Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af Longrifle » 20. nov 2016, 15:42

Jeg elsker mine fjällräven jakker, men er ikke imponeret over grønlandsvoksens vandafvisende egenskaber. Som forsøg påførte jeg nikwax flydende voks til oilskins jakker på en 18 år gammel Gyro jakke (Jep, opkaldt efter rygsækken, hvis nogen husker denne banebrydende sæk).

G1000 stoffet suger fint voksen, når man arbejder det lidt ind i stoffe og med behørig moderation af mængden, er der ingen fedtet overflade .Udseendet på en khaki farvet jakke er lidt mørkere nuance, og uden den stivhed i stoffet, som grønlandsvoksen medfører.

Til gengæld er den så godt som vandtæt, og særdeles modstandsdygtig overfor snavs mv. Voksen kan nemt vaskes ud igen ved almindelig vask.

Jeg køber den hjem fra England hos: http://www.ahume.co.uk
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (510.91 KiB) Vist 6719 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af 308 W » 20. nov 2016, 15:46

Det må jeg hellere prøve, er ved at være lidt træt af alt arbejdet med Grønlands voksen.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af Longrifle » 20. nov 2016, 15:53

Jeg vil dog lige anføre, at jeg kun har anvendt dette fortrinlige miljøvenlige produkt på khaki farvede jakker, samt på konens lyseblå. Jeg ved ikke hvordan den påvirker farven på blå og sorte jakker.

De lugter umiskendeligt af eddike et par døgn efter behandlingen, men dette uvæsen forføjer sig. Man kan så glæde sig over, at der ikke er krasse opløsningsmidler, flourstoffer eller andre vederstyggeligheder i produktet.

Jeg sprayer på, og masserer det ind iført gummihandsker.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af Bobo » 20. nov 2016, 17:13

Longrifle skrev:Jeg vil dog lige anføre, at jeg kun har anvendt dette fortrinlige miljøvenlige produkt på khaki farvede jakker, samt på konens lyseblå. Jeg ved ikke hvordan den påvirker farven på blå og sorte jakker.
bruger du det også på oilskin ? og hvad gør det ved læder?
jeg begynder at mangle til det også
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af Longrifle » 20. nov 2016, 17:23

Ja, det er super på oilskin. Langt nemmere end fast voks, varmt vand og hårtørrer. Ved ikke med læder :???: Der ville jeg nok købe et målrettet produkt, eller bare bruge læderfedt eller -olie. Nikwax laver voks til fodtøj, men dette endte jeg med at bruge som flux middel ifm kuglestøbning :biggrin: :biggrin:

Det trængte ikke ordentlig ind i læderet.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Optimering af vandtresistens på fx fjällräven

Indlæg af Niller73 » 10. dec 2016, 23:44

Efter at have læst de gode ting om "NIKWAX Cotton proof" har jeg nu fået en forhandler overtalt til at tage det hjem på hylden.
Så nu kan det fåes her, hvis man har lyst -og ikke er alt for sure på posten her i landet :blink:
(jeg har ingen forbindelse til forretningen, de ville bare gerne hjælpe, det er sgu god service)

http://www.skisport.dk/skishop/impraegn ... of-300-ml/

- og så vi jeg også gerne anbefale det her læderfedt, som nu også kan fåes hos dem.
http://www.skisport.dk/skishop/impraegn ... der-300ml/

Venligst
Niller73
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Besvar