Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 9. jul 2021, 13:10

Tangloppen skrev:
9. jul 2021, 12:57
Er spændt på om det er korrekt. Det er det helt sikkert, men jeg har den der kløende fornemmelse når det kommer til store (i særdeleshed amerikanske) virksomheder der agitere for at øge deres salg…
Hvis det passer at der er øget risiko ved Delta varianten efter 6 måneder, så kan det vel ses som at vaccinationsprogrammet allerede er ved at blive slået ud af en ny mutation.
Og hvad skal vi så gøre, hvis Covid-19 og mutationer deraf relativt uproblematisk navigerer uden om vaccinationsprogrammet?

Jeg tænker at vi i sidste ende, og nok snart, bare må acceptere at det er blevet lidt farligere at være menneske :???:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2021, 13:17

Scrapper skrev:
9. jul 2021, 13:10
Tangloppen skrev:
9. jul 2021, 12:57
Er spændt på om det er korrekt. Det er det helt sikkert, men jeg har den der kløende fornemmelse når det kommer til store (i særdeleshed amerikanske) virksomheder der agitere for at øge deres salg…
Hvis det passer at der er øget risiko ved Delta varianten efter 6 måneder, så kan det vel ses som at vaccinationsprogrammet allerede er ved at blive slået ud af en ny mutation.
Og hvad skal vi så gøre, hvis Covid-19 og mutationer deraf relativt uproblematisk navigerer uden om vaccinationsprogrammet?

Jeg tænker at vi i sidste ende, og nok snart, bare må acceptere at det er blevet lidt farligere at være menneske :???:
mRNA-vacciner og sekventering af varianterne er heldigvis ret effektivt.

(Relativt betragtet står vi til at få meget større problemer med diverse multiresistente bakterier. Når vi løber tør for virksomme antibiotika, så begynder folk at dø af "latterlige småting" og meget kirurgi kan (worst case) blive slået tilbage til 1800-tallet)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 9. jul 2021, 13:22

Refraktorius skrev:
9. jul 2021, 13:17

(Relativt betragtet står vi til at få meget større problemer med diverse multiresistente bakterier. Når vi løber tør for virksomme antibiotika, så begynder folk at dø af "latterlige småting" og meget kirurgi kan (worst case) blive slået tilbage til 1800-tallet)
Ja, det kan være at amputation bliver det nye sort.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 9. jul 2021, 15:52

Scrapper skrev:
9. jul 2021, 13:22
Refraktorius skrev:
9. jul 2021, 13:17

(Relativt betragtet står vi til at få meget større problemer med diverse multiresistente bakterier. Når vi løber tør for virksomme antibiotika, så begynder folk at dø af "latterlige småting" og meget kirurgi kan (worst case) blive slået tilbage til 1800-tallet)
Ja, det kan være at amputation bliver det nye sort.
Det er ofte omvendt, først bliver det sort og så skal det amputeres...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 13. jul 2021, 13:10

Den revolutionære sølvpapirshatfrømand fra MiB demoen har fået sin egen tråd:
Emne: Frømand fyret for revolutionære ambitioner (Ham i uniform fra MiB)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 13. jul 2021, 13:34

Refraktorius skrev:
13. jul 2021, 13:10
Den revolutionære sølvpapirshatfrømand fra MiB demoen har fået sin egen tråd:
Emne: Frømand fyret for revolutionære ambitioner (Ham i uniform fra MiB)
Tak! :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 15. jul 2021, 12:01

Den britiske ”avis” (..?) The Sun er et sensationsdrevet tabloid-medie af værste skuffe – og det er derfor jeg ind imellem læser det med stor fornøjelse (det kræver dog, at alle filtre er slået til…).. :giggle:

Fra tid til anden bringe The Sun dog underligt nok nogle ganske seriøse og velunderbyggede artikler – og en af disse i dagens avis er en forudsigelse af presset på det britiske sundhedsvæsen NHS i den kommende vinter.

Jf. artiklen advarer eksperter fra Academy of Medical Sciences (AMS) om at Storbritannien risikerer at blive ramt af den ”værste vinter nogensinde” med pres fra tre samtidige angreb fra COVID-19, influenza samt den ”nye” RSV virus. Den naturlige modstandskraft mod de to sidstnævnte virustyper vurderes paradoksalt nok at være vigende bl.a. grundet de seneste COVID-19 tiltag - og der frygtes op til 60.000 dødsfald alene grundet influenza i løbet af vinteren (hvilket er en fordobling af en "normal" sæson i Storbritanien). Dertil kommer at eksperterne ikke anser COVID-19 beskyttelsen ved vaccineringen for absolut, idet der meget vel kan komme nye aggressive varianter af COVID-19, som vaccinerne ikke beskytter så godt imod.

For at gøre ondt værre har NHS samtidig en backlog på mere end 5 mio. patienter på ventelisterne for andre sygdomme.

Så samlet set males et ganske mørkt billede for det britiske sundhedsvæsen – og briterne – i den kommende vinter.

Artiklen kan læses her: https://www.thesun.co.uk/news/15590598/ ... nter-ever/

:razz:
Oscar123
AMS.jpg
AMS.jpg (80.32 KiB) Vist 3045 gange
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 15. jul 2021, 14:01

Oscar123 skrev:
15. jul 2021, 12:01
Den britiske ”avis” (..?) The Sun er et sensationsdrevet tabloid-medie af værste skuffe – og det er derfor jeg ind imellem læser det med stor fornøjelse (det kræver dog, at alle filtre er slået til…).. :giggle:

Fra tid til anden bringe The Sun dog underligt nok nogle ganske seriøse og velunderbyggede artikler – og en af disse i dagens avis er en forudsigelse af presset på det britiske sundhedsvæsen NHS i den kommende vinter.

Jf. artiklen advarer eksperter fra Academy of Medical Sciences (AMS) om at Storbritannien risikerer at blive ramt af den ”værste vinter nogensinde” med pres fra tre samtidige angreb fra COVID-19, influenza samt den ”nye” RSV virus. Den naturlige modstandskraft mod de to sidstnævnte virustyper vurderes paradoksalt nok at være vigende bl.a. grundet de seneste COVID-19 tiltag - og der frygtes op til 60.000 dødsfald alene grundet influenza i løbet af vinteren (hvilket er en fordobling af en "normal" sæson i Storbritanien). Dertil kommer at eksperterne ikke anser COVID-19 beskyttelsen ved vaccineringen for absolut, idet der meget vel kan komme nye aggressive varianter af COVID-19, som vaccinerne ikke beskytter så godt imod.

For at gøre ondt værre har NHS samtidig en backlog på mere end 5 mio. patienter på ventelisterne for andre sygdomme.

Så samlet set males et ganske mørkt billede for det britiske sundhedsvæsen – og briterne – i den kommende vinter.

Artiklen kan læses her: https://www.thesun.co.uk/news/15590598/ ... nter-ever/

:razz:
Oscar123
AMS.jpg
Wow!

Ved samme lejlighed viser det sig - noget overraskende - at fodbold EM IKKE blev et supersprederevent som mange havde frygtet.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 15. jul 2021, 17:30

Oscar123 skrev:
15. jul 2021, 12:01
Jf. artiklen advarer eksperter fra Academy of Medical Sciences (AMS) om at Storbritannien risikerer at blive ramt af den ”værste vinter nogensinde” med pres fra tre samtidige angreb fra COVID-19, influenza samt den ”nye” RSV virus. Den naturlige modstandskraft mod de to sidstnævnte virustyper vurderes paradoksalt nok at være vigende bl.a. grundet de seneste COVID-19 tiltag - og der frygtes op til 60.000 dødsfald alene grundet influenza i løbet af vinteren (hvilket er en fordobling af en "normal" sæson i Storbritanien). Dertil kommer at eksperterne ikke anser COVID-19 beskyttelsen ved vaccineringen for absolut, idet der meget vel kan komme nye aggressive varianter af COVID-19, som vaccinerne ikke beskytter så godt imod.
Det skal nok passe.
Vi er i samme situation mht influenza i Danmark. i 2018 havde vi en specielt slem influenza i DK, der døde 6.000 på den konto, ca. dobbelt så mange som normalt. Hvor mange englændere er der? Ca 10 gange så mange som os? Så skal de tal nok komme til at passe. Jeg har i øvrigt lige haft influenza, selvom jeg blev vaccineret i efteråret (og jeg er COVID færdig vaccineret). Jeg døde dog ikke. Men det må vel næsten være fordi immun-forsvaret er i meget dårlig form efter lang tids "halv-isolering".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2021, 07:40

Det ser ud til at England har direkte kurs mod katastrofen ...

https://www.bt.dk/udland/britisk-eksper ... rdest-ramt

Og hvis vi i Danmark ikke passer på - og skynder os at blive (færdig)vaccineret - så kunne vi godt være på vej i samme retning.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 16. jul 2021, 09:24

PSindrup skrev:
16. jul 2021, 07:40
Det ser ud til at England har direkte kurs mod katastrofen ...

https://www.bt.dk/udland/britisk-eksper ... rdest-ramt

Og hvis vi i Danmark ikke passer på - og skynder os at blive (færdig)vaccineret - så kunne vi godt være på vej i samme retning.
Undskyld, hvor ser du den katastrofe? Kan du linke til nogle tal?
I Danmark bruger vi i langt højere grad Pfeizer (som har vist sig at give god beskyttelse mod Delta) end England, og derfor er vi i en noget anden situation. Vi har stort set ingen indlagte. Selv vore børnelæger taler for IKKE at vaccinere unge og børn, da det ikke ser ud til at blive nødvendigt med de nuværende tal for indlagte.

Den artikel er vist mere udtryk for en kombination af en engelsk læge med behov for medie-eksponering kombineret med agurketid i Danmark (så hvadsomhelst bliver udgivet).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2021, 09:40

Fast Fumble skrev:
16. jul 2021, 09:24
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 07:40
Det ser ud til at England har direkte kurs mod katastrofen ...

https://www.bt.dk/udland/britisk-eksper ... rdest-ramt

Og hvis vi i Danmark ikke passer på - og skynder os at blive (færdig)vaccineret - så kunne vi godt være på vej i samme retning.
Undskyld, hvor ser du den katastrofe? Kan du linke til nogle tal?
I Danmark bruger vi i langt højere grad Pfeizer (som har vist sig at give god beskyttelse mod Delta) end England, og derfor er vi i en noget anden situation. Vi har stort set ingen indlagte. Selv vore børnelæger taler for IKKE at vaccinere unge og børn, da det ikke ser ud til at blive nødvendigt med de nuværende tal for indlagte.

Den artikel er vist mere udtryk for en kombination af en engelsk læge med behov for medie-eksponering kombineret med agurketid i Danmark (så hvadsomhelst bliver udgivet).
Har du læst hele artiklen?

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 16. jul 2021, 10:00

PSindrup skrev:
16. jul 2021, 09:40
Har du læst hele artiklen?
Tjah, hvad ville du tro, når jeg nu beder dig linke til data, i stedet for clickbait?
Men jeg tager naturligvis beskyldningen ad notam.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2021, 10:05

Fast Fumble skrev:
16. jul 2021, 10:00
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 09:40
Har du læst hele artiklen?
Tjah, hvad ville du tro, når jeg nu beder dig linke til data, i stedet for clickbait?
Men jeg tager naturligvis beskyldningen ad notam.
Jeg har ikke mere at tilføje, ud over det der står i artiklen. Jeg syntes den beskriver de mulige risici ganske fint.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 16. jul 2021, 10:36

PSindrup skrev:
16. jul 2021, 10:05
Fast Fumble skrev:
16. jul 2021, 10:00
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 09:40
Har du læst hele artiklen?
Tjah, hvad ville du tro, når jeg nu beder dig linke til data, i stedet for clickbait?
Men jeg tager naturligvis beskyldningen ad notam.
Jeg har ikke mere at tilføje, ud over det der står i artiklen. Jeg syntes den beskriver de mulige risici ganske fint.
Nå, men så må jeg vel...

Børnelæge anbefaler ikke endnu vaccine til børn for at opnå flok-immunitet:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-07- ... ndnu-siger

Tal for smitte og indlæggelser. pt 51 indlagte, det er det samme som ingenting!
https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Bemærk at kilden ikke er Clickbait-Central (eller BT, som det også kaldes).

3 pandemi forskere ser på Delta's udbredelse i Danmark. De er ikke i panik. Konklusion: Om det (overhovedet) bliver nødvendigt med tiltag? Det er for tidligt at sige.
https://videnskab.dk/forskerzonen/krop- ... nte-herfra
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2021, 10:40

Fast Fumble skrev:
16. jul 2021, 10:36
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 10:05
Fast Fumble skrev:
16. jul 2021, 10:00
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 09:40
Har du læst hele artiklen?
Tjah, hvad ville du tro, når jeg nu beder dig linke til data, i stedet for clickbait?
Men jeg tager naturligvis beskyldningen ad notam.
Jeg har ikke mere at tilføje, ud over det der står i artiklen. Jeg syntes den beskriver de mulige risici ganske fint.
Nå, men så må jeg vel...

Børnelæge anbefaler ikke endnu vaccine til børn for at opnå flok-immunitet:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-07- ... ndnu-siger

Tal for smitte og indlæggelser. pt 51 indlagte, det er det samme som ingenting!
https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Bemærk at kilden ikke er Clickbait-Central (eller BT, som det også kaldes).

3 pandemi forskere ser på Delta's udbredelse i Danmark. De er ikke i panik. Konklusion: Om det (overhovedet) bliver nødvendigt med tiltag? Det er for tidligt at sige.
https://videnskab.dk/forskerzonen/krop- ... nte-herfra
Skal det forstås som at du ikke har læst artiklen alene fordi den er at finde på BT?
(som du konsekvent omtaler som clickbait)

Artiklen er faktisk aldeles fremragende, uanset mediet den bringes i

Peter

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 16. jul 2021, 10:43

PSindrup skrev:
16. jul 2021, 10:40
Skal det forstås som at du ikke har læst artiklen alene fordi den er at finde på BT?
(som du konsekvent omtaler som clickbait)

Artiklen er faktisk aldeles fremragende, uanset mediet den bringes i

Peter
BT.dk er clickbait mediet dk ligesom EB.dk

jeg gider generelt hellere ikke læse noget derinde.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 16. jul 2021, 11:13

PSindrup skrev:
16. jul 2021, 10:40
Skal det forstås som at du ikke har læst artiklen alene fordi den er at finde på BT?
(som du konsekvent omtaler som clickbait)
Jeg HAR læst artiklen, ellers ville jeg jo ikke udtale mig om hvor underlødig den er!
Og ja, BT består af stort set udelukkende clickbait, og artikler af meget lav kvalitet. Det er vel næsten det eneste medie som er RINGERE end Ekstra Bladet, der i en undersøgelse viste at 70% af læserne betragtede mediet som meget utroværdigt.
PSindrup skrev:
16. jul 2021, 10:40
Artiklen er faktisk aldeles fremragende, uanset mediet den bringes i
»Når jeg kigger på data, så ser Danmark ud til at have en eksponentiel vækst af deltavarianten. Det afspejler, hvad der sker andre steder i Europa lige nu. Delta er en variant, der meget hurtigt kan stikke helt af. Den smitter 40-70 procent mere end tidligere varianter, og sandsynligheden for at komme på hospitalet er klart større, det kan vi se på tallene fra England,« siger den britiske epidemiolog Deepti Gurdasani til B.T.
Ja, Delta vokser eksponentielt, men vores andel af vaccinerede - med Pfeizer, som yder ret god beskyttelse mod Delta - er også kraftigt stigende. Det er et kalkuleret "race" mellem smitte og vaccination, derfor er de 3 danske forskeres analyse af spredningen på danske forhold så relevant. De mener der er for tidligt at forholde sig til om der er behov for forholdsregler - men Gurdasani kan da sagtens "advare", det er jo gratis. BT bruger her frygt-spredningen som clickbait.
I det åbne brev til den britiske regering advarer en lang række førende forskere og chefredaktøren for The Lancet om en forestående katastrofe, hvis Boris Johnson som ventet genåbner England i næste uge. Storbritannien registrerede mere end 50.000 nye tilfælde af deltavarianten onsdag, og de britiske hospitaler fyldes nu igen af covid-19-patienter. Denne gang er de bare ret unge.
Helt irrelevant for os Danskere. Situationen med både vacciner og restriktioner er en helt anden i England.
»Det er afgørende, at vi nu omdefinerer, hvad det er for en sygdom, vi kæmper mod. Vi skal ikke længere tælle i antal døde, men i antal syge. For mange af de syge får alvorlige senfølger. I Storbritannien har vi nu mere end en million mennesker, der længe efter at have været syge lider af mærkelige komplikationer i hele kroppen – i organerne, i hjertet og hjernen. Det er virkelig ikke særlig betryggende. Covid-19 skal ikke længere betegnes som en luftvejslidelse, men som en sygdom, der rammer hele kroppen,« siger Deepti Gurdasani.
De britiske eksperter beskylder den britiske regering for at forsøge at smugle flokimmunitet ind ad bagdøren. Tillades deltavarianten at løbe løbsk, så vil prisen være meget høj – særligt for de ubeskyttede yngre, siger de.
Tjah, det står lidt i kontrast til andre analyser, som viser at unge STADIG ikke bliver ret syge af Delta, og heller ikke får markant højere grad af senfølger.
Det er netop de Danske børnelægers budskab: Man skal lade sine børn og unge vaccinere hvis man vil hjælpe flok-immuniteten, ikke for at beskytte de unge. Her må man så opsøge yderligere information, eller vælge om man vil vægte Deepti Gurdasani's viden om Danske forhold højere end Danske forskeres.
Direktør for Statens Serum Institut (SSI) Henrik Ullum har læst artiklen i The Lancet, og han nikker anerkendende til artiklens vigtigste pointer.
»Selvom artiklen er møntet på Storbritannien, så er pointerne de samme i mange andre lande på vej ud i et lignende problem. Vi står midt i et kapløb mellem vaccineudrulningen og deltavarianten, og The Lancet beskriver på glimrende vis, hvad der vil ske, hvis deltavarianten løber fra os. Der er stadig mange uvaccinerede eller ikke færdigvaccinerede, der risikerer at blive syge. Og hvor alder spiller en stor rolle i forhold til risikoen for at dø eller blive meget syg af covid-19, så ser alder ikke ud til at spille en lige så stor rolle i forhold til langtidssymptomer, der også rammer yngre mennesker,« siger Henrik Ullum til B.T.
Meget dygtigt vinklet af BT. Nikker anerkendende til vigtigste pointer... Kapløb mellem vaccine og smitte... alder spiller ikke lige så stor rolle...
Men læs det nu lige - hvad står der egentlig? Anbefaler SSI nogle tiltag for at imødegå truslen? Nej, ikke udover det vi allerede er i gang med. Der er meget stor forskel på at være på vej mod en katastrofe, og så at holde øje med situationen, så man kan justere på midlerne undervejs.
Deltavarianten findes nu overalt i Europa. Holland, der genåbnede 1. juli, er gået fra omkring 500 daglige tilfælde 1. juli til mere end 10.000 daglige tilfælde tirsdag og har måttet stoppe genåbningen. Den hollandske regering indrømmer nu, at genåbningen skete for hurtigt.
»Jeg håber virkelig, at Europa forstår, hvad det er, vi står overfor. For mig, og en række andre eksperter, er det komplet uforståeligt, at man i for eksempel Holland fortsatte med en genåbning, selv da det stod klart, at deltavarianten var i fremmarch,« siger Deepti Gurdasani til B.T.
Hvilken relevans har det for os i Danmark? Hvordan var Hollands situation, og hvordan er den nu?
Og hun er også urolig for udviklingen i Danmark
»Efter min mening er der nu kun ganske kort tid til at forhindre, at I havner i en situation som England. Det handler om at få fat i de yngre, der helt sikkert er den befolkningsgruppe, der har bredt smitten på De Britiske Øer. I skal forsøge at forhindre store forsamlinger af mennesker og tage alle de forholdsregler, vi har lært at bruge under pandemien.«
Jeg har ikke fulgt smittespreningen på de britiske øer, og ved derfor ingenting om hvor sammenligneligt det er med Danske forhold. Men som sagt, det er jo gratis at udtale bekymring til højre og venstre i disse tider, og det skaffer jo folk i medierne.
De britiske eksperter raser over Boris Johnsons planer om at genåbne samfundet helt på mandag.
»Planerne om at åbne samfundet helt op i den situation, vi befinder os i, er hensynsløse. Faktisk er hensynsløst for mildt et ord. Der er tale om kriminel uagtsomhed. At tillade smitten at rase blandt de mange millioner, der endnu ikke er vaccineret, er fuldstændig uansvarligt,« siger epidemiolog Deepti Gurdasani til B.T.
Det er jo muligvis rigtigt nok, som sagt, så er Englands og Danmarks situation jo noget forskellig. Men det er lidt ærgerligt at blande de to situationer sammen, for det bringer mere forvirring end klarhed og overblik. Jeg kunne godt mistænke at det er noget man her har gjort, fordi ellers virker realiteterne knap så skræmmende.
Men Danmark er som bekendt også midt i en genåbning på trods af en eksponentiel udvikling af smitte med deltavarianten. B.T. har forsøgt at få fat på både sundhedsminister Magnus Heunicke og Sundhedsstyrelsen for at få en kommentar på den alarmerende udvikling. Men ministeren og styrelsen er på sommerferie.
Herlig paragraf :smile:
Hvad står der her? Står der, på vanlig BT maner: "De ansvarlige er taget på ferie, mens vi står på randen af en katastrofe! BLIV BANGE! BLIV MEGET BANGE! Og køb BT, for det er os der afslører det!"
Eller står der: "Situationen er under kontrol i Danmark. De tiltag vi har i gang forventes at være tilstrækkeligt. Der er ingen katastrofe på vej, så der er fint plads til sommerferie."

Næste gang du beskylder mig for at forholde mig til artikler uden at læse dem, forventer jeg en undskyldning bagefter, for det er groft ubehøvlet. Og følger du det op med ikke engang at gide underbygge dine postulater med fakta, så vil jeg måske begynde at beskylde dig for at holde et FOR lavt niveau.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 16. jul 2021, 12:00

Holland oplever en meget kraftigt stigning i smittede.

Det har endnu ikke givet udslag i indlæggelser eller døde, måske vil det heller ikke give udslag.

https://www.rivm.nl/en/node/154271

Se endda udtil at de er noget bagud med at vaccinerer set i forhold til DK, eller de er dårligere til at holde styr på hvem der har modtaget stikkene
The RIVM National Institute for Public Health and the Environment vaccination update this week has been expanded to include vaccination coverage by municipality, specifying full COVID-19 vaccination among people aged 65 and over and people aged 45-64 years. Turnout and vaccination coverage among people aged 60-64 years has also been included in this report. This age group has largely been vaccinated by GPs. By now, 87% of this group have received their first vaccination. Moreover, we are seeing a significant increase in vaccination turnout in the age group of 12-17 years.

Six months after the start of the vaccination programme, almost 18 million vaccinations have now been administered. 77% of all people over 18 have now received at least one vaccination, and 46% of adults are fully vaccinated at this point.
mvh
grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 16. jul 2021, 12:55

TekstTV oplyser at man nu kan få stik nummer 2, 4 uger efter første stik, ændre fra 5 uger.

Så det ser ud til at man vil have flere færdig vaccineret så hurtigt som muligt.

I mine øjne en god ide, når smittetallet stiger, så kan vi forhåbenligt undgå restriktioner.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1332
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Epae » 16. jul 2021, 13:03

Greyberd63 skrev:
16. jul 2021, 12:55
TekstTV oplyser at man nu kan få stik nummer 2, 4 uger efter første stik, ændre fra 5 uger.

Så det ser ud til at man vil have flere færdig vaccineret så hurtigt som muligt.

I mine øjne en god ide, når smittetallet stiger, så kan vi forhåbenligt undgå restriktioner.

Mvh
Grey
Jeg har lige fremrykket mit 2. stik i Region H med næsten 2 uger. Så det er korrekt nok. (og det er 3 uger med Pfizer)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 16. jul 2021, 13:08

Epae skrev:
16. jul 2021, 13:03
Greyberd63 skrev:
16. jul 2021, 12:55
TekstTV oplyser at man nu kan få stik nummer 2, 4 uger efter første stik, ændre fra 5 uger.

Så det ser ud til at man vil have flere færdig vaccineret så hurtigt som muligt.

I mine øjne en god ide, når smittetallet stiger, så kan vi forhåbenligt undgå restriktioner.

Mvh
Grey
Jeg har lige fremrykket mit 2. stik i Region H med næsten 2 uger. Så det er korrekt nok. (og det er 3 uger med Pfizer)
Hvordan gjorde du det, jeg prøvede at logge på, men havde kun mulighed for at trykke på afbestil.
Det turde jeg ikke , når jeg ikke kunne se om der var en tidligere tid jeg kunne få.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1332
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Epae » 16. jul 2021, 13:29

Greyberd63 skrev:
16. jul 2021, 13:08
Epae skrev:
16. jul 2021, 13:03
Greyberd63 skrev:
16. jul 2021, 12:55
TekstTV oplyser at man nu kan få stik nummer 2, 4 uger efter første stik, ændre fra 5 uger.

Så det ser ud til at man vil have flere færdig vaccineret så hurtigt som muligt.

I mine øjne en god ide, når smittetallet stiger, så kan vi forhåbenligt undgå restriktioner.

Mvh
Grey
Jeg har lige fremrykket mit 2. stik i Region H med næsten 2 uger. Så det er korrekt nok. (og det er 3 uger med Pfizer)
Hvordan gjorde du det, jeg prøvede at logge på, men havde kun mulighed for at trykke på afbestil.
Det turde jeg ikke , når jeg ikke kunne se om der var en tidligere tid jeg kunne få.

Mvh
Grey
præcis som du beskriver - jeg tog chancen. har hørt fra flere at der er masser af tider og da jeg stadigvæk skal med en stopfyldt metro den næste uges tid så ville jeg gerne tage chancen for at få 2. stik før tid.
Så du afbestiller, og med det samme vælger du så en ny tid.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 16. jul 2021, 15:30

Fik et skud Moderna den anden dag.
Det bekymre mig da en skvæt at Phizeren fremhæves som værende bedst mod Delta, da det så må betyde at Moderna’en viser mindre gode takter mod denne.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 16. jul 2021, 17:06

Tangloppen skrev:
16. jul 2021, 15:30
Fik et skud Moderna den anden dag.
Det bekymre mig da en skvæt at Phizeren fremhæves som værende bedst mod Delta, da det så må betyde at Moderna’en viser mindre gode takter mod denne.
Jeg tror det hænger sammen med at det er den type vi har fået flest af, altså Pfizer.
Hvis man skal tro denne artikel (se på data fra Canada), er der stort set ingen forskel i beskyttelse mod alvorlige symptomer eller indlæggelse mellem Pfizer og Moderna:
https://www.ft.com/content/5a24d39a-a70 ... 2a524dc9a5

Besvar