Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Freezion » 26. mar 2017, 01:32

Skattefar har været venlig ved mig i år, og dertil skal jeg erstatte min sovepose som efterhånden nærmer sig de 13.

Jeg har altid brugt syntetisk fiber, men tænker at en dun sovepose nok er passende den her gang af hensyn til vægt og volume.
men i al realitet har jeg ikke en skid forstand på dun-poser, ud over at jeg ved de ikke er en skid værd isoleringsmæssigt hvis de først bliver våde.

Og dertil kommer spørgsmålet; gør hydrofobisk dun en så stor forskel i effektiv brug at det er værd at smide den halve formue mere efter det, eller er ubehandlet dun i en nanobehandlet sovepose mere end rigeligt til 4 sæsoners brug?

Vintrene er jo trods alt efterhånden blevet erstattet med et forlænget efterår.

har p.t kigget på Cumulus panyam 600 og mammut sphere 3s (hhv. 2300kr og 3299kr) til helårsbrug.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Johs » 26. mar 2017, 10:03

På forummet http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21
er http://roberts.pl/
ved at blive et hit :neutral:
god kvalitet og rimelige priser for dunposer.
– hilsen Johs

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Freezion » 26. mar 2017, 10:46

Johs skrev:På forummet http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21
er http://roberts.pl/
ved at blive et hit :neutral:
god kvalitet og rimelige priser for dunposer.
Det er det samme med cumulus, Letvægts dunposer i et prisleje som de populære mærker ikke kan følge med på.
Roberts er en smule dyere, men hvis det er kvali, så er det jo pengene værd!

De polakkere der kan et eller andet med dunposer, men jeg tror tilgengæld ikke at man skal skænke dyrevelfærd en tanke når de kan holde prisen på det niveau :fun:

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Skaði » 27. mar 2017, 10:52

Hvis man regner på, hvor længe gennemtænkte produkter fra specialfirmaer kan holde, og lægger prisen om på brugsværdi i antal år, så er der kun få undskyldninger tilbage for at købe dun, pels eller merino fra dyreplageri. Der er ikke mange som har så travlt med udstyrskøb så de ikke kan investere lidt tid til opsparing eller på brugtmarkedet.

Til emnet: hydrofobiske dun er en rigtig god idé i vores klima. Det er ikke så meget et spørgsmål om 1-2 nætter ude, men på en tur hvor posen ikke kan tørre ordentligt flere dage/uger i træk vil Du mærke forskellen på den hårde måde. Bemærk dog at også denne behandling kan variiere i kvalitet, så man ryger hurtigt tilbage i det højere prissegment. Glem ikke at tjekke yderstoffets egenskaber, det er også vigtigt.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Freezion » 27. mar 2017, 20:27

Skaði skrev: Til emnet: hydrofobiske dun er en rigtig god idé i vores klima. Det er ikke så meget et spørgsmål om 1-2 nætter ude, men på en tur hvor posen ikke kan tørre ordentligt flere dage/uger i træk vil Du mærke forskellen på den hårde måde. Bemærk dog at også denne behandling kan variiere i kvalitet, så man ryger hurtigt tilbage i det højere prissegment. Glem ikke at tjekke yderstoffets egenskaber, det er også vigtigt.
Det hænder sjældent at mine ting bliver våde da jeg bruger raincover til tasken og soveposen plejer at være i en kompressions dry-sack.
Dertil så har mit telt et vandsøjletryk på 8000 i bunden & 2000 i toppen (ellers sover jeg generelt i shelter).
men danmark er et vådt land, og telte kan få huller og blive utætte (eller danne kondens om sommeren for den sags skyld).

en ting jeg oftest også tænker over er hvor lang tid det hydrofobiske materiale holder sig på dunene, og om det er mere rentabelt at impregnere sin sovepose med f.eks. nikwax (89dkk for 300ml som er nok til et par vaske/impregneringer) frem for at smide op mod 1000kr ekstra for at der er for-impregneret dun i soveposen.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Er Hydrofobisk dun i soveposer en nødvendighed i danmark?

Indlæg af Skaði » 28. mar 2017, 08:19

Nu er fugt ikke et envejs-problem. Din sovepose vil ALTID udsættes for fugt indefra, så problemet består sjældent af de der dramatiske situationer hvor posen bliver drypvåd af regn - det er muligheden for at tørre tilstrækkeligt efter almindelig brug, som efter nogle dage får en kritisk betydning, og den afhænger direkte af den omgivende luftfugtighed - som er høj i Danmark. Dine meget vandtætte løsninger kan her være en fælde, hvis Du begynder at sløse med tørretid (åbent udenfor teltet, udnyt solskinstimer undervejs til tørrepauser osv.), eller pakker posen inkl. restfugt ned i en tæt pose. Igen, dette er underordnet ved korte ture hvor man ikke går til temperaturgrænsen alligevel, og er udhvilet. Står Du på fjellet midtvejs i en 3-ugers tur med dårligt vejr, dårligere søvn end derhjemme og kroppen er begyndt at tage af fedtreserverne, er det noget helt andet. Det må Du selv vurdere, hvad Dit grej vil udsættes for. Og selv det bedste og dyreste vil bukke under for en bruger som ikke ved hvordan dun skal håndteres, som ikke fanger alvoren i at der lige så stille kommer små klumper i soveposen og deslige.

Jeg vil holde på, at alt hvad der understøtter Din egen viden og behandling af grejet, er godt købt, mens ting som ikke går i spænd med Dine behov og Din kunnen, ikke er. Et dun som suger mindre vand pga. en lidt perlende effekt, vil ikke holde på de små vanddråber, tørre nemmere og formodentlig også have en længere levetid. Det er mest sidstnævnte jeg selv ville gå op i, netop fordi også den lidt billigere dunpose faktisk slet ikke er billig - og der vælger jeg gerne at finde de sidste 10-20% ekstra og få den brugsværdi som for mig først retfærdiggør investeringen. Hvis ikke en dunpose kan være rigtig god i mindst 10 år så kan man lige så godt købe noget mere enkelt som forbrugsvare. MEN her må så siges at jeg på netop dette punkt (udendørs udstyr) gerne køber én langtidsløsning. Mine overvejelser kan derfor være helt ligegyldige hvis man alligevel får grej-feber hver andet år.

Besvar