Hjemmelavede brændere...

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 12. dec 2016, 19:07

Godaften,

Jeg synes der mangler indlæg under Bushcraft og derfor har jeg besluttet at poste flere indlæg om mit hjemmeudviklede udstyr, så..

Disse små lette brændere er faktisk ganske udemærkede! Jeg bruger dem desværre ikke så meget da jeg oftest laver små bål i stedet. Brænderne er lette og kan nærmest ikke slides op eller gå i stykker, hvilket jo er en ganske stor fordel i felten når der pakkes let...

Til et komfur/brænder,
To 33 cl. dåser, et lille søm, hammer, rockwool, varmebestandig pakning, en mønt og en saks.

Dåserne klippes i højden, der vælges et mønster på dyserne som efterfølgende bankes med det lille søm. Den ene dåse fyldes med Rockwool. Dåserne sættes ned over hinanden og forsegles med den flydende pakning. Nu er den ultra billige brænder færdig! :smile:

På billedet herunder ses to brændere, den store har en brændetid på 30 min og den lille har en brændetid på ca. 15-16 min. Der påfyldes sprit midt i hulningen, hvorefter mønten lægges på.

(håber det kan være til inspiration?)
Vedhæftede filer
100_8247.JPG
100_8247.JPG (1015.45 KiB) Vist 10593 gange
100_8248.JPG
100_8248.JPG (960.21 KiB) Vist 10593 gange
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 22:25

Jeg var engang rigtig hooked på dåse-brænderne, men jeg har aldrig været vild med sprit som fuel.
Normalt er det endt med en koge-rende eller tre til fire sten som dine tre mursten, hvis vi har været af sted uden Optimus eller primus brændere.

Jeg skal lave mig sådan en her

youtu.be/6KmwfHdpb4M
skærer man fyringshullet stort nok, så der kan komme en dåse-brænder ind, så er man godt dækket ind.

Godt nok er det ikke UL, men jeg foretrækker petroleum eller benzin i mine brændere til længere hikes og gas til korte sommer hikes.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 13. dec 2016, 06:22

Godmorgen,

Du har det vist ligesom mig mht dåsebrændere, hehe... som jeg skrev tidligere, så anvender jeg dem sjældent og nærmest altid bliver det til et lille nemt bål også selvom det regner, hehe...

Fin idé med hverdags-hack af IKEA, tror også jeg vil prøve at bygge det lille wood stove - skal også bygge et lille wood stove af en ammunitionskasse jeg liggende (dem kender du velnok) - og tak for video! :blink:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Kleth » 13. dec 2016, 06:28

Trident skrev: Fin idé med hverdags-hack af IKEA, tror også jeg vil prøve at bygge det lille wood stove - skal også bygge et lille wood stove af en ammunitionskasse jeg liggende (dem kender du velnok) - og tak for video! :blink:
Med en dåse som skorsten og noget net til at lægge brændet på, så burde en 7,62x51 ammokasse i stål kunne blive en fin rocketstove.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 13. dec 2016, 06:33

Jeg tænkte faktisk mere i denne retning, men jeg holder også meget af projekter - for projekterne skyld!?! :blink:

https://youtu.be/pj4h454G8m8
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Refraktorius » 13. dec 2016, 09:52

jeg legede med at bygge små brændere på et tidspunkt: Emne: En spritbrænder
Det er ret underholdende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af ReneKJ » 13. dec 2016, 10:20

Trident skrev: På billedet herunder ses to brændere, den store har en brændetid på 30 min og den lille har en brændetid på ca. 15-16 min. Der påfyldes sprit midt i hulningen, hvorefter mønten lægges på.
Hvilken funktion har mønten?
Er det fordi man kun vil have flammer langs kanten?

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 14. dec 2016, 08:56

Godformiddag,

Ja det er korrekt, det er min erfaring at lukke påfyldningskanalen med en mønt for at optimere...? Jeg har afprøvet brænderen med og uden mønt, den laver lang snoet flamme når mønten ikke er på. Men der er mange måder at arbejde med, de dyser/huller man prikker ud, kan laves i et andet mønster, flere eller færre dyser osv.
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Kleth » 14. dec 2016, 10:39

Man skal passe lidt på med soda-can-stoves, især de tryksatte som ikke indeholder et absorberende materiale, da flere har oplevet at de popper fra hinanden. De åbne brændere har ikke denne risiko, f.eks. Sgt. Rock' ION Stove:
http://hikinghq.net/ionstove/build.htm
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Centurion » 14. dec 2016, 13:14

Kleth skrev:Man skal passe lidt på med soda-can-stoves, især de tryksatte som ikke indeholder et absorberende materiale, da flere har oplevet at de popper fra hinanden.......
Så skulle de elegante brændere med Rockwool, der var billede af i denne tråds start (Trident), vel være OK? -eller?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 14. dec 2016, 14:27

Centurion skrev:
Kleth skrev:Man skal passe lidt på med soda-can-stoves, især de tryksatte som ikke indeholder et absorberende materiale, da flere har oplevet at de popper fra hinanden.......
Så skulle de elegante brændere med Rockwool, der var billede af i denne tråds start (Trident), vel være OK? -eller?
Ja det ville jeg bestemt mene, der er intet under tryk og de er ret gennemtestede :blink:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Kleth » 14. dec 2016, 14:35

Jeg rodede en del med det 2002-2006, jeg havde ingen uheld men det havde flere andre
http://www.whiteblaze.net/forum/showthr ... Stoves-Etc

At de popper kan skyldes flere ting som størrelsen af hullerne, manglende afdækning af påfyldningshuller, overfyldning m.v.
Selv om trykket under normal drift er marginalt, så er der tryk på.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 329
Tilmeldt: 26. jan 2009, 10:33
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Hjemmelavede brændere...

Indlæg af Trident » 14. dec 2016, 16:32

Godeftermiddag,

Du har ret, men det lader til ingen brændere går fri af uheld?! (Jeg dvælede og læste en hel del sider, hehe)

Jeg er ret tryg ved dem jeg har fremstillet :smile:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Besvar