Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Lars87
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. sep 2022, 08:50
Interesser: Gasvåben
Geografisk sted: København

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Lars87 » 13. sep 2022, 08:52

Hvor køber I jeres gas fra? Kan man købe det direkte fra www.kosangas.dk, eller skal man finde det et andet sted? På forhånd tak :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Refraktorius » 13. sep 2022, 09:20

De fleste sevicestationer og byggemarkeder har flaskegas.
Prisen kan variere en del (og jo mindre flasker man køber, jo giftigere bliver literprisen).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Novocaine
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 26. jan 2020, 17:13
Interesser: Luftvåben & Fiskeri
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Novocaine » 13. sep 2022, 10:56

Jeg bor i en kasse der stablet oven på nogle andre kasser, så mulighederne er begrænsede.

MEN der er indkøbt en powerbank på 20000 MAH den lader vore telefoner totalt ca. seks gange, en USB lampe fra Kina med 5 styrker, den lyser en hel aften på 3. og har deraf kun brugt 8% af strømmen, imponerende. Ud over det er der indkøbt et Trangia sprit sæt og 15 L sprit, et stempel kaffe aggregat og en kasse blandede fødevarer af den sædvanlige dåse type + masser af kaffe, samt 24 L flaske vand, uden brus.

Sidst men ikke mindst rigeligt med fyrfadslys og stearinlys.

Læser alt det gode indput der er i denne tråd og absorberer.

Novo.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Tangloppen » 13. sep 2022, 11:03

Hvis man er håndværker, eller blot har meget batteri elværktøj, så laver de fleste producenter Powerbank adaptere til deres batterier.

Har vel 7-8 stk 5-6ah Makita batterier liggende derhjemme og i firmabilen, og så to adaptere.

Foretrækker dem frem for dedikerede billige powerbanks, qua Makita’s kvalitet er bedre.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Ninjakebab » 13. sep 2022, 15:41

Om flaskegas som varmekilde

En interessant vinkel på hele situationen er at flaskegas (butan/propan) tilsyneladende ikke er blevet dyrere sammen med naturgas/el/benzin.
Det er faktisk nu umiddelbart rentabel at bruge flaskegas som supplerende opvarmingskilde (beregninger nedenfor), supplerende fordi indendørs afbrænding af gas selvfølgelig resulterer i CO2 og fugt som skal medregnes og udluftes, og kræver sensorer til at følge med i niveauerne.

I min situation hvor jeg har elvarme (varmepumpe) kan det være potentielt rentabelt, afhængig af hvordan elpriserne udvikler sig. Ligeså for fjernvarmekunder, afhængig af deres pris og udviklingen af denne.


Ifølge producenten af en gasvarmeblæser kan den levere 4.2kW ved et forbrug på 305gram/timen, dette resulterer i en varmemængde pr 10kg flaske på: 32,8timer x 4.2kW = 137,7kWh.

I en 10 kg flaske med Kosangas har vi jvnf. opslagsværdier en brændværdi på 46.000kJ/kg x 10 = 460.000kJ. 1kWh er 3.600kJ (fordi 1watt = 1J/sek). Yderligere omregning af dette får os frem til 128kWh i en 10 kg flaskegas, som antyder at producenten af en varmeblæser hælder til den optimistiske side.

Så hvis vi siger varmeværdien i 10kg flaskegas er 130kWh for ~210 DKK så er vi på 1,61 DKK / kWh
Ikke dårligt!

Dertil skal nok beregnes lidt tab i form af ekstra udluftning. Lidt tanker om det her:
Hvis vi arbejder videre med ovenstående varmeovn så forbruger den 305gram / timen, som bliver til ~910gram CO2 / timen (jeg sparer jer lige for den kemiske beregning her da den er af mindre interesse for de fleste)
910 gram CO2 fylder ved STP ca 500 liter, eller ½ kubikmeter. I en stue på 80m² med 2.2 meter til loftet (176m³) resulterer det i en øgning af CO2 koncentrationen på 2840 PPM = 3240 PPM totalt (400 PPM i atmosfæren før ovnen starter) hvis ovnen kører i en time uden udluftning.

Der er forskellige retningslinier for tolerabelt CO2 niveau afhængig af hvor vi er i verden. 5000 PPM anbefales i USA som max grænsen for en arbejdsdag, hvorimod alt over 1000 PPM i forskellige undersøgelser er blevet korreleret med reduceret kognitiv evne, og forskellige negative effekter. Uanset bør man tilstræbe ikke at kommer over 500 PPM i soveværelset.

Gasovnen kan derfor kun blive supplerende, men alligevel en interessant varmekilde med de nuværende priser, især hvis fjernvarme og el stiger yderligere. Det er ikke en anbefaling, og man skal selv tænke sig om.
Men hvis man hypotetisk set bevægede sig ud i dette burde man man dog absolut anskaffe CO2 sensor, LPG gas sensor og kulmonoxid sensor i lokalet - gerne med ekstra redundans.

Tanker om dette? Kan meget vel være jeg overser noget. Det var lige en tirsdags brainstorm.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Bullitt » 13. sep 2022, 17:23

Kan ikke sige mig fri for at have preppet, selv om jeg dybest set anser det for at være en skidt karakter. Jeg har hamstret træpiller, og eneste grund til at jeg alligevel sover godt om natten er, at hvis ikke jeg havde hamstret dem, så havde kraftvarmeværkerne gjort det. Fyret kan dog ikke køre uden strøm, så hvis de kapper strømmen, og det sætter ind med dagsfrost, så har vi balladen, men så må forsikringen sgu træde til.

Jeg har en powerbank i form af et stort elcykelbatteri med 840wh og indbygget USB-stik, så det holder et stykke tid. Lys kan vi så få fra mobiltelefonen, hvis det bliver nødvendigt.

Sult tænker jeg kun bliver et problem for min hustru, da hun på trods af sine beskedne 50 kg æder konstant. Men vi har gasgrillen med 3 stk. 11 kg flasker, et gammelt campingkøkken, og nogen lasagner og et dyr i fryseren, hvis det skulle blive helt tosset. Mine jagthunde har jeg altid et godt lager af mad til.

Kolde kontanter kunne godt blive nyttige, hvis hele systemet bryder ned, og der har jeg altid syet lidt ind i dynen.

Håber vi alle kommer helskindede igennem det her baljepis.

Venlig hilsen Bullitt

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Lassescout » 15. sep 2022, 14:29

Mine jagthunde har jeg altid et godt lager af mad til.


Shit, mand. Jeg læste din beskrivelse af maden i sammenhæng med at du nævnte hundene, så jeg troede et kort sekund at du anså hundene for at være en ekstra madreserve, ligesom man gjorde på talrige polarekspeditioner.

Jeg nåede lige at tænke: " så galt går nok ikke " :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Kenned » 15. sep 2022, 15:02

Lassescout skrev:
15. sep 2022, 14:29
Mine jagthunde har jeg altid et godt lager af mad til.


Shit, mand. Jeg læste din beskrivelse af maden i sammenhæng med at du nævnte hundene, så jeg troede et kort sekund at du anså hundene for at være en ekstra madreserve, ligesom man gjorde på talrige polarekspeditioner.

Jeg nåede lige at tænke: " så galt går nok ikke " :rolf: :rolf: :rolf:
Jeg tænkte i kort tid fuldstændig det samme :giggle:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af FrederikF » 15. sep 2022, 17:02

Jeg tænkte da jeg så jagthundene, at jeg nok ville starte med naboens :giggle:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Refraktorius » 16. sep 2022, 17:32

….. googler begejstret “best dog recipe”.
“ Cho Xao Sa Ot “ ser faktisk ret lækkert ud.


Så længe det ikke forhindrer en i at optræde nogenlunde normalt og velfungerende og ens lagre ikke udgør en gene eller risiko for andre, så er forberedthed blot et udtryk for robusthed.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Wildlife » 22. sep 2022, 10:59

Refraktorius skrev:
16. sep 2022, 17:32
….. googler begejstret “best dog recipe”.
“ Cho Xao Sa Ot “ ser faktisk ret lækkert ud.


Så længe det ikke forhindrer en i at optræde nogenlunde normalt og velfungerende og ens lagre ikke udgør en gene eller risiko for andre, så er forberedthed blot et udtryk for robusthed.
:biggrin:
Men I skal stoppe tankelegen inden i kommer i tanke om at der under kremering af lig, er et tidspunkt hvor store dele af kroppen er tilberedt til en perfekt mørhed! :freak:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Kenned » 22. sep 2022, 11:08

Wildlife skrev:
22. sep 2022, 10:59
Refraktorius skrev:
16. sep 2022, 17:32
….. googler begejstret “best dog recipe”.
“ Cho Xao Sa Ot “ ser faktisk ret lækkert ud.


Så længe det ikke forhindrer en i at optræde nogenlunde normalt og velfungerende og ens lagre ikke udgør en gene eller risiko for andre, så er forberedthed blot et udtryk for robusthed.
:biggrin:
Men I skal stoppe tankelegen inden i kommer i tanke om at der under kremering af lig, er et tidspunkt hvor store dele af kroppen er tilberedt til en perfekt mørhed! :freak:
Det husker jeg at en redder fortalte om - at kødet på en afdød i en brand simpelthen var mørt. Han spiste ikke kød til aften den dag forklarede han.

:puke:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Wildlife » 22. sep 2022, 11:09

Kenned skrev:
22. sep 2022, 11:08
Wildlife skrev:
22. sep 2022, 10:59
Refraktorius skrev:
16. sep 2022, 17:32
….. googler begejstret “best dog recipe”.
“ Cho Xao Sa Ot “ ser faktisk ret lækkert ud.


Så længe det ikke forhindrer en i at optræde nogenlunde normalt og velfungerende og ens lagre ikke udgør en gene eller risiko for andre, så er forberedthed blot et udtryk for robusthed.
:biggrin:
Men I skal stoppe tankelegen inden i kommer i tanke om at der under kremering af lig, er et tidspunkt hvor store dele af kroppen er tilberedt til en perfekt mørhed! :freak:
Det husker jeg at en redder fortalte om - at kødet på en afdød i en brand simpelthen var mørt. Han spiste ikke kød til aften den dag forklarede han.

:puke:
Det har jeg heldigvis "kun" oplevet med grise på en gårdbrand vi var ude og slukke, da jeg kørte orange brandbil som ung..

Jeg spiste ikke flæskesteg i flere år derefter! En flæskesteg skal ikke løbe rundt og skrige!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. sep 2022, 15:48

Dane61 skrev:
3. sep 2022, 07:14
På egen matrikel har jeg 5 KW solceller som jeg måske skal til at se efter et batteri til.
Hvis der ikke er spænding fra elnettet, så vil din inverter ikke sende noget afsted til dit hus, heller ikke selv om du har batterier fulde af strøm.

Jeg ved ikke om der findes specielle invertere der kan levere strøm i en nødsituation, men jeg tvivler meget på at du har sådan en.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Langenge » 23. sep 2022, 16:53

Ninjakebab skrev:
13. sep 2022, 15:41
Om flaskegas som varmekilde

En interessant vinkel på hele situationen er at flaskegas (butan/propan) tilsyneladende ikke er blevet dyrere sammen med naturgas/el/benzin.
Det er faktisk nu umiddelbart rentabel at bruge flaskegas som supplerende opvarmingskilde (beregninger nedenfor), supplerende fordi indendørs afbrænding af gas selvfølgelig resulterer i CO2 og fugt som skal medregnes og udluftes, og kræver sensorer til at følge med i niveauerne.

I min situation hvor jeg har elvarme (varmepumpe) kan det være potentielt rentabelt, afhængig af hvordan elpriserne udvikler sig. Ligeså for fjernvarmekunder, afhængig af deres pris og udviklingen af denne.


Ifølge producenten af en gasvarmeblæser kan den levere 4.2kW ved et forbrug på 305gram/timen, dette resulterer i en varmemængde pr 10kg flaske på: 32,8timer x 4.2kW = 137,7kWh.

I en 10 kg flaske med Kosangas har vi jvnf. opslagsværdier en brændværdi på 46.000kJ/kg x 10 = 460.000kJ. 1kWh er 3.600kJ (fordi 1watt = 1J/sek). Yderligere omregning af dette får os frem til 128kWh i en 10 kg flaskegas, som antyder at producenten af en varmeblæser hælder til den optimistiske side.

Så hvis vi siger varmeværdien i 10kg flaskegas er 130kWh for ~210 DKK så er vi på 1,61 DKK / kWh
Ikke dårligt!

Dertil skal nok beregnes lidt tab i form af ekstra udluftning. Lidt tanker om det her:
Hvis vi arbejder videre med ovenstående varmeovn så forbruger den 305gram / timen, som bliver til ~910gram CO2 / timen (jeg sparer jer lige for den kemiske beregning her da den er af mindre interesse for de fleste)
910 gram CO2 fylder ved STP ca 500 liter, eller ½ kubikmeter. I en stue på 80m² med 2.2 meter til loftet (176m³) resulterer det i en øgning af CO2 koncentrationen på 2840 PPM = 3240 PPM totalt (400 PPM i atmosfæren før ovnen starter) hvis ovnen kører i en time uden udluftning.

Der er forskellige retningslinier for tolerabelt CO2 niveau afhængig af hvor vi er i verden. 5000 PPM anbefales i USA som max grænsen for en arbejdsdag, hvorimod alt over 1000 PPM i forskellige undersøgelser er blevet korreleret med reduceret kognitiv evne, og forskellige negative effekter. Uanset bør man tilstræbe ikke at kommer over 500 PPM i soveværelset.

Gasovnen kan derfor kun blive supplerende, men alligevel en interessant varmekilde med de nuværende priser, især hvis fjernvarme og el stiger yderligere. Det er ikke en anbefaling, og man skal selv tænke sig om.
Men hvis man hypotetisk set bevægede sig ud i dette burde man man dog absolut anskaffe CO2 sensor, LPG gas sensor og kulmonoxid sensor i lokalet - gerne med ekstra redundans.

Tanker om dette? Kan meget vel være jeg overser noget. Det var lige en tirsdags brainstorm.
Lidt det samme er vi nået frem til, her i husstanden, så nu skal der hamstres flaskegas...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. sep 2022, 18:25

Langenge skrev:
23. sep 2022, 16:53
Ninjakebab skrev:
13. sep 2022, 15:41
Om flaskegas som varmekilde

En interessant vinkel på hele situationen er at flaskegas (butan/propan) tilsyneladende ikke er blevet dyrere sammen med naturgas/el/benzin.
Det er faktisk nu umiddelbart rentabel at bruge flaskegas som supplerende opvarmingskilde (beregninger nedenfor), supplerende fordi indendørs afbrænding af gas selvfølgelig resulterer i CO2 og fugt som skal medregnes og udluftes, og kræver sensorer til at følge med i niveauerne.

I min situation hvor jeg har elvarme (varmepumpe) kan det være potentielt rentabelt, afhængig af hvordan elpriserne udvikler sig. Ligeså for fjernvarmekunder, afhængig af deres pris og udviklingen af denne.


Ifølge producenten af en gasvarmeblæser kan den levere 4.2kW ved et forbrug på 305gram/timen, dette resulterer i en varmemængde pr 10kg flaske på: 32,8timer x 4.2kW = 137,7kWh.

I en 10 kg flaske med Kosangas har vi jvnf. opslagsværdier en brændværdi på 46.000kJ/kg x 10 = 460.000kJ. 1kWh er 3.600kJ (fordi 1watt = 1J/sek). Yderligere omregning af dette får os frem til 128kWh i en 10 kg flaskegas, som antyder at producenten af en varmeblæser hælder til den optimistiske side.

Så hvis vi siger varmeværdien i 10kg flaskegas er 130kWh for ~210 DKK så er vi på 1,61 DKK / kWh
Ikke dårligt!

Dertil skal nok beregnes lidt tab i form af ekstra udluftning. Lidt tanker om det her:
Hvis vi arbejder videre med ovenstående varmeovn så forbruger den 305gram / timen, som bliver til ~910gram CO2 / timen (jeg sparer jer lige for den kemiske beregning her da den er af mindre interesse for de fleste)
910 gram CO2 fylder ved STP ca 500 liter, eller ½ kubikmeter. I en stue på 80m² med 2.2 meter til loftet (176m³) resulterer det i en øgning af CO2 koncentrationen på 2840 PPM = 3240 PPM totalt (400 PPM i atmosfæren før ovnen starter) hvis ovnen kører i en time uden udluftning.

Der er forskellige retningslinier for tolerabelt CO2 niveau afhængig af hvor vi er i verden. 5000 PPM anbefales i USA som max grænsen for en arbejdsdag, hvorimod alt over 1000 PPM i forskellige undersøgelser er blevet korreleret med reduceret kognitiv evne, og forskellige negative effekter. Uanset bør man tilstræbe ikke at kommer over 500 PPM i soveværelset.

Gasovnen kan derfor kun blive supplerende, men alligevel en interessant varmekilde med de nuværende priser, især hvis fjernvarme og el stiger yderligere. Det er ikke en anbefaling, og man skal selv tænke sig om.
Men hvis man hypotetisk set bevægede sig ud i dette burde man man dog absolut anskaffe CO2 sensor, LPG gas sensor og kulmonoxid sensor i lokalet - gerne med ekstra redundans.

Tanker om dette? Kan meget vel være jeg overser noget. Det var lige en tirsdags brainstorm.
Lidt det samme er vi nået frem til, her i husstanden, så nu skal der hamstres flaskegas...
Sjovt, jeg er også på denne vogn. Og når strømmen er over 5 kr pr. kWh, så er det gassen i stedet for varmepumpen der får lov at trække læsset. Men det kan godt være at jeg skal have fat i en CO og CO2 måler, så jeg kan følge med i hvor meget der går ud over indeklimaet.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Wildlife » 23. sep 2022, 21:15

Kondens er et stort problem med flaskegas.

Afbrænding af 11 kg gas giver 16,5 kg vand, det kan hurtigt give problemer med indeklimaet
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Raptor357 » 23. sep 2022, 22:18

Hvis man vil have varme i boligen, giver det rigtig god mening at brænde gas af i kondenserende fyr, det er ikke så effektivt til andet.
Det er dog kun hvis man har elvarme det kan betale sig. en varmepumpe, har vel selv når det er koldt en effektivitet på mindst 3, hvilket giver en KW varme pris på 3kr ved en strømpris på 9kr og så højt har jeg ikke set den. at sætte et gasfyr op til formålet er ikke billigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af MadsF » 27. sep 2022, 19:49

Hvad tænker i om dette? Er det tilfældigheder?

1. Nordjyllandsværket er udsat for haveri
2. Studstrup varmeværk brænder
3. Aars varmeværk brænder
4. Nordstream 2 punkterer
5. Nordstream 1 punkterer
6. Emmelev mølle brænder (laver biodiesel og biobrændsel)
7. Thisted kraftvarmeværk brænder

Når jeg skriver "brænder", så betyder det ikke at det brænder til grunden, men blot at der har været en brand, af én eller anden kaliber.

Det virker meget påfaldende at disse begivenheder ligger så tæt op af hinanden. Og ikke mindst at jeg ikke umiddelbart kan errindre at disse ulykke sker jævnligt ...
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Porgys
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 25. maj 2019, 15:09
Interesser: fritid
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Porgys » 27. sep 2022, 20:05

MadsF skrev:
27. sep 2022, 19:49
Hvad tænker i om dette? Er det tilfældigheder?
......
Når det sættes op sådan, så virker det godt nok ekstremt uheldigt.
Hvis der så også kommer hændelser der går ud over fødevareproduktionen (ud over prisen), vil det få tankevækkende konsekvenser.

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:23
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 77 times
Been thanked: 18 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Aarlar » 27. sep 2022, 20:42

MadsF skrev:
27. sep 2022, 19:49
Hvad tænker i om dette? Er det tilfældigheder?

1. Nordjyllandsværket er udsat for haveri
2. Studstrup varmeværk brænder
3. Aars varmeværk brænder
4. Nordstream 2 punkterer
5. Nordstream 1 punkterer
6. Emmelev mølle brænder (laver biodiesel og biobrændsel)
7. Thisted kraftvarmeværk brænder

Når jeg skriver "brænder", så betyder det ikke at det brænder til grunden, men blot at der har været en brand, af én eller anden kaliber.

Det virker meget påfaldende at disse begivenheder ligger så tæt op af hinanden. Og ikke mindst at jeg ikke umiddelbart kan errindre at disse ulykke sker jævnligt ...
1,2,3,7 - riget fattes energi, og værkerne kører på højeste gear. Der skal sælges! Måske skyldes de nedbrud, at de ikke har beredskabet, og dermed slagger på vedligehold. (egen lomme-filosofi)
Østfyn her, og håber ikke du har ret, med 2, kolonne 3 virksomheder, ud af 3, på Fyn. Det er ikke den højere varmepris, for mig, jeg referer til her. :oops:

https://politi.dk/fyns-politi/om-fyns-p ... rksomheder
Senest rettet af Aarlar 27. sep 2022, 22:55, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Wildlife » 27. sep 2022, 20:45

At studstrupværket har brand inde midt i en silo med 56.000 tons(!) træpiller er uheld. De skovler 5000 tons ud om dagen for at komme ind til den kerne der brænder.

Det er ikke noget nogen har sat ild til, det er bare uheldigt.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af RasKrog » 27. sep 2022, 22:34

MadsF skrev:
27. sep 2022, 19:49
Hvad tænker i om dette? Er det tilfældigheder?

1. Nordjyllandsværket er udsat for haveri
2. Studstrup varmeværk brænder
3. Aars varmeværk brænder
4. Nordstream 2 punkterer
5. Nordstream 1 punkterer
6. Emmelev mølle brænder (laver biodiesel og biobrændsel)
7. Thisted kraftvarmeværk brænder

Når jeg skriver "brænder", så betyder det ikke at det brænder til grunden, men blot at der har været en brand, af én eller anden kaliber.

Det virker meget påfaldende at disse begivenheder ligger så tæt op af hinanden. Og ikke mindst at jeg ikke umiddelbart kan errindre at disse ulykke sker jævnligt ...
Ro på, du ser spøgelser!

Kraftværker haverer fra tid til anden, sådan er det med al teknik og det bliver kun værre jo ældre de bliver.
At Aars og Thisted brænder/er ude pga. brand er totalt ligegyldigt, de leverer ikke noget særligt ift. elproduktion.

Studstrup kører stadig, der er brand i en silo, selve værket er uskat.

Skal vi tale om et værk, der reelt batter noget, så er det den af Aveøres blokke, der pt. er ude pga. turbinehaveri af de lidt større..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af T-REX » 28. sep 2022, 00:38

RasKrog skrev:
27. sep 2022, 22:34

Skal vi tale om et værk, der reelt batter noget, så er det den af Aveøres blokke, der pt. er ude pga. turbinehaveri af de lidt større..
En af min fars gode venner var ingeniør, på Skærbækværket.
Han var i kontrolrummet, da en af Turbinerne gik amok... (Vist midt 1970'erne)
Han så "noget" ud af øjenkrogen,. og smed sig ned. Et brøkdel af et sekund senere, var panserglasruderne mod hallen, trykket op, mod bagvæggen, hans eneste skade, var en knækket pibe.
Havde han stået op, så var han blevet 3mm fyld, i en Beton og Glassandwich...

En del af turbinen(Adskillige Tons), gik gennem betonmuren, i Turbinehallen, og fløj yderligere, omkring 70 meter.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af RasKrog » 28. sep 2022, 08:21

JRexA skrev:
28. sep 2022, 00:38
RasKrog skrev:
27. sep 2022, 22:34

Skal vi tale om et værk, der reelt batter noget, så er det den af Aveøres blokke, der pt. er ude pga. turbinehaveri af de lidt større..
En af min fars gode venner var ingeniør, på Skærbækværket.
Han var i kontrolrummet, da en af Turbinerne gik amok... (Vist midt 1970'erne)
Han så "noget" ud af øjenkrogen,. og smed sig ned. Et brøkdel af et sekund senere, var panserglasruderne mod hallen, trykket op, mod bagvæggen, hans eneste skade, var en knækket pibe.
Havde han stået op, så var han blevet 3mm fyld, i en Beton og Glassandwich...

En del af turbinen(Adskillige Tons), gik gennem betonmuren, i Turbinehallen, og fløj yderligere, omkring 70 meter.
Det er så voldsomme energier vi taler om, når snakken går på centrale kraftværker.
Jeg er ikke ingeniør, blot en økonom med en forkærlig for kraftværker..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar