Hjælp til valg af pagaj

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 4. jun 2018, 06:23

Efter salg af min båd har jeg savnet den friske luft ved havjagten så nu har jeg været så letsindig at investere i en Topsi bobbel til jagt på de lavvandede dele af Limfjorden
Der er dog nogle korte stræk som skal forceres ved padling pga dybden så en pagaj er nødvendig
Jeg har set flere meget billige modeller men kan også læse mig til at det er en stor chance at tage da kvaliteten er meget ringe og det sidste jeg ønsker er at sidde med en knækket pagaj midt i å-løbet

Er det nogen her som driver jagt fra bobbel og kan anbefale en solid pagaj til rimelige penge?
Evt give nogle anbefalinger til hvad jeg skal kigge efter mht styrke og holdbarhed?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LJ » 4. jun 2018, 06:57

En Baikal? :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af C-X » 4. jun 2018, 08:00

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 4. jun 2018, 08:43

LJ skrev:
4. jun 2018, 06:57
En Baikal? :fun:
har en så måske skulle jeg købe en ekstra og få en choke med gevind i begge ender til at samle dem med :smile:

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 4. jun 2018, 16:33

Slet ingen bedre forslag?

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af Centurion » 4. jun 2018, 17:29

Søg på "pagaj", så er der mange tilbud.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 4. jun 2018, 21:26

Centurion skrev:
4. jun 2018, 17:29
Søg på "pagaj", så er der mange tilbud.
Ja men der er stor forskel på kvalitet så det var erfaringer jeg efterlyser

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af Raptor357 » 4. jun 2018, 22:15

:offtopic:
Jeg ville finde en nødpagaj og en lille påhængsmotor. Sådan en bobel er umulig at sejle i og manurere med pagaj.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af HR » 4. jun 2018, 22:38

...eller en stage. En topsi bør alligevel ikke komme på en vanddybde hvor man ikke kan bunde. De fleste vil bare fylde den med lokkere og så slæbe den efter sig. Hvis du insisterer på en pagaj så prøv at søge i arkivet fra den gamle havogstrandjagt.dk. Du kan også registrere dig og spørge på forummet. Dit spørgsmål svarer dog ca til at spørge her på siden om hvordan en hagglpumper skal plomberes, så brug arkivet først. Havogstrandjagts forum er mere eller mindre afgået ved døden men der er stadig et par af de gamle die hards der hænger på.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 6. jun 2018, 06:02

HR skrev:
4. jun 2018, 22:38
...eller en stage. En topsi bør alligevel ikke komme på en vanddybde hvor man ikke kan bunde. De fleste vil bare fylde den med lokkere og så slæbe den efter sig. Hvis du insisterer på en pagaj så prøv at søge i arkivet fra den gamle havogstrandjagt.dk. Du kan også registrere dig og spørge på forummet. Dit spørgsmål svarer dog ca til at spørge her på siden om hvordan en hagglpumper skal plomberes, så brug arkivet først. Havogstrandjagts forum er mere eller mindre afgået ved døden men der er stadig et par af de gamle die hards der hænger på.
HR
Jeg har ingen intentioner om at sejle rundt i en Topsi
Jeg har bare et åløb på ca 30m bredde som skal forceres inden jeg er tilbage på lavt vand derfor pagaj

Spørgsmålet gik nu på andres erfaringer mht kvalitet og materialer evt en anbefaling af en model

Kender godt strandoghavjagt forum men der har jeg kun kunnet finde en advarsel mod biltemas model..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af Raptor357 » 6. jun 2018, 21:03

Den type pagaj der følger med udlejnings kajakker til turister. Egentligt en pind med en plade i hver ende. Men måske en padel ville være nok?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af Rulab » 6. jun 2018, 22:11

Raptor357 skrev:
4. jun 2018, 22:15
:offtopic:
Jeg ville finde en nødpagaj og en lille påhængsmotor. Sådan en bobel er umulig at sejle i og manurere med pagaj.
En boble kan sagtens sejles med en pagaj, selvfølgelig aldrig på niveau med en kajak, men det er kun et spørgsmål om øvelse og en nogenlunde fysik. Jeg har før padlet 1500 m+ hver vej i en læsset boble.
En påhængsmotor kan derimod være et direkte farligt valg på en boble, især en topsi uden mandehulskant. Stikker den snuden i en bølge, kan du direkte sænke den.
Jeg har selv en Biltema pagaj, som har holdt til lidt af hvert i otte sæsoner, men jeg har også set nogle "mandagsmodeller" i foreningsprammene. Det er vist lidt et lotteri.
Jeg vil dog anbefale en todelt pagaj, så den kan gemmes væk i boblen under jagt.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af LundJensen » 7. jun 2018, 06:32

Rulab skrev:
6. jun 2018, 22:11
Raptor357 skrev:
4. jun 2018, 22:15
:offtopic:
Jeg ville finde en nødpagaj og en lille påhængsmotor. Sådan en bobel er umulig at sejle i og manurere med pagaj.
En boble kan sagtens sejles med en pagaj, selvfølgelig aldrig på niveau med en kajak, men det er kun et spørgsmål om øvelse og en nogenlunde fysik. Jeg har før padlet 1500 m+ hver vej i en læsset boble.
En påhængsmotor kan derimod være et direkte farligt valg på en boble, især en topsi uden mandehulskant. Stikker den snuden i en bølge, kan du direkte sænke den.
Jeg har selv en Biltema pagaj, som har holdt til lidt af hvert i otte sæsoner, men jeg har også set nogle "mandagsmodeller" i foreningsprammene. Det er vist lidt et lotteri.
Jeg vil dog anbefale en todelt pagaj, så den kan gemmes væk i boblen under jagt.
Sjovt du lige nævner det med motor og mandehulskanten
Har kige skåret det motorbeslag ud som sad på min, tidligere ejer havde el-motor på men jeg skal ike længere end der kan padles og trækkes
Mandehulskanten havde jeg tænkt at forhøje lidt nu jeg alligevel skal igang med glasfiber lidt i stil med Tostrup boblens kant...

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til valg af pagaj

Indlæg af Rulab » 9. jun 2018, 18:55

LundJensen skrev:
7. jun 2018, 06:32
Rulab skrev:
6. jun 2018, 22:11
Raptor357 skrev:
4. jun 2018, 22:15
:offtopic:
Jeg ville finde en nødpagaj og en lille påhængsmotor. Sådan en bobel er umulig at sejle i og manurere med pagaj.
En boble kan sagtens sejles med en pagaj, selvfølgelig aldrig på niveau med en kajak, men det er kun et spørgsmål om øvelse og en nogenlunde fysik. Jeg har før padlet 1500 m+ hver vej i en læsset boble.
En påhængsmotor kan derimod være et direkte farligt valg på en boble, især en topsi uden mandehulskant. Stikker den snuden i en bølge, kan du direkte sænke den.
Jeg har selv en Biltema pagaj, som har holdt til lidt af hvert i otte sæsoner, men jeg har også set nogle "mandagsmodeller" i foreningsprammene. Det er vist lidt et lotteri.
Jeg vil dog anbefale en todelt pagaj, så den kan gemmes væk i boblen under jagt.
Sjovt du lige nævner det med motor og mandehulskanten
Har kige skåret det motorbeslag ud som sad på min, tidligere ejer havde el-motor på men jeg skal ike længere end der kan padles og trækkes
Mandehulskanten havde jeg tænkt at forhøje lidt nu jeg alligevel skal igang med glasfiber lidt i stil med Tostrup boblens kant...
Min kommentar var omkring brug af 2-4 hk benzin påhængsmotor. De fleste elmotorer er ikke så kraftige og mere sikre på en boble. Kanten tager meget vand, så det er helt sikkert en god ide.
Sørg for at lave kanten så kraftig at den kan bære din fulde vægt, på mange nye bobler er kanten så tynd at det er bøvlet at komme op i prammen på mere end knædybt vand.

Besvar