Borgerlig anstændighed i en coronatid

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Bjarne41
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 48 times

Re: Borgerlig anstændighed i en coronatid

Indlæg af Bjarne41 » 2. apr 2020, 12:51

Hammertime skrev:
2. apr 2020, 12:34
De første dage af udbruddet inden der blev påbudt min 2 m afstand osv. var jeg i Netto for at handle. Utroligt mange andre var inde og hamstre. Mange østeuropæere som gik og hostede og nøs, helt tæt op ad folk. Jeg havde allerede fra dag 1 taget min FFP3 maske på i butikken.

Nu sidder jeg så her ramt af Covid 19 og tro mig jeg ville ikke ønske det for min værste fjende. Feberen er endelig væk, men hosteanfaldene, fy for satan siger jeg bare. Det føles som om der ligger 24 kg. vægte på ens lunger samtidig med de brænder hver gang man hoster.

Jeg tog alle forholdsregler og alligevel er jeg blevet smittet. Mit gæt er at de personer som ikke holdt afstand er kommet til at nyse og de partikler er landet i min kurv eller mine indkøbposer. Ude i bilen tog jeg maske og handsker af og det er sikkert der jeg har fået den. :-( Øv siger jeg bare. Jeg har ingen fysisk kontakt haft med andre end familien heldigvis blev jeg isoleret hurtigt og ingen er indtil videre smittet i familien.

Pas på jer selv derude for der er stadig superegoister der går under mottoet:" mig først og fuck resten". Man kan virkelig undres :wall:
Den type personer har der levet mange år før denne krise og de vil stadigvæk være der lang tid efter krisen er over .... :impatient:
God bedring til dig :thumbup:

PSindrup
Platin Member
Platin Member
Interesser: Lerdueskydning, salonrifler mm
Geografisk sted: Stenlille, midtsjælland
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 237 times

Indlæg af PSindrup » 2. apr 2020, 12:51

Hammertime skrev:
De første dage af udbruddet inden der blev påbudt min 2 m afstand osv. var jeg i Netto for at handle. Utroligt mange andre var inde og hamstre. Mange østeuropæere som gik og hostede og nøs, helt tæt op ad folk. Jeg havde allerede fra dag 1 taget min FFP3 maske på i butikken.

Nu sidder jeg så her ramt af Covid 19 og tro mig jeg ville ikke ønske det for min værste fjende. Feberen er endelig væk, men hosteanfaldene, fy for satan siger jeg bare. Det føles som om der ligger 24 kg. vægte på ens lunger samtidig med de brænder hver gang man hoster.

Jeg tog alle forholdsregler og alligevel er jeg blevet smittet. Mit gæt er at de personer som ikke holdt afstand er kommet til at nyse og de partikler er landet i min kurv eller mine indkøbposer. Ude i bilen tog jeg maske og handsker af og det er sikkert der jeg har fået den. :-( Øv siger jeg bare. Jeg har ingen fysisk kontakt haft med andre end familien heldigvis blev jeg isoleret hurtigt og ingen er indtil videre smittet i familien.

Pas på jerselv derude for der er stadig superegoister der går under mottoet:" mig først og fuck resten". Man kan virkelig undres :wall:
Sikke en tur. :thumbdown:

god bedring. :Hug:

Du (og alle andre) må meget opdaterer min afstemning om corona-smitte her:

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=81478

Peter
Våben hører til på jagten, på skydebanen og i våbenskabet.

Brugeravatar
Bofhenator
This member is
This member is
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1092 times
Been thanked: 1048 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. apr 2020, 13:42

Hammertime skrev:

Pas på jerselv derude for der er stadig superegoister der går under mottoet:" mig først og fuck resten". Man kan virkelig undres :wall:
Fy for pokker, god bedring!
/bofh
"I'm a Mandalorian, weapons are my religion."

Peter
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 39 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af Peter » 2. apr 2020, 15:10

Hammertime skrev:

Øv, for den.... Lyder virkeligt slemt.
Hvor den er opstået, kan der nok kun gisnes om, men din oplevelse i Netto, lyder sandsynlig. Ved du om andre i nabolaget (hvis det var en lokal Netto) er ramt?

God bedring!

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 55 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Hammertime » 2. apr 2020, 17:09

Ikke så vidt jeg ved. Men igen har ikke haft kontakt med omverden i 10 dage snart :cry:
Legends never die

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 130 times

Indlæg af Sierra13 » 2. apr 2020, 18:09

Nu er der dobbelt (?) straf for at tale nedladende til en betjent, bryde maskeringsforbudet. Eller feks stjæleværnemidler

Hvorfor fanden skal der være ekstra straf for de to første ting?

Og der er allerede op til 6 års straf for groft tyveri, tænker at stjæle værnemidler fra et sygehus kunne anses for groft tyveri i disse tider

Brugeravatar
Bullitt
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.

Indlæg af Bullitt » 3. apr 2020, 08:29

Hammertime skrev:

Godt du kan se lyset for enden af tunnelen :thumbup: Jeg har lige været indlagt på hospitalet i anden anledning i nogen dage, og kom hjem igår. På afdelingen var der isolerede coranasmittede patienter. Jeg hørte dem hoste, og det var ikke for børn. Noterede mig, at der var UV-lys på deres stuer. Det må åbenbart have en positiv effekt. Jeg blev faktisk så bakterieforskrækket, at det var lige før, at jeg slugte spritserviettten, når jeg havde renset hænder før maden :mrgreen:

Rigtig god bedring til dig :smile:

Venlig hilsen Bullitt

PSindrup
Platin Member
Platin Member
Interesser: Lerdueskydning, salonrifler mm
Geografisk sted: Stenlille, midtsjælland
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 237 times

Indlæg af PSindrup » 3. apr 2020, 09:38

Bullitt skrev:
3. apr 2020, 08:29
Jeg blev faktisk så bakterieforskrækket, at det var lige før, at jeg slugte spritserviettten, når jeg havde renset hænder før maden :mrgreen:
:rolf: :giggle: :DancingBanana:

Tak for dagens gode grin her i corona-tiderne :numberone: :razz:

Peter
Våben hører til på jagten, på skydebanen og i våbenskabet.

LJ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og flugtskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 200 times

Indlæg af LJ » 3. apr 2020, 11:17

Bullitt skrev:
3. apr 2020, 08:29
Jeg blev faktisk så bakterieforskrækket, at det var lige før, at jeg slugte spritserviettten, når jeg havde renset hænder før maden :mrgreen:

Venlig hilsen Bullitt
Stroh rom! Smager stadig bedre end spritservietter! :fun:

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Skaði » 3. apr 2020, 11:51

Hammertime skrev:
De første dage af udbruddet inden der blev påbudt min 2 m afstand osv. var jeg i Netto for at handle. Utroligt mange andre var inde og hamstre. Mange østeuropæere som gik og hostede og nøs, helt tæt op ad folk.
Jeg kommer tit i en by med mange speditioner/vognmænd, hvor der i sagens natur også færdes mange fra udlandet. Jeg har også klart et indtryk af, at man har forsømt at være tilpas klar i mælet på andre sprog end dansk. I al fald håber jeg at det er det der er årsagen, for man vil jo nødig beskylde folk for systematisk at være mere ligeglade. Mit personlige highlight er en gruppe kaukasus-lignende meget mørke mænd med en propfyldt bil (må have været flere butikker rundt), som går i tæt flok, glor på de personer som spritter hænder ved indgangen og bare vader forbi og ind. Da en ældre dame råber dem op og peger på spritflasken får hun et hadefuldt og nedladende blik der siger "Du skal sådan set slet ikke tale til mig overhovedet". En mandlig butiksansat er mere heldig, dog får også han et uhyggeligt hånligt smil mens de endelig tager nogle (utilstrækkelige) dråber og gnider to gange hver med hænderne foran hans ansigt.

Fra Frankrig er der rygter at politiet holder sig fra de berygtede "Banlieus" og dermed ikke enforcer reglerne dér. En ven fra Berlin skrev at tilstedeværende politi i hans kvarter ikke kommenterede en muslimsk begravelse med mere end 20 mennesker, alt imens folk generelt ikke kan begrave deres døde, være mere end 2 sammen eller sågar jages væk fra parkbænken.

Det er svært at sige hvad der er sandt og hvad der er rygter, men de som tror på disse (tiltagende) historier får jo givetvis et uheldigt indtryk af situationen, hvilket i sig selv kan være problematisk. I al fald viser samfundet pt. hvem der opfatter sig som en del af det og hvem der ikke gør (uanset etnisk baggrund).

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 3. apr 2020, 14:10

Ja det lyder ikke rart. Var på Hvidovre hospital Covid 19 er ikke i kroppen mere tilgengæld har en lungebetændelse nu sat sig godt og grundigt fast så jeg er gået fra asken til ilden føler jeg.

Jeg læste en artikel fra The Guardian igår om at muslimske og indiske fortsat mødes og afholder deres religiøse helligdage. En sikh nåede så at smitte 925 personer inkl. 2 af hans egne børnebørn og 4 af hans egne børn, inden han selv dødede for 4 dages siden. De mente at gud nok skulle beskytte dem. Ja det er jo svært at argumenterer mod folk der bruger religion som argument med fakta og forskning. :wall:

Med hensyn til din oplevelse kan jeg kun ryste på hovedet. Fair nok at folk ikke vil beskytte sig selv, men kan de så i det mindste ikke tænke på andre omkring sig. Hud farve og religion er ligemeget, det handler bare om alm. god opførsel. Tænker alligevel de vil blive triste hvis dere imam kradsede af under fredags bøn fordi de besluttede ikke at spritte hænder :-(

Folk skal tænke sig om længere er den ikke.

Nå men alt sat til side vil jeg give en stor ros til det vagtselskab der dirigere folk på plads og sørger for at uvedkomne ikke drysser rundt i corona afsnittet. Professionelle og dygtige og tålmodige folk. Fuld respekt til vores sundhedspersonale. De er fandme for seje. DE burde fandme få gyldnehåndtryk fremfor direktører og andet skravl. :numberone:
Legends never die

Brugeravatar
Bofhenator
This member is
This member is
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1092 times
Been thanked: 1048 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. apr 2020, 14:20

Hammertime skrev:
3. apr 2020, 14:10
...
Jeg læste en artikel fra The Guardian igår om at muslimske og indiske fortsat mødes og afholder deres religiøse helligdage....
Du mener ligesom danskere med hang til overtro der gerne vil fejre deres religiøse helligdage?
https://www.dr.dk/nyheder/politik/dansk ... -i-paasken
/bofh
"I'm a Mandalorian, weapons are my religion."

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 3. apr 2020, 14:23

Ja præcis der er jo fanatikere indenfor ethvert religiøst område :shock:
Legends never die

Brugeravatar
HappyNanoq
Platin Member
Platin Member
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 477 times

Indlæg af HappyNanoq » 3. apr 2020, 16:20

Har altid ment at religion er roden til alt ondt, og bliver vores undergang.
Havde dog ikke troet det blev sådan her.

Religion og himmelnisser er fine nok, bare folk holder det for sig selv.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Bjarne41
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bjarne41 » 3. apr 2020, 19:01

Det er bare det største problem - det sker desværre ikke :cry:
Religion er altid været den største dræber siden mennesker indfandt sig på denne planet
Selv i Danmark blev folk henrettet for mange år siden når de ikke ville tage kristendommen til sig :impatient: :neutral: :popkorn:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 273 times
Been thanked: 1844 times

Indlæg af Refraktorius » 3. apr 2020, 19:50

Bofhenator skrev:
3. apr 2020, 14:20
Hammertime skrev:
3. apr 2020, 14:10
...
Jeg læste en artikel fra The Guardian igår om at muslimske og indiske fortsat mødes og afholder deres religiøse helligdage....
Du mener ligesom danskere med hang til overtro der gerne vil fejre deres religiøse helligdage?
https://www.dr.dk/nyheder/politik/dansk ... -i-paasken
Men Gud bifalder det!
Vedhæftede filer
841B08E7-90EA-4925-86FB-489F42ABE042.jpeg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bjarne41
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bjarne41 » 3. apr 2020, 20:01

Der er nogen, som tror på Gud, Jesus, Mohammed, Allah og andre "Guder".............. bevares, det har jeg intet imod.
Jeg lever i det 21. århundrede og har mine tvivl på mange "himmelske" teorier :popkorn:

At jeg drev en præst tæt på selvmords grænsen Vs. mord grænsen da jeg i sin tid skulle have konfirmations undervisning overbeviste mig om, at jeg ikke mere skulle tro på andet end hvad jeg selv ville i resten af mit liv.

Brugeravatar
NaChO-LiBrE
Banned
Banned
Interesser: Jagt/skydning/røgning
Geografisk sted: VestOnTheJylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af NaChO-LiBrE » 8. apr 2020, 18:37

Mange tror stadig det bare er fis og ballade

Vi sku ind til den lokale idag og handle lidt få ting vi sku bruge til aftensmaden . . Konen er den eneste der går ind .. ved siden af parkere en bil med 4 unge mennesker som alle render ind i forretningen .. fylder bilen godt op med bajere og en stor gasflaske som jeg næsten kan gætte mig til skal bruges til at de skal hjem og grille.. ingen bruger sprit eller holder afstand.. den ene hoster i retningen af min kone da hun kommer ud og siger pas på du ikke får Corona
jeg hopper ud af bilen og understreger overfor dem at jeg vil skide højt og flot på om de og deres familier bliver smittet men at jeg IKKE er ligeglad med om MIN bliver .. de fattede heldigvis alvoren og satte sig ind i bilen og kørte. .

Sidste uge var vi inde i en lidt større by for at skulle hente nogle ting .. det opgav vi da vi så at folk fuldstændig skider på hensyn og regler .. og jeg kan så samtidig også konkludere efter turen idag at sommerhus turisterne er kommet og føre sig frem som om de ejer det halve vestjylland :mob: :mob:

Vi har endnu ingen tilfælde i mit lokal område.. men det er jeg ret overbevist om ændre sig meget snart
En prut lugter for at de døve også kan ha glæde af den

Brugeravatar
Bullitt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Bullitt » 10. apr 2020, 18:27

NaChO-LiBrE skrev:
8. apr 2020, 18:37

Vi sku ind til den lokale idag og handle lidt få ting vi sku bruge til aftensmaden . . Konen er den eneste der går ind .. ved siden af parkere en bil med 4 unge mennesker som alle render ind i forretningen .. fylder bilen godt op med bajere og en stor gasflaske som jeg næsten kan gætte mig til skal bruges til at de skal hjem og grille.. ingen bruger sprit eller holder afstand.. den ene hoster i retningen af min kone da hun kommer ud og siger pas på du ikke får Corona
jeg hopper ud af bilen og understreger overfor dem at jeg vil skide højt og flot på om de og deres familier bliver smittet men at jeg IKKE er ligeglad med om MIN bliver .. de fattede heldigvis alvoren og satte sig ind i bilen og kørte. .

Sidste uge var vi inde i en lidt større by for at skulle hente nogle ting .. det opgav vi da vi så at folk fuldstændig skider på hensyn og regler .. og jeg kan så samtidig også konkludere efter turen idag at sommerhus turisterne er kommet og føre sig frem som om de ejer det halve vestjylland :mob: :mob:

Vi har endnu ingen tilfælde i mit lokal område.. men det er jeg ret overbevist om ændre sig meget snart
Ja man bliver helt bange for sig selv :mad: :modbat:

Venlig hilsen Bullitt

Brugeravatar
NaChO-LiBrE
Banned
Banned
Interesser: Jagt/skydning/røgning
Geografisk sted: VestOnTheJylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af NaChO-LiBrE » 10. apr 2020, 19:10

Bullitt skrev:
10. apr 2020, 18:27
NaChO-LiBrE skrev:
8. apr 2020, 18:37

Ja man bliver helt bange for sig selv :mad: :modbat:

Venlig hilsen Bullitt
Jeg har en søn på 5 år som der nok ikke vil overleve en omgang Corona.. så det skræmmer mig en del når folk bare pisser højt og flot på det hele ..
Og jeg skal da ellers garantere for at påsken har fået folk i gear og i samme ombæring fået dem til at glemme at der er en pandemi . . Det er bare for tåbeligt.. det ku være "a walk in the park" og overstået på nogenlunde kort tid.. men næh niks nej .. der er desværre forbavsende mange mennesker der tilsyneladende ikke fatter alvoren
En prut lugter for at de døve også kan ha glæde af den

Brugeravatar
Bullitt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Bullitt » 11. apr 2020, 17:35

2 meters afstand er ikke altid nok. Vi forsøgte at gå en lille tur i en skov i Nordsjælland i dag. Alligevel kom der adskillige mountain bikere blæsende tæt forbi, selv om de kunne se, at vi trådte væk fra stien og stillede os med ryggen til.

https://www.berlingske.dk/aok/nyt-bekym ... xfL5spQQJE

Venlig hilsen Bullitt

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 180 times
Been thanked: 380 times

Indlæg af ReneKJ » 11. apr 2020, 17:55

Bullitt skrev:
11. apr 2020, 17:35
2 meters afstand er ikke altid nok. Vi forsøgte at gå en lille tur i en skov i Nordsjælland i dag. Alligevel kom der adskillige mountain bikere blæsende tæt forbi, selv om de kunne se, at vi trådte væk fra stien og stillede os med ryggen til.

Venlig hilsen Bullitt
Gælder den øgede afstand ikke kun for dem der følger bagefter i samme tempo?

Altså ikke en radius på 20 meter, men afstanden til personen foran.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 26 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Aratan » 11. apr 2020, 18:32

ReneKJ skrev:
11. apr 2020, 17:55
Bullitt skrev:

Venlig hilsen Bullitt
Gælder den øgede afstand ikke kun for dem der følger bagefter i samme tempo?

Altså ikke en radius på 20 meter, men afstanden til personen foran.
Tænk på det som en færtkegle der breder sig ud...
12/76
.308
6,55x55
.22LR

Bjarne41
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bjarne41 » 11. apr 2020, 20:26

Bullitt skrev:

Venlig hilsen Bullitt
Hvis dette skaltages seriøst og overholdes "Løbere og langsomme cyklister bør holde en afstand på ti meter, mens hurtige cyklister bør opretholde en afstand på hele 20 meter.

Forskere bemærkede også, at det er særlig vigtigt, at man undgår at følge den samme rute som den foranliggende, hvis man vil undgå slipstrømmen med de uønskede partikler. Man anbefaler i stedet folk at løbe side om side. Med to meters afstand" kan Mette lige så godt lukke DK helt ned til udgangen af maj Det kan tage meget lang tid inden der er tilstrækkelig forskning fra store dele af verden om, hvordan virus kan smitte og have de korrekte sikkerheds afstande.

Jeg vil ikke afvise, et den næste viruskrise gør, at hele befolkningen på kloden ikke skal være indendøre i eget hjem i 2 måneder for at komme virussen til livs. Og er det så nok ? :???: :???:
Dommedags teorier vil ikke have kommet frem for intet

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 8 times

Indlæg af SvenP » 11. apr 2020, 22:24

Jeg er meget uenig med mange af jer, og mener vores regering og forlketing har overreageret. Pisset op af grundloven, og hærget mine frihedsidealer i en grad som 20 års islamisk terror kke har fomået.
Ikke forstået som at man ikke skal tage hensyn, holde rimelig afstand og lignende. Men der er bremset alt for hårdt op.
Der er en pandemi i gang, men det er ikke den sorte død eller den der virus fra "I am legend". Mange har været, og flere vil blive smittet. Med mindre vi skal overholde alle sundhedsstyrelsens anbefalinger, og have landet lukket meget ned det næste år til halvandet til en vaccine er klar, er vi efter min mening nødt til at satse på flokimunnitet. Selvom det ikke kan udnævnes til en officiel strategi. Set ud fra dette perspektiv, er det bedst hvis en del flere end nu bliver smittet. Optimalt set skal vil have så mange alvorlige tilfælde, at sundhedsvæsnet lige kan følge med. Ikke som nu hvor kappaciteten slet ikke er udnyttet.
Hvis alle opførte sig perfekt, ville Danmark vere smittefri på 14 dage. Så ville vi glade kunne afblæse alle foranstaltninger, hvorefter en ny bølge ville sparke os tilbage til 11. marts.
Jeg er helt klar over en del vil blive meget syge, og en del vil dø. Måske er jeg meget kynisk i manges øjne. Men det er i mine øjne helt op til den enkelte, at passe på sig selv i det omfang vi hver i sær mener er passende. Hvis du er lungesyg, er det måske meget fornuftigt at iklæde dig bamsedragt og gasmaske, når du handler ind.
Der er ingen tvivl om at de klogeste mennesker i Danmark, er dem på Facebook. Men den jammer jeg læser, om folk der handler ind to sammen. Eller folk der ikke kan skelne mellem love og anbefalinger, og skriver der skal være 2. 3 eller 20 meter mellem folk, er i mine øjne ulækker og udansk.
I er sikkert uenige med mig. Men indtil TotalitærMette får gennemtrumfet et forbud mod at udtrykke sin skepsis overfor den officielle Covid-politik, må det være sådan.

Mvh Sven

Besvar