Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af 7TCU » 25. aug 2019, 13:56

Hej
Hvad rengører /afkalker man en alu kedel med?, jeg går udfra at eddikesyre er nogo i sådan en
Mvh
Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af Raptor357 » 25. aug 2019, 14:06

Jeg har alle tider brugt knofedt, og så har jeg sidenhen skrottet kedlen og bruger nu kun gryder, de er lettere at rengøre og min kedel havde fået en grim sprit denaturerings bismag.
En grov stålsvamp er min sidste udvej.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af C-X » 25. aug 2019, 14:51

Du kan købe afkalker til kaffemaskiner, der ikke kan tåle eddike (pga. aluminium dele), i de fleste supermarkeder. Tror en af dem bare hedder "Minus Kalk".

Min the kedel er af stål, da det er lettere at rengøre, tåler lidt flere tæsk og ikke afsætter smag (jeg ved ikke helt med de sundhedsskadelige risici med aluminium kogegrej, men jeg afholder mig fra det) og så må jeg leve med slæbet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af Raptor357 » 25. aug 2019, 17:26

C-X skrev:
25. aug 2019, 14:51
Du kan købe afkalker til kaffemaskiner, der ikke kan tåle eddike (pga. aluminium dele), i de fleste supermarkeder. Tror en af dem bare hedder "Minus Kalk".

Min the kedel er af stål, da det er lettere at rengøre, tåler lidt flere tæsk og ikke afsætter smag (jeg ved ikke helt med de sundhedsskadelige risici med aluminium kogegrej, men jeg afholder mig fra det) og så må jeg leve med slæbet.
Det er citronsyre der bruges.
Det slår mig lige da det er det kaffemaskinen her i huset skal afkalkes med og den har en alu varmespiral.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af Ninjakebab » 26. aug 2019, 10:48

5% Citronsyre :thumbup:

Eddikesyre er nu ikke katastrofalt med aluminium, som f.eks. afløbsrens. Du kan godt rense den i eddikesyre et par gange og slippe afsted med det - bare du ikke koger opløsningen i kedlen, så går det noget hurtigere.

Men citronsyre er, på mange punkter, at foretrække til kalkfjerning i alle henseender.

PS: Brug vodka (eller sæbe) til at fjerne den bitre smag fra denatureret sprit. Det er meget lidt opløseligt i rent vand.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Rengøring / afkalkning af trangia kedel

Indlæg af Cpt » 26. aug 2019, 11:02

Alt hjemme hos os bliver afkalket i citronsyre, jeg køber bare en bøtte med 1 kg pulver billigt i Haraldnyborg, så er der til elkedel, vaskemaskine, opvaskemaskine, kaffemaskine og hvad man ellers kan finde på.. Og helt uden eddike stank i hele hytten :)
Jeg har også brugt det til at fjerne rust på veteran bildele, de skal bare ligge rimeligt længe hvis man ikke varmer badet op for at speede processen lidt op..

Besvar