Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af JLtac » 16. nov 2020, 08:32

Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris. Der er et enormt udvalg og priserne svinger fra "det lyder næsten for billigt" til "hold op det er mange penge". Jeg tænker prislejer må ligge mellem 1000- og 1500 kr. Den skal bruges til dagturer/bushcraft. Den må gerne have nogle sidelommer og den jeg har nu er på ca 30 Liter og det er en lille smule for lidt så gerne 35 - 40 liter, eller en smule mere gør heller ikke noget. Glæder mig til at hører hvad i bruger og kan anbefale.
Senest rettet af Refraktorius 17. nov 2020, 03:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift. Du stiller et spørgsmål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af C-X » 16. nov 2020, 08:44

Med mindre du skal slæbe en tung oppakning meget langt, tør jeg godt anbefale denne budget taske;
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... pack/57016
Evt. med nogle MOLLE sidelommer, som sikkert koster det samme, eller mere end rygsækken.
Jeg har selv både den og den mindre model. Der er rige muligheder for at fastgøre grej udvendigt på de tasker. De virker meget holdbare, men skal nok forsynes med et cover, hvis du skal ud i silende regn, med mindre du bruger en patrol poncho, eller lignende.

Skal du slæbe tungt og langt, så de varmeste anbefalinger på en;
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... sack/57972
Hoftebæltet er en kæmpe game changer!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Epae » 16. nov 2020, 08:55

Jeg har en Rush 5.11 - 24 rygsæk og den kan jeg godt anbefale.
https://www.grejfreak.dk/shop/316-kort- ... 1-rush-24/

Plads til det hele, masser af lommer osv og behagelig at have på ryggen. Prisen er også meget rimelig - 37 liter.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Raptor357 » 16. nov 2020, 17:36

Jeg købte en osprey xenith gigant taske på tilbud til 1200kr i foråret.
Jeg har også en black hawke hydration titan som nok er det du syntes du søger, men opsrey tasken kommer med når jeg skal have mere end 6-8kg med. Den sidder bare så meget bedre og den er let at spænde ind
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af LJ » 16. nov 2020, 18:37

Enig i ovenstående.

En længere og større rygsæk der spændes ind, muliggør at grejet kommer tættere ind mod ryggen, hvilket mindsker belastningen.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af NWF » 16. nov 2020, 19:12

Har en både en Osprey Talon 22 og 44 - og er sindsygt glad for dem. Elastik lommerne på både side og ryg er et must for mig.

44eren koster omkring 1400 kr. - i min optik er det mærket hvor man får mest value for money(jeg kan godt lide at købe ting ved en outdoor-virksomhed som kun laver det som de er gode til og har deres fokus der, og ikke kaster sig over alt muligt udstyr)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Sierra13 » 16. nov 2020, 20:37

C-X skrev:
16. nov 2020, 08:44
Med mindre du skal slæbe en tung oppakning meget langt, tør jeg godt anbefale denne budget taske;
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... pack/57016
Evt. med nogle MOLLE sidelommer, som sikkert koster det samme, eller mere end rygsækken.
Jeg har selv både den og den mindre model. Der er rige muligheder for at fastgøre grej udvendigt på de tasker. De virker meget holdbare, men skal nok forsynes med et cover, hvis du skal ud i silende regn, med mindre du bruger en patrol poncho, eller lignende.

Skal du slæbe tungt og langt, så de varmeste anbefalinger på en;
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... sack/57972
Hoftebæltet er en kæmpe game changer!

De ser dælme godt nok lækre ud begge to! :biggrin:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3580
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Agamemnon » 16. nov 2020, 20:48

Wengel skrev:
16. nov 2020, 08:55
Jeg har en Rush 5.11 - 24 rygsæk og den kan jeg godt anbefale.
https://www.grejfreak.dk/shop/316-kort- ... 1-rush-24/

Plads til det hele, masser af lommer osv og behagelig at have på ryggen. Prisen er også meget rimelig - 37 liter.
Sådan én har jeg også.
Dét er en fremragende rygsæk.

+1 til 5.11'eren.😉👍
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Ingsorsi » 16. nov 2020, 21:28

NWF skrev:
16. nov 2020, 19:12
Har en både en Osprey Talon 22 og 44 - og er sindsygt glad for dem. Elastik lommerne på både side og ryg er et must for mig.

44eren koster omkring 1400 kr. - i min optik er det mærket hvor man får mest value for money(jeg kan godt lide at købe ting ved en outdoor-virksomhed som kun laver det som de er gode til og har deres fokus der, og ikke kaster sig over alt muligt udstyr)
Jeg ser ofte folk i naturen bruge osprey tasker. Hvad er det de kan som gør folk så vilde med dem og villige til at betale de (for mig at se) ublu priser?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af C-X » 16. nov 2020, 21:41

Visse mærker bruger store summer på markedsføring. Jeg kender ikke Osprey, personligt, og tror såmænd det er lødig kvalitet, måske bare lidt højt prissat.

Ser man på et mærke som Härkila, så betaler man også en grov overpris, endda på ofte elendig kvalitet, men det er markedsført godt og voldsomt populært, særligt blandt jægere der ikke stiller krav til grejets holdbarhed.

Nu anbefalede jeg selv en billig kinarygsæk, og til 40€ er den skam rigtig god, og matcher mange tasker til både 2 og 3 gange prisen - som sikkert også er lavet i Kina, bare under fancy navne og med flot markedsføring.
Savotta derimod, er et high end produkt, til en fordelagtig pris. Dyrt i forhold til kinagrej, men lavet efter helt andre specifikationer, som f.eks. det finske militær. Der er ikke brugt mange penge på markedsføring, og derfor betaler man alene for kvaliteten og at det er lavet i EU lande.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af Raptor357 » 16. nov 2020, 22:19

Ingsorsi skrev:
16. nov 2020, 21:28
NWF skrev:
16. nov 2020, 19:12
Har en både en Osprey Talon 22 og 44 - og er sindsygt glad for dem. Elastik lommerne på både side og ryg er et must for mig.

44eren koster omkring 1400 kr. - i min optik er det mærket hvor man får mest value for money(jeg kan godt lide at købe ting ved en outdoor-virksomhed som kun laver det som de er gode til og har deres fokus der, og ikke kaster sig over alt muligt udstyr)
Jeg ser ofte folk i naturen bruge osprey tasker. Hvad er det de kan som gør folk så vilde med dem og villige til at betale de (for mig at se) ublu priser?
De er behagelige og så er de så lette som muligt uden at det går ud over almindelig anvendelse.
Min xenith på 105l vejer under 3kg og den sidder super behageligt, også med 30kg i tasken.
Prisen, jeg gav 1200kr for den, derfor blev det 105l varianten. De andre stod til 1300kr. Det var et flytte eller oprydnings udsalg jeg faldt over på nettet. Jeg kan kun anbefale at holde øje.

Stoffet generelt på en blackhawke taske er multi mange gange stærkere end på en Osprey, men hvor det gælder, så er remmene og fastgørrelsen stærkere på min osprey xenith kontra min Blackhawke titan. På min Black hawke begyndte stoffet at revne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Anbefaling af rygsæk

Indlæg af NWF » 17. nov 2020, 07:06

Ingsorsi skrev:
16. nov 2020, 21:28
NWF skrev:
16. nov 2020, 19:12
Har en både en Osprey Talon 22 og 44 - og er sindsygt glad for dem. Elastik lommerne på både side og ryg er et must for mig.

44eren koster omkring 1400 kr. - i min optik er det mærket hvor man får mest value for money(jeg kan godt lide at købe ting ved en outdoor-virksomhed som kun laver det som de er gode til og har deres fokus der, og ikke kaster sig over alt muligt udstyr)
Jeg ser ofte folk i naturen bruge osprey tasker. Hvad er det de kan som gør folk så vilde med dem og villige til at betale de (for mig at se) ublu priser?
Kvalitet koster - end of story :) En god rygsæk som kan holde lang tid koster mere end kina skrammel - og jeg er hård ved mine ting, og Osprey holder. De er behagelige at gå og cykle med - og deres vandsystem slår f.eks. camelbag med længer ift hvordan det føles at have en halvtom blære i ryggen. Få en på ryggen og du vil finde ud af hvorfor
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af Bofhenator » 17. nov 2020, 07:20

Jeg bruger en Karrimor SF Predator patrol, det er en 45l rygsæk med PLCE, det betyder der kan spændes et hav af ting på siden af den, inkl 2x12,5l sidetasker.

Den kan holde til at få klø og er inddelt på en måde der passer mig.

Den er ikke billig. Men prisen værd, for mig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af C-X » 17. nov 2020, 07:23

Osprey er så made in Vietnam, så ved ikke om det er så meget bedre end kinaskrammel?

For mit vedkommende ligger forskellen i specifikationer og kvalitetskontrol.

Hvis jeg fandt en Osprey model, der dækkede et behov, så valgte jeg gerne sådan en. Nok ikke lige til bushcraft, hvor man formodes at binde værktøj og materialer på tasken, men til hiking på dagsture ser de fine ud og lever fint op til high speed low drag doktrinen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af C-X » 17. nov 2020, 08:36

Bofhenator skrev:
17. nov 2020, 07:20
Jeg bruger en Karrimor SF Predator patrol, det er en 45l rygsæk med PLCE, det betyder der kan spændes et hav af ting på siden af den, inkl 2x12,5l sidetasker.

Den kan holde til at få klø og er inddelt på en måde der passer mig.

Den er ikke billig. Men prisen værd, for mig.
Uh, de er altså også fine. Var selv tæt på at vælge en sådan, men faldt fra, da jeg følte at det properitære tilbehør låste mig for meget og kun dækkede mine behov delvist. Ja, så kan man bare vælge almindelig MOLLE, men det fokker med min OCD. :freak:

Måske trådstarter vil tydeliggøre om han ønsker at have alt grejet i sækken, eller om der skal sættes grej udvendigt?
Også gerne en indikation på samlet vægt belastning.
Er der behov for en rygsæk der kan justeres til særligt lang eller kort torso?
Hvor stort skal hoftebæltet være?

Der er pænt stor forskel på om der er et behov for en strømlinet letvægtsrygsæk eller en solid patruljerygsæk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af Bofhenator » 17. nov 2020, 10:47

C-X skrev:
17. nov 2020, 08:36
Bofhenator skrev:
17. nov 2020, 07:20
Jeg bruger en Karrimor SF Predator patrol, det er en 45l rygsæk med PLCE, det betyder der kan spændes et hav af ting på siden af den, inkl 2x12,5l sidetasker.

Den kan holde til at få klø og er inddelt på en måde der passer mig.

Den er ikke billig. Men prisen værd, for mig.
Uh, de er altså også fine. Var selv tæt på at vælge en sådan, men faldt fra, da jeg følte at det properitære tilbehør låste mig for meget og kun dækkede mine behov delvist. Ja, så kan man bare vælge almindelig MOLLE, men det fokker med min OCD. :freak:

Måske trådstarter vil tydeliggøre om han ønsker at have alt grejet i sækken, eller om der skal sættes grej udvendigt?
Også gerne en indikation på samlet vægt belastning.
Er der behov for en rygsæk der kan justeres til særligt lang eller kort torso?
Hvor stort skal hoftebæltet være?

Der er pænt stor forskel på om der er et behov for en strømlinet letvægtsrygsæk eller en solid patruljerygsæk.
Jeg har deres store 80 (så vidt jeg husker) liters model også, også med PLCE, så alle taskerne og molle paneler osv kan krydses rundt mellem dem. Det er lækkert.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af C-X » 17. nov 2020, 10:52

Ja, så giver det rigtig god mening.

Jeg havde den lille 30 liters, fra Varusteleka, og ville have noget hvor der også kunne klemmes sovegrej i, og der endte jeg så med Savotta Jääkäri L og nogle ekstra MOLLE tasker til siderne og bæltet. Det er godt nok også en dyr løsning... :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Er der nogle af jer herinde der kan anbefale en rygsæk til en rimelig pris?

Indlæg af JLtac » 17. nov 2020, 15:33

Mange tak for de mange bud :bowdown: . Det er alle sammen rigtig fine rygsække men tror den 5.11 rush 24 er lige det jeg søger. Den vil jeg bestille

Besvar