Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Luluselsker » 23. okt 2020, 20:24

jeg får sq snart stress.... og nej lulus slave får aldrig mundbind på eller pålimet tampax udenfor lulus hule

der er NADA dokumentation udlagt fra staten af på nogen af de påstande der har været (more or less) der er ingen dokumentation heller for effekten af deres tiltag


OG AT SALG AF SPRUT EFTER 22 skulle ha noget som helst at gøre med smittespredning af covid19 finder jeg satme komisk

2159 og lulus slave kan sendes ned efter sprit til at rense sår fra piskesår og uden at skulle frygte covid yderligere MEN 22 SÅ SKAL DET SATME SVIDE TIL COVID SOVER IGEN og spritten gives fri WTF

(mental bøvs lulus slave har stress)
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:25

Timber skrev:
23. okt 2020, 20:12

Du har måske adgang til den undersøgelse angående mundbinds effektivitet, siden du proklamerer fake news??
desværre nej. Men alt data jeg har kunne finde inden denne undersøgelse peger da på at de netop virker. Jeg er meget spændt på den undersøgelse og jeg bliver overordentligt overrasket hvis den siger at det ikke virker med en meget høj sikkerhed for resultatet.
samtidigt så er den undersøgelse kun en undersøgelse af beskyttelsen for at blive smittet, ikke en undersøgelse af hvad det gør ved folks evne til at smitte.
har du en anden opfattelse af det, for nuværende tilgængelige, materiale om mundbinds evne til at nedsætte en luftvejsvirus'es smittespredning.
Timber skrev:
23. okt 2020, 20:12
Desuden er denne coronasaga jo kørt politisk besluttet. Det indrømmede Mette jo under det samråd hun var i, for et stykke tid siden..

Tallene taler da stadig til min fordel, uanset hvad.. Vi ligger og roder rundt i promiller... Søren Brostrøm har været ude og sige der er styr på det, kontakttallet/smittetallet eller hvad de nu kalder det, ligger på 1.. Kommer det større udbrud som f.eks dem i h,h.v Faxe og ringsted, bliver der taget hånd om det øjeblikkeligt..
nej de gør ej, du siger at der er sååå få smittede, ja det er der! enig! men for det første er der 3 ugers forsinkelse.
som de sagde til pressemødet da de lukkede hele landet totalt ned 12 marts var der 10 indlagte!!!!! men det blev jo ved med at stige efter nedlukningen fordi at det kan tage 3 uger eller mere før at en nedlukning viser sig på antal indlagte fordi at virussen virker som den gør hvor en del render rundt og smitter uden at få symptomer og dem de smitter kan være op til 12 dage om at udvikle symptomer og yderligere 14 dage om at blive indlagt.
Timber skrev:
23. okt 2020, 20:12

Jeg har stadig svært ved at se behovet for yderligere restriktioner.. Og desuden synes jeg det er besynderligt at selv fagfolk der udtaler sig om den manglende effekt af disse restriktioner, ikke får lov at stå mere frem..
jeg kan godt se dit argument, men samtidigt så har alle den samme ytringsret og vi har en fri presse. så det at de krittiske ikke får lov at stå frem kan vel ikke være demokratiets skyld.
Timber skrev:
23. okt 2020, 20:12

Hvor er demokratiet og ytringsfriheden lige her?? Det er da netop i sådanne situationer man er nødt til at være yderst kritiske med hvad der bliver laver at restriktioner og tab af rettigheder og frihed..
krittisk ja! enig man skal altid være kritisk, men man skal også lade være med at udtale sig om ting man ikke forstår udover at man har et personligt behov for at leve.
Timber skrev:
23. okt 2020, 20:12
Bare se udkastet til den nye epidemilov..https://hoeringsportalen.dk/Hearing?search=epidemilov
ja den er på mange måder forfærdelig enig jeg håber ikke den bliver vedtaget.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:27

Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:24
jeg får sq snart stress.... og nej lulus slave får aldrig mundbind på eller pålimet tampax udenfor lulus hule

der er NADA dokumentation udlagt fra staten af på nogen af de påstande der har været (more or less) der er ingen dokumentation heller for effekten af deres tiltag


OG AT SALG AF SPRUT EFTER 22 skulle ha noget som helst at gøre med smittespredning af covid19 finder jeg satme komisk

2159 og lulus slave kan sendes ned efter sprit til at rense sår fra piskesår og uden at skulle frygte covid yderligere MEN 22 SÅ SKAL DET SATME SVIDE TIL COVID SOVER IGEN og spritten gives fri WTF

(mental bøvs lulus slave har stress)
hav et lager??? er det så svært.

og lulus herre burde sørge for at der er hvad der skal bruges når lulus herre udlever sine SM fantasier.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Luluselsker » 23. okt 2020, 20:32

Fastanhol skrev:
23. okt 2020, 20:27
Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:24
jeg får sq snart stress.... og nej lulus slave får aldrig mundbind på eller pålimet tampax udenfor lulus hule

der er NADA dokumentation udlagt fra staten af på nogen af de påstande der har været (more or less) der er ingen dokumentation heller for effekten af deres tiltag


OG AT SALG AF SPRUT EFTER 22 skulle ha noget som helst at gøre med smittespredning af covid19 finder jeg satme komisk

2159 og lulus slave kan sendes ned efter sprit til at rense sår fra piskesår og uden at skulle frygte covid yderligere MEN 22 SÅ SKAL DET SATME SVIDE TIL COVID SOVER IGEN og spritten gives fri WTF

(mental bøvs lulus slave har stress)
hav et lager??? er det så svært.

og lulus herre burde sørge for at der er hvad der skal bruges når lulus herre udlever sine SM fantasier.

alle lagre skal stockes op ;) men spøg til side læs lige høringsforslaget til epedimiloven ... det er i klart sprog mulighed for vangsvaccine og overvågning mv. på mistanke og der er ikke noget sted nævnt ankemuligheder
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:40

dokumentation for effekten af masker:
https://journals.plos.org/plosone/artic ... newsletter

lidt om hvad de skal være lavet af og hvorfor det er bedre med en der slutter tæt:
https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.0c03252

her er der en omkring mundbind vs pp2 eller som amerikanerne kalder den n95 masken
https://academic.oup.com/cid/article/65/11/1934/4068747
godtnok om hvorvidt det virker for hospitals ansatte men konklusionen er at det virker; mod sars godtnok... men sars, corona det sku ikke særligt forskelligt, og n95 en del bedre end mundbind, dog mente de ikke at nogen ville gå en hel dag med n95 pga ubehaget ved at have såden en på.

jeg kan ikke finde nogen undersøgelse som siger at mundbind IKKE beskytter bare en lille smule kan i?????
de fleste undersøgelser jeg har læst skriver om en rigtigt god effekt af alt hvad du putter foran munden for at filtrere luften for aerosoler, jo mere ubehageligt jo bedre virker det.
Senest rettet af Fastanhol 23. okt 2020, 20:43, rettet i alt 2 gange.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:41

Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:32

alle lagre skal stockes op ;) men spøg til side læs lige høringsforslaget til epedimiloven ... det er i klart sprog mulighed for vangsvaccine og overvågning mv. på mistanke og der er ikke noget sted nævnt ankemuligheder
jamen helt enig, den lov skal IKKE vedtages, den er vederstyggelig.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Luluselsker » 23. okt 2020, 20:44

Fastanhol skrev:
23. okt 2020, 20:41
Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:32

alle lagre skal stockes op ;) men spøg til side læs lige høringsforslaget til epedimiloven ... det er i klart sprog mulighed for vangsvaccine og overvågning mv. på mistanke og der er ikke noget sted nævnt ankemuligheder
jamen helt enig, den lov skal IKKE vedtages, den er vederstyggelig.
jep eneste den lov er er in essense endnu et juridisk forsøg på at tage total kontrol over folkets frie vilje og økonomi... det er dog pisse godt formuleret og timingen er perfekt! jeg forudser en ændring i reglerne for kontantbetaling således at kontanter udtages af cirkulation for X periode og så derefter forlænges den for så at gøres permanent mv. og det eneste man vil opnå med det er en kortvarig besværligtgørelse ved arbejde der ikke afregnes skat og moms for ... lige indtil vi finder ud af at bartre igen således en tur forbi mekanikeren kan afregnes med en halv gris eller tilsvarende tænkelige scenarier økonomisk
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:49

det er denne her vi ikke skal have til at begynde at peake igen.
eller nå nye højder.
men prøv at se hvor lang tid efter 12 marts der gik før at sygdommen igen var faldet til lidt ro.

https://www.dst.dk/da/Statistik/eksperimentel-statistik-covid-19 skrev:Dødsfald med COVID-19 pr. dag i 2020
Billede
COVID-19 smittespredning mv. pr. dag i 2020 (eksperimentel statistik) efter nøgletal - Danmarks Statistik
Hent flere tal i Statistikbanken om COVID-19 smittespredning mv. pr. dag i 2020 (eksperimentel statistik) (SMIT1)
Opdateres torsdage.
Kontaktpersoner: Susanne Brondbjerg, snb@dst.dk, 3917 3546 og Merete Kjær Hansen, mkh@dst.dk, 3917 3617.
Kilde: Statens Serum Institut, Epidemiologisk overvågning af COVID-19 i Danmark.
Note: Opgørelsen omfatter dødsfald, der er registreret indenfor 30 dage efter påvist COVID-19-infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet. Information om dødsfaldet er hentet fra CPR-registret og Dødsårsagsregistret. Dato for dødsfald kan ændre sig i opgørelsen over tid, når informationen om dødsfaldet er komple

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 20:52

Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:44
Fastanhol skrev:
23. okt 2020, 20:41
Luluselsker skrev:
23. okt 2020, 20:32

alle lagre skal stockes op ;) men spøg til side læs lige høringsforslaget til epedimiloven ... det er i klart sprog mulighed for vangsvaccine og overvågning mv. på mistanke og der er ikke noget sted nævnt ankemuligheder
jamen helt enig, den lov skal IKKE vedtages, den er vederstyggelig.
jep eneste den lov er er in essense endnu et juridisk forsøg på at tage total kontrol over folkets frie vilje og økonomi... det er dog pisse godt formuleret og timingen er perfekt! jeg forudser en ændring i reglerne for kontantbetaling således at kontanter udtages af cirkulation for X periode og så derefter forlænges den for så at gøres permanent mv. og det eneste man vil opnå med det er en kortvarig besværligtgørelse ved arbejde der ikke afregnes skat og moms for ... lige indtil vi finder ud af at bartre igen således en tur forbi mekanikeren kan afregnes med en halv gris eller tilsvarende tænkelige scenarier økonomisk
jeg er med i demonstrationerne hvis de vedtager den lov med fuld FFP3 maske med forsyning.
den lov er slet slet ikke nødvendig for at håndtere corona, og kommer der i fremtiden noget der kræver en lov af den kaliber så må de vedtage den der.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. okt 2020, 21:06

Senserazer skrev:
23. okt 2020, 19:13
Vanvid. Nye restriktioner. Beslutninger foretaget på et til stadighed meget flydende og udefineret grundlag. Politikere som ser, og lever i, en helt anden virkelighed end alle os andre. Hvad ved de, som vi ikke må vide? Siden de ved disse ting er nødvendige?
Muligvis fordi det er deres job at vide ...

Hvad får dig til at tro at beslutningerne bliver taget på et “flydende” grundlag?

Peter

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kode1303 » 23. okt 2020, 21:25

Senserazer skrev:
23. okt 2020, 20:10
Kode1303 skrev:
23. okt 2020, 19:21
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 19:13
Vanvid. Nye restriktioner. Beslutninger foretaget på et til stadighed meget flydende og udefineret grundlag. Politikere som ser, og lever i, en helt anden virkelighed end alle os andre. Hvad ved de, som vi ikke må vide? Siden de ved disse ting er nødvendige?
Politikerne agerer jo på baggrund af, hvad eksperterne siger. Jeg synes, det gav fuldkommen mening, hvad der blev sagt. Vi skal dybest set holde os fra at se en masse menneske, så smittekæderne bliver små. Og skoler og virksomheder er holdt fri, så samfundet kan fortsætte, mens der gives yderligere kompensation til de, der alligevel ikke kan drive alm. forretning. Og epidemiologen gav da ret gode faktuelle oplysninger.
Jeg kan ikke se det flydende og udefinerede, må jeg sige.
Først er det respirator pladser, så er det indlagte, så er det smittetal, så er det kontakttal, så er det, så er det, så er det... Hvad end de lige har behov for at fremhæve, for at retfærdiggøre nye stramninger. Den kompensation de yder er langt fra tilstrækkelig, der ødelægges liv i tusindvis, for a redde håndfulde. Kuren er ude af proportioner med sygdommen.
Jeg håber da faktisk, at man tager fejl, når vi nu pålægges nye restriktioner - det betyder jo, at sygdommen slet ikke er så slem.
Men meget peger bare på noget andet. Eksperten sagde til pressemødet, at alle tallene desværre stiger i øjeblikket, og at vi nu viser rettidig omhu og agerer, før det bliver nødvendigt, for så er det for sent at undgå problemer. Desuden er restriktionerne i Danmark relativt milde ift andre steder, hvor man går så langt som at indføre udgangsforbud.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Senserazer » 23. okt 2020, 21:31

PSindrup skrev:
23. okt 2020, 21:06
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 19:13
Vanvid. Nye restriktioner. Beslutninger foretaget på et til stadighed meget flydende og udefineret grundlag. Politikere som ser, og lever i, en helt anden virkelighed end alle os andre. Hvad ved de, som vi ikke må vide? Siden de ved disse ting er nødvendige?
Muligvis fordi det er deres job at vide ...

Hvad får dig til at tro at beslutningerne bliver taget på et “flydende” grundlag?

Peter
Så kan de fortælle os hvad det er de ved.

At begrundelsen er en ny hver gang. Som jeg nævnte var det i starten et spørgsmål om kapacitet i sundhedsvæsenet og nu er vi helt nede på at se på hvor mange tester positiv på en enkelt tilfældig dag, uden iøvrigt at være syge.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Senserazer » 23. okt 2020, 21:33

Vi har efterhånden været i den nye corona-virkelighed længe nok til at det er tydeligt at det ikke stikker af, og deres skræmmescenarie ikke bliver en realitet. Så nu ændrer de betingelserne.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 23. okt 2020, 21:36

Senserazer skrev:
23. okt 2020, 20:10
Kuren er ude af proportioner med sygdommen.
Lige nu er HALVDELEN af Frankrigs intensiv-senge optaget af svært syge Corona-patienter.
Nej, kuren er IKKE ude af proportioner med sygdommen. Mit bud er at vi får en lang og hård vinter, hvor vi kommer til at se væsentlig flere dødsfald end vi så i første bølge. Om 4-5 måneder ved vi hvem af os som havde ret.

Jeg har måske fordel af at have prøvet en dobbeltsidet kold lungebetændelse, så jeg ved hvor hård sådan en kan være ved kroppen. Min kostede 2 måneders sygemelding, og det var en meget hård tid at komme igennem (men det var længe før COVID-19).
Mine børn har stadig alle 4 bedsteforældre. De er raske og rørige. Men jeg tror ikke de alle 4 ville overleve en dobbeltsidet kold lungebetændelse. Og COVID-19? Ja, den kunne nemt betyde en reduktion af min familie.

Selvfølgelig har man ret til sin mening, men jeg synes der er en del indlæg i denne tråd, som er dummere end loven (burde) tillade.
De skal naturligvis stadig have ret til at deltage i debatten, så længe de ikke direkte lyver. Men de får næppe overbevist ret mange, af dem der fulgte med helt op til 5-tabellen...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. okt 2020, 21:37

BentxBetjent skrev:
23. okt 2020, 20:20
Et smittetal på 1.2, det lyder jo slet ikke farligt.
100 indlagte, det lyder jo slet ikke farligt.
17 på intensiv, heraf 13 i respirator, det lyder jo slet ikke farligt.
Inkubationstid 5 dage.
Og vi venter op til 7 dage med at effektuere stramningerne, det lyder jo slet ikke farligt.

Så det vil sige de næste syv dage stiger smittetallet måske til 1.25... mit gæt.
Fra folk bliver syge til der er brug for respirator går typisk 14 dage, så om 14 dage har vi 40 i respirator... mit gæt.

Imens hygger corona sig videre med stramningerne, smittetallet vil nok falde til 1 i løbet af 3-4 uger... mit gæt.
Men jeg tror også vi lige kommer op at runde de 100 i respirator før det går den anden vej.

Uden ageren :???: det finder vi forhåbentligt aldrig ud af.

Jeg er ikke i tvivl om at en stor del af stigningen skyldes den netop overståede efterårsferie.
Det er absolut et kvalificeret gæt.. Men igen, absolut intet frygtindgydende i de tal..

SST, eller SSI estimerede jo omkring 10% af den samlede danske befolkning ville blive smittet i en mild pandemi.. Det er 570.000 personer Endvidere ville op mod 900 personer skulle lægges i respirator..

Og 2800, eller deromkring på intensiv...

Jeg ser ingen tal derop ad overhoved...

Og med over halvdelen af Danmarks befolkning testet, burde der være et rimeligt solidt grundlag for at konkludere et rimeligt estimat for hvordan det vil gås.. Og den ser på ingen måder ud til at stikke af...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aratan » 23. okt 2020, 21:38

Senserazer skrev:
23. okt 2020, 21:31
PSindrup skrev:
23. okt 2020, 21:06
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 19:13
Vanvid. Nye restriktioner. Beslutninger foretaget på et til stadighed meget flydende og udefineret grundlag. Politikere som ser, og lever i, en helt anden virkelighed end alle os andre. Hvad ved de, som vi ikke må vide? Siden de ved disse ting er nødvendige?
Muligvis fordi det er deres job at vide ...

Hvad får dig til at tro at beslutningerne bliver taget på et “flydende” grundlag?

Peter
Så kan de fortælle os hvad det er de ved.

At begrundelsen er en ny hver gang. Som jeg nævnte var det i starten et spørgsmål om kapacitet i sundhedsvæsenet og nu er vi helt nede på at se på hvor mange tester positiv på en enkelt tilfældig dag, uden iøvrigt at være syge.
Det er eksempler op det der i mit fag hedder henholdsvis leading og lagging indicators...

En leading indicator er noget der tillader at man kan tage aktion inden der går noget galt. Smittetallet er en god leading indicator på at der er noget på vej, inden vi for alvor begynder at blve syge og blive indlagt.
Indlagte er lagging, det viser at det allerede er gået galt og vi kan ikke agere og undgå at det går galt...

Jeg er helt enig i at der mangler noget info og en inklusion af Folketinget frem for et etpartidiktatur. Denne gang kom det ikke som en tyv om nattn, politikerne har haft en hel sommer til i fælleskab at sætte et system op, men det ændrer altså ikke ved at smittetallet er en god indikator for smitteniveauet i samfundet...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. okt 2020, 21:41

Fast Fumble skrev:
23. okt 2020, 21:36
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 20:10
Kuren er ude af proportioner med sygdommen.
Lige nu er HALVDELEN af Frankrigs intensiv-senge optaget af svært syge Corona-patienter.
Nej, kuren er IKKE ude af proportioner med sygdommen. Mit bud er at vi får en lang og hård vinter, hvor vi kommer til at se væsentlig flere dødsfald end vi så i første bølge. Om 4-5 måneder ved vi hvem af os som havde ret.

Jeg har måske fordel af at have prøvet en dobbeltsidet kold lungebetændelse, så jeg ved hvor hård sådan en kan være ved kroppen. Min kostede 2 måneders sygemelding, og det var en meget hård tid at komme igennem (men det var længe før COVID-19).
Mine børn har stadig alle 4 bedsteforældre. De er raske og rørige. Men jeg tror ikke de alle 4 ville overleve en dobbeltsidet kold lungebetændelse. Og COVID-19? Ja, den kunne nemt betyde en reduktion af min familie.

Selvfølgelig har man ret til sin mening, men jeg synes der er en del indlæg i denne tråd, som er dummere end loven (burde) tillade.
De skal naturligvis stadig have ret til at deltage i debatten, så længe de ikke direkte lyver. Men de får næppe overbevist ret mange, af dem der fulgte med helt op til 5-tabellen...
Jeg forstår stadig ikke hvorfor andre landes tal skal blandes ind i det her? Der kan være rigtig mange forhold der tæller den ene eller anden vej i den sammenhæng..

Er da frygtelig ked af at høre du har ligget med dobbeltsidet kold lungebetændelse.. Det gjorde min mor også for en del år siden.. Men ok, det fik hende da til at holde op med at ryge...

Og min far har haft kræft, men er kommet sig over det..

Og nu lyder jeg måske kold og kynisk, men jeg er sgu ikke bange for at miste dem til corona af den grund.. Egentlig er jeg mere bange for at miste dem fordi de ikke kan få den behandling de evt skal have, fordi man skubber det hele i forhold til coronaen..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Flugteren » 23. okt 2020, 21:47

Personligt får jeg mere angst ved ikke at kunne få ordentlig undervisning, end jeg gør ved selve sygdommen.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. okt 2020, 21:48

Aratan skrev:
23. okt 2020, 21:38
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 21:31
PSindrup skrev:
23. okt 2020, 21:06
Senserazer skrev:
23. okt 2020, 19:13
Vanvid. Nye restriktioner. Beslutninger foretaget på et til stadighed meget flydende og udefineret grundlag. Politikere som ser, og lever i, en helt anden virkelighed end alle os andre. Hvad ved de, som vi ikke må vide? Siden de ved disse ting er nødvendige?
Muligvis fordi det er deres job at vide ...

Hvad får dig til at tro at beslutningerne bliver taget på et “flydende” grundlag?

Peter
Så kan de fortælle os hvad det er de ved.

At begrundelsen er en ny hver gang. Som jeg nævnte var det i starten et spørgsmål om kapacitet i sundhedsvæsenet og nu er vi helt nede på at se på hvor mange tester positiv på en enkelt tilfældig dag, uden iøvrigt at være syge.
Det er eksempler op det der i mit fag hedder henholdsvis leading og lagging indicators...

En leading indicator er noget der tillader at man kan tage aktion inden der går noget galt. Smittetallet er en god leading indicator på at der er noget på vej, inden vi for alvor begynder at blve syge og blive indlagt.
Indlagte er lagging, det viser at det allerede er gået galt og vi kan ikke agere og undgå at det går galt...

Jeg er helt enig i at der mangler noget info og en inklusion af Folketinget frem for et etpartidiktatur. Denne gang kom det ikke som en tyv om nattn, politikerne har haft en hel sommer til i fælleskab at sætte et system op, men det ændrer altså ikke ved at smittetallet er en god indikator for smitteniveauet i samfundet...
Kunne grunden til at smittetallet ser så forholdsvist højt ud, ikke være at vi trods alt roder rundt med så små tal, at selv en minimal stigning vil se voldsom ud..

F.eks. hvis jeg drikker en bajer om dagen, er alt fint, men hvis jeg begynder at drikke to, har jeg i princippet øget mit alkoholforbrug 100%... Men gør det mig til alkoholiker af den grund??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aratan » 23. okt 2020, 21:56

Timber skrev:
23. okt 2020, 21:48
Kunne grunden til at smittetallet ser så forholdsvist højt ud, ikke være at vi trods alt roder rundt med så små tal, at selv en minimal stigning vil se voldsom ud..
Huggede denne fra JP:
F95977FC-0140-481C-A876-3695431C81F5.png
Hvis dit alkoholforbrug steg sådan ville jeg nok overveje at gøre noget...

Ja, der er forskel på antallet af udførte tests og alle de der mulige indsigelser, men kig lige på niveauet i forhold til marts måned?
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aratan » 23. okt 2020, 21:59

Ok, det var pænt dårligt citeret, det er bare så bøvlet at rette på en telefon, håber du tilgiver...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 23. okt 2020, 22:07

Det er adfæren der giver smittespredningen.
Antal indlagte er den bedste målestok for smittespredningen, men er den 4 uger bagud? I forhold til dem som har vira i kroppen. Det er ekstremt svært at navigere med. Specielt med alle de ubekendte og variable som vi, befolkningen udgøre. Vi opfører os alle forskelligt nogle er dygtigere end andre til at desinficere, holde sig hjemme og ellers bære maske og passe på sig selv, hvor andre render rundt og "slikker" på dørhåndtagene.

Det statsministeren gør og har gjort er rettidig omhu, når man ser på at minimere smitte spredningen.

Personligt er jeg dog fan af den svenske model selv om det er at skyde sig selv i foden for mig. Ideologisk går jeg ind for at de stærkeste må overleve, jorden er overbefolket.

Men jeg prøver at gøre som det er intentionen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. okt 2020, 22:10

Aratan skrev:
23. okt 2020, 21:59
Ok, det var pænt dårligt citeret, det er bare så bøvlet at rette på en telefon, håber du tilgiver...
Jeg forstod meningen... :giggle: :razz:

Nu blev det jo også forudsagt at tallen ville stige en smule nu. Det er trods alt influenzasæson.. Vi ligger dog stadig og roder rund nede i små promiller...

Jeg kunne forstå hvis vi var oppe på det 10-dobbelte..

Og m.h.t. mit alkoholkonsumering, så er det så lavt p.t. at selv en enkelt øl er en fordobling af mit forbrug... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. okt 2020, 22:14

Raptor357 skrev:
23. okt 2020, 22:07
Det er adfæren der giver smittespredningen.
Antal indlagte er den bedste målestok for smittespredningen, men er den 4 uger bagud? I forhold til dem som har vira i kroppen. Det er ekstremt svært at navigere med. Specielt med alle de ubekendte og variable som vi, befolkningen udgøre. Vi opfører os alle forskelligt nogle er dygtigere end andre til at desinficere, holde sig hjemme og ellers bære maske og passe på sig selv, hvor andre render rundt og "slikker" på dørhåndtagene.

Det statsministeren gør og har gjort er rettidig omhu, når man ser på at minimere smitte spredningen.

Personligt er jeg dog fan af den svenske model selv om det er at skyde sig selv i foden for mig. Ideologisk går jeg ind for at de stærkeste må overleve, jorden er overbefolket.

Men jeg prøver at gøre som det er intentionen.
Jeg tror sagtens man kunne finde en rimelig løsning et sted midt i mellem... Omend jeg som sagt er imod restriktioner, så kunne man sige at de største arrangementer kunne vente til sommer, og man stadig holdt sig til håndhygiejne og en smule afstand...

Åh ja, og en masse frisk luft...

Pudsigt nok det samme som SST anbefaler i deres nyeste råd... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 23. okt 2020, 22:15

Timber skrev:
23. okt 2020, 21:41
Jeg forstår stadig ikke hvorfor andre landes tal skal blandes ind i det her? Der kan være rigtig mange forhold der tæller den ene eller anden vej i den sammenhæng..
Homo sapiens er og bliver vel Homo sapiens.
Og man må formode at hvis smitten kan spredes et sted med Homo sapiens kan den også et andet sted med den samme art.

Hvilken forhold skulle gøre Danmark mindre tilbøjelig til smitte spredning end Spanien og Frankrig fx.

Besvar