Man-Cave på hjul / bug-out

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 28. okt 2017, 18:52

Har en Mercedes GD, som jeg vil bruge til mit transportable man-cave.

Altså bortset fra at have våben og amm i den, skal den stå pakket i garagen, inden man skal på jagt, skydebane, i skoven eller lignende. Vil gerne have sådan at jeg også kan sove i den. Og nej, den er ikke beregnet som bang-bus:-)

Har i nogle billeder af jeres biler, eller link til sider.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 21:18

Husk hvis den er registeret som VAN må den ikke indrettes til at kunne sove i varerummet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af C-X » 28. okt 2017, 21:26

Så må man jo indrette den som bang-bus og påstå dét er ens hensigt! :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 28. okt 2017, 22:06

Man må vel godt lave en bund med udtrykkelige skuffer og en aftagelig madras ovenpå, eller hvad?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 22:28

Er den indregistreret på guleplader? og evt hvilken årgang er det?

Det kan have noget at sige, men jeg er ikke sikker på om det har, medmindre de er meget meget gamle


Men jeg tror du skal passe på med at indrette den som camper, hvis den reelt er en VAN. De slår MEGET hårdt ned på det.

Men du må selvfølgelig altid gerne pakke ting i sportstasker og så bare have dem med

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 22:44

Paragraf 5 stk 2 starter således

"2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport....."

Min ærlige bud er at du hvertfald ikke må lave det der ligner indretning som camper/hvidplade bil, i dit varerum.

Om du må sove i dit tøj i dit varerum, frygter jeg vil ende ud i en gummi paragraf. Og næsten kun ville få et rigtig svar ved at gå i retten med den


Kan se en bekendt fik følgende svar fra SKAT, for et par år siden:
Min bekendte skrev:Hej SKAT

Min bror har netop købt en VW Transporter på papegøjeplader.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt det er tilladt at overnatte i bilens varerum? Der er ikke tale om fastmonteret seng eller lignende. Det er blot hensigten at puste en luftmadras op, når det bliver aktuelt.

På forhånd tak.

Mvh.
Jesper Bay

Svar fra SKAT:
SKAT skrev:Til Jesper Bay.

Tak for din henvendelse.

Kort svar: Nej, det er ikke tilladt.

Ifølge Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. §5, pkt. 2, skal varebilen være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
Det betyder samtidig, at der ikke må forefindes personvognslignende udstyr i varerummet.

Derfor må man heller ikke overnatte i sin varebil, da varerummet således ikke længere er indrettet til godstransport - også selvom det bare er en luftmadras, man ligger på. Hvis man alligevel vover at gøre det, kan man ved kontrol få en bøde og samtidig blive pålagt at betale registreringsafgift efter satserne for personbiler, dvs. 105% af den afgiftspligtige værdi indtil 79000 kr. og 180% af resten af værdien.


Med venlig hilsen
Merete Dam Pedersen
SKAT
Kundecenter Erhverv
Senest rettet af Lycon 28. okt 2017, 23:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 28. okt 2017, 22:52

Det er en 1988 300GD lang model.

Det er sgu da en underlig regel, gad vide om børnetallet ville falde, hvis de håndhævede denne regel :thumbup:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 23:00

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2113105&vId=0

Her er en sjov en mere, men som stadig giver mening.
Du må ikke sætte bagsæder i, når du har krydset grænsen til tyskland. Manden her endte med 60 dages betinget, en 200.000kr bøde samt at skulle betale 400.000kr i afgift
Det var ellers ofte gjort førhen at den ene halvdel af familien tog toget til tyskland, mens de 2 andre ankom, monterede seler+sæder og så kørte man videre sammen.
Det er en dyr fornøjelse at pisse på SKAT :nutkick:


Og det er IMO nogle rigtig fucked regler.
De kunne ligeså forbyde varevogne for private. Og lade dem være udelukkende til erhvervsbrug.. Det er alligevel den vejer de prøver at presse folk, også med "straf" afgiften på 5920kr årligt


Sådan en GD er squ en lækker traktor! Selvom de stadig ikke er helt billige, og slet ikke hvis det er en spyder model, der kan lægge forruden ned :rock:

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 28. okt 2017, 23:04

Det er for vildt, så må den jo på hvide plader, eller gemmes af vejen når man skal sove.

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 28. okt 2017, 23:07

Den er for vild den sag du refererer til og helt ude af proportioner.

Kan se at våbenloven også har været taget i brug - gad vide hvorfor.

600k ud af vinduet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af C-X » 28. okt 2017, 23:07

Hvorfor ikke kigge på nogle fede telt løsninger?
Du slipper for at pakke så småt og tæt, som hvis du skulle afsted med rygsækken. Find noget godt army surplus og en folde-seng, så kan du hurtigt finde ro de fleste steder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 23:14

M1D skrev:Den er for vild den sag du refererer til og helt ude af proportioner.

Kan se at våbenloven også har været taget i brug - gad vide hvorfor.

600k ud af vinduet
Og han slap billigt.

Kender til et tilfælde med en der blev taget med hele familien bagi, i en gulplade bil, da han kom indover grænsen fra tyskland..


han fik en bøde der hed 2 gange afgift, og derudover skulle han betale afgift på bilen.

så i alt 3x266.000kr av av av !


Som C-X siger, der må findes nogle fede teltløsninger, Blandt LR Defender folket, bliver der lavet nogle rigtig fede løsninger der bliver monteret på hele taget, et "kæmpe" telt hvor man sagtens kan bo i, samtidig med man er løftet fra jorden. De er pænt blær!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af DB89 » 28. okt 2017, 23:25

Tidligere har skat vist også lavet razzia ved f.eks. motorcross stævner, hvor det vist ikke var unormalt at folk overnattede i varerummet.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 23:28

DB89 skrev:Tidligere har skat vist også lavet razzia ved f.eks. motorcross stævner, hvor det vist ikke var unormalt at folk overnattede i varerummet.
hehe det var pudsigt, det første sag jeg fandt hos Skat omhandlede faktisk en til MX stævne..

Problemet er også hvis man laver en FAST monteret rumopdeling som mange af MX drengene laver, så er det ikke altid at varerummet længere kan opretholde de krav der er.


Jeg ville selv have lave "støjdæmper" (en halv rumdeler, monteret der hvor ryggen til bagsæderne normalt er) men turde squ ikke, heller ikke selvom de kun var lavet med Velcro, _Skat snakkede nemlig om at når den var tiltænkt til at sidde der fast talte den som om den var skruet fast

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Kalthoff » 29. okt 2017, 00:21

Morten273 skrev: Som C-X siger, der må findes nogle fede teltløsninger, Blandt LR Defender folket, bliver der lavet nogle rigtig fede løsninger der bliver monteret på hele taget, et "kæmpe" telt hvor man sagtens kan bo i, samtidig med man er løftet fra jorden. De er pænt blær!
Et tagtelt er også mit bedste bud, til danske skatteforhold:

https://www.google.com/search?q=tagtelt ... =isch&sa=X
544 + gimle 3 leif.jpg

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Johs » 29. okt 2017, 11:30

G ve va snol & snat, vil sige til et stift tagtelt?

http://www.skarosser.se/uploaded_files/ ... 0302093744

Billede
– hilsen Johs

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Evil-Honda » 29. okt 2017, 13:09

En kollega har undersøgt det til en LR og sålænge den er aftagelig er den lige så lovlig som et tagtelt.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Lassescout » 29. okt 2017, 19:17

En GD med tagtelt vil da være herrefed hvis det er muligt indenfor reglerne. Så hold endelig varerummet intakt så du ikke risikerer slag fra Skat.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at brokke sig over at det er muligt at have en privat varevogn, det var sådan jeg startede som bilejer, og det gav da en masse fede muligheder i den periode indtil der blev brug for flere end to sæder. Jeg fik i hvert fald 100.000 meget billige kilometer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 29. okt 2017, 19:59

Jeg startede også med Van, men endten skulle de fjerne strafafgiften, og gøre så bagruder må åbne (må de ikke i dag) samt de andre små sære regler.

Ellers også kunne de ligeså godt forbeholde det CVR numre, Der er mange tegn på at man hverken ønskede campere eller Van hos den gennemsnitlige befolkning.

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af M1D » 29. okt 2017, 20:06

De kunne også bare sætte afgiften lidt ned:-)

Evt lave en fast afgift på 5000,- for at bygge en Van om til hvide plader når den er 15 eller 20 år gammel. Differencen får de nok ind i højere vægtafgift indtil den bliver veteran.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 29. okt 2017, 20:38

Bare lave det ligesom i sverige :blink: Det er meget bedre, samt simpelt,
Og de sidste beregner jeg så FDM fremlægge, der tjente den svenske stat ca ligeså mange penge pr bilsalg som den danske stat gør.

Tilgengæld, så bruger de sikkert ikke nær så mange penge på skadestue/genoptræning hvis nogen crasher grundet det gennemsnitlig højere sikkerhedsniveau



Problemet med de gamle VAN er at de faktisk er billige at have i vægtafgift på gule plader, end de er på hvide, og derfor vælger mange ikke at bygge om :)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Kalthoff » 29. okt 2017, 22:30

Staten kunne afskaffe registreringsafgiften helt.

Det ville gøre at folk kunne indrette den bil de selv betaler for, som det passer dem selv bedst.

Det ville fjerne en masse spildtid hos myndigheder, synshaller, importører og bilejere med at ombygge og kontrollere ombygninger til sære danske gul/papegøje/camper-regler.

Folk ville for de samme penge kunne købe bedre biler med højere sikkerhed, høje komfort, højere ejerglæde og lavere forurening/forbrug.

Hvis staten tabte mere på det i afgifter end de sparede ved at fyre de overflødige gul-plade-bureaukrater, så er det bare ærgerligt, så må de reducere nogle flere regler, for at spare udgifterne til nogle flere overflødige bureaukrater indtil pengene passer.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af Sierra13 » 29. okt 2017, 22:48

Anders Samuelsen har forespurgt hvor mange mennesker der er i sverige er ansat til at håndtere registereringsafgift svaret var 0, og så spurgte han om hvor mange der var ansat hos skat til den post, kan desværre ikke huske tallet. Men det var fandme mange, Prøver at lede efter det

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af 458hunter » 30. okt 2017, 09:25

Syntes at huske det var 130 eller 230. Hvis man gjorde reglerne enklere, kunne de så omskoles til at lave kontrol med moms eller refusion af udbytteskat, så vi ikke forærer et større milliardbeløb væk til svindlere :)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Man-Cave på hjul / bug-out

Indlæg af ReneKJ » 30. okt 2017, 09:45

Lassescout skrev: Jeg synes ikke der er nogen grund til at brokke sig over at det er muligt at have en privat varevogn, det var sådan jeg startede som bilejer, og det gav da en masse fede muligheder i den periode indtil der blev brug for flere end to sæder. Jeg fik i hvert fald 100.000 meget billige kilometer.
Du må for min skyld gerne have en varevogn privat, men jeg kan ikke se hvorfor den skal være på gule plader som grundlæggende er beregnet til erhverv?
Hele cirkuset er der vel fordi vi som private bruger skal betale en eller anden form for luksusskat på vores biler, mens erhvervsdrivende slipper.
Hvis man kun har behov for to sæder så kam man købe en mindre og billigere bil. Men at en stor bil bliver væsentligt billigere fordi man handicapper den til kun at have to sæder, det er da galimatias? :freak:
Fejlen ligger selvfølgeligt ikke hos dem der køber gulpladebilerne, men hos et dybt tåbeligt afgiftsystem der for længe siden er gået fra at være adfærdsregulerende til at være en skat.

Kalthoff skrev:Staten kunne afskaffe registreringsafgiften helt.

Det ville gøre at folk kunne indrette den bil de selv betaler for, som det passer dem selv bedst.

Det ville fjerne en masse spildtid hos myndigheder, synshaller, importører og bilejere med at ombygge og kontrollere ombygninger til sære danske gul/papegøje/camper-regler.

Folk ville for de samme penge kunne købe bedre biler med højere sikkerhed, høje komfort, højere ejerglæde og lavere forurening/forbrug.

Hvis staten tabte mere på det i afgifter end de sparede ved at fyre de overflødige gul-plade-bureaukrater, så er det bare ærgerligt, så må de reducere nogle flere regler, for at spare udgifterne til nogle flere overflødige bureaukrater indtil pengene passer.
Registreringsafgiften indbragte 19 milliarder i 2016
Der skal altså fyres ret mange bureaukrater før man har sparet det beløb :smile:

Besvar