Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 9. apr 2020, 17:46

Hej derude.

Min frue og jeg har begge købt en DD Hammock Frontline XL hængekøje, og var i aftes/nat ude og prøve at sove i den.
Det gav jo en del udfordringer som jeg godt kunne tænke mig at høre hvordan i har tacklet.

1:
Når jeg ligger mig i køjen og falder i søvn, så er jeg vågnet ved at jeg er gledet ned i køjen og næsten kun bruger det halve af køjen til at ligge i?
Bruger i nogen form for underlag, til at forhindre dette?

2:
Har læst mig til at en køje skal hænges op, så snorene fra træet til køjen hænger i ca. 30 grader, for at den ikke skal blive hængt for stramt op.
Når jeg så ligger mig i køjen, gør min vægt at enden af køjen bliver trukket helt sammen og giver en træls "rynke" mit på der hvor jeg skal ligge med hovedet, og i forenden kan jeg så vælge om jeg vil ligge til højre eller venstre for " rynken", hvilket giver en træls måde at ligge på?

3:
Nu er vi jo også startet på en kold del af året, og må da indrømme vi begge kæmpede lidt med kuldeproblemer, selv om der er hængt under Quilt op under køjen?
Vi havde også begge en poncholiner i vores soveposer, tykke sokker, skiundertøj osv, men lige lidt hjalp det.
Overvejer så at købe en sovepose, som er bedre egnet til denne tid af året, men hvad skal jeg gå efter?
Er nok en lidt kuldskær person, så det må også tages med i overvejelsen af en ny sovepose.

Håber at få lidt feedback på dette, for tror sagtens at jeg kan blive glad for at sove i hængekøje, men mangler lige de sidste tricks/detaljer.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Bofhenator » 9. apr 2020, 18:37

Jeg har den almindelige (ikke XL) frontline.

Ud over underquilt smider jeg et underlag ind i dobbeltbunden, det holder dels køjen mere udstrakt, men det holder også min røv mere varm.

Jeg spænder den ret stramt op, mere stramt end 30 grader, men ikke så man kan gå på line på den...
Jeg ved ikke hvor godt billedet her er:
IMG_20190529_172132_864.jpg
Underlaget der ligger på jorden, ryger ind i dobbeltbunden...

Når du ligger i køjen skal du ligge diagonalt, det kræver lidt tilvænning ;-)

Efter jeg puttede underlag i dobbeltbunden sover jeg meget bedre, både ift stabilitet og ift at holde frosten fra måsen...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 19:27

Dragon skrev:
9. apr 2020, 17:46
Hej derude.

Min frue og jeg har begge købt en DD Hammock Frontline XL hængekøje, og var i aftes/nat ude og prøve at sove i den.
Det gav jo en del udfordringer som jeg godt kunne tænke mig at høre hvordan i har tacklet.

1:
Når jeg ligger mig i køjen og falder i søvn, så er jeg vågnet ved at jeg er gledet ned i køjen og næsten kun bruger det halve af køjen til at ligge i?
Bruger i nogen form for underlag, til at forhindre dette?

2:
Har læst mig til at en køje skal hænges op, så snorene fra træet til køjen hænger i ca. 30 grader, for at den ikke skal blive hængt for stramt op.
Når jeg så ligger mig i køjen, gør min vægt at enden af køjen bliver trukket helt sammen og giver en træls "rynke" mit på der hvor jeg skal ligge med hovedet, og i forenden kan jeg så vælge om jeg vil ligge til højre eller venstre for " rynken", hvilket giver en træls måde at ligge på?

3:
Nu er vi jo også startet på en kold del af året, og må da indrømme vi begge kæmpede lidt med kuldeproblemer, selv om der er hængt under Quilt op under køjen?
Vi havde også begge en poncholiner i vores soveposer, tykke sokker, skiundertøj osv, men lige lidt hjalp det.
Overvejer så at købe en sovepose, som er bedre egnet til denne tid af året, men hvad skal jeg gå efter?
Er nok en lidt kuldskær person, så det må også tages med i overvejelsen af en ny sovepose.

Håber at få lidt feedback på dette, for tror sagtens at jeg kan blive glad for at sove i hængekøje, men mangler lige de sidste tricks/detaljer.
Jeg er en stor fan af DD og har brugt en hængekøje model 'Travel' i mange år både sommer og vinter (jeg synes faktisk at det er sjovest at overnatte i køjen om vinteren).

Det er svært at genkende flere af dine problemer - kunne du eventuelt tage et part fotos til at illustrere? Bare for at være sikker på, at vi giver det rigtige råd.

Indtil da:

1. Du skal hænge din køje, så dine fødder er højere end dit hoved/fastgør fodenden højere end den anden ende af hængekøjen. Måske det vil gøre udslaget mht at du 'skrider' rundt i køjen. Jeg er meget høj og kan ikke gøre det men da du har en Xl kan det være en fordel for dig: læg dig en anelse på tværs i hængekøjen. Skub poterne ud til den dene side og hovedet til den anden. Når du har vænnet dig til det - og du bør give køjen en chance - så vil du få en fantastisk søvn i hængekøjen.

2. Vinkel
https://www.youtube.com/watch?v=TFeKvHNRukg

https://www.youtube.com/watch?v=d00WDHPbfyo

Three big mistakes
https://www.youtube.com/watch?v=0UheGtdXE2o

Tips n tricks
https://www.youtube.com/watch?v=R4_w8GcPfrQ

3. Jeg har et oppusteligt Thermarest liggeunderlag ELLER et Thermarest 'vaffelunderlag' mellem hængekøjens to lag om vinteren. Uanset mit underlag, så har dette ingen indflydelse på, om jeg skulle 'forskubbe' mig i hængekøjen (hvad jeg ikke gør).

Jeg bruger ikke en decideret 'underquilt' lavet til formålet men om vinteren rigger jeg min poncho 'liner' til, som en slags let 'underquilt.' Dette giver et isolerende lag. Underquilt kan dog 'varmt' (høhøh) anbefales til de fleste. Jeg er minimalist og gider ikke slæbe den med.

Du overvejer en ny sovepose: Igen, skal det anbefales at have den rigtige sovepose, så god ide der. Jeg bruger en Carinthia sovepose, der er god til tre sæsoner. Den fylder men fylder ikke for meget og sammen med merino-undertøj, førnævnte underlag samt liner, så er det alt nok til mig. Det skal dog understreges at jeg nyder at sove i kulde (også hjemme) og at jeg ikke har nemt ved at fryse. Flere af mine kammerater i mit 'hængekøjelag' (ja, det er en ting) har de ondeste Carinthia vintersoveposer. De fylder det vilde, men hvis du er ligeglad med det og bare vil have det varmt om vinteren, så invester i sådan en fætter. Det kan være Carinthia Defence 4-6 eller Carinthia XP-1000 sovepose.

At du tager en poncho liner med ned i soveposen hjælper dig ikke en døjt, da du blot trykker det isolerende lag sammen. Invester i en lagenpose -evt i fleece. Carinthia (og oceaner af andre) har flere forskellige.

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 9. apr 2020, 19:31

Det ser jo godt ud :smile:
Men, når du strammer den mere op, er du så fri for at glide ned i bunden af køjen i løbet af natten?
Kan se at du hænger din quilt meget løst på køjen?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 19:32

20190901_105948.jpg

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 19:35

Dragon skrev:
9. apr 2020, 19:31
Det ser jo godt ud :smile:
Men, når du strammer den mere op, er du så fri for at glide ned i bunden af køjen i løbet af natten?
Kan se at du hænger din quilt meget løst på køjen?
Jeg tror, at hans 'underquilt' strammes mere op om køjen, når han lægger sig i den og den yder et isolerende lag.

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 9. apr 2020, 19:38

Tak for et super godt svar Scout.

Jeg prøver lige at hænge min køje op i morgen og knipser et par billeder.
Du skriver at fodenden skal være højere end hovedenden?
Så forsvinder alt blod vel væk i benene og de gener det så giver?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 19:46

Dragon skrev:
9. apr 2020, 19:38
Tak for et super godt svar Scout.

Jeg prøver lige at hænge min køje op i morgen og knipser et par billeder.
Du skriver at fodenden skal være højere end hovedenden?
Så forsvinder alt blod vel væk i benene og de gener det så giver?
Selv tak. Det er altid dejligt, når nogen er interesseret i at sove i hængekøje. Ikke mindst, når de søger løsninger på eventuelle problemer.
Du skriver at fodenden skal være højere end hovedenden? Jep.
Så forsvinder alt blod vel væk i benene og de gener det så giver? Godt spørgsmål og jeg troede heller ikke på det i starten, før jeg prøvede det men nej; der er kun tale om en anelse højere hængning af fodenden. Det betyder INTET for din blodcirkulation og jeg garanterer dig, at du ikke skrider ned/rundt i hængekøjen.

Læs evt denne tråd:
https://www.hammockforums.net/forum/sho ... -than-head

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 9. apr 2020, 20:12

Super.
Jeg forsøger mig frem og ser hvad der sker :biggrin:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 20:13

:thumbup:

Jeg ser frem til et indlæg ang resultatet :smile:

Jeg håber du giver køjen en chance. Da jeg for første gang prøvede en hængekøje, sov jeg ret dårligt. Heldigvis gav jeg hængekøjen en chance mere og har aldrig sovet bedre. Held og lykke med det.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Bofhenator » 9. apr 2020, 21:26

Dragon skrev:
9. apr 2020, 19:31
Det ser jo godt ud :smile:
Men, når du strammer den mere op, er du så fri for at glide ned i bunden af køjen i løbet af natten?
Kan se at du hænger din quilt meget løst på køjen?
Jep, glider ingen steder, og som allerede skrevet, fødderne lidt højere end hovedet.

Quilten hænger kun løst så længe mit korpus ikke tynger køjen ned, så kommer den omkring køjen, udfordringen er, den ikke må blive trykket flad, så isolerer den ikke. Det er derfor man har den udenpå køjen, så man ikke ligger den flad så den ikke isolere.

Jeg sover i den når jeg er på jagt og i haven med jævne mellemrum og Scout har helt ret, man skal lige vende sig til det, men så sover man rigtig godt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Raptor357 » 9. apr 2020, 21:33

Et lammeskind som underquilt sikrer mod kold røv syndrom.
Soveposen mases flad og isolerer dårligt på undersiden, så en bedre sovepose er ikke løsningen på kulde fra undersiden.
Jeg er ganske grøn inden for hængekøjer, men tricket med at ligge på skrå var en øjenåbner, men selv et hammoc ligge underlag fra klymith syntes jeg fungerer dårligt, hellere en god underquilt, gerne med uld/lammeskind
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Bofhenator » 9. apr 2020, 21:36

Raptor357 skrev:
9. apr 2020, 21:33
Et lammeskind som underquilt sikrer mod kold røv syndrom.
...
gerne med uld/lammeskind
Uh, det var et godt tip, vi har lammeskind i rå mængder, har aldrig overvejet at bruge dem sammen med underquilten, men det er da en genial ide!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 10. apr 2020, 07:42

Dejligt med en masse brugbare svar jeg kan bruge til noget 🙂
Lyder som en god idé med det lammeskind og så kombineret med et liggeunderlag i dobbeltbunden, så burde jeg da kunne holde varmen 👍

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Garand01 » 10. apr 2020, 11:44

jeg møgfrøs altid i min sovepose i cirkus mili, jeg anede ikk hvad jeg gjorde galt, da jeg altid var pakket ind i skiundertøj. Så fik jeg fortalt at når man lå med skiundertøjet i soveposen, så fes alt varmen fra kroppen ud, men kroppen kunne ikke gøre brug af varmen grundet undertøjet. Efterfølgende prøvede jeg at ligge i kun boksershorts og nogle gange en t-shirt, og det virkede faktisk!
Jeg gør den dag i dag, og oplever ikke problemer med kulden :razz:
Om det giver mening aner jeg ikke..

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Dragon » 10. apr 2020, 17:31

Har faktisk også bedre erfaring med et par løst siddende træningsbukser i soveposen i stedet for det stramt siddende skiundertøj, så jo, tror det giver god mening 🙂

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Råd ang. DD Hammock hængekøje søges

Indlæg af Raptor357 » 10. apr 2020, 18:37

Jeg syntes skiundertøjet virker fint hvis man husker sokker og et ordentligt ligge underlag, mod kulde nedefra virker ski undertøj ikke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar