Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 11:50

BentxBetjent skrev:
25. jul 2020, 11:39
Timber skrev:
24. jul 2020, 17:07
Skal vi ikke bare se at få det samfund åbnet helt igen, og få en normal hverdag..
Corona har ikke medført flere dødsfald i Danmark end normalt

https://www.tv2east.dk/coronavirus/coro ... nd-normalt
Måske skal vi bare forlige os med at naturen er os overlegen.
Hvis man havde reageret på samme måde overfor andre ting der slår os ihjel for tidligt...

- Så var tobaksforretninger blevet lukket mettevuns.
- Køb af alkohol havde fået Systembolaget til at ligne en brun bodega.
- Der havde været BMI målere ved indgangen til supermarkedet, tallet bestemte hvilken etage man måtte handle på.

Der er meget der kan slå os ihjel, Corona er kun én af dem.
Som jeg plejer at sige.... Livet er en sexuelt overført sygdom med 100% dødelighed.... Det kommer som en overraskelse for de fleste, men man dør sgu af at leve...

God weekend, jeg finder selv ud.. :twisted: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 25. jul 2020, 15:07

BentxBetjent skrev:
25. jul 2020, 11:39

Måske skal vi bare forlige os med at naturen er os overlegen.
Hvis man havde reageret på samme måde overfor andre ting der slår os ihjel for tidligt...

- Så var tobaksforretninger blevet lukket mettevuns.
- Køb af alkohol havde fået Systembolaget til at ligne en brun bodega.
- Der havde været BMI målere ved indgangen til supermarkedet, tallet bestemte hvilken etage man måtte handle på.

Der er meget der kan slå os ihjel, Corona er kun én af dem.
Når der en gang er folkelig opbakkning til det så bliver tobak da også forbudt.

Det er næsten ligegyldig hvor usundt noget er hvis bare befolkningen synes det er iorden.

Og hvis befolkningen synes at fri smitte af noget der er værre end influenza er fint så er der ikke noget jeg kan gøre ved det andet end at gå med maske.

Hvis befolkningen syns det er lidt mindre smart med overdødelighed i en årrække Så er der ikke andet at gøre for dig end at acceptere sådan er det.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 15:53

Fastanhol skrev:
25. jul 2020, 15:07
BentxBetjent skrev:
25. jul 2020, 11:39

Måske skal vi bare forlige os med at naturen er os overlegen.
Hvis man havde reageret på samme måde overfor andre ting der slår os ihjel for tidligt...

- Så var tobaksforretninger blevet lukket mettevuns.
- Køb af alkohol havde fået Systembolaget til at ligne en brun bodega.
- Der havde været BMI målere ved indgangen til supermarkedet, tallet bestemte hvilken etage man måtte handle på.

Der er meget der kan slå os ihjel, Corona er kun én af dem.
Når der en gang er folkelig opbakkning til det så bliver tobak da også forbudt.

Det er næsten ligegyldig hvor usundt noget er hvis bare befolkningen synes det er iorden.

Og hvis befolkningen synes at fri smitte af noget der er værre end influenza er fint så er der ikke noget jeg kan gøre ved det andet end at gå med maske.

Hvis befolkningen syns det er lidt mindre smart med overdødelighed i en årrække Så er der ikke andet at gøre for dig end at acceptere sådan er det.
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 25. jul 2020, 16:19

Timber skrev:
25. jul 2020, 15:53
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
Jeg kan helt ærligt ikke følge din logik :what:
  • Ældre er normalt blandt de mest udsatte når det gælder influenza
  • Corona smitter meget lig influenza
  • Restriktionerne mod Corna beskytter derfor også mod Influenza
  • Da færre ældre får influenza er der færre af de normalt forekomne dødsfald
Hvordan blive det til et argument mod restriktionerne?
Den lave dødelighed er en konsekvens af restriktionerne, ikke et argument mod dem.

Hvis det bare var den almindelige influenza så var vi som samfund nok ikke villige til at bære omkostninger i den samme størrelse. Men som det er nu så er effekten på andre sygdomme en Cornoa en gratis sidegevinst.
Og måske vil det ikke skade hvis vi holdt fast i nogle af tingene bagefter, som f.eks. afspritning og afstand i køer.
Nogle gange er det de små ting der har stor virkning, som dengang læger begyndte at vaske hænder og sterilisere instrumenterne

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 25. jul 2020, 16:22

Timber skrev:
25. jul 2020, 15:53
Fastanhol skrev:
25. jul 2020, 15:07
BentxBetjent skrev:
25. jul 2020, 11:39

Måske skal vi bare forlige os med at naturen er os overlegen.
Hvis man havde reageret på samme måde overfor andre ting der slår os ihjel for tidligt...

- Så var tobaksforretninger blevet lukket mettevuns.
- Køb af alkohol havde fået Systembolaget til at ligne en brun bodega.
- Der havde været BMI målere ved indgangen til supermarkedet, tallet bestemte hvilken etage man måtte handle på.

Der er meget der kan slå os ihjel, Corona er kun én af dem.
Når der en gang er folkelig opbakkning til det så bliver tobak da også forbudt.

Det er næsten ligegyldig hvor usundt noget er hvis bare befolkningen synes det er iorden.

Og hvis befolkningen synes at fri smitte af noget der er værre end influenza er fint så er der ikke noget jeg kan gøre ved det andet end at gå med maske.

Hvis befolkningen syns det er lidt mindre smart med overdødelighed i en årrække Så er der ikke andet at gøre for dig end at acceptere sådan er det.
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
Åååh tja er det ikke bedre og mere resource besparende at undlade at lave flere børn end at slå de levende voksne ihjel for at undgå overbefolkning.

Ingen har snakket om 100% sterilt.

Vi har ikke overdødelighed i dk pga de ting vi gør/gjorde.
Enten må du argumentere for at vi skal have ingen begrænsninger og over dødelighed eller også må du argumentere for at vi begrænser samfundet og har mindre/ingen overdødelighed.

Vi har jo netop gjort noget for at undgå overdødelighed. Så dit argument giver ingen mening.
"Lad os åbne samfundet helt op for vi har jo ingen overdødelighed og får det hellere ikke" lyder det somom du prøver at argumentere for. Men det er selvmodsigende med den evidens der er for at det modsatte er tilfældet.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 18:26

ReneKJ skrev:
25. jul 2020, 16:19
Timber skrev:
25. jul 2020, 15:53
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
Jeg kan helt ærligt ikke følge din logik :what:
  • Ældre er normalt blandt de mest udsatte når det gælder influenza
  • Corona smitter meget lig influenza
  • Restriktionerne mod Corna beskytter derfor også mod Influenza
  • Da færre ældre får influenza er der færre af de normalt forekomne dødsfald
Hvordan blive det til et argument mod restriktionerne?
Den lave dødelighed er en konsekvens af restriktionerne, ikke et argument mod dem.

Hvis det bare var den almindelige influenza så var vi som samfund nok ikke villige til at bære omkostninger i den samme størrelse. Men som det er nu så er effekten på andre sygdomme en Cornoa en gratis sidegevinst.
Og måske vil det ikke skade hvis vi holdt fast i nogle af tingene bagefter, som f.eks. afspritning og afstand i køer.
Nogle gange er det de små ting der har stor virkning, som dengang læger begyndte at vaske hænder og sterilisere instrumenterne
Jeg siger blot at hvis det vitterligt er så effektivt at lukke samfundet ned for at undgå smitte, hvorfor gør vi ikke det samme hver gang det er influenzasæson. Er dem der dør af influenza mindre værd end dem som dør af Corona?

Og hvis man gjorde det, hvor længe vil det så gå godt samfundsmæssigt?

Synes det er pudsigt man accepterer 12-1800 dødsfald om året p.g.a. influenza, men lukker hele landet ned fordi der kommer lidt corona.. Jeg synes det er meget modstridende...

Ovenstående betyder dog ikke jeg er tilhænger af restriktionerne..

Men du har helt ret i vi kan blive bedre til hygiejne.. Selvom jeg stadig vil mene vi har en rimelig høj standard i forvejen..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 18:27

Fastanhol skrev:
25. jul 2020, 16:22
Timber skrev:
25. jul 2020, 15:53
Fastanhol skrev:
25. jul 2020, 15:07
BentxBetjent skrev:
25. jul 2020, 11:39

Måske skal vi bare forlige os med at naturen er os overlegen.
Hvis man havde reageret på samme måde overfor andre ting der slår os ihjel for tidligt...

- Så var tobaksforretninger blevet lukket mettevuns.
- Køb af alkohol havde fået Systembolaget til at ligne en brun bodega.
- Der havde været BMI målere ved indgangen til supermarkedet, tallet bestemte hvilken etage man måtte handle på.

Der er meget der kan slå os ihjel, Corona er kun én af dem.
Når der en gang er folkelig opbakkning til det så bliver tobak da også forbudt.

Det er næsten ligegyldig hvor usundt noget er hvis bare befolkningen synes det er iorden.

Og hvis befolkningen synes at fri smitte af noget der er værre end influenza er fint så er der ikke noget jeg kan gøre ved det andet end at gå med maske.

Hvis befolkningen syns det er lidt mindre smart med overdødelighed i en årrække Så er der ikke andet at gøre for dig end at acceptere sådan er det.
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
Åååh tja er det ikke bedre og mere resource besparende at undlade at lave flere børn end at slå de levende voksne ihjel for at undgå overbefolkning.

Ingen har snakket om 100% sterilt.

Vi har ikke overdødelighed i dk pga de ting vi gør/gjorde.
Enten må du argumentere for at vi skal have ingen begrænsninger og over dødelighed eller også må du argumentere for at vi begrænser samfundet og har mindre/ingen overdødelighed.

Vi har jo netop gjort noget for at undgå overdødelighed. Så dit argument giver ingen mening.
"Lad os åbne samfundet helt op for vi har jo ingen overdødelighed og får det hellere ikke" lyder det somom du prøver at argumentere for. Men det er selvmodsigende med den evidens der er for at det modsatte er tilfældet.
Se mit svar til ReneKJ ovenfor.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Taxen » 25. jul 2020, 21:16

Med Coronaen s indtog blev folk så bange for at dø. At de nu er blevet bange for at leve. Coronaen er her og den forsvinder ikke igen. Før der er en effektiv vakcine. Fra den er lavet til alle har fået den tager vel så 3 år. Så konklusion samfunds ned lukning de næste rigtig mange år.
Taxen

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 25. jul 2020, 22:12

Timber skrev:
25. jul 2020, 18:26
ReneKJ skrev:
25. jul 2020, 16:19
Timber skrev:
25. jul 2020, 15:53
Der er brok over problemer med overbefolkning, så hvis moder natur rydder lidt op i det, er det ikke godt?

Skal vi have et 100% sterilt samfund hvor vi ligger i hver sin gummicelle med en analprobe, og bare stener Youtube, tik tok, FB, mm..

Og desuden er der ikke overdødelighed p.t. Se evt den artikel der er linket til længere oppe..

Livet er farligt at leve, man dør af det.. :smile:
Jeg kan helt ærligt ikke følge din logik :what:
  • Ældre er normalt blandt de mest udsatte når det gælder influenza
  • Corona smitter meget lig influenza
  • Restriktionerne mod Corna beskytter derfor også mod Influenza
  • Da færre ældre får influenza er der færre af de normalt forekomne dødsfald
Hvordan blive det til et argument mod restriktionerne?
Den lave dødelighed er en konsekvens af restriktionerne, ikke et argument mod dem.

Hvis det bare var den almindelige influenza så var vi som samfund nok ikke villige til at bære omkostninger i den samme størrelse. Men som det er nu så er effekten på andre sygdomme en Cornoa en gratis sidegevinst.
Og måske vil det ikke skade hvis vi holdt fast i nogle af tingene bagefter, som f.eks. afspritning og afstand i køer.
Nogle gange er det de små ting der har stor virkning, som dengang læger begyndte at vaske hænder og sterilisere instrumenterne
Jeg siger blot at hvis det vitterligt er så effektivt at lukke samfundet ned for at undgå smitte, hvorfor gør vi ikke det samme hver gang det er influenzasæson. Er dem der dør af influenza mindre værd end dem som dør af Corona?

Og hvis man gjorde det, hvor længe vil det så gå godt samfundsmæssigt?

Synes det er pudsigt man accepterer 12-1800 dødsfald om året p.g.a. influenza, men lukker hele landet ned fordi der kommer lidt corona.. Jeg synes det er meget modstridende...

Ovenstående betyder dog ikke jeg er tilhænger af restriktionerne..

Men du har helt ret i vi kan blive bedre til hygiejne.. Selvom jeg stadig vil mene vi har en rimelig høj standard i forvejen..
Hvis man ved Corona-virussens indtog kendte dens natur og påvirkning på mennesker 100%, så havde man også et andet beslutningsgrundlag. Men vi kendte og kender stadig ikke til fulde hvilke konsekvenser virussen påfører dem som bliver syge af den. Så det er da kun fornuftigt, fortsat at træde varsomt.

Mange folk som har haft sygdommen, melder om store påvirkninger på deres fysik, selv længe efter de er meldt raske.
Her kommer så lidt tankespind: Hvad hvis nu virussen rent faktisk bærer andre følgevirkninger med sig, som vi ikke kender endnu? Lungekræft? Kræft i hjernen? Kræft i tissemanden? Hvad ved jeg?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 22:18

Scrapper skrev:
25. jul 2020, 22:12


Hvis man ved Corona-virussens indtog kendte dens natur og påvirkning på mennesker 100%, så havde man også et andet beslutningsgrundlag. Men vi kendte og kender stadig ikke til fulde hvilke konsekvenser virussen påfører dem som bliver syge af den. Så det er da kun fornuftigt, fortsat at træde varsomt.

Mange folk som har haft sygdommen, melder om store påvirkninger på deres fysik, selv længe efter de er meldt raske.
Her kommer så lidt tankespind: Hvad hvis nu virussen rent faktisk bærer andre følgevirkninger med sig, som vi ikke kender endnu? Lungekræft? Kræft i hjernen? Kræft i tissemanden? Hvad ved jeg?
Jo, måske, men så kan man jo blive ved. Man skal også stoppe et sted, og det mener jeg man hellere skulle have gjort i går, end i dag...

Der er også mange der bliver raske uden problemer, så den kan vi også tærske langhalm på...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 25. jul 2020, 22:38

Den store frygt var vel tilstande som i f.eks. Kina og Italien, hvor sundhedsvæsenet mere eller mindre kollapsede.

Man kunne så i DK åbne helt op lige så hurtigt som man lukkede ned, men hvis/når antallet igen steg alarmerende hurtigt, så kunne man så igen lave en hård nedlukning.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 25. jul 2020, 23:27

Timber skrev:
25. jul 2020, 18:26

Jeg siger blot at hvis det vitterligt er så effektivt at lukke samfundet ned for at undgå smitte, hvorfor gør vi ikke det samme hver gang det er influenzasæson. Er dem der dør af influenza mindre værd end dem som dør af Corona?

Og hvis man gjorde det, hvor længe vil det så gå godt samfundsmæssigt?

Synes det er pudsigt man accepterer 12-1800 dødsfald om året p.g.a. influenza, men lukker hele landet ned fordi der kommer lidt corona.. Jeg synes det er meget modstridende...

Ovenstående betyder dog ikke jeg er tilhænger af restriktionerne..

Men du har helt ret i vi kan blive bedre til hygiejne.. Selvom jeg stadig vil mene vi har en rimelig høj standard i forvejen..
Så syntes jeg at det spørgsmål du stiller i virkeligheden ikke er "Virker restriktionerne?", men i stedet "Er det prisen værd?"
Og det er et noget vanskeligere spørgsmål, for hvad havde konsekvensen været hvis vi ikke havde gjort noget. Lad os sige at der ikke var blevet udstedt nogen corona varsel, men den bare havde fået lov ar rase ud. Hvor havde vi så været i dag?

Det er vist næsten umuligt at vide, men det kan i sig selv også bruges som argument for at lukke hårdt ned fra starten af.
For hvis en smitsom sygdom først kommer ud af kontrol så tror jeg at det kan være meget svært at gøre noget. Man er nødt til at være hurtigt ude.

Det er også rigtigt at vi implicit acceptere mange dødsfald som kunne forhindres med stram regulering og større ressourceforbrug.
Men jeg vil mene at en forskel er at disse tal er forholdsvist velkendte og stabile. Samfundet har tilpasset sig og kan fungere under de betingelser.
En pandemi har derimod potentialet til at udvikle sig eksponentielt, og kommer oven i de almindelige sygdomme og dødsfald.
Som diskuteret tidligere så er risikoen ikke kun den direkte i form af at folk kan blive syge, men også den indirekte i form af at sundhedsvæsnet bliver overbelastet og tingene derefter begynder at vælte som dominobrikker.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 25. jul 2020, 23:43

ReneKJ skrev:
25. jul 2020, 23:27
Timber skrev:
25. jul 2020, 18:26

Jeg siger blot at hvis det vitterligt er så effektivt at lukke samfundet ned for at undgå smitte, hvorfor gør vi ikke det samme hver gang det er influenzasæson. Er dem der dør af influenza mindre værd end dem som dør af Corona?

Og hvis man gjorde det, hvor længe vil det så gå godt samfundsmæssigt?

Synes det er pudsigt man accepterer 12-1800 dødsfald om året p.g.a. influenza, men lukker hele landet ned fordi der kommer lidt corona.. Jeg synes det er meget modstridende...

Ovenstående betyder dog ikke jeg er tilhænger af restriktionerne..

Men du har helt ret i vi kan blive bedre til hygiejne.. Selvom jeg stadig vil mene vi har en rimelig høj standard i forvejen..
Så syntes jeg at det spørgsmål du stiller i virkeligheden ikke er "Virker restriktionerne?", men i stedet "Er det prisen værd?"
Og det er et noget vanskeligere spørgsmål, for hvad havde konsekvensen været hvis vi ikke havde gjort noget. Lad os sige at der ikke var blevet udstedt nogen corona varsel, men den bare havde fået lov ar rase ud. Hvor havde vi så været i dag?

Det er vist næsten umuligt at vide, men det kan i sig selv også bruges som argument for at lukke hårdt ned fra starten af.
For hvis en smitsom sygdom først kommer ud af kontrol så tror jeg at det kan være meget svært at gøre noget. Man er nødt til at være hurtigt ude.

Det er også rigtigt at vi implicit acceptere mange dødsfald som kunne forhindres med stram regulering og større ressourceforbrug.
Men jeg vil mene at en forskel er at disse tal er forholdsvist velkendte og stabile. Samfundet har tilpasset sig og kan fungere under de betingelser.
En pandemi har derimod potentialet til at udvikle sig eksponentielt, og kommer oven i de almindelige sygdomme og dødsfald.
Som diskuteret tidligere så er risikoen ikke kun den direkte i form af at folk kan blive syge, men også den indirekte i form af at sundhedsvæsnet bliver overbelastet og tingene derefter begynder at vælte som dominobrikker.
Jo, det er måske nok spørgsmålet nu...

Jeg er godt klar over det er yderst vanskeligt at bevise det modsatte, nemlig at mindre restriktioner havde virket lige så godt.

Det er dog påfaldende at der lige nu åbenbart er et større smittetryk... undskyld, kontakttryk eller hvad det nu efterhånden hedder, end før, men alligevel rasler indlæggelserne og dødsfaldene ned... Så måske vi er ved at adaptere coronaen i dagligdagen på linje med f.eks. almindelig influenza, hvilket gør vi så kan vende tilbage til normale tilstande igen..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8853
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2020, 02:49

Timber skrev:
25. jul 2020, 23:43
Det er dog påfaldende at der lige nu åbenbart er et større smittetryk... undskyld, kontakttryk eller hvad det nu efterhånden hedder, end før, men alligevel rasler indlæggelserne og dødsfaldene ned... Så måske vi er ved at adaptere coronaen i dagligdagen på linje med f.eks. almindelig influenza, hvilket gør vi så kan vende tilbage til normale tilstande igen..
Nu skal du lige huske at tage højde for at
1. folk bliver syge
2. så bliver de meget syge
3. så bliver de indlagt
4. så kommer de på intensiv
5. så dør de

Fra trin 1 til trin 5 går der typisk pænt lang tid. Selv trin 3 tager typisk nogle uger.
Men vi har endnu ikke været på max kapacitet i sygehusvæsenet, så vi har ikke oplevet de der voldsomme tabstal de har set steder, hvor de pludselig havde mange flere patienter end respiratorpladser.
Giv det lige 2-3 uger endnu, så skal du se, så skal det højere smittetryk nok udmønte sig i indlæggelser og dødsfald.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 26. jul 2020, 08:46

Taxen skrev:
25. jul 2020, 21:16
Med Coronaen s indtog blev folk så bange for at dø. At de nu er blevet bange for at leve. Coronaen er her og den forsvinder ikke igen. Før der er en effektiv vakcine. Fra den er lavet til alle har fået den tager vel så 3 år. Så konklusion samfunds ned lukning de næste rigtig mange år.
Taxen
Hvad får dig til at drage den konklusion?

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 26. jul 2020, 09:58

Fast Fumble skrev:
26. jul 2020, 02:49
Timber skrev:
25. jul 2020, 23:43
Det er dog påfaldende at der lige nu åbenbart er et større smittetryk... undskyld, kontakttryk eller hvad det nu efterhånden hedder, end før, men alligevel rasler indlæggelserne og dødsfaldene ned... Så måske vi er ved at adaptere coronaen i dagligdagen på linje med f.eks. almindelig influenza, hvilket gør vi så kan vende tilbage til normale tilstande igen..
Nu skal du lige huske at tage højde for at
1. folk bliver syge
2. så bliver de meget syge
3. så bliver de indlagt
4. så kommer de på intensiv
5. så dør de

Fra trin 1 til trin 5 går der typisk pænt lang tid. Selv trin 3 tager typisk nogle uger.
Men vi har endnu ikke været på max kapacitet i sygehusvæsenet, så vi har ikke oplevet de der voldsomme tabstal de har set steder, hvor de pludselig havde mange flere patienter end respiratorpladser.
Giv det lige 2-3 uger endnu, så skal du se, så skal det højere smittetryk nok udmønte sig i indlæggelser og dødsfald.
Jeg tvivler...


Bare tag påsken hvor folk sad på nakken af hinanden. Det gav da ikke noget videre.. Vist 25 ekstra smittede, som jeg lige husker..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Taxen » 26. jul 2020, 11:21

Hvad der får mig til at drage den Konklusion.?? Ved at læse nogen af indlæggene i denne meget lange tråd. Ved at se folk komme med store ansigtsmasker gående over en totalt øde parkeringsplads I Fredags . Men det er jo så min mening. Ikke nødvendigvis andres.
Taxen

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 26. jul 2020, 12:14

At en sygdom ændrer vores måde at være sammen er sket før bare se på hiv.
Der var så ingen samfunds nedlukningen da den jo havde noget sværre ved af smitte... hvis man brugte gummi eller afstod fra sex med andre eller var i et rent monogamt forhold var man rimeligt safe

Folk kneppede meget mere højre og venstre inden hiv.

Og I starten døde mange folk jo indenfor kort tid efter de fik diagnosen.

Hvis du hører om en der Knepper med gummi fordi de er bange for at få hiv eller hepatitis eller andet er de så også bange for at leve for vi kan vel næppe være uenige om at det er bedre uden kondom.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 26. jul 2020, 13:35

Ser udtil at hospitalerne i nogle stater i USA er ved at løbe tør for plads, så er det vel nu at dødtallene begynder at stige igen.

https://www.expressen.se/nyheter/sjukhu ... nter-vard/

Mvh
Grey

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21639
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 26. jul 2020, 14:35

Mine to nevøer (tvillinger på 13, begge i god træningsstand og ved godt helbred) ragede en corona til sig forholdsvist tidligt i epidemien.

Den ene er kommet sig helt, den anden slås stadig med konstant træthed, hovedpine og kortåndethed.

Det er ikke "bare en influenza".



Og der skal en meget voldsommere epidemi til at gøre noget ved overbefolkning.
Til gengæld så vil en epidemi smadre skrøbelige samfund længe før, og så får vi flygtningestrømmene.
Mange samfund hænger sammen på samme måde som trafikken på motorvejen: Så længe der er flow og alle er oppe i hastighed kan man godt afvikle "trafikken" med de rådige midler. Men går noget galt, så sænkes farten lidt, og så er der ikke længere kapacitet til antallet af biler, og køen dannes.

Vi skulle have haft gjort noget ved overbefolkningen for længe siden, men desværre så har katolikkerne og amerikanerne konsekvent blokeret alt der havde noget som helst med familieplanlægning at gøre i de internationale samarbejder.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 476
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 607 times
Been thanked: 163 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Thors24 » 26. jul 2020, 15:11

Overbefolkning har ikke noget med katolikker og amerikaner at gøre, derimod har det temmelig meget med lav levestandard at gøre. Og talemåden om at de rige har mange problemer og de fattige mange børn, er mere rigtig end man lige forestiller sig. Hvis man ser tilbage på de samfund hvor der fødes færrest børn er det også de rigeste. Tænk tilbage på vores egne bedsteforældre, der var børneflokke på 10 almindeligt, men med øget levestandard og sundhed er børne og befolknkngstallet faldet, så vibo dag er for "dovne" til at reproducere os selv, og må importere arbejdskraft.
At tro at kondomer løser overbefolknig i verden er naivt. Løsningen er bedre sundhed og levestandard.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=da

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 27. jul 2020, 09:12

Thors24 skrev:
26. jul 2020, 15:11
Overbefolkning har ikke noget med katolikker og amerikaner at gøre, derimod har det temmelig meget med lav levestandard at gøre. Og talemåden om at de rige har mange problemer og de fattige mange børn, er mere rigtig end man lige forestiller sig. Hvis man ser tilbage på de samfund hvor der fødes færrest børn er det også de rigeste. Tænk tilbage på vores egne bedsteforældre, der var børneflokke på 10 almindeligt, men med øget levestandard og sundhed er børne og befolknkngstallet faldet, så vibo dag er for "dovne" til at reproducere os selv, og må importere arbejdskraft.
At tro at kondomer løser overbefolknig i verden er naivt. Løsningen er bedre sundhed og levestandard.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=da
I store dele af de fattigeste dele af verden er en stor børneflok det samme som pension. Det er dine egne børn der skal tage sig af dig når du bliver gammel og svag - for samfundet gør det ikke.

Peter

Brugeravatar
Dane61
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 313
Tilmeldt: 1. jan 2007, 13:12
Interesser: Krigshistorie
Geografisk sted: Udkantsdanmark (mors)
Has thanked: 47 times
Been thanked: 56 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Dane61 » 27. jul 2020, 09:25

Thors24 skrev:
26. jul 2020, 15:11
Overbefolkning har ikke noget med katolikker og amerikaner at gøre, derimod har det temmelig meget med lav levestandard at gøre. Og talemåden om at de rige har mange problemer og de fattige mange børn, er mere rigtig end man lige forestiller sig. Hvis man ser tilbage på de samfund hvor der fødes færrest børn er det også de rigeste. Tænk tilbage på vores egne bedsteforældre, der var børneflokke på 10 almindeligt, men med øget levestandard og sundhed er børne og befolknkngstallet faldet, så vibo dag er for "dovne" til at reproducere os selv, og må importere arbejdskraft.
At tro at kondomer løser overbefolknig i verden er naivt. Løsningen er bedre sundhed og levestandard.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=da
Det er lidt af en catch22

Bedre sundhed har gjort at store dele, af de store børneflokke, overlever barndommen idag. Det gør så at der er for mange til at dele, således levestandarden ikke forøges.
Ineptocracy (in-ep-toc'-Ra-cy) - a system of government where the least capable to lead are elected by the least capable of producing.

Socialism is the Philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy. Its inherent virtue is the equal sharing of misery

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8853
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 27. jul 2020, 12:45

Dane61 skrev:
27. jul 2020, 09:25
Thors24 skrev:
26. jul 2020, 15:11
Overbefolkning har ikke noget med katolikker og amerikaner at gøre, derimod har det temmelig meget med lav levestandard at gøre. Og talemåden om at de rige har mange problemer og de fattige mange børn, er mere rigtig end man lige forestiller sig. Hvis man ser tilbage på de samfund hvor der fødes færrest børn er det også de rigeste. Tænk tilbage på vores egne bedsteforældre, der var børneflokke på 10 almindeligt, men med øget levestandard og sundhed er børne og befolknkngstallet faldet, så vibo dag er for "dovne" til at reproducere os selv, og må importere arbejdskraft.
At tro at kondomer løser overbefolknig i verden er naivt. Løsningen er bedre sundhed og levestandard.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=da
Det er lidt af en catch22

Bedre sundhed har gjort at store dele, af de store børneflokke, overlever barndommen idag. Det gør så at der er for mange til at dele, således levestandarden ikke forøges.
Det diskuterede jeg engang ret grundigt med en eksil-Inder som boede i Canada, på en meget lang flyvetur fra Amsterdam til Dubai. Vi blev enige om at løsningen Kina havde valgt, var ret brutal, men faktisk viste sig at være en god løsning: 1 barns politikken. Et løft i levestandard er nemlig nødt til at følges hånd i hånd med en reduktion i befolkningstilvæksten, for ikke at den forbedrede levestandard og sundhedstilstand undermineres af en kraftigt voksende befolkningstilvækst.
Meget skidt kan man sige om Kina, men lige der, har de måske nok haft fat i noget nødvendigt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21639
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 29. jul 2020, 10:23

I tyskland er grænsen for lock-down "50 tilfælde pr 100.000 personer"
De har et enkelt område, briterne har en håndfuld og italienerne er helt fri af dem.

I Danmark havde vi en stigende tendens i den sidste uges tid, men den har vist lagt sig igen.

USA har over tusind distrikter der opfylder "50 pr. 100.000" og cirka halvdelen af befolkningen ville være under lock-down.
https://www.newstatesman.com/world/2020 ... s-outbreak

De har nu rundet 150.000 døde har mere end 50.000 nye bekræftede smittede om dagen og ser ikke ud til at sætte farten ned.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar