Hvordan opbevarer man drikkevand i større mængde?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Hvordan opbevarer man drikkevand i større mængde?

Indlæg af O27 » 1. aug 2021, 11:58

Har ledt lidt efter nogle tråde herinde, men synes ikke jeg kan finde så meget brugbart.

Jeg vil gerne kunne have et lille lager af drikkevand både herhjemme og i sommerhuset, vi er en hustand på 5, så tænker ca. 20-25 liter per dag til drikke, mad og evt. buffer.

I første omgang skal det blot være til de “normale” 72 timer med mulighed for at udvide på sigt.

Kan også se nogle tråde foreslår et par dråber Klorin i vandet, nogen der kan specificere det?
Senest rettet af Refraktorius 1. aug 2021, 21:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset trådens formodede formål. Læs opslaget i small talk og få bedre svar på dine spørgsmål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af C-X » 1. aug 2021, 12:01

Jeg er lidt interesseret i samme emne, men har ikke svarene. Dog tænker jeg på, at opbevaringen, i form af temperatur og lys, må gøre rigtig meget.
Evt. køre vandet igennem et osmosefilter (de koster ikke alverden), for total frasortering af mineraler, og udsætter man det så for kogning efterfølgende, så skal det nok smage af absolut ingenting. Men spændende hvor længe man vil kunne opbevare det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Bofhenator » 1. aug 2021, 12:11

Jeg har 2x300l tanke i kælderen.

Jeg skifter vandet i dem en gang hvert 4. år (forskudt hvert andet år).

Der kommer de her i hver gang:
https://www.effektlageret.dk/shop/2253- ... rte-mf-1t/

Jeg vil tro de sagtens kunne holder sig 40 år hvis ikke man åbner tanken...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Flugteren » 1. aug 2021, 12:12

Vand kan vel egentlig ikke forgå som sådan, medmindre det indeholdt urenheder, da det blev aftappet. Jeg har i alt fald flere gange drukket op mod 10 år gammelt vand på flaske, som blot havde stået i et mørkt depotrum i et sommerhus med en temperatur på mellem 15-20 grader, afhængig af årstiden.

Jeg tænker, at hvis man virkelig er bekymret for det, så kan man vel bare udskifte vandet hvert femte år, så er man da helt sikker.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Ingsorsi » 1. aug 2021, 12:33

Her er hvad jeg gør:

Køb X antal 20 L vanddunke i Biltema: https://www.biltema.dk/fritid/friluftsl ... 2000023717
hvor X er antallet af dage din familie vil kunne klare sig uden vand fra vandværket.

+ en enkelt tappehane (https://www.biltema.dk/fritid/friluftsl ... 2000023718)

Stil vanddunkene et mørkt og frostfrit sted.

Du må ikke stille dem direkte på et betongulv, da der er et eller andet i beton som trænger igennem plastikken og får vandet til at smage dårligt. Jeg tror ikke, at det bliver farligt at drikke, men det smager grimt.
Hvis du har en kraftig lagerreol, så stil dem derpå. Alternativt så skær en 12mm krydsfinerplade til og stil dem derpå.

Skift evt. vandet hvert år, f.eks. ved sankt Hans, hvor man typisk med fordel kan vande planter med det.

Så længe du sørger for at det er rent postevand du fylder på, burde det kunne holde sig stort set for evigt.


Jeg bor et sted, hvor vi har prøvet to gange for rimeligt nyligt at være uden vand. Den ene gang fordi der var mistanke om forurening af vandforsyningen og alt flaskevand blev udsolgt fra samtlige butikker i kommunen inden for få timer. Den anden gang var det et brud på en hovedvandledning i kvarteret som lukkede for vandet en dags tid.

Begge gange var det fedt at stort set uberørt af det, fordi vi havde vand på lager.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Fastanhol » 1. aug 2021, 13:57

Jeg har min egen vandboring og en ekstra pumpe på lager samt en generator så jeg er vist dækket :DancingBanana:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Deepo » 1. aug 2021, 15:36

Fastanhol skrev:
1. aug 2021, 13:57
Jeg har min egen vandboring og en ekstra pumpe på lager samt en generator så jeg er vist dækket :DancingBanana:
Ja, lige indtil den dømmes "ude" pga. pesticider, eller hvad det nu kan være.
Hvor lang tid vil der så gå før I kan komme på et andet vandværk?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Kenned » 1. aug 2021, 15:48

Jeg læste en artikel om det for noget tid siden jeg har fundet den frem igen.

Kort sagt: Det holder et helt liv uden udskiftning så længe det ikke er nævneværdigt forurenet.

Link: https://videnskab.dk/sporg-videnskaben ... ve-gammelt

Hilsen kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Fastanhol » 1. aug 2021, 17:08

Deepo skrev:
1. aug 2021, 15:36
Fastanhol skrev:
1. aug 2021, 13:57
Jeg har min egen vandboring og en ekstra pumpe på lager samt en generator så jeg er vist dækket :DancingBanana:
Ja, lige indtil den dømmes "ude" pga. pesticider, eller hvad det nu kan være.
Hvor lang tid vil der så gå før I kan komme på et andet vandværk?

Den er lige blevet analyseret med a og b prøver samt diverse pesticider og alt er fint. Regner med at den forbliver ren og frisk lige så mange år som foringen i boringen holder.

Går der noget galt så betaler jeg hellere for en ny boring end jeg vil kobles på noget offentligt net.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af Kristian_J » 1. aug 2021, 17:14

Fastanhol skrev:
1. aug 2021, 17:08
Deepo skrev:
1. aug 2021, 15:36
Fastanhol skrev:
1. aug 2021, 13:57
Jeg har min egen vandboring og en ekstra pumpe på lager samt en generator så jeg er vist dækket :DancingBanana:
Ja, lige indtil den dømmes "ude" pga. pesticider, eller hvad det nu kan være.
Hvor lang tid vil der så gå før I kan komme på et andet vandværk?

Den er lige blevet analyseret med a og b prøver samt diverse pesticider og alt er fint. Regner med at den forbliver ren og frisk lige så mange år som foringen i boringen holder.

Går der noget galt så betaler jeg hellere for en ny boring end jeg vil kobles på noget offentligt net.
Og hvem f**k kommer ud og tjekke for pesticider når verden er gået af lave?
... assistance from a distance!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Opbevaring af vand

Indlæg af O27 » 1. aug 2021, 17:30

Ingsorsi skrev:
1. aug 2021, 12:33
Her er hvad jeg gør:

Køb X antal 20 L vanddunke i Biltema: https://www.biltema.dk/fritid/friluftsl ... 2000023717
hvor X er antallet af dage din familie vil kunne klare sig uden vand fra vandværket.

+ en enkelt tappehane (https://www.biltema.dk/fritid/friluftsl ... 2000023718)

Stil vanddunkene et mørkt og frostfrit sted.

Du må ikke stille dem direkte på et betongulv, da der er et eller andet i beton som trænger igennem plastikken og får vandet til at smage dårligt. Jeg tror ikke, at det bliver farligt at drikke, men det smager grimt.
Hvis du har en kraftig lagerreol, så stil dem derpå. Alternativt så skær en 12mm krydsfinerplade til og stil dem derpå.

Skift evt. vandet hvert år, f.eks. ved sankt Hans, hvor man typisk med fordel kan vande planter med det.

Så længe du sørger for at det er rent postevand du fylder på, burde det kunne holde sig stort set for evigt.


Jeg bor et sted, hvor vi har prøvet to gange for rimeligt nyligt at være uden vand. Den ene gang fordi der var mistanke om forurening af vandforsyningen og alt flaskevand blev udsolgt fra samtlige butikker i kommunen inden for få timer. Den anden gang var det et brud på en hovedvandledning i kvarteret som lukkede for vandet en dags tid.

Begge gange var det fedt at stort set uberørt af det, fordi vi havde vand på lager.
Super, tak. Det lyder til at passe perfekt👍

Besvar