Gode råd til mad prepping søges:

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gode råd til mad prepping

Indlæg af Bobo » 18. feb 2020, 15:17

Raptor357 skrev:
17. feb 2020, 07:41
God ide.
Den hopper jeg på.
Og så er det kun 3 dage. Jeg har til 4 dage i frysetørret og almindeligt dåsemad.
Hvilke 7 dage er det vi taler om? er der noget jeg ikke har hørt :???:

Og hvad sker der efter de 7 dage ? , åbner fakta og rema1000 igen eller hvad ?

Her i huset har vi mad, men spiser løbende af det
Bobo ------ Igen uden billeder

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Sierra13 » 18. feb 2020, 16:30

Høker skrev:
17. feb 2020, 21:39
Morten273 skrev:
17. feb 2020, 13:27
Man kan komme utrolig langt med peanutbutter, chokolade og vand. Og fordelen er at alle tre ting, holder helt utrolig længe :smile:
7 dage på peanutbutter, ja det blir nok træls, men det er man nok ligeglad med hvis man står i så træls en situation. Peanutbutter indeholder ca 600kcal/100gram, med en god makrofordeling.

Der kan dertil pakkes nogle tørre pakker kiks, med lang holdbarhed, det fungerer også godt til :biggrin:
Jeg stemmer for peanutbutter og Nutella.
Hvem vil ikke gerne have snikkers til morgenmad middag og aftensmad... 😂
Hvis man har prøvet at være rigtig sulten (eller rigtig mæt) og skulle have en masse kcal ned, så kan man kun være blevet gode venner med peanutbutter :twisted:

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Gode råd til mad prepping

Indlæg af 70er drengen » 18. feb 2020, 19:58

Bobo skrev:
18. feb 2020, 15:17
Raptor357 skrev:
17. feb 2020, 07:41
God ide.
Den hopper jeg på.
Og så er det kun 3 dage. Jeg har til 4 dage i frysetørret og almindeligt dåsemad.
Hvilke 7 dage er det vi taler om? er der noget jeg ikke har hørt :???:

Og hvad sker der efter de 7 dage ? , åbner fakta og rema1000 igen eller hvad ?

Her i huset har vi mad, men spiser løbende af det
7 dage er fordi trådstarter vil lave et lager af mad til 5 personer i 7 dage. Det står i de allerførste linjer af tråden hvis du havde kigget der :giggle:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gode råd til mad prepping

Indlæg af Bobo » 19. feb 2020, 10:41

70er drengen skrev:
18. feb 2020, 19:58
Bobo skrev:
18. feb 2020, 15:17
Raptor357 skrev:
17. feb 2020, 07:41
God ide.
Den hopper jeg på.
Og så er det kun 3 dage. Jeg har til 4 dage i frysetørret og almindeligt dåsemad.
Hvilke 7 dage er det vi taler om? er der noget jeg ikke har hørt :???:

Og hvad sker der efter de 7 dage ? , åbner fakta og rema1000 igen eller hvad ?

Her i huset har vi mad, men spiser løbende af det
7 dage er fordi trådstarter vil lave et lager af mad til 5 personer i 7 dage. Det står i de allerførste linjer af tråden hvis du havde kigget der :giggle:
Det var lige netop der jeg kiggede. Jeg forstår det med 5 personer - det er måske husstanden eller bare dem han ønsker at redde fra sultedøden - men jeg forstår ikke hvilken apokalypse der er over stået på 7 dage. Måske jeg skal ind og genlæse det gamle testamente, der er tallet 7 noget magisk, men det er 3, 9 og 12 vist nok også, ja og 40 for den sags skyld og mange andre tal.
Men tror folk virkelig på det i dag :getout:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Gode råd til mad prepping

Indlæg af Ingsorsi » 19. feb 2020, 11:06

Bobo skrev:
19. feb 2020, 10:41
Det var lige netop der jeg kiggede. Jeg forstår det med 5 personer - det er måske husstanden eller bare dem han ønsker at redde fra sultedøden - men jeg forstår ikke hvilken apokalypse der er over stået på 7 dage. Måske jeg skal ind og genlæse det gamle testamente, der er tallet 7 noget magisk, men det er 3, 9 og 12 vist nok også, ja og 40 for den sags skyld og mange andre tal.
Men tror folk virkelig på det i dag :getout:
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener. Mener du, at det ikke er fornuftigt at have lidt mad på lager til en nødsituation?
Eller mener du, at 7 dage er for lidt?

Hvis det er det første, så tror jeg bare, at denne tråd ikke er interessant for dig.

Hvis det er det sidste, så er man jo nødt til at sætte sig et eller andet mål. Om det er 2 døgn, 7 døgn, 30 døgn eller 1 år er vel mest af alt et temperamentsspørgsmål. 7 dage er da bedre end slet ikke at have noget på lager. Det er et tydeligt tegn på en der faktisk tænker tingene igennem og laver en plan. Det synes jeg er forbilledligt.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Scrapper » 19. feb 2020, 11:15

Altså den aktuelle Corona-virus skulle ikke have haft særlig mange flere tricks oppe i ærmet, før den havde lavet RIGTIG meget ravage.

En virus med samme grad af smitsomhed, samme lange inkubationstid og samme evne til at overleve uden for kroppen, men med en dødelighed på højde med (eller højere end) SARS ville godt kunne få mig til at ønske at blive indendøre for en tid.

Om 7 dage lige er det rette antal dage, det ved jeg ikke.

Der skal nok findes kinesere i Wuhan, som ville ønske de havde haft lidt bønner på lager.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2020, 16:28

7 dage er en uge, og det er lidt grebet ud af luften.
Inden for en uge forventer jeg at et minimum af ting er sat i værk, såfremt man bliver.
Men 7 dage er også nok hvis man er nød til at stikke af fordi at området er ramt af noget grimt.
Forhåbentligt bliver det aldrig nødvendigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Cpt » 19. feb 2020, 17:11

Raptor357 skrev:
19. feb 2020, 16:28
7 dage er en uge, og det er lidt grebet ud af luften.
Inden for en uge forventer jeg at et minimum af ting er sat i værk, såfremt man bliver.
Men 7 dage er også nok hvis man er nød til at stikke af fordi at området er ramt af noget grimt.
Forhåbentligt bliver det aldrig nødvendigt.
De 7 dage er jo også hvad den svenske regering har valgt at gå med. Ingen tvivl om at det er et kompromis, men det er trods alt langt bedre at man ikke har en hel befolkning der går i panik med det samme hvis fødevare situationen skulle blive lidt mere ustabil..

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gode råd til mad prepping

Indlæg af Bobo » 19. feb 2020, 20:35

Ingsorsi skrev:
19. feb 2020, 11:06
Bobo skrev:
19. feb 2020, 10:41
Det var lige netop der jeg kiggede. Jeg forstår det med 5 personer - det er måske husstanden eller bare dem han ønsker at redde fra sultedøden - men jeg forstår ikke hvilken apokalypse der er over stået på 7 dage. Måske jeg skal ind og genlæse det gamle testamente, der er tallet 7 noget magisk, men det er 3, 9 og 12 vist nok også, ja og 40 for den sags skyld og mange andre tal.
Men tror folk virkelig på det i dag :getout:
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener. Mener du, at det ikke er fornuftigt at have lidt mad på lager til en nødsituation?
Eller mener du, at 7 dage er for lidt?

Hvis det er det første, så tror jeg bare, at denne tråd ikke er interessant for dig.

Hvis det er det sidste, så er man jo nødt til at sætte sig et eller andet mål. Om det er 2 døgn, 7 døgn, 30 døgn eller 1 år er vel mest af alt et temperamentsspørgsmål. 7 dage er da bedre end slet ikke at have noget på lager. Det er et tydeligt tegn på en der faktisk tænker tingene igennem og laver en plan. Det synes jeg er forbilledligt.
Nej vi forstår nok ikke hinanden.
Jeg bor på landet og der er det ikke mad der problemet. Brændsel, brændstof og gas har vi også på lager, og generator har jeg også, (strøm er nok det man hurtigst mangler) men wifi vil selvfølgelig mangle.
Men når man hører om hvordan folk flygter i Idlib (Syrien) så er prepping til 7 dage lidt ligegyldig, og hvis det er en asteroide der rammer Skagen så når man ikke at spise det.
Jeg synes der går lidt American Redneck i sådan en tråd her, når den største trussel vi har i Danmark er lidt vandskade, stormskade og internet fuck ups.
:oops:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af C-X » 19. feb 2020, 20:43

Jeg prøver altid at holde lidt lager, om ikke andet fordi jeg på udvalgte dage bare ikke gider handle ind, efter arbejde. Så et par ugers forråd, sådan af diverse, er ikke at kimse af. Hvis strømmen ryger, er jeg lidt på'en med mine frostvarer, efter et par dage, men så må jeg jo tære på reserverne.

Hellere være forberedt på lidt, end slet ikke forberedt. I Sverige er det vist mange steder standard.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2020, 22:18

Det er ikke meningen der skal gå american redneck i den. Det er til en uge...

Jeg har ikke købt vildt ind af alt muligt, jeg har observeret at det grej jeg bruger når jeg er på jagt, tur, camping osv. er super smart når strømmen svigter eller Der er øv i vandforsyningen.
Prøv lige selv at se hvad du faktisk ligger inde med hvis du er til udendørs liv.

Suppleret med noget mad der er langtidsholdbart, så er vi garderet mod at man af uransagelige årsager ikke kan købe ind og vi er også gearet til at tage på tur som pludselig indskydelse.
Frysetørret mad til 7 dage for 5 personer vil nok kunne blive skiftet ud over en 4årig periode.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af HappyNanoq » 20. feb 2020, 01:07

Har altid :
2-5 kg pasta af forskellig art (skruer, sløjfer, spaghetti m.v)
Op til én hel kasse af de små dåser 1 pk å 3 ds cocktailpølser.
Ketchup købes næsten altid i 1kg flasker.
Et blandet udvalg af de store dåser Beauvais spaghetti bolognese, spagnetti napoli, boller i karry, wienergryde - og eksempelvis ravioli i tomatsauce m.v.
Et godt udvalg af ris i kogeposer (basmati og jasmin-ris).
Har gerne nogle dåser med bønner også (baked beans) og saucer hjemme som kan bruges til risretter, supper, kødretter, lasagner, pizza.

Mel og olie er nærmest universelt, og med mel/olie/vand kan du lave en god pizzadej.
Majsstivelse er også godt til mange retter, hvis du vil lave kyllingevinger som 'breaded'.
Ligesom små krukker kokosolie er godt stabilt alternativ til smør (og perfekt til popcorn som moralboost).

Har typisk også nudler hjemme, gerne en lille smule YumYum, men også gerne dyrere/bedre mærker (nej, cup noodles er hverken dyrere eller bedre i denne sammenhæng). Men nogle ordentlige pakker af nogle rigtige asiatiske.
PAS DOG PÅ... der er generelt utroligt meget salt i dem, altså direkte i selve nudlerne. Dog kan de spises som tør snack og smager egentlig pragtfuldt direkte ud af pakken (gem olien og krydderierne til at booste smagen af de næste nudler, eller hvis der laves flere portioner på én gang til fællesspisning). Så på dage med nudler, kan du godt droppe salttabletter, hvis det er en ting.


Trek'n'eat plejer at være ok i min smag, men lader dem også trække længere, og varme dem mere end de fleste, så det rekonstituerer bedre sådan.
De svenske '24 hour rations' ville jeg ønske var billigere, men individuelle 'Blå band' produkter som allerede nævnt er skønne.
Ellers har jeg haft lidt tyske jeg ikke husker navnet på.
Kan godt lide de lidt komprimerede energikiks.. ikke så meget for smagen, men mere for at jeg ikke skal tvinge mig til at spise et stort måltid for at få energien.

Variér udvalget, gør det lidt universelt så flere ting kan mixes.

Marmelade/nutella/smøreost i de små 'hotelpakninger/portionspakninger) samt sirup er også altid godt at have.


Ellers har jeg gerne noget færdigt tørret kød, som jerky eller biltong mest ment som snack, men også som tilsats i madlavning.
Min go-to elg/ren/hjort tørret kød er godt at hakke op og putte i en fed vildtsovs eller gryderet.

Noget der kan dække behovet for ekstra energi/energitilskud, og er nemt at spise (for mange) er simpelthen ... chips.!

Hold dig gerne væk fra 'trailmix' (blandede nødder m.v), der er altid nogle nødder man ikke kan lide eller har lyst til, og der skal også mange til... så kan det sku bedre betale sig at købe 1 kg M&M's som godt nok er nødder, men i chokolade der maskerer nøddesmagen og selv er ustyrligt energi-rig. Altsammen pakket i en sukkerskal.


Har som oftest også 2-3-5 hele pakker toiletpapir (de to-lags højkomprimerede, hvor 4 ruller svarer til 8) i reserve, og så bruger jeg det 'almindelige' til hverdagsbrug, som jeg typisk har 1-2 hele pakker hjemme ad.

Håndsprit (med glycerin der ikke udtørrer huden) kan typisk holde sig et par år, og det samme med flydende sæbe/opvaskemiddel.
Fast sæbe holder længe, selvom duften tit forsvinder.


At have et lidt bredt udvalg hjemme af ovenstående, så kan der laves varieret mad ugen igennem uden der går 'hoarder'/prepper i det.
Mælk kan undværes, vand substitueres ind i stedet - en flaske eller to Ribena (m.sukker!) er god energi.
Æg er rart at have, men ikke supernødvendigt, smør kan substitueres med kokosolie eller en madolie du kan lide.

Så selvfølgelig et lille udvalg af krydderier, salt/peber, løgpulver, smagsforstærker (Aromat eller MSG), og hvad du kan lide.
Glem de små multikrydderi campingdåser, for smagen forsvinder. Hav hellere extra Santa Maria glas med krydderier stående, så der er friske af dem du bruger mest.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Lassescout » 20. feb 2020, 11:47

Jeg har som regel 1,5 vildsvin, et rådyr og mellem 0 og 50 kg. dåhjort eller kronhjort i en kummefryser. Dertil en skabsfryser som rummer utrolige mængder bønner og mellemfine ærter. Ikke på grund af prepping, men fordi vi er temmelig dårlige til at forbruge fra fryseren.

Det er meget fornuftigt at have mad til en uges tid hvis sneen kommer i metervis og strømmen forsvinder. Så behøver vi ikke kaste os ud på landevejene og belaste redningstjenesterne, men kan blive hjemme og hygge i stedet for. Situationen er ikke helt utænkelig. Det skete på Bornholm for ikke så længe siden.

Uden strøm går der nok op til 14 dage med at få spist hvad der er i fryserne. Vi må håbe det sker om vinteren, så det ikke tør alt for hurtigt op :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Lynge » 28. feb 2020, 12:45

et andet godt sted at handle langtidsholdbar mad er

https://shop.conserva.de/en/

ikke billigt men de har alt

og forøvrigt så mener jeg HappyNanoq kan skaffe dehydreret vand på dåse :smile:
Olie sheik - George Gearløs

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Gode råd til mad prepping søges:

Indlæg af Thors24 » 28. feb 2020, 13:42

Lynge skrev:
28. feb 2020, 12:45
dehydreret vand på dåse :smile:
Det er rigtig godt til tørkost. Så behøver man ikke et toilet, men kan nøjes med en støvkost. :getout:

Besvar