Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2020, 12:04

Senserazer skrev:
29. mar 2020, 11:50
...

Men jo færre man tester, jo større usikkerhed er der vel også?
Det er den.

Men vi tester allerede i tusinder, så statistikken er rimelig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 29. mar 2020, 12:30

Kalthoff skrev:
29. mar 2020, 09:38
Gå bare til bekendelse, hvem af jer er Ulrich:


Ulrich_2.png
https://www.bt.dk/samfund/ulrich-handle ... -alvorligt
Heller ikke mig, min er en helt anden slags...
20200317_125532_2.jpg
(og ja, jeg ved godt det ikke er et P3 filter der sidder på)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 29. mar 2020, 12:48

Ingsorsi skrev:
29. mar 2020, 09:49


Det er nok ikke så dumt endda
https://news.ycombinator.com/item?id=22716618

Jeg selv undlader at tage ud og købe ind.
En maske af enhver art reducerer også mængden af partikler fra ens næse og mund som kan gå hen og sætte sig på diverse overflader, Og masken plejer at være en god påmindelse om ikke at putte fingrene i ansigtet. Så, jeg kan slet ikke se nogen grund til at sige at folk ikke skal bruge dem.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 29. mar 2020, 13:00

Timber skrev:
29. mar 2020, 11:22
Kalthoff skrev:
29. mar 2020, 09:38
Gå bare til bekendelse, hvem af jer er Ulrich:


Ulrich_2.png
https://www.bt.dk/samfund/ulrich-handle ... -alvorligt
Det er mig....


IMG_0942.JPG



Ej, det er det nu ikke, men lavede samme opstilling hjemme, sådan lidt for sjov, lige i starten af det her..
Den maske klæ´r dig, Timber :rock:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 29. mar 2020, 13:08

Bjarne41 skrev:
29. mar 2020, 13:00
Timber skrev:
29. mar 2020, 11:22
Kalthoff skrev:
29. mar 2020, 09:38
Gå bare til bekendelse, hvem af jer er Ulrich:


Ulrich_2.png
https://www.bt.dk/samfund/ulrich-handle ... -alvorligt
Det er mig....


IMG_0942.JPG



Ej, det er det nu ikke, men lavede samme opstilling hjemme, sådan lidt for sjov, lige i starten af det her..
Den maske klæ´r dig, Timber :rock:
Det var der sjovt nok en del der mente.... :rolf:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2020, 17:38

Dagens tal fra Financial Times:
Vedhæftede filer
6B41D737-4D7E-4BEF-A2D0-A518F8C4DCB2.png
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 29. mar 2020, 17:46

Refraktorius skrev:
29. mar 2020, 17:38
Dagens tal fra Financial Times:
Er det bare mig der trænger til en tur til optiker, eller er DK der ikke?
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 29. mar 2020, 18:44

Jeg har givet lidt op overfor disse smittetal, når de forskelige lande har forskellige modeller for at teste, vil mørke tallet være forskelligt.
Se bare på Iran, i den graf batmanden har postet, er der nogen der tror på at den viser bare et nogenlunde rigtigt billed ?

Jeg kigger mest på indlagte, og når det drejer sig om DK.

Indlagte
Indlagt på intensiv
I respirator

Så kan jeg vurderer, om vi har opført os som et civiliseret samfund, og givet dem der har behandling behov, den fornødne behandling.
Der vil dø menesker af denne virus, men hvis de i det mindste har haft en fair chance for at overleve, fordi vi har haft nok behandlingspladser.
Så er der jo ikke mere vi kan gøre.

Mvh
Grey

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 29. mar 2020, 19:04

Timber skrev:
29. mar 2020, 17:46
Refraktorius skrev:
29. mar 2020, 17:38
Dagens tal fra Financial Times:
Er det bare mig der trænger til en tur til optiker, eller er DK der ikke?
Du skal bare tage din maske af .................. :giggle:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 29. mar 2020, 19:05

Nåh, det ligner da heldigvis lidt henad en ende ude i horisonten... Og den kommer nok også fornuftigt nok, til at ske i etaper..

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03- ... is-aabning
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 29. mar 2020, 20:25

Greyberd63 skrev:
29. mar 2020, 18:44
Jeg har givet lidt op overfor disse smittetal, når de forskelige lande har forskellige modeller for at teste, vil mørke tallet være forskelligt.
Se bare på Iran, i den graf batmanden har postet, er der nogen der tror på at den viser bare et nogenlunde rigtigt billed ?

Jeg kigger mest på indlagte, og når det drejer sig om DK.

Indlagte
Indlagt på intensiv
I respirator

Så kan jeg vurderer, om vi har opført os som et civiliseret samfund, og givet dem der har behandling behov, den fornødne behandling.
Der vil dø menesker af denne virus, men hvis de i det mindste har haft en fair chance for at overleve, fordi vi har haft nok behandlingspladser.
Så er der jo ikke mere vi kan gøre.
Jeg er 100% enig!

Ja, jeg mener at NB-segmentets tone som sædvanlig er skinger.
Som Bat-manden så nydeligt har fremhævet, er der tale om at der vedtages mulighed for at ibrugtage værktøjer lynhurtigt, skulle det vise sig nødvendigt. Det svarer til at tune styretøjet på supertankeren, når den kommer i vande, hvor den måske får brug for at styre hurtigere end den plejer at have behov for - det er almindelig sund fornuft, eller som det nye mantra er i min branche (IT): Due dilligence. Der er stamme rammer for værktøjerne, så de ikke misbruges og de har udløbsdato. Det er så fornuftigt, man næsten bliver rørt, og der er KUN NB-segmentet der (som vanligt) mistolker, læser løsrevne stumper, og forholder sig til grundlov. Det er simpelthen uansvarligt at prøve at modsætte sig en livreddende mission med grundloven i hånden.

Ligesom Gråskæg, set jeg på Financial times' grafer over smittede, og kan ikke helt se hvad de kan bruges til. Kriterierne for hvem der testes, er så forskelligt fra land til land, at jeg ikke tror man kan drage brugbare konklusioner fra dem. Og ja, det kan da godt være Sydkorea med deres "vi tester alle" taktik får et rigtig godt indblik i hvor udbredt smitten er i deres samfund, men det er jo kun brugbart, hvis man kan kombinere det med internering (karantæne) til alle smittede - vel at mærke ikke hjemme-karantæne. Og det kan de sikkert i Sydkorea, men det kan vi ikke i vesteuropa, og slet ikke i Danmark (og NB-segmentet ville også gå fuldstændig i spagat, hvis det kom på regeringens tegnebræt - men det gør det heller ikke). Og så kan inddæmning jo ikke lade sig gøre, så "test alle" strategien bliver dyr og virkningsløs, for man kan teste alle igen i næste uge, og få helt andre tal.
Kina har forsøgt sig. Vi har sikkert alle set video'erne med de tilsvejsede døre, soldater i gaderne, og andre artigheder. Og har de så fået inddæmmet smitten? Næh.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-2 ... ejseregler
Der findes nemlig ikke lukkede samfund mere. Så med mindre HELE verden bruger inddæmnings strategien, så vil den ikke virke for dem der prøver. Måske vil den virke i en kort periode, men så kommer der en ny bølge, og så skal der inddæmmes igen - og det bliver dyrt, hvis man skal igennem 5-6 inddæmnings-bølger, før pandemien er klinget ud.

Den kloge strategi ser for mig ud til at være: Gå efter kontrolleret smitte, i en mængde sundhedssystemet kan håndtere, og sigt efter flok-immunitet. Flok-immunitet opnås når ca. 60% af befolkningen har været smittet, og derefter kan pandemien ikke længere spredes i ens samfund, og hvad de andre gør - er ligegyldigt. Ja, det vil være nogen som dør. Det er resultatet af enhver virus med en R0 på over 1,3-1,4 stykker, også en helt almindelig influenza. Det kan ikke undgås. Det der KAN undgås, er at folk dør i stort antal, fordi de som KUNNE behandles, og blive raske, ikke får behandling, fordi sundhedsvæsenet er overbelastet, og ikke kan tilbyde behandlingen. I en ideel verden skal man implementere tiltag der begrænser smitten til lige omkring sundhedssektorens smertetærskel. Så når vi hurtigst hen til flok-immunitet, uden at miste muligheden for at behandle de indlæggelseskrævende smittede.

Derfor kigger jeg også mest indlæggelses-tal (og respirator-patienter), for det er dem som må være pejlemærkerne for om regeringens indsats rammer indenfor skiven. Jeg kunne ønske mig et nøgletal mere: Procentandel af syge i sundhedssektoren. For der kan godt bliver et problem med vores ca. 1300 respiratorer, hvis dem som kan betjene dem, bliver syge i for stort antal - eller samtidig.

Dem som kender mig, ved at jeg ikke stemmer Socialdemokratisk. Men jeg er nødt til at udtrykke min beundring af håndteringen af denne krise. Og det gør mig "nærmest lykkelig" at bo i et land hvor, selvom det ikke lige er "min" regering der er ved magten, så er der ikke panik, derimod er der bredt politisk funderede og meget fornuftige løsninger. Der har været nogen som har skullet tænke hurtigt! Og hurtige beslutninger er ofte ikke de bedste. Og beslutningstagernes arbejde har ikke været let - Chefen for Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeren har (lidt for) offentligt fået luftet deres uenigheder, så beslutningerne har ikke været nemme. Skulle jeg udtrykke lidt utilfredshed, så skulle det netop være dér: Den uenighed burde ikke have nået frem til pressen. Og da den gjorde, skulle de to fjolser have været kaldt til samtale i Statsministeriet omgående, og have haft en kammeratlig samtale om hvilken effekt det har på befolkningens "compliance" i omfattende adfærdsregulerende tiltag, at de to politiske eksponenter for vores ekspert-viden viser uenighed om strategien. Her har nok lige manglet en smule nosser i øverste ledelses-niveau. (Som borgerlig fristes jeg til at sige "Det var ikke sket med Elleman ved rorpinden", men det siger jeg ikke, for ... den slags ved man ikke før the shit rammer the fan. Nogen dukker sig, nogen bliver stående).

Jeg er dælme glad for at være dansker i denne tid.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 29. mar 2020, 20:34

Timber skrev:
29. mar 2020, 19:05
Nåh, det ligner da heldigvis lidt henad en ende ude i horisonten... Og den kommer nok også fornuftigt nok, til at ske i etaper..

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03- ... is-aabning
Jeg kan godt sidde tilbage med en overvejelse om, om Mette F. er for tidligt ude med gode budskaber. I UK - som ellers ikke har glimret med fornuftig håndtering - er man ude i en horisont på over 6 måneder:
Britons will not get back to 'normal life' for SIX MONTHS or more, warns deputy chief medical officer Jenny Harries, as she says UK should know after Easter if lockdown has 'squashed' coronavirus outbreak
Link: https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ries.html
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 29. mar 2020, 20:59

Spørgsmålet er nok hvad der defineres som “normal hverdag”.
At samfundet skulle lukke op med et fingerknips og alt være som før, er nok kun de mest naive der tror på.
Men en åbning af restaurantionsbranchen kunne ligge lige for...
Det mest interessante spørgsmål er vel hvornår skoler/institutioner åbner op igen.
Dét, er noget der tæller set med samfundsøkonomiske øjne.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2020, 21:19

Vores udvikling i smittede er lineær, ikke eksponentiel.
Jeg er også glad for at være dansker.




Russerne har lige lukket Moskva eftertrykkeligt ned.
Du må gå til nærmeste butik eller apotek, men ellers ikke bevæge dig mere end 100m fra din bolig.

Jeg tror deres tal er på vej op. Til gengæld er den russiske folkesundhed ikke alt for imponerende i forvejen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 29. mar 2020, 21:25

Fast Fumble skrev:
29. mar 2020, 20:25
Greyberd63 skrev:
29. mar 2020, 18:44
Jeg har givet lidt op overfor disse smittetal, når de forskelige lande har forskellige modeller for at teste, vil mørke tallet være forskelligt.
Se bare på Iran, i den graf batmanden har postet, er der nogen der tror på at den viser bare et nogenlunde rigtigt billed ?

Jeg kigger mest på indlagte, og når det drejer sig om DK.

Indlagte
Indlagt på intensiv
I respirator

Så kan jeg vurderer, om vi har opført os som et civiliseret samfund, og givet dem der har behandling behov, den fornødne behandling.
Der vil dø menesker af denne virus, men hvis de i det mindste har haft en fair chance for at overleve, fordi vi har haft nok behandlingspladser.
Så er der jo ikke mere vi kan gøre.
Jeg er 100% enig!

Ja, jeg mener at NB-segmentets tone som sædvanlig er skinger.
Som Bat-manden så nydeligt har fremhævet, er der tale om at der vedtages mulighed for at ibrugtage værktøjer lynhurtigt, skulle det vise sig nødvendigt. Det svarer til at tune styretøjet på supertankeren, når den kommer i vande, hvor den måske får brug for at styre hurtigere end den plejer at have behov for - det er almindelig sund fornuft, eller som det nye mantra er i min branche (IT): Due dilligence. Der er stamme rammer for værktøjerne, så de ikke misbruges og de har udløbsdato. Det er så fornuftigt, man næsten bliver rørt, og der er KUN NB-segmentet der (som vanligt) mistolker, læser løsrevne stumper, og forholder sig til grundlov. Det er simpelthen uansvarligt at prøve at modsætte sig en livreddende mission med grundloven i hånden.

Ligesom Gråskæg, set jeg på Financial times' grafer over smittede, og kan ikke helt se hvad de kan bruges til. Kriterierne for hvem der testes, er så forskelligt fra land til land, at jeg ikke tror man kan drage brugbare konklusioner fra dem. Og ja, det kan da godt være Sydkorea med deres "vi tester alle" taktik får et rigtig godt indblik i hvor udbredt smitten er i deres samfund, men det er jo kun brugbart, hvis man kan kombinere det med internering (karantæne) til alle smittede - vel at mærke ikke hjemme-karantæne. Og det kan de sikkert i Sydkorea, men det kan vi ikke i vesteuropa, og slet ikke i Danmark (og NB-segmentet ville også gå fuldstændig i spagat, hvis det kom på regeringens tegnebræt - men det gør det heller ikke). Og så kan inddæmning jo ikke lade sig gøre, så "test alle" strategien bliver dyr og virkningsløs, for man kan teste alle igen i næste uge, og få helt andre tal.
Kina har forsøgt sig. Vi har sikkert alle set video'erne med de tilsvejsede døre, soldater i gaderne, og andre artigheder. Og har de så fået inddæmmet smitten? Næh.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-2 ... ejseregler
Der findes nemlig ikke lukkede samfund mere. Så med mindre HELE verden bruger inddæmnings strategien, så vil den ikke virke for dem der prøver. Måske vil den virke i en kort periode, men så kommer der en ny bølge, og så skal der inddæmmes igen - og det bliver dyrt, hvis man skal igennem 5-6 iddømnings-bølger, før pandemien er klinget ud.

Den kloge strategi ser for mig ud til at være: Gå efter kontrolleret smitter, i en mængde sundhedssystemet kan håndtere, og sigt efter flok-immunitet. Flok-immunitet opnås når ca. 60% af befolkningen har været smittet, og derefter kan pandemien ikke længere spredes i ens samfund, og hvad de andre gør - er ligegyldigt. Ja, det vil være nogen som dør. Det er resultatet af enhver virus med en R0 på over 1,3-1,4 stykker, også en helt almindelig influenza. Det kan ikke undgås. Det der KAN undgås, er at folk dør i stort antal, fordi de som KUNNE behandles, og blive raske, ikke får behandling, fordi sundhedsvæsenet er overbelastet, og ikke kan tilbyde behandlingen. I en ideel verden skal man implementere tiltag der begrænser smitten til lige omkring sundhedssektorens smertetærskel. Så når vi hurtigst hen til flok-immunitet, uden at miste muligheden for at behandle de indlæggelseskrævende smittede.

Derfor kigger jeg også mest indlæggelses-tal (og respirator-patienter), for det er dem som må være pejlemærkerne for om regeringens indsats rammer indenfor skiven. Jeg kunne ønske mig et nøgletal mere: Procentandel af syge i sundhedssektoren. For der kan godt bliver et problem med vores ca. 1300 respiratorer, hvis dem som kan betjene dem, bliver syge i for stort antal - eller samtidig.

Dem som kender mig, ved at jeg ikke stemmer Socialdemokratisk. Men jeg er nødt til at udtrykke min beundring af håndteringen af denne krise. Og det gør mig "nærmest lykkelig" at bo i et land hvor, selvom det ikke lige er "min" regering der er ved magten, så er der ikke panik, derimod er der bredt politisk funderede og meget fornuftige løsninger. Der har været nogen som har skullet tænke hurtigt! Og hurtige beslutninger er ofte ikke de bedste. Og beslutningstagernes arbejde har ikke været let - Chefen for Sundhedsstyrelsen og Sundhedsmnisteren har (lidt for) offentligt fået luftet deres uenigheder, så beslutningerne har ikke været nemme. Skulle jeg udtrykke lidt utilfredshed, så skulle det netop være dér: Den uenighed burde ikke have nået frem til pressen. Og da den gjorde, skulle de to fjolser have været kaldt til samtale i Statsministeriet omgående, og have haft en kammeratlig samtale om hvilken effekt det har på befolkningens "compliance" i omfattende adfærdsregulerende tiltag, at de to politiske eksponenter for vores ekspert-viden viser uenighed om strategien. Her har nok lige manglet en smule nosser i øverste ledelses-niveau. (Som borgerlig fristes jeg til at sige "Det var ikke sket med Elleman ved rorpinden", men det siger jeg ikke, for ... den slags ved man ikke før the shit rammer the fan. Nogen dukker sig, nogen bliver stående).

Jeg er dælme glad for at være dansker i denne tid.
Er du i gang med at skrive en roman, Nordjyde ? :blink:

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 29. mar 2020, 21:28

Refraktorius skrev:
29. mar 2020, 21:19
Vores udvikling i smittede er lineær, ikke eksponentiel.

...
Den er jeg med på, men hvis man åbner for meget op for hurtigt op igen, så kommer den eksponentielle udvikling.

Jeg er glad for, at jeg ikke skal træffe de relevante beslutninger i den sammenhæng.

I øvrigt bliver det interessant at se, hvad russerne kan drive det til i antal smittede.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 29. mar 2020, 21:37

Putin laver vel et dekret om, at tallene skal være meget under hvad Italien, Kina, Spanien og USA oplyser

Sandheden er lige så rigtig som hvem der stod bag nedskydningen af MH17 :nolisten:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 29. mar 2020, 21:38

Der er lavet en model i USA, så hospitaler kan beregne hvor stort presset bliver.

Artikle
https://www.statnews.com/2020/03/16/cor ... to-expect/

Model
https://penn-chime.phl.io/

Mine evner rækker ikke til at udfylde felterne, måske er der nogen her, der har evnerne, til at udfylde vedrørende danmark.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 29. mar 2020, 22:49

Greyberd63 skrev:
29. mar 2020, 21:38
Der er lavet en model i USA, så hospitaler kan beregne hvor stort presset bliver.
Artikle
https://www.statnews.com/2020/03/16/cor ... to-expect/
Model
https://penn-chime.phl.io/
Mine evner rækker ikke til at udfylde felterne, måske er der nogen her, der har evnerne, til at udfylde vedrørende danmark.
Mvh
Grey
Spændende!

Men en model er aldrig bedre end kvaliteten af algoritmerne og ikke mindst af de data man fylder i den.

Man er nødt til at vælge nogle forudsætninger og antagelser (på godt dansk, gætte efter erfaring og bedste evne) for alle de ting man ikke ved.
Man kan se hvad der er sket andre steder, men lokale forhold som helbredstilstand og demografi, og ikke mindst hvor velopdragne eller tossede folk er, har en masse at sige, ser det ud til.

Specielt ser amerikanerne ud til, at de har et "segment" af befolkningen der kun har set FOX, og som nu er indoktrineret til at anse det hele for at være løgn og sammensværgelse. De ved nu, at de kan "own the libs" ved at ignorere statslige påbud, samles i flok og røre ved hinanden.
Og så er der de religiøse tosser, som ved, at bare de råber HALLELUJA højt nok, mens de.... nå ja, samles i flok og rører ved hinanden, så trumfer de al videnskab, der jo primært er opfundet af satanister og ateister for at gøre SatansTM værk og underminere troen på Gud Fader og Helligornen.
Procentdelen af funktionelle analfabeter og ringe helbredstilstand er også grumme jokere i det spil.....
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 30. mar 2020, 07:45

Finansministeren i Hessen begår selvmord pga. COVID-19
The body of a man identified as Thomas Schäfer, the finance minister of the German state of Hesse, was found on a high-speed train line in the town of Hochheim between Frankfurt and Mainz, police confirmed Saturday.

.....

The politician apparently left a note before taking his own life, German daily Frankfurter Allgemeine Zeitung reported, citing sources close to the investigation. The note, according to the report, referenced Schäfer's reasons for taking the step.

According to media in the state of Hesse, the 54-year-old regularly appeared in public in recent days, for example, to inform the public about financial assistance during the coronavirus crisis.

.....

Bouffier also said that Schäfer had been living under considerable worry and stress because of the current COVID-19 pandemic.

"His main concern was whether he could manage to fulfill the huge expectations of the population, especially in terms of financial aid," Bouffier said on Sunday. "For him, there was clearly no way out. He was desperate, and so he had to leave us. That has shocked us, has shocked me."
https://www.dw.com/en/german-state-fina ... a-52948976
https://www.faz.net/aktuell/rhein-main/ ... 01591.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 30. mar 2020, 10:32

Leon skrev:
29. mar 2020, 20:34
Timber skrev:
29. mar 2020, 19:05
Nåh, det ligner da heldigvis lidt henad en ende ude i horisonten... Og den kommer nok også fornuftigt nok, til at ske i etaper..

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03- ... is-aabning
Jeg kan godt sidde tilbage med en overvejelse om, om Mette F. er for tidligt ude med gode budskaber. I UK - som ellers ikke har glimret med fornuftig håndtering - er man ude i en horisont på over 6 måneder:
Britons will not get back to 'normal life' for SIX MONTHS or more, warns deputy chief medical officer Jenny Harries, as she says UK should know after Easter if lockdown has 'squashed' coronavirus outbreak
Link: https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ries.html
Der er jo også en masse psykologi involveret i en krisestyring som denne.
Jeg tror at vores alle sammens Mette har haft et behov for OGSÅ at fortælle en en positiv midt i alt elendigheden. Jeg syntes det er et genialt træk i krisestyringen :razz:

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 30. mar 2020, 12:42

10-22 skrev:
20. mar 2020, 09:22
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-1 ... aa-vi-ikke
En lille fin artikel om Kina og Taiwan, jeg synes det er utroligt at Kina stadig får lov til det.
Mere i samme boldgad. Kinas klamme hænder mærkes i WHO:
A senior advisor at the World Health Organization (WHO) appeared to hang up on a journalist who asked about Taiwan’s response to the coronavirus pandemic, and then did not answer further questions because they had “already talked about China”.

It comes amid continued criticism of the WHO’s approach towards both Taiwan and China. Taiwan has been excluded from participating in the World Health Assembly after heavy lobbying from China, which considers Taiwan part of its territory.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... 9-response

Taiwan har i realiteten ikke været en del af Kina siden 1949, så Kina og FN trænger i den grad til at komme videre.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ACE1 » 30. mar 2020, 14:51

Fransk forsøg med malariamedicin + antibiotika ser lovende ud:

https://www.mediterranee-infection.com/covid-19/

1 død ud af 1291 under behandling, 16 døde ud af 2222 uden den behandling
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Parfait » 30. mar 2020, 14:59

Leon skrev:
30. mar 2020, 12:42
Taiwan har i realiteten ikke været en del af Kina siden 1949, så Kina og FN trænger i den grad til at komme videre.
Taiwan er Kina, men på fastlandet har nogle kriminelle kommunister hærget og myrdet siden borgerkrigen.

I en del år var det faktisk Taiwan der repræsenterede "Kina" internationalt. Men det blev ændret, og man må sige at vi er blevet "soft on communism" i takt med at de økonomiske muligheder i det fastlandskinesiske marked er blevet tilgængelige. Virkelig ynkeligt at se. I realpolitik spiller mere idealistiske hensyn sjældent en stor rolle, og det er derfor vi også i dag ignorerer lande med KZ-lejre og politiske mord, og reelt er allierede for disse, ligesom Danmark var for Nazityskland.

Og nu "soft on communism" i en sådan grad, at en WHO repræsentant knap nok kan forstå spørgsmål der vedrører hvordan Taiwan har håndteret en pandemi.

Mvh Jakob

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 30. mar 2020, 17:29

En nørd der leger med matematikken i smittespredning:

youtu.be/gxAaO2rsdIs
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar