Kelly kettle erfaringer ?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Scrapper » 8. mar 2022, 23:04

Werecat skrev:
8. mar 2022, 19:11
GlennL skrev:
8. mar 2022, 14:27
På vandreture har jeg en Toaks 750 ml titaniums 'gryde' med, en BRS3000 brænder og en 100- eller 200 grams gasdåse.
Et lettere setup fås ikke og det er rigeligt hvis man kun skal koge vand til kaffe eller frysetørret mad.
Hvis man kun tager en 100 grams gasdåse kan det hele være inden i gryden.
Hvis man ikke er fan af BRS3000 brænderen kan en MSR Pocket Rocket 2 anbefales.
Til lige det formål synes jeg at en jetboil er optimal. Energioverførslen er maximal på grund af flangerne i bunden og varmetabet minimalt på grund af neoprensleevet der isolerer. Jeg har en gaaaamel en. Låget sidder lidt løst efterhånden, men det er det eneste der er galt med den. Og den har været på flere HJV-øvelser end jeg kan tælle, 2xAbisko, Grønland og Madagascar (hvor jeg ikke fik den brugt, selvom vores guide havde brugt en del tid på at finde gassen).

Edit: kun en gang Abisko. Første gang havde jeg sprittrangia med
På tur i fjeldet kører jeg med MSR Pocketrocket 2. Fylder ingenting med en lille gasflaske og kop til at have det hele i.
Jeg har også brugt Jetboil til fuld tilfredshed. Endte bare med at gå med Pocketrocket 2 på grund af simpliciteten. Havde jeg gået med Jetboil, så havde jeg været lige så tilfreds tror jeg.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Ingsorsi » 11. mar 2022, 10:47

Kiaerulf skrev:
8. mar 2022, 21:06
Ingsorsi, jeg har et par stykker af dem - og det er lige så meget hygge effekten, der at jeg bruger dem.....

Jeg kan se at du bor i Roskilde området, hvor jeg også husere. Hvis du har lyst, kan du sagtens låne en og se om det er noget - bare sig til....
Mange tak for det fine tilbud. Det kunne jeg nok godt finde på at benytte mig af. Jeg vender lige tilbage på PM, når jeg har fundet lidt ledig tid til at prøve det af :smile:

Brugeravatar
Kiaerulf
This member is
This member is
Indlæg: 74
Tilmeldt: 10. jun 2007, 16:29
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midt Sjælland
Geografisk sted: Midt Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Kiaerulf » 11. mar 2022, 14:17

Du er meget velkommen :thumbup:
Så har jeg også prøvet det.....

Raz 5-3x0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. jan 2019, 20:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 30 times

Re: Kelly kettle erfaringer ?

Indlæg af Raz 5-3x0 » 16. mar 2022, 03:52

Werecat skrev:
6. mar 2022, 20:59
Jeg har en og er lidt uenig i den overordnede konklusion.
Rengøringsdelen er jeg endda fuldstændig uforstående overfor, hvor skal den gøres ren?
Det med at kviste der vælter ud er helt rigtigt, men kan undgås ved at bruge kortere pinde.
Og den er ikke helt et oneshot wonder, jeg har købt (som ekstra-del) en gryde holder man kan sætte øverst så man kan stege sine bacon og æg mens man også koger vand til kaffen. (Det er en tænkt situation da jeg ikke rører det bitre pis :puke: ).
Den har den fordel at man kan koge og stege med brænde man kan indsamle i skovbunden, så man er ikke afhængig af gas/sprit/benzin. Modsat biolite (som kan være et alternativ der heller ikke er perfekt) har den ingen elektronik der kan gå i stykker.
Man skal altid have vand i Kelly kettlen, så hvis man steger bacon så koger man også altid vand. Ligeledes kan den ikke foldes eller klappes sammen, så den fylder en del.

Så er det den perfekte brænder? Nej, men er der sådan en? Hvis vi skal igennem en atomvinter( :tinfoil: ) kommer jeg til at sætte pris på min Kelly frem for f.eks. trangiaen, jetboilen eller MSReren. Og så kan den også bruges til at varme kakao på en kold dag på naturlegepladsen mens man laver marshmallows over toppen af den (kun ét barn af gangen dog!)
Jeg har en store af dem (1.4 liter mener jeg) og jeg er enig i alt hvad du skriver. Det er en fin lille feltkabys. Jeg har lige fået en omnia-ovn som jeg skal ha prøvet af på min KK, så skal der bages.
Jeg har også en gas trangia, den har jeg ikke brugt siden jeg fin min KK.
Jeg backpacker ikke, så vægt et som sådan ikke et issue.
Jeg har gerne min KK med i mopaen, så er det nemt at svinge ind på en strand og lave mad.
Kelly kettle is love, Kelly kettle is life.

Besvar