Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 5. maj 2019, 12:26

https://bushcraftbutikken.dk/shop/4-hae ... kbird-xlc/

Jeg har forelsket mig lidt i denne hængekøje, men kunne da godt tænke mig at høre om der skulle være nogen herinde, der har erfaring med den?

Synes den har rigtig mange gode ting, som f.eks dobbeltbund, forpose, små lommer til div. grej osv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af C-X » 5. maj 2019, 12:50

Mærket er i hvert fald meget positivt omtalt i USA, og jeg synes aldrig jeg ser negativ omtale.

Selv bruger jeg en langt billigere DD Hammock, og den gør det egentlig glimrende, men jeg er også nogenlunde standard længde, når jeg ligger. Myggenet er et must, og skaber også en behagelig atmosfære og lidt mere ro, når man skal slappe af/sove.

Har du tidligere erfaringer med andre hængekøjer?

Det er muligt at købe et fuldt system, fra f.eks. DD, indeholdende køje, tarp, underblanket, suspension osv., for hvad bare Warbonnet køjen alene koster.

Underblanket er lækkert og jeg synes man får langt mere ud af sin køje med et. Selv på en lun dag, kan man få træk og kulde omkring lænden, hvis man ligger uden.

Om man bare vil have et simpelt all round tarp, eller et dedikeret til formålet, er en smagssag. Jeg valgte et 3x3, så kan det bruges i andre sammenhænge også.

Ja, en masse der ikke svarede på dit spørgsmål, men måske hjælpende og ellers ikke skadende. Det er da lige årstiden til, at hive en hængekøjetråd op! :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 5. maj 2019, 12:55

Jeg er total nybegynder i hvad angår hængekøjer, og ja, den koster lidt penge, men er vel egentlig også fri for underblanket, da jeg jo kan stoppe f.eks et liggeunderlagen ind i dobbeltbunden, så jeg ikke får kold træk på ryggen?

Myggenet er et absolut must, da jeg også vil komme til at skulle bruge den i f.eks Norge og selvfølgelig en tarp, hvis det nu skulle styrte ned.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af C-X » 5. maj 2019, 13:11

Du kan også stoppe liggeunderlag ind mellem dobbeltlaget på andre køjer, såsom en DD Frontline. Jeg fandt det ret irriterende og synes heller ikke det gav så megen isolering, da det så ikke former sig efter kroppen.
De fleste underblankets er beregnet til temperaturer over frost, ellers stiger prisen ret heftigt.

Hvis du har tendenser til øm ryg, så vil du sikkert elske hængekøjer. Når man lige får det lært, med korrekt opsætning osv., så er det virkelig afslappende. Du får også nogle helt andre muligheder for hvor du kan tage et hvil. Jeg har brugt min til en del skovture, hvor der var en god vandretur ud, en lang pause på langs, og så en tur hjem igen. Det er jo ikke campering, når man ikke overnatter :blink:

Træn din opsætning med køjen, når du kommer i gang, så du ikke første gang skal lære opsætning og så falde til ro og sove. Man kan nå at hidse sig op, som en anden idiot, og så er det svært at falde til ro bagefter. Det kan også være en god ide, med en lidt tungere ophængning, i starten, indtil du ved hvad der virker for dig. Nogle af de fancy ultra light setups er meget begrænsede og tekniske.
Et simpelt setup af tarp, der f.eks. opføres inden køjen, på en separat ridgeline, er en fordel i regnvejr - både når der skal pakkes ud og tages ned igen.

Mht. sovepose, så vælg enten en top quilt (meget lig en dyne) eller en sovepose med lynlås midtskibs. Det er et helvede at kæmpe sig ind og ud af en pose med lynlås i siden, når du hænger i sådan et skinkehylster. Den del af posen du ligger på, yder næsten ingen isolering, da det er luftrummet imellem lagene, der holder varmen.
Hvis jeg ikke har haft brug for en solid isolering, har jeg også brugt en discount, letvægtssovepose, som har været lynet helt op og brugt som dyne/tæppe/quilt.

Så længe du ikke køber en regulær discount køje, så burde du kunne få en god oplevelse. Jeg har ikke noget negativt at ytre om DD Hammock produkterne, der kunne nok spares et par gram, men går sådan en i stykker, er det heller ingen formue. Bare vær opmærksom på anbefalet brugerlængde og maksimal brugervægt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Raptor357 » 5. maj 2019, 14:07

Dragon skrev:
5. maj 2019, 12:26
https://bushcraftbutikken.dk/shop/4-hae ... kbird-xlc/

Jeg har forelsket mig lidt i denne hængekøje, men kunne da godt tænke mig at høre om der skulle være nogen herinde, der har erfaring med den?

Synes den har rigtig mange gode ting, som f.eks dobbeltbund, forpose, små lommer til div. grej osv.
Den er top klasse. og ofte udsolgt her i omengen. de prioriterer hjemmemarkedet, på samme måde som S & W.
den fås i to længder 10 og 11 fod som jeg husker det. er man over 170cm vil man ligge markant bedre i den lange. ikke at den korte er ukomfortabel, den anden ligger man bare det bedre i. fra omkring 185cm tror jeg dog den korte bliver ukomfortabel.
Ja man kan godt stoppe et ligge underlag ind i hængekøjen, men det går næppe godt hvis det ikke er et beregnet til en hængekøje. https://www.klymit.com/insulated-hammoc ... g-pad.html husk at det skal være et isolerende ligge underlag, ikke bare en luftmadras. Isoleringsværdien på Klymithen er ikke imponerende med en R på 4.4, skal du til norge og der er rigtig frost rækker det ikke. men så kan man tilføje en underquilt.

Den måde man ligger i en Blackbird (og de fleste andre) på, er på skrå, så har man et almindeligt liggeunderlag i vil man komme til at ligge dårligt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 5. maj 2019, 15:33

Dejligt med lidt feedback :numberone:
Det kunne lyde som om at jeg skal have fat en underquilt sammen med hængekøjen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Raptor357 » 5. maj 2019, 21:26

hvor meget kulde vil du udsætte dig selv for ?
Der findes en tabel et sted for hvad der skal til af R værdi på et liggeunderlag på fast underlag. om det underlag er aluminium, sne eller almindeligt jord aner jeg ikke. men den der windchill der er omkring en hængekøje er ikke med i beregningen. Jeg mener faktisk at der er taget udgangspunkt i et telt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Bofhenator » 5. maj 2019, 21:30

Jeg har en DD hammock og den er jeg sgu glad for! Har både underquilt og et liggeunderlag til dobbeltbunden til den og bruger begge dele, også om sommeren, man bliver kold i måsen uden underquilt. Underlaget hjælper også en del på varmen, men jeg bruger det også fordi det gør det nemmere for mig at ligge behageligt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af C-X » 5. maj 2019, 21:31

Jeg har en fjollet plan om, at prøve med et tyndt mellemlag, i form af et frontrudedækken til automobiler. Sådan et i tyndt skum, med noget reflektor overflade. Tyndt nok til, at det ikke former hængekøjen, og bør kunne bruges med undertæppet også, og måske giver det lidt reduktion i varmetab.

Jeg har DD Travel modellen, og sætter stor pris på den høje net sektion. Det reducerer klaustrofobien en smule og man kan nødtørftigt bare lade tarpet ligge ovenpå :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 6. maj 2019, 19:44

Har været inde og kigge på den Hammock du har, og må indrømme at det bliver sgu sådan en model jeg skal have fingre i.
Hvem ved, måske foretrækker jeg et telt og så er det jo en billigere løsning med en Hammock, hvis det nu ikke er noget for mig alligevel 😉

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af C-X » 6. maj 2019, 20:02

Dkr. 500,- er til at overskue, hvis man ikke får den brugt, eller kommer til at være en spasser og ødelægger den. Det er samtidig heller ikke alvorligt mange penge, hvis man senere bliver så bidt af det, at man vil opgradere.

Frontline og Travel har den forskel, at Frontline er åndbar i bunden, mens Travel ikke er og således kan bruges som en bivy. Til gengæld skulle den kunne give en smule kondens. Jeg har endnu ikke fået prøvet min som bivy, og ved heller ikke om det kommer til at ske.

På min har jeg sat nogle stykker shock cord i lynlåsene indvendigt og en ridgeline i mit bug net. Årsagerne burde være indlysende. Snorene som køjen kommer med funktionelle, men kan også lede vand og er lidt bøvlede at justere, men de er der da, til man får en bedre ide.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Raptor357 » 6. maj 2019, 20:10

Dragon skrev:
6. maj 2019, 19:44
Har været inde og kigge på den Hammock du har, og må indrømme at det bliver sgu sådan en model jeg skal have fingre i.
Hvem ved, måske foretrækker jeg et telt og så er det jo en billigere løsning med en Hammock, hvis det nu ikke er noget for mig alligevel 😉
Prøv før du køber. Der er kæmpe forskel.
Der er en tendens til flere og flere foretrækker køje frem for telt. Men telt kan noget helt andet end en køje kan. Og det kan ikke sammenlignes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 6. maj 2019, 20:48

Tænker på hvor holdbare de er?
Kan de tåle lidt tæsk, eller?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af C-X » 6. maj 2019, 21:13

Vær forsigtig med skarpe genstande på dig eller dit tøj. Ellers rimeligt holdbare.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Raptor357 » 6. maj 2019, 21:45

Dragon skrev:
6. maj 2019, 20:48
Tænker på hvor holdbare de er?
Kan de tåle lidt tæsk, eller?
Blackbird er kategoriseret til 136kg, så det må være en letvægter jeg bruger. men jeg er ikke sart over den og tænker ikke over hvad der ender i den. almindelig brug som en sofa. stoffet føles på ingen måde som et letvægts produkt. egentligt overrasker det mig at de har en model i noget der er kraftigere.
den billigere har jeg kun set og prøvet på en udstilling og der vil jeg være sikker på ikke at have noget metal der stikker ud og måske er lidt skarpt, som dimsen man trækker i på en lynlås.
MEN har du et ligge underlag i køjen skal det nok tage knubsene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dragon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2016, 17:08
Interesser: Håndvåben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Dragon » 12. maj 2019, 10:22

Nå, men så har jeg fået købt en DD Hammock XL og har prøvet at sætte den op i haven.
Det giver jo grund til flere spørgsmål :biggrin:

Hvordan hulen får man monteret en Quilt på den?
Når man nu spænder den op mellem træerne, skal den så være meget hårdt spændt op, eller?
Oplever at når jeg strammer den meget op, så giver det nogle folder inde i bunden af køjen, som gør at jeg ikke ligger godt med mine fødder?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Erfaring med Warbonnet hængekøje?

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2019, 11:17

Dragon skrev:
12. maj 2019, 10:22
Nå, men så har jeg fået købt en DD Hammock XL og har prøvet at sætte den op i haven.
Det giver jo grund til flere spørgsmål :biggrin:

Hvordan hulen får man monteret en Quilt på den?
Når man nu spænder den op mellem træerne, skal den så være meget hårdt spændt op, eller?
Oplever at når jeg strammer den meget op, så giver det nogle folder inde i bunden af køjen, som gør at jeg ikke ligger godt med mine fødder?
Du skal huske du skal ligge på tværs så du selv er med til at stramme den op.

Der er elastikker på quilten og små løkker på køjen, elastikkerne skal i lykkerne og den skal hænge så løst at den stadig hænger løst når du ligger i den (makkerhjælp kan hjælpe til at se efter om din mås er for tung til hvor stramt du har hænger quilten) det tog et par forsøg får jeg synes jeg ramte den. Hvis quilten er for stram bliver den trykket flad når du lægger dig og så isolere den ikke ret godt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar