Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af PSindrup » 29. maj 2017, 09:30

Jeg har en lille sø med græskarper, som jeg gerne vil have indfanget. Enten til videresalg, eller fordi de skal ende på køkkenbordet, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge til formålet.

Søen er ikke større end der ikke er mere end 6-8 meter ud til hvor fiskene "står", og jeg er lidt lun på et af de runde net som bl.a. fiskerne i Afrika bruger, som kastes ud, for så at lande cirkelrundt på vandet.

Alle forslag modtages med kyshånd

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af FrederikF » 29. maj 2017, 10:43

Et par kasteruser?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af PSindrup » 29. maj 2017, 13:28

FrederikF skrev:Et par kasteruser?
Er det sådan de hedder?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af C-X » 29. maj 2017, 13:34

Kasteruser kan være ét forslag.
Det du spurgte efter, Peter, hedder kastenet (cast net på engelsk). De er også ganske effektive, hvis der ikke ligger for mange snacks i form af væltede træer, skarpe sten og sunkne knallerter!
Desværre er bly no-go i DK, og derfor er det svært at købe ordentlige kastenet. Jeg passer godt på mine af samme årsag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af FrederikF » 29. maj 2017, 14:03

Fordelen ved et par kasteruser er at de kan benyttes uden at man behersker en særlig teknik OG de er fine selvom det måtte være diverse forhindringer.
Hvis det er en meget lille sø, så kan man også trække net (med en mand på hver side) - det gjorde vi i min drengetid når søer i skoven var ved at tørre ud - på den måde fik vi flyttet nogle hundrede fisk til stor fortrydelse for fiskehejrene).
Det allerbedste til en selektion af eksisterende liv et el-fiskeri, men det er sikkert mere brugeligt end lovligt (jeg ved faktisk ikke hvad reglerne er ift en lille privat (have)dam?
Men effektivt - det er det.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af PSindrup » 29. maj 2017, 14:26

Vi har en lille ø i søen, med en bro over til, og der er ikke længere mellem øen og bredden at det ville være muligt at "trække vod" med et fiskenet. Måske det var den mest oplagte mulighed?

Peter
Vedhæftede filer
2 (Custom).jpg
2 (Custom).jpg (170.05 KiB) Vist 5909 gange

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af FrederikF » 29. maj 2017, 14:33

Hvis søen er uden alt for mange "forhindringer", så ligner det et godt sted at trække - men det er ikke helt nemt, fiskene slipper nemt under nettet. Men prøv at trække nogle gange.
Hvis kræene er rigtigt glade for et eller andet foder (majs?) så kan det være en ide at rigge nettet til og samtidigt fodre godt et sted hvor bundforhold med videre er optimale til at lande nettet.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af BentxBetjent » 29. maj 2017, 16:00

Søg om tilladelse til elektrofiskeri... hvis det da er nødvendigt i egen "ande" dam.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Fiskenet til brug fra bredden i egen lille sø?

Indlæg af Peter » 29. maj 2017, 21:46

Elektrofiskeri vil nok være det mest effektive - jeg kender dog ikke reglerne for dette - ellers vil nr. 2 da være at sætte et par ruser ud, så du selv kan selektere.
Aborrer er nok ingen god idé, hvis du vil beholde alt andet...

Som knægt havde jeg også en lille sø, hvor jeg satte alt muligt ud - til at starte med var det bækørrederne vi fangede i åen, og da vi fandt ud af, at fiskene rent faktisk trivedes i vandet, satte vi med stor succes regnbueørreder ud fra det lokale fiskeri. Vi prøvede også et år med kildeørreder, men det var ingen succes - de voksede ikke rigtigt. Et år prøvede vi så at sætte nogle aborrer ud; det skulle vi aldrig have gjort.... Allerede året efter var der tusindbrødre i stort tal og umuligt at fiske efter ørrederne, da vi ikke kunne have krogen i fred for de små glubske sataner. Og det blev kun værre i årene efter. Jeg lærte på den hårde måde, at når man roder med økosystemet i et lille vandmiljø, må man også tage konsekvensen...

Besvar