi løser krisen i fremtiden.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Tangloppen » 21. okt 2022, 20:38

Prep efter at kunne klare alt andet end atomvinter.

Strømsvigt, fødevaremangel, solstorm, pandemi, borgerkrig (omend dén næppe er den mest sandsynlige her til lands), invasion fra svensken.

Dén slags ting er i mine øjne “nemme”, forstået på den måde at opgaven vil kunne håndteres af menigmand.

Men atomvinter, nej. Det er urealistisk at gøre mere end at trække pinen ud, hvilket jo selvfølgelig osse er fint. Det vil vi alle nok forsøge.

Cyanid, jaja, det var vel mere tænkt som en mål, og ikke så meget som midlet. Tænker iøvrigt det er nemmere at finde andre metoder end at opstøve det.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Lassescout » 31. okt 2022, 20:13

Jeg forstår slet ikke den cyanid-snak. Jeg ville aldrig frivilligt vælge den vej. Jeg har familie at tænke på, og så længe jeg kan sætte den ene fod foran den anden er jeg forpligtet til at gøre hvad jeg kan for dem.

Det er ikke til at vide hvor koldt, hårdt og mørkt det kan blive, men det helt store frikvarter kommer af sig selv en dag, det behøver vi ikke fremskynde.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 297
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Drikkedunk » 31. okt 2022, 23:39

Reaperfreak skrev:
20. okt 2022, 23:24
Nogle som har et bud på prepping til at klare sig gennem 1½-2års atomvinter?
ReneKJ skrev:
21. okt 2022, 07:06
.....Hvis man vil overleve ragnarok så skal planen også inkludere ressourcer til at blive selvforsynende når man kommer ud på den anden side. :smile:
Puhhhh...nu osse ragnarok :smile: ..De to tilsammen... En fimbulvinter og så 1½-2års atomvinter... Det er jo 4½-5 år med vinter. DET er lang tid :fun:

Og al den snak om cyanid. Er det noget I lige kan skaffe/lave?. Er det så ikke bedre med skarntydesaft?. Det skulle også være rigtig ubehageligt, og det burde være til at skaffe for de fleste. Og hvis Sokrates kunne, såååå .... (husk dog at 'preppe' det mens det er sommer). :smile:

----

Well, 4½-5 år med vinter giver ret god mulighed for at kælke med børnebørnene. Så jeg ville bestemt finde alle kælke og bobslæder frem.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Kenned » 1. nov 2022, 11:30

Der er flere kommentarer til min Cyanid bemærkning. Den var nu mest ment som en kommentar til hvor umuligt det i praksis vil være at overleve en atomvinter - og selv hvis man gør, så bliver det nok et lorteliv der ikke er værd at leve. Der er en grund til at det for nogle hundrede år siden blev en dødssynd at begå selvmord, for livet var dengang så hårdt at mange flere ville have gjort det hvis de ikke frygtede en evighed i helvedes flammer. Det liv de havde dengang vil nok være en ren ferie i forhold til at skulle leve under/umiddelbart efter en atomvinter. Læs evt. op på "selvmordsmordere" det er skræmmende HVOR dårligt folk havde det.

Angående selve valget af Cyanid så var det blot grebet ud fra brugen under WW2 - i det virkelige liv ville en simpel kulilteforgiftning nok være at foretrække - man opdager det ikke engang. Man kan fx tage den ulmende havegrill med indendørs som vinderne af Darwin awards gjorde for nogle få år siden :neutral:

Og lige en generel bemærkning - det behøver ikke at være en gal amerikaner, russer eller kineser der skal til for at få en atomvinter. En asteroide på ca 10KM er rigeligt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Cpt » 1. nov 2022, 15:41

Kenned skrev:
1. nov 2022, 11:30
Og lige en generel bemærkning - det behøver ikke at være en gal amerikaner, russer eller kineser der skal til for at få en atomvinter. En asteroide på ca 10KM er rigeligt.

Hilsen Kenneth
Ja eller Yellowstone for den sags skyld (eller en af de andre slumrende supervulkaner)

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 297
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Drikkedunk » 1. nov 2022, 19:26

Kenned skrev:
1. nov 2022, 11:30
... i det virkelige liv ville en simpel kulilteforgiftning nok være at foretrække - man opdager det ikke engang....
Arghhh så er jeg jo tilbage til kælke og bobslæder som jeg nævnte tidligere :smile:

Da vi unger (for godt og vel 40 år siden) fik lov til at spænde vores kælke og bobslæder (på min fars forslag) fast til bagenden af bilen og så sidde på dem, mens vi kørte mod kælkebakken. Da husker jeg da bestemt at vi mærkede udstødningen :smile: Vi skiftevis hostede og skreg af grin :fun: ...Indtil min mor, efter kun et par kilometer, kom i tanke om at det måske kunne være farligt hvis bilen ville være nødt til at bremse op....Så fik hun ødelagt det...hrmfff... Allerede der lærte man, at de gode tider ikke varer ved...og at der skal ret få mennesker til, for at ødelægge noget for andre :smile: :fun:
Senest rettet af Drikkedunk 1. nov 2022, 21:17, rettet i alt 1 gang.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Atomvinter - Preppingliste ?

Indlæg af Sortseer » 1. nov 2022, 19:43

Det bringer mindelser. Dog ikke kælk, men ski efter bilen på svenske skovveje. Hvilken tid :razz:

Besvar