Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 3. jun 2021, 13:13

PSindrup skrev:
3. jun 2021, 12:55
Refraktorius skrev:
3. jun 2021, 12:35
Den er "kommet hjem i ny og forbedret udgave".

Kineserne har lockdown i Guangzhou efter udbrud af den indiske variant.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... id-variant
Apropos kommet hjem ...
Jeg er spændt på om vi nogensinde får en troværdig forklaring på hvor coronavirus stammer fra.
Jeg hælder mere og mere til den teori at den er opstået/"opfundet" i det viruslaboratorium der "tilfældigvis" ligger i Wuhan, men jeg har, omvendt, meget svært ved at tro på at den er sluppet ud med vilje.
Jeg tror mere på at nogle forskere er blevet smittet inde på laboratoriet, er blevet syge, og derefter har søgt hjælp på det nærliggende hospital, inden der var nogen ude i samfundet der anede hvad SARS-CoV-2 var for en størrelse, hvor smitsom den er og hvor farlig den er.

Peter
Vi bevæger os i "et hav af vira" hele tiden.
Langt de fleste påvirker os ikke, nogen påvirker os nok til at blive syge og andre er fæle.

Jo flere der er at inficere og jo flere inficerede der er, jo flere gange har vira lejlighed til at lave tilfældige mutationer. Nogle af de mutationer er "bedre" end forgængeren, og får sådan en fodfæste, kan den spredes.

En stor del af dem der giver os problemer er når vira springer fra menneske til dyr.

Skal man kunne håndtere vira skal man forske i dem, og det betyder at de skal indsamles, formeres og pilles ved.

Jeg tror aldrig vi finder ud af, om det er startet udenfor laboratoriet, ved håndteringen i laboratoriet, eller om de måske "pillede lidt" ved den for at få den i en tilstand, hvor den var nemmere at håndtere (opformering af vira er ikke bare noget man lige gør. Til forskel fra bakterier og gær er vira som sådan ikke en levende organisme der kan formere sig selv).

Men ud kom den, og den har vist sig at være god til sine kerne opgaver og at være i stand til at smitte og mutere i et så upassende tempo, at den har kunnet få global succes.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 3. jun 2021, 14:04

Refraktorius skrev:
3. jun 2021, 13:13


Men ud kom den, og den har vist sig at være god til sine kerne opgaver og at være i stand til at smitte og mutere i et så upassende tempo, at den har kunnet få global succes.
Ja, til forskel fra meget andet, som kommer fra Kina, så må man da sige, at kvaliteten af denne er exceptionel høj.
Den kan sgu sit kram den virus.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 4. jun 2021, 08:22

Scrapper skrev:
3. jun 2021, 14:04
Refraktorius skrev:
3. jun 2021, 13:13


Men ud kom den, og den har vist sig at være god til sine kerne opgaver og at være i stand til at smitte og mutere i et så upassende tempo, at den har kunnet få global succes.
Ja, til forskel fra meget andet, som kommer fra Kina, så må man da sige, at kvaliteten af denne er exceptionel høj.
Den kan sgu sit kram den virus.
Der er lige blevet solgt en Ming-tallerken for 35 millioner, så indimellem kommer der kvalivare ud af det.


Deltavarianten ser ud til at være en rigtig hyggefætter.
- 50-60% mere smitsom end B117, der igen var 50% mere smitsom end "corona classic"
- øget risiko for indlæggelse ~2.6x
- betydelig vaccineescape efter 1.dosis AZ eller Pfizer (jeg har ikke set data på moderna, men de er nok de samme)
- har spredt sig især i skoler (UK)
Vedhæftede filer
covid delta.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 08:33

Refraktorius skrev:
4. jun 2021, 08:22
Scrapper skrev:
3. jun 2021, 14:04
Refraktorius skrev:
3. jun 2021, 13:13


Men ud kom den, og den har vist sig at være god til sine kerne opgaver og at være i stand til at smitte og mutere i et så upassende tempo, at den har kunnet få global succes.
Ja, til forskel fra meget andet, som kommer fra Kina, så må man da sige, at kvaliteten af denne er exceptionel høj.
Den kan sgu sit kram den virus.
Der er lige blevet solgt en Ming-tallerken for 35 millioner, så indimellem kommer der kvalivare ud af det.
:offtopic:

Ja, og den var vurderet til 300.000,- Altså solgt til 34.700.000,- over vurderingsprisen :shock:

Jeg ville gerne have været en flue på væggen og sidde og følge sælgers ansigtsudtryk efterhånden som buddene kom ind. :Hug:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 08:38

Refraktorius skrev:
4. jun 2021, 08:22
Scrapper skrev:
3. jun 2021, 14:04
Refraktorius skrev:
3. jun 2021, 13:13


Men ud kom den, og den har vist sig at være god til sine kerne opgaver og at være i stand til at smitte og mutere i et så upassende tempo, at den har kunnet få global succes.
Ja, til forskel fra meget andet, som kommer fra Kina, så må man da sige, at kvaliteten af denne er exceptionel høj.
Den kan sgu sit kram den virus.
Der er lige blevet solgt en Ming-tallerken for 35 millioner, så indimellem kommer der kvalivare ud af det.


Deltavarianten ser ud til at være en rigtig hyggefætter.
- 50-60% mere smitsom end B117, der igen var 50% mere smitsom end "corona classic"
- øget risiko for indlæggelse ~2.6x
- betydelig vaccineescape efter 1.dosis AZ eller Pfizer (jeg har ikke set data på moderna, men de er nok de samme)
- har spredt sig især i skoler (UK)
Og i 50% af tilfældene i forbindelse med Rejseanamnese
(Det måtte jeg lige slå op)

Opnå en detaljeret rejsebeskrivelse:
Drejer det sig om storbyferie, trekking på landet eller i bjergene, eller badeferie?
Har patienten boet og spist som lokalbefolkningen?
Har patienten været eksponeret for ferskvand, pattedyrbid, myg, lopper, lus eller flåter?

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 4. jun 2021, 08:41

Så smitsom som stadset er, så tror jeg egentligt at "har været i området" er rigeligt.

Var det 35 smittede vi klarede på en enkelt dansk restaurant? Og to hele klasser på officersskolen?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 4. jun 2021, 10:39

Refraktorius skrev:
4. jun 2021, 08:22
Der er lige blevet solgt en Ming-tallerken for 35 millioner, så indimellem kommer der kvalivare ud af det.


Deltavarianten ser ud til at være en rigtig hyggefætter.
- 50-60% mere smitsom end B117, der igen var 50% mere smitsom end "corona classic"
- øget risiko for indlæggelse ~2.6x
- betydelig vaccineescape efter 1.dosis AZ eller Pfizer (jeg har ikke set data på moderna, men de er nok de samme)
- har spredt sig især i skoler (UK)
Jeg vil faktisk vove den påstand, at en Pillivuuyoott tallerken, sådan på det rent kvalitetsmæssige niveau, er bedre end den Ming-tallerken.
Jeg tror sådan en Ming-sag smadrer nemmere. Den går nok heller ikke i opvaskemaskinen.

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fnuller » 4. jun 2021, 12:19

Scrapper skrev:
4. jun 2021, 10:39

Jeg vil faktisk vove den påstand, at en Pillivuuyoott tallerken, sådan på det rent kvalitetsmæssige niveau, er bedre end den Ming-tallerken.
Jeg tror sådan en Ming-sag smadrer nemmere. Den går nok heller ikke i opvaskemaskinen.
Jaaeh, lad os tjekke den om ca 7-800 år, så er den sikkert næsten lige så meget værd.. :twisted: :Hug:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 4. jun 2021, 12:50

Jo jo, der tvister du den lige.
Point taken :clap: :clap:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2021, 08:23

Datavisualisering er altså en spændende sport.

DR har et sognekort man kan klikke på, og se incidens/nysmittede/positivprocent.

Så man kan klikke ind på Skt Attila Sogn, og se hvor tæt man er på at lukke. Og godte sig over, at nabosognet er mere på kinderne.

(Med de nørdede briller på, så er det ret interessant at se hvor meget socioøkonomiske forhold varierer med sognegrænserne)

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fare- ... de-lige-nu

Høsterkøb sogn er eftertrykkeligt lukket, Søllerød lige syd for, er nærmest ikke påvirket.
Vedhæftede filer
søllerød.JPG
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2021, 08:36

Refraktorius skrev:
9. jun 2021, 08:23
Datavisualisering er altså en spændende sport.

DR har et sognekort man kan klikke på, og se incidens/nysmittede/positivprocent.

Så man kan klikke ind på Skt Attila Sogn, og se hvor tæt man er på at lukke. Og godte sig over, at nabosognet er mere på kinderne.

(Med de nørdede briller på, så er det ret interessant at se hvor meget socioøkonomiske forhold varierer med sognegrænserne)

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fare- ... de-lige-nu

Høsterkøb sogn er eftertrykkeligt lukket, Søllerød lige syd for, er nærmest ikke påvirket.
Er der nogen logik i at man har valgt sognegrænserne som "grænser"?

Religion, tilknytning til kirkesogne og covid-19 har vel ret beset ikke meget med hinanden at gøre (i denne del af verden)

"mere på kinderne" :???:

Peter

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Wetke » 9. jun 2021, 08:40

PSindrup skrev:
9. jun 2021, 08:36
Refraktorius skrev:
9. jun 2021, 08:23
Datavisualisering er altså en spændende sport.

DR har et sognekort man kan klikke på, og se incidens/nysmittede/positivprocent.

Så man kan klikke ind på Skt Attila Sogn, og se hvor tæt man er på at lukke. Og godte sig over, at nabosognet er mere på kinderne.

(Med de nørdede briller på, så er det ret interessant at se hvor meget socioøkonomiske forhold varierer med sognegrænserne)

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fare- ... de-lige-nu

Høsterkøb sogn er eftertrykkeligt lukket, Søllerød lige syd for, er nærmest ikke påvirket.
Er der nogen logik i at man har valgt sognegrænserne som "grænser"?

Religion, tilknytning til kirkesogne og covid-19 har vel ret beset ikke meget med hinanden at gøre (i denne del af verden)

"mere på kinderne" :???:

Peter
Ja, det er den mindste officielle inddeling af landområder. Så i stedet for at opfinde nyt, anvendes denne lidt ældre model.

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2021, 09:07

:goodpost:

Præcis.

Små administrative områder der allerede var defineret.

I tiden før kommunalreformen, hvor der var virkeligt mange kommuner, kunne man måske have brugt dem i stedet.

Skoledistrikter var også en mulighed, men de varierer i størrelse alt efter årgangsstørrelserne.



... sognene er heller ikke en fantastisk opdeling, da folk jo både går på arbejde, i skole, fester og køber ind andre steder end i deres snævre nærområde.
(men det var det, der lige var til formålet)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 9. jun 2021, 11:25

Refraktorius skrev:
4. jun 2021, 08:22

Der er lige blevet solgt en Ming-tallerken for 35 millioner, så indimellem kommer der kvalivare ud af det.


Deltavarianten ser ud til at være en rigtig hyggefætter.
- 50-60% mere smitsom end B117, der igen var 50% mere smitsom end "corona classic"
- øget risiko for indlæggelse ~2.6x
- betydelig vaccineescape efter 1.dosis AZ eller Pfizer (jeg har ikke set data på moderna, men de er nok de samme)
- har spredt sig især i skoler (UK)
Jeg har spekuleret lidt på hvad slags evolutionære tryk vores (og andre landes) test- og nedlukningsstrategier påfører virusset.
At holde afstand reducerer den mængde mennesker der bliver smittet, og dermed reducerer man antal mutationer der opstår, men på den anden side, så længe der ER nogen der bliver smittet, kan man forvente at det er de mere smitsomme mutationer som, på sigt, bliver de dominerende.

Hvis man tester meget, lige som vi gør, reducerer vi også smitten af alle type mutationer, og igen potentialet for udvikling af flere mutationer, men jeg spekuler om hvorvidt man kunne skabe en evolutionær tryk der fremmer varianter, der ikke giver voldsomme symptomer, ved at fokusere på test og isolation af folk med symptomer. Jeg ved godt det ikke kan lade sig gøre i praksis, især når man ikke ved mere om hvorfor nogle folk bliver så syge mens andre slet ikke bemærker noget, men der må være nogen (der ved noget om emnet) der må arbejde med risikomodeller for hvordan strategierne kan påvirke smitten på det lange løb.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2021, 12:13

Det evolutionære element er helt klart spændende. Det vil helt standard favorisere de versioner der modstår trykket bedst.

Det farligste i øjeblikket er IMHO at der r rigtigt mange smittede (=mange muligheder for mutationer) og mange steder i verden er der en skæv fordeling af vacciner. Det gør, at der stadig er mange syge til at levere mutationer, og en stak vaccinerede mutanterne kan teste sig selv på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 9. jun 2021, 12:23

:goodpost: Just præcis.

Det er lige netop derfor, at UNICEF har udtalt de vise ord: No-one is safe until everyone is safe.

https://www.unicef.org/press-releases/n ... e-covid-19


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 9. jun 2021, 16:59

Wildlife skrev:
16. mar 2021, 10:59
Senserazer skrev:
16. mar 2021, 10:58
Wildlife skrev:
16. mar 2021, 10:40
Senserazer skrev:
13. mar 2021, 15:18
Det forekommer mig umiddelbart som en politisk dom.
Man har valgt at ignorere visse dele af hendes udtalelser, og valgt at lægge stor vægt på hvad folk omkring hende gjorde. Jeg er ret sikker på at man har valgt at gøre et eksempel ud af hende, dels fordi man ikke kan identificere de egentlige ballademagere, og dels fordi man ønsker at signalere, at man skal rette ind efter regeringens linje. Jeg tror hun bliver frikendt ved landsretten.
Mener du dermed at de to civile tilfældigt udvalgte lægdommere og den juridiske dommer der alle tre er enige om at det er veldokumenteret at hun skulle være skyldig i det hun blev dømt for, skulle være i lommen på politikerne?

Domstolen er altså stadigvæk uafhængig af folketinget, men eftersom lovgivningen giver mulighed for dobbelt straf i sådan en sag her, skal anklagemyndigheden naturligvis prøve om den går, og det gjorde den.

Er man utilfreds med dommen på to års fængsel i stedet for et, så er det jo de folkevalgte man skal klage sin nød til, det er dem der har indført skærpelsen.

Jeg er selv domsmand i en anden retskreds end den aktuelle dom er fra, og der skal der altså virkeligt gode beviser til for at folk bliver dømt..

P.S. Man kan så undre sig over at læger der stjæler vacciner til sig selv og familien kan slippe med en påtale, når en dunk håndsprit kan koste ubetinget fængsel!
Jeg mener nu stadig at det her tilfælde falder langt udenfor det loven i første omgang var tiltænkt. Og det har man kunnet se i medierne at flere partier er enige i. Jeg tror ikke man finder mange, som ikke har en slags bias i sager, som omhandler corona. Og jeg tror det bias har gjort sig gældende her. Men det er også mange år siden jeg personligt mistede al tiltro til vores "retssystem", så jeg er også meget farvet. :giggle:
Ny lovgivning skal jo netop trykprøves i retssystemet, så det er klart forventeligt at anklagemyndigheden vil se om en sådan overtrædelse er indenfor rammerne af 81B (mener jeg den hedder i STRFL)

Så må vi se om Landsretten når til samme konklusion, jeg kunne godt have min tvivl men det må tiden vise.
https://nyheder.tv2.dk/2021-06-09-kvind ... mine-boern

Det gjorde landsretten så ikke med 5 enige dommere.
Jeg får min retsfølelse krænket af sådan en dom.
60 dage for Ikke at forlade demonstrationen når politiet opløste den.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2021, 18:28

Fastanhol skrev:
9. jun 2021, 16:59
Wildlife skrev:
16. mar 2021, 10:59
Senserazer skrev:
16. mar 2021, 10:58
Wildlife skrev:
16. mar 2021, 10:40
Senserazer skrev:
13. mar 2021, 15:18
Det forekommer mig umiddelbart som en politisk dom.
Man har valgt at ignorere visse dele af hendes udtalelser, og valgt at lægge stor vægt på hvad folk omkring hende gjorde. Jeg er ret sikker på at man har valgt at gøre et eksempel ud af hende, dels fordi man ikke kan identificere de egentlige ballademagere, og dels fordi man ønsker at signalere, at man skal rette ind efter regeringens linje. Jeg tror hun bliver frikendt ved landsretten.
Mener du dermed at de to civile tilfældigt udvalgte lægdommere og den juridiske dommer der alle tre er enige om at det er veldokumenteret at hun skulle være skyldig i det hun blev dømt for, skulle være i lommen på politikerne?

Domstolen er altså stadigvæk uafhængig af folketinget, men eftersom lovgivningen giver mulighed for dobbelt straf i sådan en sag her, skal anklagemyndigheden naturligvis prøve om den går, og det gjorde den.

Er man utilfreds med dommen på to års fængsel i stedet for et, så er det jo de folkevalgte man skal klage sin nød til, det er dem der har indført skærpelsen.

Jeg er selv domsmand i en anden retskreds end den aktuelle dom er fra, og der skal der altså virkeligt gode beviser til for at folk bliver dømt..

P.S. Man kan så undre sig over at læger der stjæler vacciner til sig selv og familien kan slippe med en påtale, når en dunk håndsprit kan koste ubetinget fængsel!
Jeg mener nu stadig at det her tilfælde falder langt udenfor det loven i første omgang var tiltænkt. Og det har man kunnet se i medierne at flere partier er enige i. Jeg tror ikke man finder mange, som ikke har en slags bias i sager, som omhandler corona. Og jeg tror det bias har gjort sig gældende her. Men det er også mange år siden jeg personligt mistede al tiltro til vores "retssystem", så jeg er også meget farvet. :giggle:
Ny lovgivning skal jo netop trykprøves i retssystemet, så det er klart forventeligt at anklagemyndigheden vil se om en sådan overtrædelse er indenfor rammerne af 81B (mener jeg den hedder i STRFL)

Så må vi se om Landsretten når til samme konklusion, jeg kunne godt have min tvivl men det må tiden vise.
https://nyheder.tv2.dk/2021-06-09-kvind ... mine-boern

Det gjorde landsretten så ikke med 5 enige dommere.
Jeg får min retsfølelse krænket af sådan en dom.
60 dage for Ikke at forlade demonstrationen når politiet opløste den.
To år havde, på den anden side, også været helt urimeligt.

Nu bliver det spændende om anklagemyndigheden forsøger at køre sagen hele vejen til Højesteret.

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 9. jun 2021, 18:41

PSindrup skrev:
9. jun 2021, 18:28
Fastanhol skrev:
9. jun 2021, 16:59

https://nyheder.tv2.dk/2021-06-09-kvind ... mine-boern

Det gjorde landsretten så ikke med 5 enige dommere.
Jeg får min retsfølelse krænket af sådan en dom.
60 dage for Ikke at forlade demonstrationen når politiet opløste den.
To år havde, på den anden side, også været helt urimeligt.

Nu bliver det spændende om anklagemyndigheden forsøger at køre sagen hele vejen til Højesteret.

Peter
Det er måske bare mig, men jeg syntes faktisk ikke 60 dages fængsel er småting.
Måske er det noget karriere-kriminelle bare ryster af sig, men for folk der ikke plejer at være på kant med loven så tror jeg to måneders fængsel opleves som noget voldsomt.

De to år virker så grotesk at hvis valget var mellem frikendelse og 2 år så havde jeg stemt for frikendelse.
Det lyder jo som en historie fra visse lande med tvivlsomme forhold til demokrati.

En ting er straf for gadeuorden, noget andet er at skræmme folk til at holde mund med ekstreme straffe.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 9. jun 2021, 18:51

PSindrup skrev:
9. jun 2021, 18:28

To år havde, på den anden side, også været helt urimeligt.

Nu bliver det spændende om anklagemyndigheden forsøger at køre sagen hele vejen til Højesteret.

Peter
Ja 2 år er nok i overkanten.

Men jeg forstår ikke hvordan hun ikke er levet kendt skyldig i at opildne til vold.
Måske ikke Corona fordobling er særligt gyldig i denne sammenhæng men hun har fame opfordret til vold hvis jeg var dommer.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. jun 2021, 05:15

Fastanhol skrev:
9. jun 2021, 18:51
PSindrup skrev:
9. jun 2021, 18:28

To år havde, på den anden side, også været helt urimeligt.

Nu bliver det spændende om anklagemyndigheden forsøger at køre sagen hele vejen til Højesteret.

Peter
Ja 2 år er nok i overkanten.

Men jeg forstår ikke hvordan hun ikke er levet kendt skyldig i at opildne til vold.
Måske ikke Corona fordobling er særligt gyldig i denne sammenhæng men hun har fame opfordret til vold hvis jeg var dommer.
Hun er blevet dømt for at opfordre til hærværk, men hun er ikke blevet dømt for opfordring til vold: "lad os smadre byen på en ikke-voldelig måde.

Det mest interessante ved dommen er dog at bestemmelsen om dobbelt-straf ved corona-krise relaterede forbrydelser igen blev afvist. Meningen med loven var at folk der svindler tilskud eller kompensation for corona-erstatninger skulle straffes dobbelt, og at den bestemmelse ikke kan tages i anvendelse blot fordi der er tale om en corona-demonstration.

Det syntes jeg er fint.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 10. jun 2021, 09:25

PSindrup skrev:
10. jun 2021, 05:15
Fastanhol skrev:
9. jun 2021, 18:51
PSindrup skrev:
9. jun 2021, 18:28

To år havde, på den anden side, også været helt urimeligt.

Nu bliver det spændende om anklagemyndigheden forsøger at køre sagen hele vejen til Højesteret.

Peter
Ja 2 år er nok i overkanten.

Men jeg forstår ikke hvordan hun ikke er levet kendt skyldig i at opildne til vold.
Måske ikke Corona fordobling er særligt gyldig i denne sammenhæng men hun har fame opfordret til vold hvis jeg var dommer.
Hun er blevet dømt for at opfordre til hærværk, men hun er ikke blevet dømt for opfordring til vold: "lad os smadre byen på en ikke-voldelig måde.

Det mest interessante ved dommen er dog at bestemmelsen om dobbelt-straf ved corona-krise relaterede forbrydelser igen blev afvist. Meningen med loven var at folk der svindler tilskud eller kompensation for corona-erstatninger skulle straffes dobbelt, og at den bestemmelse ikke kan tages i anvendelse blot fordi der er tale om en corona-demonstration.
I min optik er det her den rigtige dom.
Om hun opfordrede til vold eller ej, kan jeg nok ikke helt vurdere præcist nok, men at Corona-paragraffen ikke skal i anvendelse, står vist klart for de fleste - den var ikke tiltænkt demonstrationer.

Det der bekymrer mig lidt, er hvordan byretten IKKE kan finde ud af det?!?
Er byrets dommere da så ringe?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. jun 2021, 09:44

Fast Fumble skrev:
10. jun 2021, 09:25
<snip>
Det der bekymrer mig lidt, er hvordan byretten IKKE kan finde ud af det?!?
Er byrets dommere da så ringe?
Jeg mener ikke at man kan konkluderer at byretten er "ringe" fordi dommen er blevet omstødt af landsretten.

Jeg tror (tm) - og jeg vil gerne understrege at det er ren spekulation fra min side - at byretten har følt sig "forpligtet" til at afprøve den nye paragraf og dens "rækkevidde" - vel vidende at dommen sandsynligvis ville blive anket til en højere retsinstans.

Peter

Brugeravatar
Dane61
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. jan 2007, 13:12
Interesser: Krigshistorie
Geografisk sted: Udkantsdanmark (mors)
Has thanked: 47 times
Been thanked: 56 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Dane61 » 10. jun 2021, 10:34

Personen som overfaldt min lillebror ( pga lillebror havde vidnet i en tyverisag) fik 40 dage incl 3 andre forhold incl. bla vold mod tjenestemand.
Så 60 dage for at råbe i en mikrofon virker af meget.
Ineptocracy (in-ep-toc'-Ra-cy) - a system of government where the least capable to lead are elected by the least capable of producing.

Socialism is the Philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy. Its inherent virtue is the equal sharing of misery

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 10. jun 2021, 11:23

Fast Fumble skrev:
10. jun 2021, 09:25
<snip>
Det der bekymrer mig lidt, er hvordan byretten IKKE kan finde ud af det?!?
Er byrets dommere da så ringe?
Ja det er de

Min erfaring er at de følger næsten altid anklager og eller statens ønsker.
Man skal i landsretten for at have en reel chanse for retfærdighed

Besvar