Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. jan 2021, 16:25

Der er vist heldigvis ikke gået doser tabt.

Jeg hørte i nyhederne, at da vaccinationsstederne erkendte at indkaldelsen var kikset, så fik de linet sundhedspersonale op og hakket kanylerne i numpetten på dem i stedet.



Vi kan i øvrigt godt.
Vaccinationerne på plejehjemmene er gået hurtigere end forventet.





Der er skruet markant op for restriktionerne i dag, forhåbentlig er det nok til at vi kan nå at vaccinere tilstrækkeligt mange inden den engelske mutantvariant får for godt fat.
:zombie:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 5. jan 2021, 16:35

Igen og igen og igen sidder jeg og krydser fingre for at dansken forstår og respektere opfordringen om at overholde de anbefalinger der nu engang er udmeldt.
Og jeg bliver nok skuffet igen.

Altid noget at vejret er koldt og klamt, så bliver de fleste nok indendørs.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. jan 2021, 17:13

Tangloppen skrev:
5. jan 2021, 16:35
Igen og igen og igen sidder jeg og krydser fingre for at dansken forstår og respektere opfordringen om at overholde de anbefalinger der nu engang er udmeldt.
Og jeg bliver nok skuffet igen.

Altid noget at vejret er koldt og klamt, så bliver de fleste nok indendørs.
Det ser faktisk ud til, at folk har opført sig rimelig fornuftigt hen over jul og nytår.
:Hug:

(men det ser vi på smittetallene om et par dage....)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 5. jan 2021, 18:08

Refraktorius skrev:
5. jan 2021, 16:25
Der er skruet markant op for restriktionerne i dag, forhåbentlig er det nok til at vi kan nå at vaccinere tilstrækkeligt mange inden den engelske mutantvariant får for godt fat.
:zombie:
Jeg er noget skeptisk over for om de nye restriktioner kommer til at gøre en forskel.

Hvis man bare kigger på regnearket så vil begrænsningen fra 10 til 5 måske have en stor effekt.
Men mit indtryk er at forbuddet på mere end 10 samt lukningen af indendørs sport og restaurationer allerede har fjernet langt de fleste forsamlinger.
Hvor mange grupper i størrelsen 6-10 personer er det mon man reelt får opløst med forbuddet?

Tilsvarende med butikkerne, de er ikke ligefrem designet for at folk skal komme hurtigt igennem eller kan gå 2 meter uden om andre kunder der er ved at finde noget på en hylde. De har smalle gange og er indrettet så man skal igennem mest muligt for at blive fristet til impulskøb.
Hvis man vil gøre noget ved smitten i butikkerne så skal der fokus på at få folk til at handle online eller afhente varerne færdigpakkede.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 5. jan 2021, 18:41

Fast Fumble skrev:
5. jan 2021, 15:02
PSindrup skrev:
5. jan 2021, 14:33
ÅH, hvor er det spild af kostbar tid!! :wall:
Vaccination får skidt start: Borgere er ikke blevet indkaldt
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... -indkaldt/
Ja, det er satan fløjteme ringe! Det er lige her man IKKE skal fejle, i den nuværende situation.
Hvor mange doser mon går tabt i det lille stunt? Er de ikke pakket sammen i pakker af 7 eller 10 doser? Og de skal gives indenfor ½ time eller sådan noget, for de bliver hurtigt for "gamle".
Der må sidde en klaphat og ønske, at der var indført en verifikation på at meddelelserne var sendt!
Efter sigende er der ikke gået nogen vacciner tabt, da det blev givet til sundhedspersonale i stedet for.

Peter

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Topcat » 5. jan 2021, 19:12

ReneKJ skrev:
5. jan 2021, 18:08

Jeg er noget skeptisk over for om de nye restriktioner kommer til at gøre en forskel.
*snip*
Jeg er også lidt bekymret for at man skyder i blinde. Har smittesporingen virkelig påpeget at majoriteten af de nuværende smittede et blevet eksponeret i grupper mellem 5-10 personer og i butikkerne?

Jeg tvivler lidt på at vi ved det, men bare gør lidt mere af hvad man tidligere har ment var effektivt.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 5. jan 2021, 20:50

Sidste nyt fra mine engelske kollegaer er at de gætter på at 20% af kontorene (som arbejder hjemmefra) enten har eller har haft virussen, så det går godt amok derovre, også mere end der meldes ud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 5. jan 2021, 21:09

Verdens Covid-19 vaccine status 5 . Januar 2021

Danmark ligger bagved en række af de lande pressen og regeringspartierne hader mest, men er dog foran resten af EU medlemslandene

vaccine_as_percent_of_population.png
vaccine_as_percent_of_population.png (52.18 KiB) Vist 3272 gange

https://www.bloomberg.com/graphics/covi ... tribution/

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 5. jan 2021, 21:09

Raptor357 skrev:
5. jan 2021, 20:50
Sidste nyt fra mine engelske kollegaer er at de gætter på at 20% af kontorene (som arbejder hjemmefra) enten har eller har haft virussen, så det går godt amok derovre, også mere end der meldes ud.
Det lyder sandsynligt og understøttes - til dels - af følgende:
One in 50 people in private households in England – more than 1.1 million – are estimated to have had the coronavirus in the week ending 2 January.

The Office for National Statistics figures were released on Tuesday, as the number of new cases of people in the UK testing positive for Covid-19 topped 60,000 for the first time since the start of the pandemic.
Link:
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... -2-january
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 5. jan 2021, 21:22

Leon skrev:
5. jan 2021, 21:09
Raptor357 skrev:
5. jan 2021, 20:50
Sidste nyt fra mine engelske kollegaer er at de gætter på at 20% af kontorene (som arbejder hjemmefra) enten har eller har haft virussen, så det går godt amok derovre, også mere end der meldes ud.
Det lyder sandsynligt og understøttes - til dels - af følgende:
One in 50 people in private households in England – more than 1.1 million – are estimated to have had the coronavirus in the week ending 2 January.

The Office for National Statistics figures were released on Tuesday, as the number of new cases of people in the UK testing positive for Covid-19 topped 60,000 for the first time since the start of the pandemic.
Link:
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... -2-january
Jeg formulerede mig dårligt. 20% af mine engelske kollegaer mener at de enten har eller har haft corona, da de har har eller har haft symptomer der er tydelige for corona virus, så som tab af smags og lugtesans.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Topcat » 6. jan 2021, 07:35

Er der nogen med sundhedsfaglig indsigt der kan forklare hvordan knap 1000 indlagte, heraf knap 150 på intensiv og knap 100 i respirator kan være ved at knække et moderne og velfinansieret sundhedsvæsen designet til et land med ~6M indbyggere? Det er vel ikke et spørgsmål om respiratorer, værnemidler og sengepladser? Er det mangel på kvalificeret personale?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 6. jan 2021, 07:39

Topcat skrev:
6. jan 2021, 07:35
Er der nogen med sundhedsfaglig indsigt der kan forklare hvordan knap 1000 indlagte, heraf knap 150 på intensiv og knap 100 i respirator kan være ved at knække et moderne og velfinansieret sundhedsvæsen designet til et land med ~6M indbyggere? Det er vel ikke et spørgsmål om respiratorer, værnemidler og sengepladser? Er det mangel på kvalificeret personale?
Nu taler vi jo ikke om et moderne velfinansieret sundhedsvæsen, men om det danske....
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2021, 08:05

Topcat skrev:
6. jan 2021, 07:35
Er der nogen med sundhedsfaglig indsigt der kan forklare hvordan knap 1000 indlagte, heraf knap 150 på intensiv og knap 100 i respirator kan være ved at knække et moderne og velfinansieret sundhedsvæsen designet til et land med ~6M indbyggere? Det er vel ikke et spørgsmål om respiratorer, værnemidler og sengepladser? Er det mangel på kvalificeret personale?
Som jeg forstår det så er der tale om mindst to problemstillinger.

For det første så må vi ikke løbe tør for intensivpladser. Det må - af indlysende grunde - bare ikke ske.

For det andet så lægger corona-patienter, og specielt den på intensiv, beslag på ekstremt mange ressourcer på grund af alle de forholdsregler der skal tages, med værnemidler m.m.

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 6. jan 2021, 09:25

Topcat skrev:
6. jan 2021, 07:35
Er der nogen med sundhedsfaglig indsigt der kan forklare hvordan knap 1000 indlagte, heraf knap 150 på intensiv og knap 100 i respirator kan være ved at knække et moderne og velfinansieret sundhedsvæsen designet til et land med ~6M indbyggere? Det er vel ikke et spørgsmål om respiratorer, værnemidler og sengepladser? Er det mangel på kvalificeret personale?
Ikke stor sundhedsfaglig indsigt, men nogen.

Et af problemerne er, at der også er andre som er uhøflige nok til at blive syge.
Så coronapatienterne kommer oveni de andre.

Og ja, personale er et problem.
Ligesom der skal være en masse støttestruktur for at holde 1 soldat i fronten eller 1 jagerfly kæmpende, så skal der ganske mange til at køre en respirator.

Tallet jeg hørte i går var, at et intensivafsnit med 24 respiratorer kræver cirka 160 sygeplejersker.
Der skal være døgnbemanding, de skal også have fri ind imellem og de bliver også syge.


Udviklingen i sundhedsvæsnet har været at skære ind til benet og ikke at have folk liggende længere end det er tvingende nødvendigt. Det sparer penge, men det gør også, at der ikke er overkapacitet.


Og man kan ikke bare lige fremtrylle ekstra sundhedspersonale.
De skal have skolebaggrund nok, og det tager år at uddanne dem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 6. jan 2021, 09:50

Vi kan håbe på at der fremover kommer lidt mere kapacitet på sygehusene som konsekvens af denne pandemi
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 6. jan 2021, 10:27

Raptor357 skrev:
6. jan 2021, 09:50
Vi kan håbe på at der fremover kommer lidt mere kapacitet på sygehusene som konsekvens af denne pandemi
Det er der jo allerede kommet. I Aalborg kom der i hvert fald en del ekstra respiratorer. Men det er mit indtryk, at personalet høstes i andre afdelinger (inkl. fruens).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 6. jan 2021, 10:49

Fast Fumble skrev:
6. jan 2021, 10:27
Raptor357 skrev:
6. jan 2021, 09:50
Vi kan håbe på at der fremover kommer lidt mere kapacitet på sygehusene som konsekvens af denne pandemi
Det er der jo allerede kommet. I Aalborg kom der i hvert fald en del ekstra respiratorer. Men det er mit indtryk, at personalet høstes i andre afdelinger (inkl. fruens).
Kapacitet er mere end blot udstyr, det er plads, senge, udstyr og personale. At kunne sænke det generelle tryk på sundhedsvæsnet samtidigt ville være en fin bonus.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2021, 11:24

Fast Fumble skrev:
6. jan 2021, 10:27
Raptor357 skrev:
6. jan 2021, 09:50
Vi kan håbe på at der fremover kommer lidt mere kapacitet på sygehusene som konsekvens af denne pandemi
Det er der jo allerede kommet. I Aalborg kom der i hvert fald en del ekstra respiratorer. Men det er mit indtryk, at personalet høstes i andre afdelinger (inkl. fruens).
Det giver jo desværre ikke - sig selv - større kapacitet.
Det flytter blot rundt på resourcerne og efterlader andre patienter i stikken.

Man må håbe at vores sundhedsvæsen og beredskab bliver gentænkt når vi er kommet ud på den anden side af pandemien. Jeg tror at der er mange ting man er blevet klogere på.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 6. jan 2021, 11:39

Raptor357 skrev:
6. jan 2021, 10:49
Fast Fumble skrev:
6. jan 2021, 10:27
Raptor357 skrev:
6. jan 2021, 09:50
Vi kan håbe på at der fremover kommer lidt mere kapacitet på sygehusene som konsekvens af denne pandemi
Det er der jo allerede kommet. I Aalborg kom der i hvert fald en del ekstra respiratorer. Men det er mit indtryk, at personalet høstes i andre afdelinger (inkl. fruens).
Kapacitet er mere end blot udstyr, det er plads, senge, udstyr og personale. At kunne sænke det generelle tryk på sundhedsvæsnet samtidigt ville være en fin bonus.
Joh, men det er meget dyr kapacitet!
Hvis der fremover skal være udvidet kapacitet, så vi kan håndtere en pandemi, så stiger skatten mærkbart. Det tror jeg ikke vi skal forvente skeer - og jeg ville også synes det er unødigt og dumt. Historisk set indtræffer sådan en pandemig en gang for hver ca. 100 år (den Spanske syge var ca. 1918 - 1920, tror jeg).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 6. jan 2021, 11:52

Det behøves jo ikke være akut tilstede.
En ekstra bygning man kan tænde for hist og her burde være tilstrækkeligt, samt en pedel til at støve af.
Bemandingen burde kunne klares med at sundheds personel, specielt dem på deltid får tilbudt en kontrakt hvor de får en dags mere arbejde om ugen i tilfælde af epidemi.
Har de børn må man etablere en passende pasnings mulighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 6. jan 2021, 12:18

Helt enig i Refraks analyse ovenfor, som også ligger fint i tråd med en artikel i Berlingeren om samme emne (https://www.berlingske.dk/danmark/kan-1 ... sen-ned-vi) . Artiklen er desværre bag en betalingsmur – men hovedkonklusionen er, at mange års ”effektiviseringer” har barberet hele overskuddet væk så der i dag lige netop er den tilstrækkelige kapacitet til de ”almindeligt forekommende” sygdomme. Men der er ikke længere kapacitet til at håndtere et ”udefrakommende” pres af nye infektionssygdomme og særligt ikke når disse nye sygdomme også gør et indhug i sundhedspersonalet, hvor en del enten selv bliver syge eller må gå i isolation grundet kollegers/patienters sygdom.

Jeg tror, at man skal tænke sig rigtig godt om her, idet en løsning med blot kritikløst at forøge kapaciteten vil medføre markante udgiftsstigninger, som vi alle skal betale over skatterne. I stedet kunne man måske tænke nyt (well, gammelt..) og lave et regulært mobiliseringsberedskab i sundhedsvæsenet, ganske som vi havde i forsvaret i de gode gamle dage. Dvs. opbygge en struktur (”kadre”) med udpeget nøglepersonale (af alle kategorier) samt identificerede lokationer samt ikke mindst anskaffelse af nødvendigt ekstra udstyr.

Grundstammen i bemandingen skal naturligvis være det eksisterende personale i de infektionsmedicinske afdelinger mens ”mobliseringspersonalet” kunne være netop pensioneret personale eller andre i samfundet med rette faglige kompetencer, som indgår en ”beredskabskontrakt” på nogle år med sundhedsvæsenet.

De nødvendige lokationerne skal naturligvis være indtænkt, idet disse nødvendigvis må ligge i forbindelse med hospitalerne. De kan enten skaffes ved at frigøre eksisterende plads fra andre lavt prioriterede formål – eller ved nye ”barak-byer”, der kan opsættes hurtigt. Vælges sidstnævnte løsning skal materialet til disse ”barak-byer” naturligvis ligge klar – eller der skal indgås beredskabsaftaler vedr. meget hurtig levering/opsætning med civile leverandører af sådant materiale.

Udgiften til udstyr vil naturligvis være høj i starten, men hvis man efter anskaffelsen tænker ”smart” og lader dette ekstra udstyr indgå i en rullende tørn med det allerede normerede udstyr vil man kunne holde hele teknikparken ved lige og klar - samt up to date (dvs. en stadig ”friskning”).

Blot mine 5 cents…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 6. jan 2021, 12:30

Oscar123 skrev:
6. jan 2021, 12:18
.... I stedet kunne man måske tænke nyt (well, gammelt..) og lave et regulært mobiliseringsberedskab i sundhedsvæsenet, ganske som vi havde i forsvaret i de gode gamle dage. Dvs. opbygge en struktur (”kadre”) med udpeget nøglepersonale (af alle kategorier) samt identificerede lokationer samt ikke mindst anskaffelse af nødvendigt ekstra udstyr.
....
Vi er et par gamle koldkrigere, og vi ka' li' det!
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 6. jan 2021, 12:35

Og så har vi muligvis et større udbrud af B117 i Silkeborg:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/virus ... namutation
13 patienter og 49 ansatte er blevet smittet under udbruddet, der begyndte inden nytår
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 6. jan 2021, 13:27

Oscar123 skrev:
6. jan 2021, 12:18
Udgiften til udstyr vil naturligvis være høj i starten, men hvis man efter anskaffelsen tænker ”smart” og lader dette ekstra udstyr indgå i en rullende tørn med det allerede normerede udstyr vil man kunne holde hele teknikparken ved lige og klar - samt up to date (dvs. en stadig ”friskning”).
:goodpost: Jeg tror det er et kerne-element at vi skal tænke "smart"! Vi ved ikke hvad fremtidige pandemier vil bringe af krav til ressourcer, men vi kunne ud fra løbende trusselsvurderinger indgå aftaler med virksomheder omkring beredskabslagre og nødproduktion af forskellige ressourcer, som de har ansvaret for at opbygge, forvalte og evt. afvikle. En del virksomheder har allerede bidraget proaktivt til indsatsen mod Covid-19 ved at tilpasse deres produktion og jeg tror at det både økonomisk og rent adaptivt er en stor fordel i et fremtidigt beredskab, frem for at staten skal opbygge statiske lagre af diverse ressourcer til enhver tænkelig og utænkelig situation.
Lidt koldkrigstænkning og organisering er IMHO ikke af vejen i forhold til at skulle kunne tilpasse sig til en ny eller forværret pandemi.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af GåsPåGaffelen » 6. jan 2021, 14:02

Noget som vi ikke har vendt i denne tråd, er følsomheden på den PCR test som vi benytter i Danmark (og resten af verdenen) til at påvise smitte.

Testen har en falsk negativ procent på mellem 10% og 25% alt efter hvem man spørger!

Det betyder at, mindst hver tiende smittede der lader sig teste, får et negativt svar.

Så på en dag med 60k tests og en positiv procent på 2%, betyder det at 120 smittede personer, får at vide at de IKKE er smittede.

Det må altså være en kilde til stor smittespredning!

Besvar