Råd søges til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Råd søges til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning?

Indlæg af JLtac » 9. jun 2019, 09:48

Hej.
Her i sommerferien skal min datter og jeg ud og overnatte i naturen. Det er noget jeg har drømt om i lang tid og nu er hun gammel nok til at komme med samt at hun har lysten til det. Men da vi ikke har prøvet det før skal det jo først afprøves og søger jeres råd til køb af telt. Har tænkt på et 3 personers så der var lidt ekstra plads til diverse sager. Hvor billigt må det blive før det er noget skidt? Kan et telt til 500 kr fra Harald Nyborg være ok til at starte med eller skal man op og give 1200-1500 kr for at det kan holde til mere en 2 ture?
Senest rettet af Refraktorius 9. jun 2019, 20:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilpasset formålet

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af Flugteren » 9. jun 2019, 10:09

JLtac skrev:
9. jun 2019, 09:48
Hej.
Her i sommerferien skal min datter og jeg ud og overnatte i naturen. Det er noget jeg har drømt om i lang tid og nu er hun gammel nok til at komme med samt at hun har lysten til det. Men da vi ikke har prøvet det før skal det jo først afprøves og søger jeres råd til køb af telt. Har tænkt på et 3 personers så der var lidt ekstra plads til diverse sager. Hvor billigt må det blive før det er noget skidt? Kan et telt til 500 kr fra Harald Nyborg være ok til at starte med eller skal man op og give 1200-1500 kr for at det kan holde til mere en 2 ture?
En ven og jeg prøvede at overnatte udenfor en enkelt nat i midt juni for ca. 5 år siden. Lad mig sige det lige ud: Det er ikke rart at sove i et for billigt telt, når fugten sætter ind.

Vi endte med at forlade teltet kl. 4 om morgenen, og gå indenfor i en varm seng for at få lidt søvn den nat. :giggle:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af Marius » 9. jun 2019, 10:11

I kan sagtens klare jer med et billigt telt, og et 3 personers er fint, hvis I skal opholde jer derinde.
Køb også en billig pressening og læg under teltet, så får I mindre fugt i teltet, hvis I ligger på græs.

Edit: hvis I overnatter tæt på bil, så kan en luftmadras gøre det til ren luksus(men den er tung at slæbe).
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af JLtac » 9. jun 2019, 10:46

Marius skrev:
9. jun 2019, 10:11
I kan sagtens klare jer med et billigt telt, og et 3 personers er fint, hvis I skal opholde jer derinde.
Køb også en billig pressening og læg under teltet, så får I mindre fugt i teltet, hvis I ligger på græs.

Edit: hvis I overnatter tæt på bil, så kan en luftmadras gøre det til ren luksus(men den er tung at slæbe).
Vi har bilen tæt på så jeg vil gerne ha luftmadras med. Det skulle gerne blive en god oplevelse for min datter så hun får lyst til at gøre det igen. Så kan hun være god reklame så moderen også vil med. Vil også ha min søn med engang men han er ikke så stor endnu. Måske mig og ham skal starte i haven. Men min datter er gammel nok til at vi har hjemmefra. Så er det heller ikke så let at gi op og gå ind i huset :blink:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af Ingsorsi » 9. jun 2019, 11:15

Vi har flere gange sovet 4 personer i sådan et Thy telt fra Harald Nyborg til 500 kr:
https://www.harald-nyborg.dk/p8720/naka ... 4-pers-thy

Sidst sov vi 4 personer + en hund i teltet ude i skoven i silende regn. Det gik rigtigt fint.

Jeg må faktisk sige, at jeg er overrasket over kvaliteten af dette telt ift. prisen.
Det tager 10-20 minutter at sætte op. Det holder fint vand og vind ude. Der er endda et "fortelt" til at stille tasker, sko, m.m. så det ikke skal fylde inde i selve teltet, men stadig kan stå tørt.

Jeg kan godt se, hvor der er sparet for at holde prisen nede:

- Lynlåse fungerer upåklageligt, men der fås nogle i bedre kvalitet og som er mere lydløse og som "glider bedre".
- Vægt: Man kan godt lave stænger af kulfiber og andre eksotiske materialer for at holde vægten nede, hvilket primært betyder noget, hvis man skal vandre langt med teltet.
- Tasken kunne godt være designet lidt bedre og have en bedre form-faktor. F.eks. så det let kunne integreres i et MOLLE system og spændes på en rygsæk.
- Stoffet: Jeg vil tro, at vores telt har været slået op i alt måske 60 døgn på nuværende tidspunkt. Primært om sommeren. Det er tydeligt, at farven på den yderste dug nu er falmet lidt. Men det er stadig tæt, osv.

Disse punkter er noget jeg helt bestemt ville ønske bedre, hvis teltet havde koster 1500 eller 2500 kr. Men i et telt til en plovmand er det helt rimeligt.

Jeg ville dog undgå at købe et "festivaltelt" til 100-200 kr.

Jeg håber, I får en god tur :smile:

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af JLtac » 9. jun 2019, 12:29

Ingsorsi skrev:
9. jun 2019, 11:15
Vi har flere gange sovet 4 personer i sådan et Thy telt fra Harald Nyborg til 500 kr:
https://www.harald-nyborg.dk/p8720/naka ... 4-pers-thy

Sidst sov vi 4 personer + en hund i teltet ude i skoven i silende regn. Det gik rigtigt fint.

Jeg må faktisk sige, at jeg er overrasket over kvaliteten af dette telt ift. prisen.
Det tager 10-20 minutter at sætte op. Det holder fint vand og vind ude. Der er endda et "fortelt" til at stille tasker, sko, m.m. så det ikke skal fylde inde i selve teltet, men stadig kan stå tørt.

Jeg kan godt se, hvor der er sparet for at holde prisen nede:

- Lynlåse fungerer upåklageligt, men der fås nogle i bedre kvalitet og som er mere lydløse og som "glider bedre".
- Vægt: Man kan godt lave stænger af kulfiber og andre eksotiske materialer for at holde vægten nede, hvilket primært betyder noget, hvis man skal vandre langt med teltet.
- Tasken kunne godt være designet lidt bedre og have en bedre form-faktor. F.eks. så det let kunne integreres i et MOLLE system og spændes på en rygsæk.
- Stoffet: Jeg vil tro, at vores telt har været slået op i alt måske 60 døgn på nuværende tidspunkt. Primært om sommeren. Det er tydeligt, at farven på den yderste dug nu er falmet lidt. Men det er stadig tæt, osv.

Disse punkter er noget jeg helt bestemt ville ønske bedre, hvis teltet havde koster 1500 eller 2500 kr. Men i et telt til en plovmand er det helt rimeligt.

Jeg ville dog undgå at købe et "festivaltelt" til 100-200 kr.

Jeg håber, I får en god tur :smile:
Det lyder som om det er et godt sted at starte. En ok kvalitet, som var min største bekymring, til en billig pris. Så må vi opgraderer hvis vi blir helt bidt af det.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af ESAF » 9. jun 2019, 12:43

JLtac skrev:
9. jun 2019, 10:46
Marius skrev:
9. jun 2019, 10:11
I kan sagtens klare jer med et billigt telt, og et 3 personers er fint, hvis I skal opholde jer derinde.
Køb også en billig pressening og læg under teltet, så får I mindre fugt i teltet, hvis I ligger på græs.

Edit: hvis I overnatter tæt på bil, så kan en luftmadras gøre det til ren luksus(men den er tung at slæbe).
Vi har bilen tæt på så jeg vil gerne ha luftmadras med. Det skulle gerne blive en god oplevelse for min datter så hun får lyst til at gøre det igen. Så kan hun være god reklame så moderen også vil med. Vil også ha min søn med engang men han er ikke så stor endnu. Måske mig og ham skal starte i haven. Men min datter er gammel nok til at vi har hjemmefra. Så er det heller ikke så let at gi op og gå ind i huset :blink:
Det er en god ide at starte i haven om sommeren med dem når de er helt små. Mine unger har været vant til telt fra de var mellem 0,5 og 1,5 år.
Det behøver ikke være mere besværligt end man gør det til, tænk på at en barnevogn jo i bund og grund blot er et telt på hjul, så mange af dem er i forvejen vænnet til at sove ude og med de lyde mv der følger med :)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Slettet bruger

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af Slettet bruger » 9. jun 2019, 13:06

Er det mig der får ekstra rabat eller koster det 379 kr nu?

https://www.harald-nyborg.dk/p8720/naka ... 4-pers-thy

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Råd til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning.

Indlæg af Aratan » 9. jun 2019, 14:39

Ikke kun dig:
9718F23D-4D91-4A55-8CB4-6AA599854809.png
12/76
.308
6,55x55
.22lr

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Råd søges til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning?

Indlæg af T-REX » 11. jun 2019, 03:24

Hvis jeg husker rigtigt, så var Nakano Dalle-Valles bedre "eget" mærke, indenfor sportsudstyr
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Råd søges til førstegangs køb af telt til enkelt overnatning?

Indlæg af Niisa » 11. jun 2019, 06:04

JRexA skrev:
11. jun 2019, 03:24
Hvis jeg husker rigtigt, så var Nakano Dalle-Valles bedre "eget" mærke, indenfor sportsudstyr
Det er korrekt :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Besvar