Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af BentxBetjent » 2. okt 2020, 15:56

PSindrup skrev:
2. okt 2020, 09:21


Det ville nok være vanskeligt at balancerer hjem i carporten uden at spille ...

Peter
Violin... :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af PSindrup » 2. okt 2020, 16:10

BentxBetjent skrev:
2. okt 2020, 15:56
PSindrup skrev:
2. okt 2020, 09:21


Det ville nok være vanskeligt at balancerer hjem i carporten uden at spille ...

Peter
Violin... :???:
EDIT: SpilDe :giggle:

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af FrederikF » 2. okt 2020, 16:32

Måske lidt off topic
Jeg sad i en gidselsituation for nogle år tilbage. Cirka 3 uger med begrænset mad og vand. 8 mand på relativt få m2.
Det er ikke de skarpe restriktioner på vand, heller de svindende franske feltrationer, der ind imellem melder sig om natten.
Det handler derimod om manglende toiletpapir og bortskaffelse af afføring. :giggle:
Sådan er vi mennesker skruet sammen.
Jeg har også mødt mennesker der har været mere optaget af at have skidt i bukserne, end de har været af årsagen til at de har skidt i bukserne :blink:
Jeg forstår papir hamstringen :oops:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af Deepo » 3. okt 2020, 19:37

FrederikF skrev:
2. okt 2020, 16:32
Måske lidt off topic
Jeg sad i en gidselsituation for nogle år tilbage. Cirka 3 uger med begrænset mad og vand. 8 mand på relativt få m2.
Det er ikke de skarpe restriktioner på vand, heller de svindende franske feltrationer, der ind imellem melder sig om natten.
Det handler derimod om manglende toiletpapir og bortskaffelse af afføring. :giggle:
Sådan er vi mennesker skruet sammen.
Jeg har også mødt mennesker der har været mere optaget af at have skidt i bukserne, end de har været af årsagen til at de har skidt i bukserne :blink:
Jeg forstår papir hamstringen :oops:
Den historie ville jeg gerne høre, hvis du har mod på at fortælle den.
Hvis du hellere vil holde den for dig selv, så skal du ikke høre et ondt ord fra mig.

/Mogens

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af FrederikF » 3. okt 2020, 20:59

Deepo skrev:
3. okt 2020, 19:37
FrederikF skrev:
2. okt 2020, 16:32
Måske lidt off topic
Jeg sad i en gidselsituation for nogle år tilbage. Cirka 3 uger med begrænset mad og vand. 8 mand på relativt få m2.
Det er ikke de skarpe restriktioner på vand, heller de svindende franske feltrationer, der ind imellem melder sig om natten.
Det handler derimod om manglende toiletpapir og bortskaffelse af afføring. :giggle:
Sådan er vi mennesker skruet sammen.
Jeg har også mødt mennesker der har været mere optaget af at have skidt i bukserne, end de har været af årsagen til at de har skidt i bukserne :blink:
Jeg forstår papir hamstringen :oops:
Den historie ville jeg gerne høre, hvis du har mod på at fortælle den.
Hvis du hellere vil holde den for dig selv, så skal du ikke høre et ondt ord fra mig.

/Mogens
Historien er ikke hemmelig, men måske lidt lang.
Er dog lidt i tvivl om hvorvidt den slags beretninger hører til på et våbenforum. Anonymiteten vil ikke være et problem idet langt det meste af historien ikke kom ud i diverse medier andet i store træk.
Den helt korte version er som følger.
Jeg sad på en gruppe post i det daværende Serbisk Krajina, i ‘95, da serberne og kroaterne fandt det hensigtsmæssigt at invadere den “Zone of Seperation” der var deklareret og som vi skulle bevogte. Der dukkede diverse “panzer” op fra lader og andre gemmer og der blev en del skyderi med diverse våben om ørerne på os. Vores gruppe OP blev fanget midt i den nu besatte zone. Der blev gravet miner ned omkring os og opsat pigtråd.
Vi kunne ikke få forsyninger frem.
Hvis vi forsøgte at observere mod serberne så blev vi brugt som “tørtræningsmål” (vi havde jagtrifler pegende på os det meste af den første uges tid). OP’ et var en lille forladt skolebygning, nærmest bare et stort lokale. Toilettet var en stor plastic spand med poser bag et forhæng. Vi havde en del diesel som vi forsøgte at bortskaffe afføring med (gammel olietønde, lorteposer plus diverse affald plus 25 L diesel). Det var en rar afveksling når vinden var i retning af den serbiske stilling på den anden side af vejen. Situationen forløb egentlig stille og roligt og vi blev efter en tre ugers tid, da rationerne var ved at være små, evakueret af vores chef og en spejderdeling. De lokale serbere ville dog ikke lade os gå, så aftalen blev at udveksle os med et hold fra en anden deling (serberne havde en tro på at kroaterne ikke ville skyde på dem hvis vi var der - tre måneder efter under “operation Storm” viste det sig at være en illusion - kroaterne rullede over os og serberne med Batalionsstyrke, efter at have beskudt os og de serbiske stillinger i et par døgn med tung morter samt nogle af de helt store (vores delingslejr fik 6 træffere inden for hegnet - men det er i og for sig en anden historie).
Indeværende historie fik en kedelig afslutning for de lolale soldater, der havde mineret området. Dels var der en fyr der jokkede på en mine ud for vores OP, men det helt store uheld opstod i forbindelse med vor evakuering. Da en af de lokale blev beordret til at flytte de panserminer, der blokerede for vore spejdere og chef, så tabte han sin Kalashnikov, som han bar på skulderen ned på den mine han ville samle op. Sådan en mine (TMA-3), burde kunne klare omkring 180kg tryk for at detonere, men om det var erosion fra for længe i solskin ved jeg ikke, ihvertfald sagde det BOM - trykket fik de to miner ved siden af til at detonere også. Det vil sige at fyren fik blastet fra små 20kg trotyl.
Hans overordnede stod pænt langt væk og blev slemt tilredt (de gravede hægter fra støvlerne, der engang havde siddet på vor uheldige Kalashnikovtabende ven og hvad værre var, et par stumper ribben ud af ham - sidstnævnte gav en omgang blodforgiftning). Der gik vinduesruder langt fra eksplosions stedet.
En pudsig episode,- det gav et virkelig højt brag, men en af mine kamerater sad og sov i en lastbil i anden række fra eksplosionen - han vågnede ikke :giggle:
Chefen - min chef altså, forsøgte at få styr på præcist hvad der var sket, en munter OP mand meldte på radioen “05 Oscar her er November Delta ....... “der var tale om et selvmord“ 6. 5. Svarede “hvordan ved De det” OP manden “der er lige faldet et øre ned med en finger i på vores position!”
Det radioopkald blev der ikke delt roser ud for. :giggle:
Men det var selvfølgelig også lettere at have en humoristisk distance når man ikke i bogstaveligste forstand vadede rundt i uheldet.
Men altså, når vi der sad som gidsler mødes og taler om tingene, så er det altså mest lortet der fylder :oops:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Er hamstring ikke bare helt naturlig menneskelig overlevelsesstrategi?

Indlæg af Deepo » 3. okt 2020, 23:18

Tak for at du delte din historie!

Besvar