Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
JPetersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. dec 2015, 16:34
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 3 times

Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af JPetersen » 2. jan 2022, 23:20

Vi er ude og kigge efter nyt telt, og har snævret det ind til to modeller.

Kravene til teltene er:
- tunnelttelt
- apsis
- god plads til 2 voksne. Rimelig plads til 2 voksne + 1 barn
- vægt omkring 3 kg.

Det ene er Robens Pioneer 3EX: https://www.robens.de/da-dk/shop/outdoo ... ioneer-3ex

Og det andet er Nordisk Oppland 3 LW: https://nordisk.eu/da/oppland-3-lw-fore ... n/p/75/693

Jeg er klar over at der er en prisforskel :-)

Er der nogle af jer som har prøvet et af dem, eller måske endda begge?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af Ras.Killing » 2. jan 2022, 23:59

Jeg kan ikke hjælpe med det specifikke telt, men jeg har selv et mindre Robens telt, som jeg er rigtig fint tilfreds med.

Det er muligvis billigere, men man står ikke med en fornemmelse af, at det er noget billigt bras.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af Marius » 3. jan 2022, 07:24

Robens er vel det der passer til jeres behov - og så kan i næsten få 3 Robens pr. Nordisk.

Men hvis I skal gå langt med teltet, så er vægten vigtig.

I øvrigt så ville jeg kigge på Nallo 3 fra Hilleberg, det er toppen af poppen kvalitetsmæssigt, holder vægten og er langt lettere at komme ind og ud af. Det kan fåes til ca. 6500 sidst jeg kiggede.

Højden i de der tunneltelte er meget lav og når man tilmed skal ændre retning inde i dem for at komme til at ligge ned, så kan det blive noget rod. Det er ikke blot uønsket gymnastik, men især hvis det er koldt kan det være en dårlig start på dagen, at skulle tage tøj på udenfor eller at få en infiltration fordi man kegler rundt inde i et telt.

Jeg har iøvrigt både et Nordisk tunneltelt og et Nallo 3. Nallo er meget funktionelt og fx det at man kan se ud af teltet på en udsigt eller sidde op i det er ret afgørende for komforten, hvis man skal være i det i længere tid.

Edit: av av... Nallo står til 7700 nu
https://www.bjergkaeden.dk/overnatning/ ... 8-nallo-3/

Hvis I bare skal hive teltet ud af en bil, så er der meget billigere alternativer.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

JPetersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. dec 2015, 16:34
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 3 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af JPetersen » 3. jan 2022, 07:37

Jeg kiggede lige på Nallo 3, og det er noget smallere end de to andre. Og så detaljen med prisen ja ;-) Men det ser godt nok ud som et virkeligt lækkert telt.

JPetersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. dec 2015, 16:34
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 3 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af JPetersen » 11. jan 2022, 20:02

Vi endte med det fra Robens. Tager det med på tur i weekenden. Så kan jeg lige komme med en tilbagemelding.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af SBO » 11. jan 2022, 20:25

Tillykke med teltet.
Så laver du lige sådan her en video, så vi kan se at det ER rigtig dejligt at sove i telt om vinteren :smile:


youtu.be/rxallxoV1_w

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af Ingsorsi » 11. jan 2022, 20:41

JPetersen skrev:
11. jan 2022, 20:02
Vi endte med det fra Robens. Tager det med på tur i weekenden. Så kan jeg lige komme med en tilbagemelding.
God tur! Og ja tak!

JPetersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. dec 2015, 16:34
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 3 times

Re: Anbefaling af telt - Robens eller Nordisk?

Indlæg af JPetersen » 17. jan 2022, 12:34

Netop tilbagevendte fra en weekendtur rundt om Silkeborgsøerne, så har vi bestemt ikke været utilfredse med Robens teltet.

- Vægtmæssigt kunne det altid veje mindre, men vægten var nu acceptabel
- Det var enkelt at sætte op. Kæresten havde foreslået at vi prøvede det hjemmefra, men som rigtig mand havde jeg naturligvis svaret "Bah!".
- Stænger var farvekodet - eneste udfordring var den uden farvekode, som viste sig at matche den sølvfarvede flap naturligvis.
- Indertelt let at sætte ind og klipse fast i hvert hjørne.
- Vi havde også anskaffet et footprint til apsis. Det var rigtigt rart at have i, så man kunne færdes derude uden støvler og ikke have grej direkte på jorden.
- Vi havde købt et 3-personers, og det gik lige an til 2 personer og en hund. Hvis man klemmer tre voksne mænd derind, så kommer de til at kende hinanden.
- Teltposen passede for en gangs skyld til at man kunne få teltet retur i posen når man pakkede sammen.

Det eneste jeg næsten kan sætte en finger på er, at det som sagt kunne være lettere. Skulle det på et tidspunkt blive skiftet ud, så ville det udelukkende være til noget lettere. Resten er vi rigtig godt tilfredse med.

Det skal lige siges, at det jo ikke være specielt ekstremt vejr i weekenden ;-) Det blæste ikke, en smule frost (-3 / -4) grader den ene nat, og 3-4 plus grader den anden nat med en lille smule regn.

Besvar