Kelly kettle erfaringer ?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Ingsorsi » 6. mar 2022, 19:17

Overvejer at købe en kelly kettle eller lign system til at kunne lave mad og koge vand over alt muligt bio brændsel

Er der nogen der kender til dette system og hvad er jeres erfaringer med det eller med lign systemer?


https://www.knivesandtools.com/en/pt/-k ... t-base.htm

Det virker som jeg kan se som et rocket stove med indbygget vandkedel. Kan ikke rigtigt finde ud af om det er en fordel eller ulempe at kedlen er integreret. Man kunne vel lige så godt koge vand i en gryde med låg ovenpå?
28102B7E-161F-41B7-AC0B-B355AF786D50.png

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af C-X » 6. mar 2022, 19:25

Jeg overvejede sådan en, men synes den er en one trick pony, og den ligner et helvede at rengøre. Sikkert fin, til dens primære opgave, men tvivler på den excellerer til ret meget andet.

Bruger et lille twig stove fra Varusteleka, eller et gasblus, med de samme gryder og potter jeg har dertil. Det er både simpelt og modulært.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2022, 19:37

Det er en onetrick pony. Men rocket stove tror jeg ikke det er.
Den er piv effektiv, mest muligt varmt vand på minimal brændsel.
Rengøring, det er ikke i felten og den skal afkalkes fra tid til anden.
Og så er den faktisk lidt tung.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Scrapper » 6. mar 2022, 19:41

Jeg har haft en sådan, og blev utrolig hurtigt træt af den.

Man koger ikke særlig meget vand pr. kog, og når man så har hældt vand over, så skal man bakse med at få gang i kedlen igen.

Hvis du løfter kedlen op, inden diverse tviste er brændt op, så vælter der glødende småpinde ud til siderne, hvorefter du ikke sådan lige kan sætte kedlen tilbage.

Kort sagt noget lort.

Men jo, den koger vandet hurtigt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Ingsorsi » 6. mar 2022, 19:48

Tak for hurtige tilbagemeldinger. Jeg er overbevist om at jeg ikke skal have sådan en. Jeg må finde noget andet.
Anbefalinger til og erfaringer med alternativer modtages gerne :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2022, 20:35

Hvad er det vigtige.
Skal der blot koges vand og hvor meget vand skal koges?
spille effektivitet en rolle hvis ja hvor meget?

En Kelly kettle burde kunne koge en tankfuld på 3 grankogler. Det er jo meget mere effektivt end åben ild.

Jeg har set diverse mini brændere til træ mm. Hvor der er en lille blæser i som får strøm fra en power bank. Rygtet siger de er ganske effektive, men dem jeg har pillet ved har uden undtagelse mangler vindafskærmning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Werecat » 6. mar 2022, 20:59

Jeg har en og er lidt uenig i den overordnede konklusion.
Rengøringsdelen er jeg endda fuldstændig uforstående overfor, hvor skal den gøres ren?
Det med at kviste der vælter ud er helt rigtigt, men kan undgås ved at bruge kortere pinde.
Og den er ikke helt et oneshot wonder, jeg har købt (som ekstra-del) en gryde holder man kan sætte øverst så man kan stege sine bacon og æg mens man også koger vand til kaffen. (Det er en tænkt situation da jeg ikke rører det bitre pis :puke: ).
Den har den fordel at man kan koge og stege med brænde man kan indsamle i skovbunden, så man er ikke afhængig af gas/sprit/benzin. Modsat biolite (som kan være et alternativ der heller ikke er perfekt) har den ingen elektronik der kan gå i stykker.
Man skal altid have vand i Kelly kettlen, så hvis man steger bacon så koger man også altid vand. Ligeledes kan den ikke foldes eller klappes sammen, så den fylder en del.

Så er det den perfekte brænder? Nej, men er der sådan en? Hvis vi skal igennem en atomvinter( :tinfoil: ) kommer jeg til at sætte pris på min Kelly frem for f.eks. trangiaen, jetboilen eller MSReren. Og så kan den også bruges til at varme kakao på en kold dag på naturlegepladsen mens man laver marshmallows over toppen af den (kun ét barn af gangen dog!)
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Scrapper » 6. mar 2022, 21:28

Werecat skrev:
6. mar 2022, 20:59
Hvis vi skal igennem en atomvinter( :tinfoil: ) kommer jeg til at sætte pris på min Kelly frem for f.eks. trangiaen, jetboilen eller MSReren. Og så kan den også bruges til at varme kakao på en kold dag på naturlegepladsen mens man laver marshmallows over toppen af den (kun ét barn af gangen dog!)
Her glemmer du at tænke på, at naturlegepladser vil have utrolig svært ved at modstå en atombombe. Såååeh, det argument holder ikke, og undergraver i øvrigt alle dine andre argumenter.

Skal man i øvrigt vælge, at stole på et individ, som skyer kaffe?

Nå, men der spørges til alternativer, og her kan jeg fremhæve en bushbox af en art.
Denne fungerer ligeledes med hvad man kan finde i skovbunden af kviste, kvas og grankogler. Den er ligeledes helt uden komponenter som kan være udsatte for defekter.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af C-X » 6. mar 2022, 21:33

Jeg bruger dette: https://www.varusteleka.com/en/product/ ... tove/34410

Virker også fint som en lille grill.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Scrapper » 6. mar 2022, 21:44

Jeg har anskaffet mig denne.
Screenshot_20220306-204233_Chrome.jpg

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Werecat » 6. mar 2022, 21:45

Scrapper skrev:
6. mar 2022, 21:28
Her glemmer du at tænke på, at naturlegepladser vil have utrolig svært ved at modstå en atombombe. Såååeh, det argument holder ikke, og undergraver i øvrigt alle dine andre argumenter.
:twisted:
Werecat skrev:
6. mar 2022, 20:59
.... Og så kan den også bruges til at varme kakao ......
Også.... Ikke samtidig med atomvinteren. :giggle:
Scrapper skrev:
6. mar 2022, 21:28
Skal man i øvrigt vælge, at stole på et individ, som skyer kaffe?
Vælge? Vælge! Kom du ind i akutmodtagelsen i Odense og så er der risiko for at du ikke får valget på at stole med dit liv. :biggrin:
(Risikoen er dog lav, idet jeg skriver ph.d. ( :puke: ) lige nu, så det er kun ekstravagter i ny og næ.
Scrapper skrev:
6. mar 2022, 21:28
Nå, men der spørges til alternativer, og her kan jeg fremhæve en bushbox af en art.
Denne fungerer ligeledes med hvad man kan finde i skovbunden af kviste, kvas og grankogler. Den er ligeledes helt uden komponenter som kan være udsatte for defekter.
Ja, vi må hellere være seriøse så battet ikke rammer.

Kender den ikke, men den er vel ikke tæt nok til at opnå "skorstens-effekten" og så er den vel "bare" en grydeholder der holder bålet lidt samlet under?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Boryx » 6. mar 2022, 22:00

Werecat skrev:
6. mar 2022, 20:59
Jeg har en og er lidt uenig i den overordnede konklusion.
Rengøringsdelen er jeg endda fuldstændig uforstående overfor, hvor skal den gøres ren?
Det med at kviste der vælter ud er helt rigtigt, men kan undgås ved at bruge kortere pinde.
Og den er ikke helt et oneshot wonder, jeg har købt (som ekstra-del) en gryde holder man kan sætte øverst så man kan stege sine bacon og æg mens man også koger vand til kaffen. (Det er en tænkt situation da jeg ikke rører det bitre pis :puke: ).
Den har den fordel at man kan koge og stege med brænde man kan indsamle i skovbunden, så man er ikke afhængig af gas/sprit/benzin. Modsat biolite (som kan være et alternativ der heller ikke er perfekt) har den ingen elektronik der kan gå i stykker.
Man skal altid have vand i Kelly kettlen, så hvis man steger bacon så koger man også altid vand. Ligeledes kan den ikke foldes eller klappes sammen, så den fylder en del.

Så er det den perfekte brænder? Nej, men er der sådan en? Hvis vi skal igennem en atomvinter( :tinfoil: ) kommer jeg til at sætte pris på min Kelly frem for f.eks. trangiaen, jetboilen eller MSReren. Og så kan den også bruges til at varme kakao på en kold dag på naturlegepladsen mens man laver marshmallows over toppen af den (kun ét barn af gangen dog!)
Jeg tilslutter mig din begejstring. Jeg har ikke en selv, men jeg var med min svoger på og alle unger på sheltertur - og han medbragte en Kelly-kettle. Sådan en er på min ønskeseddel om en måned til min fødselsdag.
Jeg forestiller mig at have den i bilen på fiske og jagtture, at kunne koge vand uden at skulle huske gas/sprit eller andet - men helt lavpraktisk bare koge vand.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Ingsorsi » 6. mar 2022, 22:07

Raptor357 skrev:
6. mar 2022, 20:35
Hvad er det vigtige.
Skal der blot koges vand og hvor meget vand skal koges?
spille effektivitet en rolle hvis ja hvor meget?

En Kelly kettle burde kunne koge en tankfuld på 3 grankogler. Det er jo meget mere effektivt end åben ild.

Jeg har set diverse mini brændere til træ mm. Hvor der er en lille blæser i som får strøm fra en power bank. Rygtet siger de er ganske effektive, men dem jeg har pillet ved har uden undtagelse mangler vindafskærmning.
Relevante spørgsmål!
Det er ikke super vigtigt, at den kan koge vand på 3 grankogler. Jeg forventer ikke at skulle hen et sted, hvor der er mangel på grankogler eller andet brændbart biomasse. Og hvis det var tilfældet, så ville jeg tage en gasbrænder med.

Den skal ikke primært bruges til at koge vand. Den skal bruges både til at koge vand og til at lave mad på. Jeg synes ikke, at trangia duer til at lave mad på. Jovist, man kan varme en medbragt bolognese eller koge pasta eller ris på den. Men at lave mad er noget skrammel synes jeg. Den er vildt langsom.
Og så tiltaler det mig bare det at man kan bruge alt muligt småkviste og den slags.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Scrapper » 6. mar 2022, 22:17

Werecat skrev:
6. mar 2022, 21:45
Ja, vi må hellere være seriøse så battet ikke rammer.

Kender den ikke, men den er vel ikke tæt nok til at opnå "skorstens-effekten" og så er den vel "bare" en grydeholder der holder bålet lidt samlet under?
Den vil rigtigt nok ikke koge vandet lige så hurtigt, men den er pålidelig og lavpraktisk.

KellyKettle syntes jeg bare var for bøvlet. En anden lille ting jeg blev træt af var, at når vandet så kogte, så spruttede det ud af tuden, og ned i "ovnen", hvis man ikke får fanget kedlen med det samme.

Jeg skal heller ikke afvise, at jeg bare er for dum, til at kunne leve med en KellyKettle.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2022, 22:55

Ingsorsi skrev:
6. mar 2022, 22:07
Raptor357 skrev:
6. mar 2022, 20:35
Hvad er det vigtige.
Skal der blot koges vand og hvor meget vand skal koges?
spille effektivitet en rolle hvis ja hvor meget?

En Kelly kettle burde kunne koge en tankfuld på 3 grankogler. Det er jo meget mere effektivt end åben ild.

Jeg har set diverse mini brændere til træ mm. Hvor der er en lille blæser i som får strøm fra en power bank. Rygtet siger de er ganske effektive, men dem jeg har pillet ved har uden undtagelse mangler vindafskærmning.
Relevante spørgsmål!
Det er ikke super vigtigt, at den kan koge vand på 3 grankogler. Jeg forventer ikke at skulle hen et sted, hvor der er mangel på grankogler eller andet brændbart biomasse. Og hvis det var tilfældet, så ville jeg tage en gasbrænder med.

Den skal ikke primært bruges til at koge vand. Den skal bruges både til at koge vand og til at lave mad på. Jeg synes ikke, at trangia duer til at lave mad på. Jovist, man kan varme en medbragt bolognese eller koge pasta eller ris på den. Men at lave mad er noget skrammel synes jeg. Den er vildt langsom.
Og så tiltaler det mig bare det at man kan bruge alt muligt småkviste og den slags.
Så enten en trangia med gas eller multifuel indsats jeg kan anbefale optimus polaris som jeg selv har, samt primus modellerne hvor du regulerer på selve brænderen. Trangias rebrandede primus brænder er neddroslet og reguleringen er skod.

Alternativt så et lille transportabelt brænde komfur, men der har du heller ikke en regulering.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af HR » 7. mar 2022, 01:43

Jeg var spritbrænderpuritaner i mange år. Efter 60 sekunder med gas i trangiaen (og en kop kogende kaffe) smed jeg min spritbrænder langt væk. De to brændstoffer kan slet ikke sammenlignes.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Kelle » 7. mar 2022, 07:34

HR skrev:
7. mar 2022, 01:43
Jeg var spritbrænderpuritaner i mange år. Efter 60 sekunder med gas i trangiaen (og en kop kogende kaffe) smed jeg min spritbrænder langt væk. De to brændstoffer kan slet ikke sammenlignes.
/HR
Jeg har selv en trangia med gas indsats og er lige som dig super glad for det, MEN det kommer jo lidt an på hvor, hvordan og hvorledes...

Hvis det "bare" er til at koge vand til kaffe og man ikke er et sted hvor det er meget koldt, eller over trægrænsen (gas er noget lort i meget kolde omgivelser), vile jeg 100% foretrække en JetBoiler, den fylder ikke nær så meget som trangia og vejer heller ikke ret meget.

Til mad + vand og det ikke er koldt, så ville jeg bruge en trangia med gasindsats.

Til mad + vand OG der kunne tænkes at være meget koldt, så ville jeg bruge en trangia med en multifuel brænder, man skal dog være opmærksom på, at den kan være noget lort at bruge i forhold til gas, da man alt afhængig af hvor ren brændstof man har til rådighed, skal holde sig for øje, at den kan "sprutte" noget, så det er noget man bruger uden for teltet/lavu/what ever hvor man er... Trangia med gas har jeg lavet meget mad i apsis på mit telt og det fungere særdeles godt.

Kelly kettle fylder/vejer meget, men hvis man ikke skal slæbe på den og har adgang til tørt træ, så er den sikkert sjov... jeg ville 100% finde en anden løsning, men det er bare mig og fordi de ture jeg er på altid er med rygsæk, hvor plads og vægt er et issue.
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Raptor357 » 7. mar 2022, 07:52

Lige mine erfaringer med trangia er at gas godt kan være lidt træls om morgenen, særligt om vinteren. Men gas indsatsen til trangia er smart da man kan benytte den med dåsen på hovedet efter 10-15sekunder og så er der blæs på igen.
Teknisk set så presser propan andelen flydende gas ud af dåsen, så det er ikke en redning når dåsen er gået vinter kold, for så er propanen brugt.
En anden ulempe er regulering af flydende gas, det er tæt på on/off regulering.
Har man multifuel brænderen, så skal den forvarmes 30 sekunder til 1 minut for at den kan køre på flydende. Jeg benytter udelukkende gas og syntetisk benzin og reguleringen fungerer rigtigt godt.
Det er lidt grænseoverskridende at sætte en ordentlig multifuel i en trangia, da man skal bore hul i basen til regulerings håndtaget, men det virker bare.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af 1900 » 7. mar 2022, 08:46

min holdning er at man er nødt til at have købt en Kelly, hvis man har været på jagt i Scotland.
vældig charmerende en gang imellem, og så ellers have en praktisk Jetboil til normal brug :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af C-X » 7. mar 2022, 08:51

Jamen, det er sgu også charmerende, med sådan en Kelly. Det har bestemt en værdi, hvis det er en måde man kan lide at arbejde med ild på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Bobo » 7. mar 2022, 13:22

Satme en sjov tråd, med den diversitet :smile:
Jeg har Kelly Kettle i 2 størrelser og jeg elsker dem begge, jeg har bål og trangia og gaskomfur og brændeovn og varmepumpe og sågar flere biler, og alting er til hver sin tid .
Men Kelly kettle er rigtig genialt hvis man er rigtig outdoor uden gas, sprit, og andre moderne sager :numberone:
Bobo ------ Igen uden billeder

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Smejen » 8. mar 2022, 08:47

Som et billigt alternativ til en bushbox har jeg set folk bruge en bestikholder fra Ikea, eventuelt modificeret til at holde gryder og lignende:
https://www.ikea.com/dk/da/p/ordning-be ... -30011832/

Jeg synes også Kelly kettlen er lidt en one trick pony. Den er rigtig god til at koge vand med forhåndenværende brændstof, men ikke ret meget andet. Af så specialiseret et stykke grej at være, synes jeg vægten og "uhåndtérbarheden" er svær at retfærdiggøre.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af GlennL » 8. mar 2022, 14:27

På vandreture har jeg en Toaks 750 ml titaniums 'gryde' med, en BRS3000 brænder og en 100- eller 200 grams gasdåse.
Et lettere setup fås ikke og det er rigeligt hvis man kun skal koge vand til kaffe eller frysetørret mad.
Hvis man kun tager en 100 grams gasdåse kan det hele være inden i gryden.
Hvis man ikke er fan af BRS3000 brænderen kan en MSR Pocket Rocket 2 anbefales.

Toaks 750 gryde: https://friluftslageret.dk/titanium-750 ... id/p/81357
BRS3000: https://www.amazon.com/BRS-BRS-3000T-Ul ... B06XNLSNFR
MSR Pocket Rocket: https://www.friluftsland.dk/mad-drikke/ ... etrocket-2
100 grams gasdåse: https://www.eventyrsport.dk/jetpower-fu ... 42&s=18502
Browning Citori Special, 12/76
Hatsan Escort LH, 12/76
Tikka T1x LH, .22lr, Welter 3-9x40
Tikka T3x Lite Adj. LH, 30-06 Sprg, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Werecat » 8. mar 2022, 19:11

GlennL skrev:
8. mar 2022, 14:27
På vandreture har jeg en Toaks 750 ml titaniums 'gryde' med, en BRS3000 brænder og en 100- eller 200 grams gasdåse.
Et lettere setup fås ikke og det er rigeligt hvis man kun skal koge vand til kaffe eller frysetørret mad.
Hvis man kun tager en 100 grams gasdåse kan det hele være inden i gryden.
Hvis man ikke er fan af BRS3000 brænderen kan en MSR Pocket Rocket 2 anbefales.
Til lige det formål synes jeg at en jetboil er optimal. Energioverførslen er maximal på grund af flangerne i bunden og varmetabet minimalt på grund af neoprensleevet der isolerer. Jeg har en gaaaamel en. Låget sidder lidt løst efterhånden, men det er det eneste der er galt med den. Og den har været på flere HJV-øvelser end jeg kan tælle, 2xAbisko, Grønland og Madagascar (hvor jeg ikke fik den brugt, selvom vores guide havde brugt en del tid på at finde gassen).

Edit: kun en gang Abisko. Første gang havde jeg sprittrangia med
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Kiaerulf
This member is
This member is
Indlæg: 74
Tilmeldt: 10. jun 2007, 16:29
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midt Sjælland
Geografisk sted: Midt Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Kiaerulf » 8. mar 2022, 21:06

Ingsorsi, jeg har et par stykker af dem - og det er lige så meget hygge effekten, der at jeg bruger dem.....

Jeg kan se at du bor i Roskilde området, hvor jeg også husere. Hvis du har lyst, kan du sagtens låne en og se om det er noget - bare sig til....
Så har jeg også prøvet det.....

Besvar