Erfaring med Ledge River sovepose?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 3. okt 2017, 00:04

Hej forum.

Jeg skal muligvis på en hiking/camping/hunting trip til Montana i slutningen af November.
Den vil involvere sovning i telt i frostgrader, så jeg er blevet anbefalet at finde en sovepose rated til 0F.
Jeg har ikke prøvet den slags før og har ikke forstand på det. Jeg har ikke nogle særlige krav, udover at jeg gerne vil kunne holde varmen, og den samtidig godt må være billig. Jeg ved godt at det er modsætninger, men jeg er studerende og da det nok er en engangsoplevelse, har jeg ikke voldsomme krav til slidstærkhed osv.

Google har fundet mig denne sovepose
https://www.overstock.com/Sports-Toys/L ... ml#reviews
som er billig (måske for billig?) men ser ud til at få fornuftige anmeldelser. Er der nogen der har forstand til at sige buh eller bæ til det mærke?

Andre gode tips modtager jeg gerne - jeg har som sagt ikke prøvet den slags før. :help:

Jeg befinder mig i USA for tiden, så henvisninger til amerikanske netbutikker modtages gerne.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af BoPe » 3. okt 2017, 15:40

Det er en sovepose med fiber fyld. Den vil være forholdsvis tungere end alternativet, som er dun.

Dun er bare MEGET dyrere. Til dit behov har du ikke brug for dun.

Hvis du kan komme til en fysisk outdoor- eller sportsbutik, bør du kunne finde en tilsvarende pose til ca. samme pris på tilbud (i Polen).

Hvis du kan finde noget fra f.eks. The Northface, Marmot eller lignende for lidt mere, vil det nok være et bedre køb - alt andet lige.

Det er bedst at se med fingrene.
Edit: Ledge sports er et mærke! Så den er nok ligesom alle andre fiberposer.
Posen ligner et instore brand, så jeg kan ikke sige mere om den.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 3. okt 2017, 17:21

Tak, det tolker jeg som at den burde være ok, men at jeg lige skal kigge efter et af de andre mærker du nævner.

Jeg skal forresten også have fundet mig en velegnet vandrerygsæk, som man kan spænde soveposen udenpå. Nogen idéer der? :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af C-X » 3. okt 2017, 17:36

Forslag; pony up og køb noget fedt US grej, der koster boxen i DK. Hvis du senere ikke får det brugt, kan du holde pengene hjemme ved at sælge det i DK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af Johs » 3. okt 2017, 21:00

Hej Peter

God tur til US, men når amerikanerne taler om temperatur, så er det underforstået Fahrenheit grader. Her i Europa er det underforstået Celsius grader vi mener.
Så du søger en sovepose der er rated til minus 18 grader Celsius.

Lidt fra leksikonnet: ttps://da.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit

Sådan en sovepose er ikke billig, næ den er kostbar.
http://www.westernmountaineering.com/sl ... kodiak-mf/
http://www.westernmountaineering.com/sl ... odiak-gws/
– hilsen Johs

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 4. okt 2017, 00:38

Tak Johs, den med temperaturskalerne er jeg med på, og jeg skrev da netop også Fahrenheit i mit oprindelige indlæg.
C-X skrev:Forslag; pony up og køb noget fedt US grej, der koster boxen i DK. Hvis du senere ikke får det brugt, kan du holde pengene hjemme ved at sælge det i DK.
Udmærket forslag, jeg vil undersøge priser på de mærker BoPe nævnte.
Hvad skal jeg kigge efter af vandrerygsække?

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af BoPe » 4. okt 2017, 11:05

Osprey rygsække har et godt navn og er forholdsvis tilgængelige.

MEN - igen, se hvad du kan få, og hvad du kan li'. Du kan også med fordel læse anmeldelserne af varerne på Amazon.

Hvis du vil købe "fedt US grej", så skulle dun soveposer fra Western Mountineering være særdeles gode.

Her er link til deres site: http://www.westernmountaineering.com/

Her er link til danske forhandler priser (første og bedste link fra Google): https://www.friluftsland.dk/sovegrej/al ... 00-venstre

Jeg ville dog aldrig købe en dun pose i din situation. Jeg ville heller aldrig købe noget så dyrt, med mindre jeg skulle through-hike The Appalacian Trail eller lignende, var en erfaren hiker og vidste, at det udstyr var jeg NØDT til at have.

Det er jo langt hen ad vejen det samme polyester, der er syet på de samme asiatiske fabrikker. Forskellen på en billig og en dyr pose/rygsæk er mindre vægt, mindre pakket rumfang for nogenlunde samme slidstyrke/funktionalitet.

Hvis du kun skal hike en uge og er lidt stor, (oprindelig pose var XL), så ville jeg vælge billig fiberpose til hver en tid.

Rygsækken kan jo også bruges til backpacking/rejser, og hvis det er aktuelt, ville jeg bruge lidt mere der og finde en rygsæk som er stærk, har en god indretning, er let og har en fornuftig pris - i den rækkefølge. Det er USA, så pengene rækker lidt længere end i Danmark.

Du kan selvfølgelig se, om du kan lave en forretning på at privat importere noget outdoor-grej.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 4. okt 2017, 14:18

Mange tak for inputs.
Jeg skal slet, slet ikke bruge 5000 kroner på en sovepose!
Så hellere have en der er lidt større og tungere at slæbe rundt på.

Jeg tænker også selv at jeg gerne bruger lidt flere penge på en fornuftig rygsæk, da komforten der er vigtig, og som du nævner nok med større sandsynlighed ville blive brugt også efterfølgende.
Jeg vil kigge på Ospre, og ellers se hvad folk på Google anbefaler.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af BoPe » 4. okt 2017, 21:10

Jeg skal slet, slet ikke bruge 5000 kroner på en sovepose!
En helt igennem fornuftig indstilling :numberone:

Jeg glemte helt, at der er en kæde af outdoor butikker, som hedder "Rei" https://www.rei.com/. Den er forbruger ejet lidt ligesom vores egen COOP/Brugsen.

Det kunne måske være en idé at besøge sådan en? Og snakke med faguddannet personale? (ligesom vores egen Elbæk). Rygsække og soveposer er langt hen ad vejen "tøj" som skal passe på din krop og til dine behov.

Se med fingrene og prøv kalorius - og snak med en som bruger udstyret selv.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 4. okt 2017, 22:37

BoPe skrev: Jeg glemte helt, at der er en kæde af outdoor butikker, som hedder "Rei" https://www.rei.com/. Den er forbruger ejet lidt ligesom vores egen COOP/Brugsen.
Uuuuh! Der er en ikke så forfærdeligt langt fra hvor jeg bor. Den skal da lige besøges. :biggrin:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Erfaring med Ledge River sovepose?

Indlæg af DeVille » 10. okt 2017, 03:42

Nå, jeg endte med at købe en af samme mærke (Ledge), men en anden model der koster $10 mere og vejer mindre.
Jeg melder tilbage når jeg engang har prøvet den, hvis ikke jeg er død af kulde. :giggle:

Besvar