First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 5. jun 2022, 21:49

Hej NVF!

Jeg kan huske vi engang snakkede om et lille førstehjælpskit/ifak til at have med på skydebanen (og måske på jagten), og i den forbindelse nævnte nogen at et chest seal ikke længere var den anbefalede behandling af åbne sår ind til lungen. Jeg troede jeg havde fundet tråden igen, men kunne ikke finde indlægget. :???:

Er der nogen der kan kaste lidt lys over dette, og måske endda samme person igen kommer på banen.

Min tanke er pt. at en kompresforbinding eller to, og en tourniquet, må være alt sådan et lille kit skal indeholde. Samt saks og handsker.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2022, 22:11

Jeg syntes at huske at årepresse ikke var noget man skulle rode med som civil under danske forhold, men det er måske også ændret?

( Eller jeg husker forkert )

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2022, 22:16

ReneKJ skrev:
5. jun 2022, 22:11
Jeg syntes at huske at årepresse ikke var noget man skulle rode med som civil under danske forhold, men det er måske også ændret?

( Eller jeg husker forkert )
Årepressen skal med. skyder du dig ved et uheld, eller skærer dig ved en åre, så kan en årepresse være eneste mulighed for at standse et voldsomt blodtab eller bare en pokkers masse svineri.

Jeg har selv haft behovet efter at have skåret mig i en finger, hvor jeg ramte en vene. en elastik snor klarede det til UG.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2022, 22:27

Raptor357 skrev:
5. jun 2022, 22:16
ReneKJ skrev:
5. jun 2022, 22:11
Jeg syntes at huske at årepresse ikke var noget man skulle rode med som civil under danske forhold, men det er måske også ændret?

( Eller jeg husker forkert )
Årepressen skal med. skyder du dig ved et uheld, eller skærer dig ved en åre, så kan en årepresse være eneste mulighed for at standse et voldsomt blodtab eller bare en pokkers masse svineri.

Jeg har selv haft behovet efter at have skåret mig i en finger, hvor jeg ramte en vene. en elastik snor klarede det til UG.
Det viste sig at vi havde en af de nyeste førstehjælpsbøger liggende, og der bliver den ganske rigtigt nævnt som en mulighed.

Og for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så står der at ved åbne brystkasselæsioner skal man ikke dække såret til

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2022, 22:56

Jeg render forresten selv rundt med sådan et færdigkøbt kit i min rangebag. Det har også en strop så det kan sidde i bæltet.
FirstAid_small_a.png

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af GlennL » 5. jun 2022, 23:21

ReneKJ skrev:
5. jun 2022, 22:56
Jeg render forresten selv rundt med sådan et færdigkøbt kit i min rangebag. Det har også en strop så det kan sidde i bæltet.

FirstAid_small_a.png
I tilfælde af en skudskade rækker det sæt der cirka lige så langt som et par brugte underbukser. Jeg vil faktisk påstå at to tommelfingre i såret kan mere.

Hvis du vil have noget der kan hjælpe på skudskader skal du have chest seals, et par tourniquet og evt. noget hæmostatisk gaze.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2022, 23:55

Senserazer skrev:
5. jun 2022, 21:49
Hej NVF!

Jeg kan huske vi engang snakkede om et lille førstehjælpskit/ifak til at have med på skydebanen (og måske på jagten), og i den forbindelse nævnte nogen at et chest seal ikke længere var den anbefalede behandling af åbne sår ind til lungen. Jeg troede jeg havde fundet tråden igen, men kunne ikke finde indlægget. :???:

Er der nogen der kan kaste lidt lys over dette, og måske endda samme person igen kommer på banen.

Min tanke er pt. at en kompresforbinding eller to, og en tourniquet, må være alt sådan et lille kit skal indeholde. Samt saks og handsker.
Jeg tror du tænker på denne tråd:

viewtopic.php?f=72&t=86020&p=997580&hil ... al#p997580
Werecat skrev:
9. sep 2021, 18:38
Chest seals eller ventil forbinding er ikke længere den anbefalede behandling for penetrerende thorax traumer.

Jvf ERC guidelines
Screenshot_20210909-183247.jpg
Logikken holder helt som du fremlægger den, men man er bekymret for at en ventil forbinding eller chest seal stopper til. Så accepterer man i stedet at lungen er klappet sammen (hvilket den alligevel er med mindre der ikke er gået hul på selve lungen). Så lad såret stå åbent eller forbind med en ikke okkluderende forbinding.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 6. jun 2022, 08:40

ReneKJ skrev:
5. jun 2022, 23:55
Senserazer skrev:
5. jun 2022, 21:49
Hej NVF!

Jeg kan huske vi engang snakkede om et lille førstehjælpskit/ifak til at have med på skydebanen (og måske på jagten), og i den forbindelse nævnte nogen at et chest seal ikke længere var den anbefalede behandling af åbne sår ind til lungen. Jeg troede jeg havde fundet tråden igen, men kunne ikke finde indlægget. :???:

Er der nogen der kan kaste lidt lys over dette, og måske endda samme person igen kommer på banen.

Min tanke er pt. at en kompresforbinding eller to, og en tourniquet, må være alt sådan et lille kit skal indeholde. Samt saks og handsker.
Jeg tror du tænker på denne tråd:

viewtopic.php?f=72&t=86020&p=997580&hil ... al#p997580
Werecat skrev:
9. sep 2021, 18:38
Chest seals eller ventil forbinding er ikke længere den anbefalede behandling for penetrerende thorax traumer.

Jvf ERC guidelines
Screenshot_20210909-183247.jpg
Logikken holder helt som du fremlægger den, men man er bekymret for at en ventil forbinding eller chest seal stopper til. Så accepterer man i stedet at lungen er klappet sammen (hvilket den alligevel er med mindre der ikke er gået hul på selve lungen). Så lad såret stå åbent eller forbind med en ikke okkluderende forbinding.
Ja da! :numberone: Mange tak! Jeg sad i en time og lavede forskellige søgninger jeg håbede ville få mig derhen :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Kenned » 6. jun 2022, 11:04

Fra dengang jeg legede i milli var instruksen at et knebelpres ikke er lovligt at anlægge i fredstid (i millitæret)

Det var i 1986-88 jeg var inde.

Jeg har altid tænkt at der da må være situationer hvor det er den eneste måde at redde manden på(selv i fredstid), men satte ikke dengang spørgsmål ved instruksen.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Raptor357 » 6. jun 2022, 17:06

Et gammeldags knebelpres er en meget voldsom udgave af en turnique, jeg tænker at et knebelpres skaber sine egne skader hvor et turnique kan justeres mere fint. Men absolut kun tilrådeligt på andre for at standse et stort blodtab. På dig selv kan du roligt bruge det til at stoppe et svineri fra noget så fesent som en lille vene man har fået lavet hul i, mens man kommer til lægen som kan lappe det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Werecat » 6. jun 2022, 19:01

Raptor357 skrev:
6. jun 2022, 17:06
Et gammeldags knebelpres er en meget voldsom udgave af en turnique, jeg tænker at et knebelpres skaber sine egne skader hvor et turnique kan justeres mere fint. Men absolut kun tilrådeligt på andre for at standse et stort blodtab. På dig selv kan du roligt bruge det til at stoppe et svineri fra noget så fesent som en lille vene man har fået lavet hul i, mens man kommer til lægen som kan lappe det.
Et knebelpres er det samme som en tourniqet. De moderne varianter er dog mere brugervenlige end f.eks. halstørklæde med pind i.
Veneblødning kan man stoppe med kompression, idet trykket er meget lavt (-5 til 5 mmHg)
Arterieblødning kan kræve tourniqet idet trykket her kan overstige 200mmHg (systolen stiger ved smerter og stress).
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Raptor357 » 6. jun 2022, 19:25

:goodpost:
Jeg vidste godt funktionen var den samme, men jeg vidste ikke at det var samme ting.
Jeg har heldigvist kun prøvet at stoppe vene blødninger og der skulle kun strammes lidt for at det virkede.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Sunscale » 6. jun 2022, 21:28

Werecat skrev:
6. jun 2022, 19:01
Raptor357 skrev:
6. jun 2022, 17:06
Et gammeldags knebelpres er en meget voldsom udgave af en turnique, jeg tænker at et knebelpres skaber sine egne skader hvor et turnique kan justeres mere fint. Men absolut kun tilrådeligt på andre for at standse et stort blodtab. På dig selv kan du roligt bruge det til at stoppe et svineri fra noget så fesent som en lille vene man har fået lavet hul i, mens man kommer til lægen som kan lappe det.
Et knebelpres er det samme som en tourniqet. De moderne varianter er dog mere brugervenlige end f.eks. halstørklæde med pind i.
Veneblødning kan man stoppe med kompression, idet trykket er meget lavt (-5 til 5 mmHg)
Arterieblødning kan kræve tourniqet idet trykket her kan overstige 200mmHg (systolen stiger ved smerter og stress).
Er der ikke også noget med, at hvis man for alvor strammer et tourniqet til, så skal man regne med at legemsdelen fra tourniqet og ud skal afskrives ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Senserazer » 6. jun 2022, 22:28

Sunscale skrev:
6. jun 2022, 21:28
Werecat skrev:
6. jun 2022, 19:01
Raptor357 skrev:
6. jun 2022, 17:06
Et gammeldags knebelpres er en meget voldsom udgave af en turnique, jeg tænker at et knebelpres skaber sine egne skader hvor et turnique kan justeres mere fint. Men absolut kun tilrådeligt på andre for at standse et stort blodtab. På dig selv kan du roligt bruge det til at stoppe et svineri fra noget så fesent som en lille vene man har fået lavet hul i, mens man kommer til lægen som kan lappe det.
Et knebelpres er det samme som en tourniqet. De moderne varianter er dog mere brugervenlige end f.eks. halstørklæde med pind i.
Veneblødning kan man stoppe med kompression, idet trykket er meget lavt (-5 til 5 mmHg)
Arterieblødning kan kræve tourniqet idet trykket her kan overstige 200mmHg (systolen stiger ved smerter og stress).
Er der ikke også noget med, at hvis man for alvor strammer et tourniqet til, så skal man regne med at legemsdelen fra tourniqet og ud skal afskrives ?
Så skal den blive siddende længe nok til at legemsdelen dør. Det tvivler jeg på ret ofte vil være tilfældet i Danmark. :???:

Tak for alt det gode input. Jeg tror det bliver sådan en her:
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... dage/11399
I T3 versionen, så der er gaze med i selve pakken, og så en CAT tourniquet. Samt et par handsker og en saks.


De har faktisk også sådan et færdigt kit her: https://www.varusteleka.com/en/product/ ... -kit/67464
Designet til at pakke i lommen på et par cargo bukser.
Bandagen deri er uden den "bøjle" en israelsk bandage benytter sig at til at skabe pres, men havde er egentlig at foretrække? Det ville egentlig passe mig fint bare at købe sådan et færdigt kit og smide i lommen. Har dog ikke en CAT tourniquet, så ville være nødt til at finde mig en og øve med :what:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Werecat » 6. jun 2022, 23:38

Sunscale skrev:
6. jun 2022, 21:28
Er der ikke også noget med, at hvis man for alvor strammer et tourniqet til, så skal man regne med at legemsdelen fra tourniqet og ud skal afskrives ?
Det bruges på daglig basis på ortopædkirurgiske afdelinger landet over. Man tager en blodtryksmanchet og sætter på den arm eller ben man vil operere i "blodtomhed" og puster den op til 200ish mmHg. Voila! Så er der intet der bløder før luften lukkes ud igen. Jeg kan ikke huske hvad standarden er, men man har en 4-6 timer før det bliver kritisk.
Det er i og for sig ganske ufarligt at påsætte en tourniqet, men bliver hurtigt smertefuldt (benet synes sjovt nok ikke at det er fedt ikke at få blod), hvilket kan være træls, når man ligger og venter på at kontrolofficeren kommer og kontrollerer at den er lagt stramt nok.....
Den gamle skrøne med at man (førstehjælperen) ikke må fjerne en tourniqet når den først er lagt er en.... Skrøne.
Man må gerne, hvis man har en voldsom blødning, anlægge tourniqet, forbinde og så løsne tourniqetten, ligesom det anbefales, hvis der forventes længere transporttid, at man skal løsne tourniqetten i et par minutter med jævne mellemrum, så man ofrer noget blod, mod at give benet lidt frisk blod at leve af, så man ikke mister benet.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Kenned » 7. jun 2022, 08:53

Mange tak for de gode svar omkring knebelpres - jeg kan se at der er sket lidt siden jeg var i cirkus milli :)

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Fastanhol » 7. jun 2022, 14:09

Nu vi er ved førstehjælps udstyr hvad med sutur/sy kit til snit skader hvor man evt har langt til læge eller sygehus. Jeg har kun fundet disse.

https://a.aliexpress.com/_mL0SNB8

Hvad skal man købe for slags tråd?

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Marc » 7. jun 2022, 14:55

Jeg har lige fået mit førstehjælp fornyet i søndags i Hjemmeværnsregi.

Tourniquet indgår nu i den almindelige førstehjælp, hvor det tidligere først var på TSE(Taktisk Sanitet for Enkeltmand) eller sygehjælperniveau.
Begrundelsen er, at et anlagt tourniquet først er skadeligt efter ca. 6 timer, hvilket dermed ikke skulle være problematisk i fredstid med et fungerende beredskab/sygehusvæsen.

Chestseal og ventilforbindinger er udgået, da man har erfaring med, at det er 50/50 om det har positiv effekt.
Ved læsioner mellem navle og kraveben holder vi kun i hånden og håber det bedste.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af APE74 » 10. jun 2022, 22:30

Tourniquet er en god ide.. her er min ver af et trauma kit - lille str.. har osse et i bilen som er ca 1/2 g str.. med flere bandager mm.
/ nogen der ved hvor man kan faa fat i de gl. Mil kompressforbindinger ? kan huske at vi have 2 stk. i en lille lomme i hojre side. paa uniformen.. aner ikke om de er ligesaa gode som de "Israelske" men tror at de ville vaere nemmere at have i et kit..
Vedhæftede filer
1stAid.jpg

NUKE01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. jan 2009, 12:39
Interesser: jagt - Bue
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af NUKE01 » 15. jun 2022, 09:23

@ape74 .. husk at pakke dit tq så det er klar til brug ;)

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Black Water » 16. jan 2023, 21:12

Gammel tråd, men alligevel.

Tommelfingerregl: Mindre end 2 timer = intet problem. Mere end 6 timer = problem.

Nu har jeg en del praktisk erfaring med at pålægge TQ på massive blødninger, og som hovedregel skal man regne med, at det skal strammes mere end man lige tror. Stram spændet helt ind og læg virkelig kræfter i inden velcroen fæstnes og lassoen strammes.

Udfordringen er at holde det på. Folk har en tendens til at ville løsne det fordi det gør så vanvittigt ondt efter et par minutter.

Derudover, og det er vigtigt. Køb dit TQ af en velkendt forhandler fra et veletableret brand. Nord American Rescue eks.
De billige fra eBay osv knækker i spændet inden det er strammet hårdt nok.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af FBN » 16. jan 2023, 22:06

Kan huske i start 1990 da jeg havde førstehjælp
i HJV fik vi også at vide det måtte man ikke bruge
knebelpres, også lærte vi det alligevel. :neutral:

Så måtte vi selv vurdere om vi ville redde liv og tage
den dom/bøde det måske kunne give. :???:

Vil personlig selv hellere miste en halv arm end dø. (Det sidste har jeg prøvet og gider jeg ikke igen lige foreløbigt :blink: )
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af HR » 16. jan 2023, 22:24

Black Water skrev:
16. jan 2023, 21:12
Gammel tråd, men alligevel.

Tommelfingerregl: Mindre end 2 timer = intet problem. Mere end 6 timer = problem.

Nu har jeg en del praktisk erfaring med at pålægge TQ på massive blødninger, og som hovedregel skal man regne med, at det skal strammes mere end man lige tror. Stram spændet helt ind og læg virkelig kræfter i inden velcroen fæstnes og lassoen strammes.

Udfordringen er at holde det på. Folk har en tendens til at ville løsne det fordi det gør så vanvittigt ondt efter et par minutter.

Derudover, og det er vigtigt. Køb dit TQ af en velkendt forhandler fra et veletableret brand. Nord American Rescue eks.
De billige fra eBay osv knækker i spændet inden det er strammet hårdt nok.
Lidt :zombie:
Men emnet er evigt relevant. Jeg kan anbefale den type TQ der består af et orange gummibånd med farvede rektangler. Ideen er at man strammer den til rektanglerne bliver til kvadrater, så har man det rigtige pres. Hele brugsvejledningen består af et par billeder og det er trykt direkte på båndet. Så kan man (forhåbentligt) finde ud af det selvom man er halvt væk i adrenalin.

TQ var ikke anbefalet civile da jeg gik i grønt i 1990. Men der er ændret på politikken siden. Som CP skriver, så er det med at fjerne en TQ ikke noget problem i civil sammenhæng, hvor man kommer under kompetent lægebehandling inden for kort tid. Militært, og uden for almindelig lægehjælps rækkevidde, kan anbefalingerne være anderledes.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af GlennL » 17. jan 2023, 09:16

HR skrev:
16. jan 2023, 22:24
Black Water skrev:
16. jan 2023, 21:12
Gammel tråd, men alligevel.

Tommelfingerregl: Mindre end 2 timer = intet problem. Mere end 6 timer = problem.

Nu har jeg en del praktisk erfaring med at pålægge TQ på massive blødninger, og som hovedregel skal man regne med, at det skal strammes mere end man lige tror. Stram spændet helt ind og læg virkelig kræfter i inden velcroen fæstnes og lassoen strammes.

Udfordringen er at holde det på. Folk har en tendens til at ville løsne det fordi det gør så vanvittigt ondt efter et par minutter.

Derudover, og det er vigtigt. Køb dit TQ af en velkendt forhandler fra et veletableret brand. Nord American Rescue eks.
De billige fra eBay osv knækker i spændet inden det er strammet hårdt nok.
Lidt :zombie:
Men emnet er evigt relevant. Jeg kan anbefale den type TQ der består af et orange gummibånd med farvede rektangler. Ideen er at man strammer den til rektanglerne bliver til kvadrater, så har man det rigtige pres. Hele brugsvejledningen består af et par billeder og det er trykt direkte på båndet. Så kan man (forhåbentligt) finde ud af det selvom man er halvt væk i adrenalin.

TQ var ikke anbefalet civile da jeg gik i grønt i 1990. Men der er ændret på politikken siden. Som CP skriver, så er det med at fjerne en TQ ikke noget problem i civil sammenhæng, hvor man kommer under kompetent lægebehandling inden for kort tid. Militært, og uden for almindelig lægehjælps rækkevidde, kan anbefalingerne være anderledes.

HR
Det er dem de kalder SWAT TQ. De er meget gode da de er alsidige og kan bruges til forskellige slags behandlinger.
Browning Citori Special, 12/76
Hatsan Escort LH, 12/76
Tikka T1x LH, .22lr, Welter 3-9x40
Tikka T3x Lite Adj. LH, 30-06 Sprg, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: First-aid: Chest seals ikke længere den anbefalede førstebehandling af open pneumothorax?

Indlæg af Lars M. L. » 17. jan 2023, 09:29

Er der nogen, som kan anbefale en god TQ - gerne med link til relevant hjemmeside?
Vh Lars

Besvar