Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 17. jan 2022, 15:24

Kender du fornemmelsen af at løbe ned af en stejl bakke? Man holder igen for at bakken ikke skal tage magten fra en. Men så lige de sidste meter, der giver man los og lader tyngdekraften accelerere ens korpus. Og så passer det med at bakken ophører lige før man ville have snublet.

Vi må så håbe at vi er ved at være nede, og at vi ikke har sluppet bremsen for tidligt og falder på smasken.... Jeg tror forsigtigt og optimistisk at det er ved at være tid at give los. Så må de særligt udsatte gå i flyverskjul mens vi andre implementerer flokimunitet på naturmetoden. Med den lave frekvens af Omikron på intensivafdelingerne kunne det se ud til at sygehussystemet nu kan klare det.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 17. jan 2022, 15:40

HR skrev:
17. jan 2022, 15:24
Kender du fornemmelsen af at løbe ned af en stejl bakke? Man holder igen for at bakken ikke skal tage magten fra en. Men så lige de sidste meter, der giver man los og lader tyngdekraften accelerere ens korpus. Og så passer det med at bakken ophører lige før man ville have snublet.

Vi må så håbe at vi er ved at være nede, og at vi ikke har sluppet bremsen for tidligt og falder på smasken.... Jeg tror forsigtigt og optimistisk at det er ved at være tid at give los. Så må de særligt udsatte gå i flyverskjul mens vi andre implementerer flokimunitet på naturmetoden. Med den lave frekvens af Omikron på intensivafdelingerne kunne det se ud til at sygehussystemet nu kan klare det.

/HR
:goodpost:
Vel beskrevet, og IMHO sandt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 17. jan 2022, 16:25

HR skrev:
17. jan 2022, 15:24
Kender du fornemmelsen af at løbe ned af en stejl bakke? Man holder igen for at bakken ikke skal tage magten fra en. Men så lige de sidste meter, der giver man los og lader tyngdekraften accelerere ens korpus. Og så passer det med at bakken ophører lige før man ville have snublet.

Vi må så håbe at vi er ved at være nede, og at vi ikke har sluppet bremsen for tidligt og falder på smasken.... Jeg tror forsigtigt og optimistisk at det er ved at være tid at give los. Så må de særligt udsatte gå i flyverskjul mens vi andre implementerer flokimunitet på naturmetoden. Med den lave frekvens af Omikron på intensivafdelingerne kunne det se ud til at sygehussystemet nu kan klare det.

/HR
Det lyder besnærende. Jeg tror bare det er to (vinter)måneder for tidligt.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 17. jan 2022, 19:19

Måske, måske ikke. Det finder vi først ud af bagefter.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 17. jan 2022, 20:02

HR skrev:
17. jan 2022, 19:19
Måske, måske ikke. Det finder vi først ud af bagefter.
HR
Better safe than Sorry.

Nu har vi ventet to år, så syntes jeg godt vi kan vente to måneder mere … :Hug:

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 17. jan 2022, 20:45

Det er ikke nødvendigvis en fordel. Hvis vi venter vil vi nok kunne holde en meget stor del af befolkningen uden infektion. Lige ind til november, hvor det så stiger eksponentielt igen. Vi har i lang tid beskyttet de 2% svageste ved at alle andre har undgået infektion sådan at vi ikke smitter dem der ikke kan tåle det. Måske er tiden nu til at beskytte de samme svageste 2% ved at tage smitten og derved opnå immunitet. Herefter kan man håbe på at der er så stor immunitet i befolkningen at det ikke længere kan sprede sig.

Bemærk at jeg ikke skriver dette som vaccineskeptikker eller coronafornægter. Jeg mener langt hen af vejen at man fra myndighedernes side har handlet korrekt. Men mere af det der var det rigtige for et halvt år siden er ikke nødvendigvis det rigtige mere.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2022, 07:06

HR skrev:
17. jan 2022, 20:45
Det er ikke nødvendigvis en fordel. Hvis vi venter vil vi nok kunne holde en meget stor del af befolkningen uden infektion. Lige ind til november, hvor det så stiger eksponentielt igen. Vi har i lang tid beskyttet de 2% svageste ved at alle andre har undgået infektion sådan at vi ikke smitter dem der ikke kan tåle det. Måske er tiden nu til at beskytte de samme svageste 2% ved at tage smitten og derved opnå immunitet. Herefter kan man håbe på at der er så stor immunitet i befolkningen at det ikke længere kan sprede sig.

Bemærk at jeg ikke skriver dette som vaccineskeptikker eller coronafornægter. Jeg mener langt hen af vejen at man fra myndighedernes side har handlet korrekt. Men mere af det der var det rigtige for et halvt år siden er ikke nødvendigvis det rigtige mere.
HR
Meget enig!

Hvis vi ikke tager smitten nu, risikerer vi at der bliver endnu en omgang næste vinter. Og det er simpelthen unødvendigt i mine øjne. Indlagte falder selv om smitten buldrer. Det kan kun gå for langsomt med at åbne.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 19. jan 2022, 20:18

Hmm, 36 år, god form, tre stik, føler jeg er mere levende end død… Skal tilbage til teenageårene og en omgang kyssesyge for at finde noget tilsvarende.
Ikke for at male et skræmmebillede - blot som et lille indspark i “næsten ingen mærker noget, kun en let forkølelse, osv osv osv” debatten…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aske » 19. jan 2022, 22:46

Tja ...

53 år, elendig form, storryger ... 3 stik Pfizer, lidt ømhed ved stikstedet ... :???:

Det er tilsyneladende meget forskelligt med bivirkningerne. Jeg er skolelærer. Elever og kollegaer falder som fluer p.t., men Covid gider åbentbart ikke mig. Ældste datter ramt sidste jul, ingen af os 3 andre i husstanden blev ramt.

Det må kun være et spørgsmål om tid ...
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Cpt » 20. jan 2022, 07:55

Tangloppen skrev:
19. jan 2022, 20:18
Hmm, 36 år, god form, tre stik, føler jeg er mere levende end død… Skal tilbage til teenageårene og en omgang kyssesyge for at finde noget tilsvarende.
Ikke for at male et skræmmebillede - blot som et lille indspark i “næsten ingen mærker noget, kun en let forkølelse, osv osv osv” debatten…
Jeg skal lige være helt med, er det vaccine bivirkninger du har eller covid19?

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 20. jan 2022, 08:15

Cpt skrev:
20. jan 2022, 07:55
Tangloppen skrev:
19. jan 2022, 20:18
Hmm, 36 år, god form, tre stik, føler jeg er mere levende end død… Skal tilbage til teenageårene og en omgang kyssesyge for at finde noget tilsvarende.
Ikke for at male et skræmmebillede - blot som et lille indspark i “næsten ingen mærker noget, kun en let forkølelse, osv osv osv” debatten…
Jeg skal lige være helt med, er det vaccine bivirkninger du har eller covid19?
Covid.
Tænker ikke helt klart disse dage, beklager, det skulle have været uddybet.

Derudover kan jeg se at jeg har byttet rundt på levende og død…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 20. jan 2022, 09:00

Jeg tror at det eneste man kan sige med sikkerhed er at det er umuligt at forudsige hvordan vi hver i sær reagerer, på både vaccinen og på sygdommen. :impatient:

Peter
Senest rettet af PSindrup 20. jan 2022, 11:27, rettet i alt 1 gang.

Porgys
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 25. maj 2019, 15:09
Interesser: fritid
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Porgys » 20. jan 2022, 10:00

PSindrup skrev:
20. jan 2022, 09:00
Jeg tror at det eneste man kan sige med sikkerhed er at det er umuligt at forudsige hvordan vi hverisær reagerer, på både vaccinen og på sygdommen. :impatient:

Peter
Perfekt formuleret

Det er i hvert fald også det jeg ser blandt familie, venner og kolleger

:thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Går det ikke lige lovligt stærkt med "aflysningen" af corona-krisen?

Indlæg af PSindrup » 28. jan 2022, 12:26

For nogle få uger siden kørte regeringen og myndighederne frem med en "trekvart nedlukning" igen, fordi sundhedsvæsnet, skoler og institutioner var hårdt pressede af covid-19. Der var ingen grænser for hvor meget vi igen skulle passe på og udvise samfundssind.

I dag har man nærmest igen aflyst corona-krisen (som man også gjorde sidste sommer) men denne gang medens sygdommen raser og det stadig er vinter. Så sent som i går så vi i TV-avisen daginstitutioner der havde mellem en tredjedel og halvdelen af personalet sygemeldt med covid-19

Ikke desto mindre så er krisen aflyst fra 1. februar og der er ikke flere restriktioner - i hvert fald ikke fra centralt hold.

Min arbejdsplads har også meddelt at vi fra på tirsdag i næste uge forventes at møde ind med 100% :shock:

Er jeg den eneste der sidder med en fornemmelse af det her sker 1 - 1½ måned for tidlig? :impatient:

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Går det ikke lige lovligt stærkt med "aflysningen" af corona-krisen?

Indlæg af Epae » 28. jan 2022, 12:38

PSindrup skrev:
28. jan 2022, 12:26
For nogle få uger siden kørte regeringen og myndighederne frem med en "trekvart nedlukning" igen, fordi sundhedsvæsnet, skoler og institutioner var hårdt pressede af covid-19. Der var ingen grænser for hvor meget vi igen skulle passe på og udvise samfundssind.

I dag har man nærmest igen aflyst corona-krisen (som man også gjorde sidste sommer) men denne gang medens sygdommen raser og det stadig er vinter. Så sent som i går så vi i TV-avisen daginstitutioner der havde mellem en tredjedel og halvdelen af personalet sygemeldt med covid-19

Ikke desto mindre så er krisen aflyst fra 1. februar og der er ikke flere restriktioner - i hvert fald ikke fra centralt hold.

Min arbejdsplads har også meddelt at vi fra på tirsdag i næste uge forventes at møde ind med 100% :shock:

Er jeg den eneste der sidder med en fornemmelse af det her sker 1 - 1½ måned for tidlig? :impatient:

Peter
Tror at man er nået frem til at alle bare skal smittes mens den er i den milde variant. Det er det eneste jeg kan få til at give mening.
Jeg håber lidt at vi fortsætter et par uger endnu (og gerne permanent for min skyld!) med hjemmearbejde men vides først engang i eftermiddag.
Vi er 4 mennesker på kontoret, så hvis 1 er smittet så lægger vi os nok alle sammen og så er det katastrofe for virksomheden.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Går det ikke lige lovligt stærkt med "aflysningen" af corona-krisen?

Indlæg af PSindrup » 28. jan 2022, 12:41

Epae skrev:
28. jan 2022, 12:38
PSindrup skrev:
28. jan 2022, 12:26
For nogle få uger siden kørte regeringen og myndighederne frem med en "trekvart nedlukning" igen, fordi sundhedsvæsnet, skoler og institutioner var hårdt pressede af covid-19. Der var ingen grænser for hvor meget vi igen skulle passe på og udvise samfundssind.

I dag har man nærmest igen aflyst corona-krisen (som man også gjorde sidste sommer) men denne gang medens sygdommen raser og det stadig er vinter. Så sent som i går så vi i TV-avisen daginstitutioner der havde mellem en tredjedel og halvdelen af personalet sygemeldt med covid-19

Ikke desto mindre så er krisen aflyst fra 1. februar og der er ikke flere restriktioner - i hvert fald ikke fra centralt hold.

Min arbejdsplads har også meddelt at vi fra på tirsdag i næste uge forventes at møde ind med 100% :shock:

Er jeg den eneste der sidder med en fornemmelse af det her sker 1 - 1½ måned for tidlig? :impatient:

Peter
Tror at man er nået frem til at alle bare skal smittes mens den er i den milde variant. Det er det eneste jeg kan få til at give mening.
Jeg håber lidt at vi fortsætter et par uger endnu (og gerne permanent for min skyld!) med hjemmearbejde men vides først engang i eftermiddag.
Vi er 4 mennesker på kontoret, så hvis 1 er smittet så lægger vi os nok alle sammen og så er det katastrofe for virksomheden.
Jeg kan godt følge din tankegang, men så ville det da være klædeligt hvis det det man meldte officielt ud. :impatient:

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 28. jan 2022, 12:45

Derfor er det måske på tide at se om der ikke havde været en anden måde at gøre tingen på, men kunne kigge mod Sverige.
Overlæge: Kan det tænkes, at svenskerne så rigtigt med corona? De valgte den sunde fornuft

https://www.berlingske.dk/kronikker/ove ... -de-valgte

Jeg har på ingen måde været en fan af den måde vi i Danmark har klaret det på.
Ordret forbuds Sverige får en helt ny mening.
:smile:
10-22

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Går det ikke lige lovligt stærkt med "aflysningen" af corona-krisen?

Indlæg af Epae » 28. jan 2022, 12:56

PSindrup skrev:
28. jan 2022, 12:41
Epae skrev:
28. jan 2022, 12:38
PSindrup skrev:
28. jan 2022, 12:26
For nogle få uger siden kørte regeringen og myndighederne frem med en "trekvart nedlukning" igen, fordi sundhedsvæsnet, skoler og institutioner var hårdt pressede af covid-19. Der var ingen grænser for hvor meget vi igen skulle passe på og udvise samfundssind.

I dag har man nærmest igen aflyst corona-krisen (som man også gjorde sidste sommer) men denne gang medens sygdommen raser og det stadig er vinter. Så sent som i går så vi i TV-avisen daginstitutioner der havde mellem en tredjedel og halvdelen af personalet sygemeldt med covid-19

Ikke desto mindre så er krisen aflyst fra 1. februar og der er ikke flere restriktioner - i hvert fald ikke fra centralt hold.

Min arbejdsplads har også meddelt at vi fra på tirsdag i næste uge forventes at møde ind med 100% :shock:

Er jeg den eneste der sidder med en fornemmelse af det her sker 1 - 1½ måned for tidlig? :impatient:

Peter
Tror at man er nået frem til at alle bare skal smittes mens den er i den milde variant. Det er det eneste jeg kan få til at give mening.
Jeg håber lidt at vi fortsætter et par uger endnu (og gerne permanent for min skyld!) med hjemmearbejde men vides først engang i eftermiddag.
Vi er 4 mennesker på kontoret, så hvis 1 er smittet så lægger vi os nok alle sammen og så er det katastrofe for virksomheden.
Jeg kan godt følge din tankegang, men så ville det da være klædeligt hvis det det man meldte officielt ud. :impatient:

Peter
Mens det ville være befriende med ærlige politikere, så sker det nok ikke i vores tid.
Kunne dog godt se det sjove i at statsministeren stod frem på pressemøde og bad alle om at tage ned i 5A'eren og slikke på stopknappen - så vi kan blive smittet med Covid (og alle andre kende og sikkert også ukendte sygdomme) med det samme og få det overstået.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 28. jan 2022, 12:58

10-22 skrev:
28. jan 2022, 12:45
Derfor er det måske på tide at se om der ikke havde været en anden måde at gøre tingen på, men kunne kigge mod Sverige.
Overlæge: Kan det tænkes, at svenskerne så rigtigt med corona? De valgte den sunde fornuft

https://www.berlingske.dk/kronikker/ove ... -de-valgte

Jeg har på ingen måde været en fan af den måde vi i Danmark har klaret det på.
Ordret forbuds Sverige får en helt ny mening.
:smile:
Fra 1. Februar har Sverige flere restriktioner end Danmark og de har haft en overdødelighed under corona modsat Danmark for at nævne nogle få af de målbar parametre Danmark har udkonkurreret Sverige i.
Så helt forkert kan Danmark vel ikke have gjort det?

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 28. jan 2022, 13:21

Fastanhol skrev:
28. jan 2022, 12:58
10-22 skrev:
28. jan 2022, 12:45
Derfor er det måske på tide at se om der ikke havde været en anden måde at gøre tingen på, men kunne kigge mod Sverige.
Overlæge: Kan det tænkes, at svenskerne så rigtigt med corona? De valgte den sunde fornuft

https://www.berlingske.dk/kronikker/ove ... -de-valgte

Jeg har på ingen måde været en fan af den måde vi i Danmark har klaret det på.
Ordret forbuds Sverige får en helt ny mening.
:smile:
Fra 1. Februar har Sverige flere restriktioner end Danmark og de har haft en overdødelighed under corona modsat Danmark for at nævne nogle få af de målbar parametre Danmark har udkonkurreret Sverige i.
Så helt forkert kan Danmark vel ikke have gjort det?
Jo, men ikke lige så forkert som Østrig eller Tyskland.

Frivillighed via fornuft er vejen frem, for Corona skal nok komme igen.
Det her sjov har haft alt for store unødige omkostninger for det danske samfund.
10-22

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 28. jan 2022, 13:36

Fastanhol skrev:
28. jan 2022, 12:58
10-22 skrev:
28. jan 2022, 12:45
Derfor er det måske på tide at se om der ikke havde været en anden måde at gøre tingen på, men kunne kigge mod Sverige.
Overlæge: Kan det tænkes, at svenskerne så rigtigt med corona? De valgte den sunde fornuft

https://www.berlingske.dk/kronikker/ove ... -de-valgte

Jeg har på ingen måde været en fan af den måde vi i Danmark har klaret det på.
Ordret forbuds Sverige får en helt ny mening.
:smile:
Fra 1. Februar har Sverige flere restriktioner end Danmark og de har haft en overdødelighed under corona modsat Danmark for at nævne nogle få af de målbar parametre Danmark har udkonkurreret Sverige i.
Så helt forkert kan Danmark vel ikke have gjort det?
Helt enig, Danmark har slet ikke haft overdødelighed under Corona-perioden, så vi har i hvert fald håndteret "smittens impact på samfundet" helt rigtigt. Så kunne man tænke at vi har haft for stramme restriktioner, så vores erhvervsliv har taget et hit, men det er heller ikke tilfældet. Dansk økonomi er blandt dem i verden som er kommet stærkest igennem Corona-tiden, vi har rent faktisk bundrekord i arbejdsløshed lige nu, og er rigere end nogensinde. Det er sgu svært at finde noget at være utilfreds med. (Jo, måske lige magt-arrogancen der kostede mink-branchen livet, og så det ynkelige cover-up med slettede SMS'er og modstridende forklaringer i Mink-kommissionen).

Svenskernes økonomi er knap så stærk, og de havde en markant overdødelighed sidste vinter, så de er i hvert fald ikke noget forbillede. Så intet nyt under solen: Selvom man er overlæge, kan man godt være idiot.

Oppositionens primære angreb mod regeringen lige nu, er "det skal ikke vente til tirsdag, der skal lukkes op NU! Det KRÆVER vi!"
Det er sateme sølle! Jeg er STADIG borgerlig. Men... Det er sateme sølle.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 28. jan 2022, 14:03

Fast Fumble skrev:
28. jan 2022, 13:36
Fastanhol skrev:
28. jan 2022, 12:58
10-22 skrev:
28. jan 2022, 12:45
Derfor er det måske på tide at se om der ikke havde været en anden måde at gøre tingen på, men kunne kigge mod Sverige.
Overlæge: Kan det tænkes, at svenskerne så rigtigt med corona? De valgte den sunde fornuft

https://www.berlingske.dk/kronikker/ove ... -de-valgte

Jeg har på ingen måde været en fan af den måde vi i Danmark har klaret det på.
Ordret forbuds Sverige får en helt ny mening.
:smile:
Fra 1. Februar har Sverige flere restriktioner end Danmark og de har haft en overdødelighed under corona modsat Danmark for at nævne nogle få af de målbar parametre Danmark har udkonkurreret Sverige i.
Så helt forkert kan Danmark vel ikke have gjort det?
Helt enig, Danmark har slet ikke haft overdødelighed under Corona-perioden, så vi har i hvert fald håndteret "smittens impact på samfundet" helt rigtigt. Så kunne man tænke at vi har haft for stramme restriktioner, så vores erhvervsliv har taget et hit, men det er heller ikke tilfældet. Dansk økonomi er blandt dem i verden som er kommet stærkest igennem Corona-tiden, vi har rent faktisk bundrekord i arbejdsløshed lige nu, og er rigere end nogensinde. Det er sgu svært at finde noget at være utilfreds med. (Jo, måske lige magt-arrogancen der kostede mink-branchen livet, og så det ynkelige cover-up med slettede SMS'er og modstridende forklaringer i Mink-kommissionen).

Svenskernes økonomi er knap så stærk, og de havde en markant overdødelighed sidste vinter, så de er i hvert fald ikke noget forbillede. Så intet nyt under solen: Selvom man er overlæge, kan man godt være idiot.

Oppositionens primære angreb mod regeringen lige nu, er "det skal ikke vente til tirsdag, der skal lukkes op NU! Det KRÆVER vi!"
Det er sateme sølle! Jeg er STADIG borgerlig. Men... Det er sateme sølle.

Man er vel også en idiot hvis man kun måler i overdødelighed eller arbejdsløshed!

Hun ligge ikke på noget tidspunkt skjul på at der har været en overdødelighed i Sverige.
10-22

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 28. jan 2022, 14:32

Jeg må indrømme, at jeg er ovenud tilfreds med regeringen og den måde at hele det her forløb er blevet styret.
Deres opgave er at passe på os, allesammen. Den har de klaret til UG.
At der har været så lidt slinger i valsen er jeg ærligtalt dybt imponeret over.
Troede ærligtalt ikke at det kunne lade sig gøre at gå igennem en så ukendt og uvis omgang, som den Covid-19 har været.

Nu er tiden så inde til bagklogskaben og bebrejdelserne, hvilket regeringen så bare må tage med. Tiden er inde til at guldfiskementaliteten slår igennem, og at dansken lader som om intet er hændt. At man slet ikke kan forstå hvorfor det overhovedet har været nødvendigt med restriktioner eller noget - det har jo hele tiden bare været en mild forkølelse.

Oh, og en status herfra - har det som en elefant sidder på mit bryst så snart jeg går mere end et par hundrede meter, og vejrtrækningen gakker helt ud. Og jeg er ellers helt oven på.
Min chef blev smittet for halvandet år siden - hendes trykken for brystet varede kun et halvt års tid…

Forkølelse - forstås.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 28. jan 2022, 14:52

Jonas Herby fra "tænke" tanken CEPOS.

https://www.berlingske.dk/kommentarer/n ... fra-doeden
Han kan eddermame godt nok vride ethvert udsagn til sin egen agenda.
restriktionerne fjernes på et tidspunkt, hvor smitten er rekordhøj, kan næppe ses som andet end en erkendelse af, at nedlukningen af blandt andet skolerne i december var en overreaktion
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 28. jan 2022, 15:25

10-22 skrev:
28. jan 2022, 14:03
Man er vel også en idiot hvis man kun måler i overdødelighed eller arbejdsløshed!
Man KAN i hvert fald gøre sig skyldig i overforsimpling i middelsvær grad, det har du ret i.

Det er svært at finde sammenlignelige nøgletal at måle på, når jeg begrænser mig til økonomi og tabstal, er dete fordi de er så dejligt sammenlignelige. "Døde pga Corona" er svært at bruge, fordi de enkelte nationer har brugt vidt forskellige kriterier for hvornår man er død af Corona (og ikke blot død med Corona).

Tal fra psykiatrien der kunne vise, om den omfattende isolation har sat spor, er svære at forholde sig til - for vores psykiatri var udsultet og i knæ allerede inden Corona-krisen. Lige pt er der 2 års ventetid på udredning i psykiatrisk regi (for voksne), men det var der også før Corona. Næsten lige så slemt ser det ud i børn- og unge-psykiatrien, og også her ikke den store forskel til pre-Corona. Jeg tror selv på at der dukker nogle kedelige effekter op på den lange bane, fordi vi har 2 årgange børn/unge der har været påtvunget et handicap, mens de var i den mest (sinds-mæssigt) sårbare alder, men det har jeg ikke tal til at bakke op.

Man kan være idiot på mange måder.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar