Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 11. okt 2020, 08:46

BentxBetjent skrev:
11. okt 2020, 06:59
Timber skrev:
11. okt 2020, 00:20
Fast Fumble skrev:
11. okt 2020, 00:14
Timber skrev:
10. okt 2020, 22:20
Nu var det sådan set Søren Brostrøm selv der udtalte at virussen var under kontrol, og ikke mig.. Jeg reciterede blot.. Så ergo, væk med de restriktioner pronto..
Men så får vi jo eksponentiel smittespredning igen. Hvorfor vil du have det?
Gør vi det da?
Du må altså gerne låne dele af Airsmith's signatur. :neutral:
:rolf: :biggrin:
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Birk » 11. okt 2020, 10:59

At slække på restriktionerne nu, er ikke at udvise rettidig omhu!
Indse dog, at Corivid 19 har medført gennemgribende ændringer i vores levevis og det ikke er noget der forsvinder fordi, politikerer eller Folketing lovgiver om det.
Vi kommer til at leve med det, til der kommer en vaccine, eller sygdommen klinger af, af sig selv, så nyd det vi trods må og kan og lad os få det bedste ud af det.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 11. okt 2020, 12:55

Dødeligheden ved COVID-19 er selvfølgelig et helt centralt fokuspunkt – men i min optik er den meget høje forekomst af senfølger lige så vigtig at følge. Jf. ledende overlæge ved Aarhus Universitetshospital Lars Østergaard rammes op til 35 % af alle COVID-19 patienter af senfølger i lettere eller sværere grad. Med over 30.000 smittede i Danmark omfatter dette altså over 10.000 personer personer. Og tallet stiger...

Der endnu ikke overblik over om disse senfølger er forbigående eller varige – men for manges vedkommende har de flere måneder efter raskmeldingen stadig betydelige problemer. Og mange af disse senfølger er ikke blot ”ubehag” men egentligt invaliderende tilstande med åndedræftsbesvær, koncentrationsbesvær, kronisk træthed samt ikke mindst tab af lugte- og smagssans.

I min optik bør man fokusere mindst lige så meget på disse godt 10.000 tab af livskvalitet, som de (endnu) relativt lave dødstal i Danmark på knap 700 personer.
ReneKJ skrev:
11. okt 2020, 00:33
Lænsepumperne har bragt vandindtræningen under kontrol.
Ergo, stop pumperne
:goodpost:.. ReneKJ’s analogi med lænsepumperne er spot on..!! Vi er nødt til at fastholde restriktionerne så længe det er nødvendigt (for derved at holde kontrol på situationen) indtil vi er igennem og har nået et ”desired endstate” på tilsvarende vis som da polio-problemet i 50'erne blev bekæmpet. Her fastholdt man fokus indtil hele befolkningen via et massivt vaccinationsprogram havde opnået så høj flokimmunitet, at Polio-virusset ikke længere kunne finde passende ”hosts” at slå sig ned på – og derfor klingede ud…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 17:14

ReneKJ skrev:
11. okt 2020, 00:33
Timber skrev:
10. okt 2020, 22:20
Nu var det sådan set Søren Brostrøm selv der udtalte at virussen var under kontrol, og ikke mig.. Jeg reciterede blot.. Så ergo, væk med de restriktioner pronto..
Lænsepumperne har bragt vandindtræningen under kontrol.
Ergo, stop pumperne

Kontrolstængerne har bragt atomreaktoren under kontrol.
Ergo, fjern kontrolstængerne.

Vi har været det igennem flere gange, og jeg kan stadigvæk ikke følge din logik?
Situation er ikke stabil i sig selv, den er under kontrol. Hvis man fjerner kontrolforanstaltningerne så forværres situationen.
Tåbelige analogier...

Så svar mig på hvorfor tallene ikke steg da restriktionerne var lempet i sommers, men steg lige så snart de blev indført igen?? Burde det ikke være omvendt..??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 17:27

Oscar123 skrev:
11. okt 2020, 12:55
Dødeligheden ved COVID-19 er selvfølgelig et helt centralt fokuspunkt – men i min optik er den meget høje forekomst af senfølger lige så vigtig at følge. Jf. ledende overlæge ved Aarhus Universitetshospital Lars Østergaard rammes op til 35 % af alle COVID-19 patienter af senfølger i lettere eller sværere grad. Med over 30.000 smittede i Danmark omfatter dette altså over 10.000 personer personer. Og tallet stiger...

Der endnu ikke overblik over om disse senfølger er forbigående eller varige – men for manges vedkommende har de flere måneder efter raskmeldingen stadig betydelige problemer. Og mange af disse senfølger er ikke blot ”ubehag” men egentligt invaliderende tilstande med åndedræftsbesvær, koncentrationsbesvær, kronisk træthed samt ikke mindst tab af lugte- og smagssans.

I min optik bør man fokusere mindst lige så meget på disse godt 10.000 tab af livskvalitet, som de (endnu) relativt lave dødstal i Danmark på knap 700 personer.
ReneKJ skrev:
11. okt 2020, 00:33
Lænsepumperne har bragt vandindtræningen under kontrol.
Ergo, stop pumperne
:goodpost:.. ReneKJ’s analogi med lænsepumperne er spot on..!! Vi er nødt til at fastholde restriktionerne så længe det er nødvendigt (for derved at holde kontrol på situationen) indtil vi er igennem og har nået et ”desired endstate” på tilsvarende vis som da polio-problemet i 50'erne blev bekæmpet. Her fastholdt man fokus indtil hele befolkningen via et massivt vaccinationsprogram havde opnået så høj flokimmunitet, at Polio-virusset ikke længere kunne finde passende ”hosts” at slå sig ned på – og derfor klingede ud…

:razz:
Oscar123
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... som-helst
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 11. okt 2020, 18:30

Timber skrev:
11. okt 2020, 17:27
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. [url]https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... -som-helst
Jeg har da vist ingen steder påstået, at senfølger er unikke for COVID-19. Jeg er naturligvis udmærket klar over at mange virussygdomme (og bakteriesygdomme) kan give senfølger.

Men jeg forstår ikke hvorfor du fremfører det som argument. Hvad er din hensigt med det..? Jeg acceptere i hvert fald ikke en præmis om at vi skal acceptere senfølger i fm. COVID-19 blot fordi andre sygdomme også kan give senfølger.

Alle senfølger efter sygdomme er af det onde og skal undgås - og det gælder ikke kun senfølger efter COVID-19. Men det er nu engang den sygdom vi drøfter i denne tråd.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 18:36

Oscar123 skrev:
11. okt 2020, 18:30
Timber skrev:
11. okt 2020, 17:27
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. [url]https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... -som-helst
Jeg har da vist ingen steder påstået, at senfølger er unikke for COVID-19. Jeg er naturligvis udmærket klar over at mange virussygdomme (og bakteriesygdomme) kan give senfølger.

Men jeg forstår ikke hvorfor du fremfører det som argument. Hvad er din hensigt med det..? Jeg acceptere i hvert fald ikke en præmis om at vi skal acceptere senfølger i fm. COVID-19 blot fordi andre sygdomme også kan give senfølger.

Alle senfølger efter sygdomme er af det onde og skal undgås - og det gælder ikke kun senfølger efter COVID-19. Men det er nu engang den sygdom vi drøfter i denne tråd.

:razz:
Oscar123
Vi lukkede da ikke landet ned på tilsvarende måde, da disse virusser huserede... Og vi er da kommet rimeligt helskindet over dem alligevel...

Jeg fastholder stadig min mening på at dette halløj er blevet stærkt overdrevet, og følgeskaderne, både de økonomiske, men også de menneskelig , bliver højere end gevinsten...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 11. okt 2020, 18:57

Timber skrev:
11. okt 2020, 18:36
Oscar123 skrev:
11. okt 2020, 18:30
Timber skrev:
11. okt 2020, 17:27
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. [url]https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... -som-helst
Jeg har da vist ingen steder påstået, at senfølger er unikke for COVID-19. Jeg er naturligvis udmærket klar over at mange virussygdomme (og bakteriesygdomme) kan give senfølger.

Men jeg forstår ikke hvorfor du fremfører det som argument. Hvad er din hensigt med det..? Jeg acceptere i hvert fald ikke en præmis om at vi skal acceptere senfølger i fm. COVID-19 blot fordi andre sygdomme også kan give senfølger.

Alle senfølger efter sygdomme er af det onde og skal undgås - og det gælder ikke kun senfølger efter COVID-19. Men det er nu engang den sygdom vi drøfter i denne tråd.

:razz:
Oscar123
Vi lukkede da ikke landet ned på tilsvarende måde, da disse virusser huserede... Og vi er da kommet rimeligt helskindet over dem alligevel...

Jeg fastholder stadig min mening på at dette halløj er blevet stærkt overdrevet, og følgeskaderne, både de økonomiske, men også de menneskelig , bliver højere end gevinsten...
Hvordan ville du have det med at vi løb tør for intensiv-pladser på landets hospitaler og covid-19 patienter der måtte ligge på gangene, eller de andre patienter må ligge på gangene, for at gøre plads til covid-19 patienterne på stuerne?

Det ville jo sandsynligvis være prisen for at fjerne alle restriktionerne.

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 19:04

PSindrup skrev:
11. okt 2020, 18:57
Timber skrev:
11. okt 2020, 18:36
Oscar123 skrev:
11. okt 2020, 18:30
Timber skrev:
11. okt 2020, 17:27
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. [url]https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... -som-helst
Jeg har da vist ingen steder påstået, at senfølger er unikke for COVID-19. Jeg er naturligvis udmærket klar over at mange virussygdomme (og bakteriesygdomme) kan give senfølger.

Men jeg forstår ikke hvorfor du fremfører det som argument. Hvad er din hensigt med det..? Jeg acceptere i hvert fald ikke en præmis om at vi skal acceptere senfølger i fm. COVID-19 blot fordi andre sygdomme også kan give senfølger.

Alle senfølger efter sygdomme er af det onde og skal undgås - og det gælder ikke kun senfølger efter COVID-19. Men det er nu engang den sygdom vi drøfter i denne tråd.

:razz:
Oscar123
Vi lukkede da ikke landet ned på tilsvarende måde, da disse virusser huserede... Og vi er da kommet rimeligt helskindet over dem alligevel...

Jeg fastholder stadig min mening på at dette halløj er blevet stærkt overdrevet, og følgeskaderne, både de økonomiske, men også de menneskelig , bliver højere end gevinsten...
Hvordan ville du have det med at vi løb tør for intensiv-pladser på landets hospitaler og covid-19 patienter der måtte ligge på gangene, eller de andre patienter må ligge på gangene, for at gøre plads til covid-19 patienterne på stuerne?

Det ville jo sandsynligvis være prisen for at fjerne alle restriktionerne.

Peter
Eller også vil det ikke.. Vi har ikke engang været oppe i nærheden ad selv den mest optimistiske prognose der blev smidt frem i marts...Trods lempelser hen ad vejen... Selv læger rundt omkring er begyndt at stille spørgsmålstegn ved håndteringen af denne saga..

Der har været fint styr på den stort set hele vejen igennem, og Mette F har da også åbent erkendt(ganske vist hårdt presset i et samråd), at tiltagene er politisk, og ikke sundhedsfagligt bestemte..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 19:12

Hmm, ved ikke lige hvad der går galt i redigeringen i mit forrige indlæg, men her er et link til en læge der stiller spørgsmålstegn ved håndteringen.. Desværre bag betalingsmur, beklager..https://politiken.dk/debat/debatindlaeg ... CeTqZAcaWc
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 11. okt 2020, 19:12

Timber skrev:
11. okt 2020, 19:04
PSindrup skrev:
11. okt 2020, 18:57
Timber skrev:
11. okt 2020, 18:36
Oscar123 skrev:
11. okt 2020, 18:30
Timber skrev:
11. okt 2020, 17:27
Al virus kan give senfølger.. Det er skam ikke unikt for corona.. [url]https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... -som-helst
Jeg har da vist ingen steder påstået, at senfølger er unikke for COVID-19. Jeg er naturligvis udmærket klar over at mange virussygdomme (og bakteriesygdomme) kan give senfølger.

Men jeg forstår ikke hvorfor du fremfører det som argument. Hvad er din hensigt med det..? Jeg acceptere i hvert fald ikke en præmis om at vi skal acceptere senfølger i fm. COVID-19 blot fordi andre sygdomme også kan give senfølger.

Alle senfølger efter sygdomme er af det onde og skal undgås - og det gælder ikke kun senfølger efter COVID-19. Men det er nu engang den sygdom vi drøfter i denne tråd.

:razz:
Oscar123
Vi lukkede da ikke landet ned på tilsvarende måde, da disse virusser huserede... Og vi er da kommet rimeligt helskindet over dem alligevel...

Jeg fastholder stadig min mening på at dette halløj er blevet stærkt overdrevet, og følgeskaderne, både de økonomiske, men også de menneskelig , bliver højere end gevinsten...
Hvordan ville du have det med at vi løb tør for intensiv-pladser på landets hospitaler og covid-19 patienter der måtte ligge på gangene, eller de andre patienter må ligge på gangene, for at gøre plads til covid-19 patienterne på stuerne?

Det ville jo sandsynligvis være prisen for at fjerne alle restriktionerne.

Peter
Eller også vil det ikke.. Vi har ikke engang været oppe i nærheden ad selv den mest optimistiske prognose der blev smidt frem i marts...Trods lempelser hen ad vejen... Selv læger rundt omkring er begyndt at stille spørgsmålstegn ved håndteringen af denne saga..

Der har været fint styr på den stort set hele vejen igennem, og Mette F har da også åbent erkendt(ganske vist hårdt presset i et samråd), at tiltagene er politisk, og ikke sundhedsfagligt bestemte..
Hvilke politiske grunde skulle der være for at fastholde restriktionerne, når man tænker på de enorme omkostninger - både menneskelige og økonomiske?

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 19:17

PSindrup skrev:
11. okt 2020, 19:12


Hvilke politiske grunde skulle der være for at fastholde restriktionerne, når man tænker på de enorme omkostninger - både menneskelige og økonomiske?

Peter
Se, det er jo en svær en at svare på, uden det kommer til at lyde konspiratorisk...

Lad mig besvare det sådant, at det er da pudseløjerligt at Magnus Heunicke er så forhippet på at ville indføre en ny epidemilov der stort set fjerner alle dine rettigheder og frihed, blot han bestemmer egenrådigt at sygdommen, eller virussen, er "samfundskritisk"?? Hvad dækker det ord over, og hvorfor skal han, eller en efterfølger alene have magten til det??

Læs selv... https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... B8ring.pdf
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 11. okt 2020, 20:51

Timber skrev:
11. okt 2020, 19:17
PSindrup skrev:
11. okt 2020, 19:12


Hvilke politiske grunde skulle der være for at fastholde restriktionerne, når man tænker på de enorme omkostninger - både menneskelige og økonomiske?

Peter
Se, det er jo en svær en at svare på, uden det kommer til at lyde konspiratorisk...

Lad mig besvare det sådant, at det er da pudseløjerligt at Magnus Heunicke er så forhippet på at ville indføre en ny epidemilov der stort set fjerner alle dine rettigheder og frihed, blot han bestemmer egenrådigt at sygdommen, eller virussen, er "samfundskritisk"?? Hvad dækker det ord over, og hvorfor skal han, eller en efterfølger alene have magten til det??

Læs selv... https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... B8ring.pdf
Den lader vi lige stå et øjeblik ...

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 21:07

PSindrup skrev:
11. okt 2020, 20:51
Timber skrev:
11. okt 2020, 19:17
PSindrup skrev:
11. okt 2020, 19:12


Hvilke politiske grunde skulle der være for at fastholde restriktionerne, når man tænker på de enorme omkostninger - både menneskelige og økonomiske?

Peter
Se, det er jo en svær en at svare på, uden det kommer til at lyde konspiratorisk...

Lad mig besvare det sådant, at det er da pudseløjerligt at Magnus Heunicke er så forhippet på at ville indføre en ny epidemilov der stort set fjerner alle dine rettigheder og frihed, blot han bestemmer egenrådigt at sygdommen, eller virussen, er "samfundskritisk"?? Hvad dækker det ord over, og hvorfor skal han, eller en efterfølger alene have magten til det??

Læs selv... https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... B8ring.pdf
Den lader vi lige stå et øjeblik ...
Det er du velkommen til, men fakta er sådan... Hvis du vil have den med eller uden sølvpapir på, så er min personlige mening at det her er kammet over i en slags politisk dressur.. Hvor meget kan man fjerne af borgenes frihed og rettigheder, uden at de øffer over det... Så længe det er til for vores egen sikkerheds skyld, naturligvis...

Læg mærke til hvor meget propaganda der kører i f.eks DR, med at vise samfundssind og holde afstand, sprit af, og lyt til myndighedernes anbefaling, hele tiden. Den der messende propaganda som man umiddelbart vil forbinde med lande mere sydpå/østover..... Og kritiske røster bliver latterliggjort, og netop påduttet førnævnte sølvpapirshat... Jeg har aldrig påstået det her har noget med Bill Gates, 5G, eller Illuminati at gøre... Og der er sgu en forskel...

Jeg har kørt min argumentation rimeligt sagligt, og linket til relevant info... Du har så din egen mening om det, og den respekterer jeg, jeg beder blot dig respektere min..

Og fordi man er kritisk over for tingene, kan man da sagtens vise det føromtalte hensyn.. Jeg går ikke ud og kysser og krammer vildt fremmede, jeg holder en rimelig håndhygiejne, samt afstand, kort sagt, egentligt forholder mig til situationen rimeligt fornuftigt. Jeg forbeholder mig blot retten til at være kritisk over for dette politiske overgreb, det efter min mening efterhånden er mundet ud i... Og det uden at skulle blive kaldt ækelt menneske og endda morder.. Jo jo...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 11. okt 2020, 22:15

I Norge lyder det da heldigvis til at fornuften råder lidt endnu...

FHI fraråder påbud om munnbind
Folkehelseinstituttet fraråder et påbud om munnbind, og mener at ulempene ved tiltaket kan være større enn gevinsten. Det viser et notat som Dagbladet har fått innsyn i.
Frode Andresen
Publisert søndag 11. oktober 2020 - 21:06

28. september innførte Oslo kommune et påbud om munnbind i kollektivtrafikken når man ikke kan holde én meter avstand. Et internt notat viser at Folkehelseinstituttet fraråder påbud om munnbind. Notatet viser også at FHI er sterkt skeptisk til effekten av bruk av munnbind i befolkningen.

Tidlig i september fikk Folkehelseinstituttet i oppdrag fra Helsedirektoratet å gi et rammeverk for bruk av munnbind i befolkningen. I FHIs svar fra 14. september står det skrevet følgende om munnbindpåbud:

«Bruk av munnbind i befolkningen bør skje i form av råd og ikke av påbud».

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-fr ... dg0-nSn014

(FHI svarer til den Danske Sundhedsstyrelse..)
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Thors24 » 13. okt 2020, 08:29

Om den nye epedemilov. Regeringen og muligvis Folketinget, planlægger uindskrænket adgang til dit privatliv.
Hensigten er at opspore og standse sygdom og epidemi. Men da det er sundhedsministeren og regeringen der afgør hvad, så kan den jo tages i brug når det findes nødvendigt.
Og det kan jo være rart nok at vide hvad befolkningen eller grupper af befolkningen går og sysler med.

Desværre på FB. Men jeg tænker ikke at nogen er nød til at sælge deres sjæl og førstefødte for at se opslaget.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... oser=false

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 13. okt 2020, 19:05

Thors24 skrev:
13. okt 2020, 08:29
Om den nye epedemilov. Regeringen og muligvis Folketinget, planlægger uindskrænket adgang til dit privatliv.
Hensigten er at opspore og standse sygdom og epidemi. Men da det er sundhedsministeren og regeringen der afgør hvad, så kan den jo tages i brug når det findes nødvendigt.
Og det kan jo være rart nok at vide hvad befolkningen eller grupper af befolkningen går og sysler med.

Desværre på FB. Men jeg tænker ikke at nogen er nød til at sælge deres sjæl og førstefødte for at se opslaget.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... oser=false
Det nye og såkaldte redigerede forslag er her.. https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... cNuQUxTRcE

Ikke at det er særligt ændret, nærmere pænere omskrevet..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 13. okt 2020, 21:33

Fra dagens BT:
Hospitalerne i Paris risikerer i næste uge at have 90 procent af deres sengepladser fyldt op med coronapatienter, siger chefen for byens hospitaler, Martin Hirsch ifølge The Guardian til den franske avis Le Parisien.

- Det er uundgåeligt, lyder det fra Martin Hirsch.

- Omkring 24. oktober vil der være minimum 800 til 1.000 coronapatienter indlagt på intensive afdelinger, og det udgår 70 til 90 procent af vores nuværende kapacitet.

De dystre forudsigelser kommer efter en lang periode, hvor smittetallene i Frankrig og særligt i den franske hovedstad er steget markant.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21702
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 13. okt 2020, 22:18

Hørte fra en bekendt, at Holland vist også er ved at være "rigtigt godt med" (på den dårlige måde).



Her er der en der har hygget sig med at tage de officielle amerikanske tal og visualisere dem:
https://dangoodspeed.com/covid/

Han har lavet smoothing af dataene og normaliseret det hele til "tilfælde pr million indbyggere" så tallene er sammenlignelige.
Det er ret interessant at se hvordan de første stater blev virkeligt hårdt ramt, men så fik styr på det. De stater der blev ramt senere undlod behændigt at lære af de første, og det lider de stadig under.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Skaði » 14. okt 2020, 06:57

Timber skrev:
11. okt 2020, 21:07
Så længe det er til for vores egen sikkerheds skyld, naturligvis...
Tja, nu synes jeg selv at troen på egentlige konspirationer udspringer af trangen til at få sig en simpel forklaring, og at "rettidig omhu" i synet af visse langsigtede udviklinger som regel er en mere sandsynlig baggrund for dette og hint.

I den forbindelse falder jeg over, at en epidemisituation giver mulighed for at skifte den politiske rammefortælling - lidt som med krig, så rykker de sidste årtiers dominerende fortælling om velstand og det gode liv i baggrunden, og "vores alle sammens sikkerhed" i forgrunden. Det tilbud, som regeringen vil vælges på, de samfundsmål som de forvalter for os alle sammen, og den legitimering som politik trækker på, rykker fra en materiel plusside til en kamp for at vi i det hele taget må leve. Nedjusterer vi måske vores forventninger om hvad der kan garanteres og leveres?

Det kan man så relatere til hvad man måtte ønske - udsigten til et måske ustabilt USA mens EU har en aggressiv diktator siddende i sydøst? Det faktum at euroen er svimlende oppustet efter 12 års seddelpresse på højtryk? En snarlig Brexit som ekspertvældet muligvis vitterligt ikke har nogen håndterbar prognose på? Befolkninger som man har presset ud i lavtlønsjobs og helt ud af nogen form for boligmarked (Danmark er jo en undtagelse hvad det angår), og som kan finde på at stemme forkert især i Frankrig, Italien og dele af Tyskland? Ikke mindst er en reduceret regering, som kun lige garanterer at Du ikke dør, jo også en grundpille i liberalistisk tankegang.

Ikke utænkeligt, at politik ser sig overfor en situation hvor kagedåsen er tom, og de skal finde noget andet at stå for. Hvordan det så udmønter sig er meget forskellig og muligvis også afhængig af hvor smålig det helt konkrete politiske personale er anlagt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. okt 2020, 08:58

Refraktorius skrev:
13. okt 2020, 22:18
Hørte fra en bekendt, at Holland vist også er ved at være "rigtigt godt med" (på den dårlige måde).



Her er der en der har hygget sig med at tage de officielle amerikanske tal og visualisere dem:
https://dangoodspeed.com/covid/

Han har lavet smoothing af dataene og normaliseret det hele til "tilfælde pr million indbyggere" så tallene er sammenlignelige.
Det er ret interessant at se hvordan de første stater blev virkeligt hårdt ramt, men så fik styr på det. De stater der blev ramt senere undlod behændigt at lære af de første, og det lider de stadig under.
Det er da en vildt fed grafik! :numberone: :thumbup:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. okt 2020, 09:03

Skaði skrev:
14. okt 2020, 06:57
Timber skrev:
11. okt 2020, 21:07
Så længe det er til for vores egen sikkerheds skyld, naturligvis...
Tja, nu synes jeg selv at troen på egentlige konspirationer udspringer af trangen til at få sig en simpel forklaring, og at "rettidig omhu" i synet af visse langsigtede udviklinger som regel er en mere sandsynlig baggrund for dette og hint.
Ja, psykologien bag konspirationsteoriernes "natur" er et studie værd i sig selv.
Og internettet og sociale medier har givet dem et helt nyt liv.

Peter

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 14. okt 2020, 11:25

Dagens corona-artikel i information. Den er bestemt en læsning værd:

https://www.information.dk/udland/leder ... zRSr286Tg8

Det er en ofte overset pointe i debatten om corona, at Danmark har haft en af de mindst indgribende nedlukninger i hele Europa.

I lande som Frankrig, Italien og Spanien har borgene i lange perioder ikke kunnet forlade deres eget hjem uden statens tilladelse! Andre steder har alle skullet gå med maske – også udendørs.

Alligevel mener nogle danskere fortsat, at den hjemlige coronaindsats har været en slags totalitær knægtelse af danskernes frihed. Betragtet fra Europa er sandheden nærmere omvendt: De fleste regeringsledere skæve misundeligt til Danmark, fordi vi både har haft få smittede og en mild nedlukning.

De kommende uger bliver afgørende. De vil vise, om Europa skal igennem endnu en lockdown.
Når det så er sagt, så tænker jeg dog, at regeringen pt. går langt længere end nødvendigt og hvad der er proportionalt i sin nedslagtning af raske mink i Nordjylland. Det er ikke bare aktuelle besætninger, der udslettes, men årtiers avlsarbejde for den enkelte avler, der ødelægges for bestandigt og indtil videre uden behørig kompensation - selv 3F har deltaget i mindre aktioner mod indgrebene og dermed i realiteten mod regeringen og Mogens Jensen.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21702
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 14. okt 2020, 12:39

Og Tjekkiet er gået fra at være "så er vi færdige med den epidemi" til at være europas højdespringer i nye smittede:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tjekki ... -skoler-og
Vedhæftede filer
smittede i europa pr 14 okt.JPG
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. okt 2020, 12:53

Refraktorius skrev:
14. okt 2020, 12:39
Og Tjekkiet er gået fra at være "så er vi færdige med den epidemi" til at være europas højdespringer i nye smittede:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tjekki ... -skoler-og
Ja, de festede lige en omgang for tidligt ... :modbat:

Overraskende i øvrigt at se at både Italien og Sverige ligger under Danmark

Peter

Besvar