Hvilken kogebrænder er bedst?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Greenguy94
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016, 03:40
Interesser: Overlevelse og udendørs.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Hvilken kogebrænder er bedst?

Indlæg af Greenguy94 » 11. nov 2016, 03:47

Hej drenge og piger. jeg står og skal købe min første gas koge brænder og jeg vil gerne have noget jeg ved holder i en lækker kvalitet som er funktionel og som er så universal som muligt. jeg har kigget lidt på Jetboil flash, men jeg bliver noget itvivl da at jeg ser at gassen er med gevind, er det så kun jetboils egne gasdåser der passer eller også andre? Er jetboil et godt valg eller er der nogle der kan anbefale mig noget bedre. På forhånd tak :)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Kleth » 11. nov 2016, 07:37

Først :welcome:

Hvad skal/vil du bruge den til?
Lange sommer hikes på tundraen?
Weekendture i skoven?
Vinter trekking? Eller langrend?
Til at lave en varm kop kaffe på under skydetårnet på jagten?

Det har ret meget at sige i forhold til valg af brænder om den skal være energieffektiv, kunne virke ved lave temperaturer og hvor meget vand den skal kunne varme op.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 11. nov 2016, 09:25

Gevind er standard på friluftsgasflasker. Du kan købe jetboils egne eller de billige fra Biltema, de passer begge (og er lavet på samme fabrik, måske med samme indhold).

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Kleth » 11. nov 2016, 09:47

GåsPåGaffelen skrev:Du kan købe jetboils egne eller de billige fra Biltema, de passer begge (og er lavet på samme fabrik, måske med samme indhold).
Nogen gange er der forskel i blandingsforholdet mellem Butan, Propan og isobutan det betyder oftes ikke det store med mindre det skal bruges i kulde.
Og med mindre det er fransk så passer gevindet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Greenguy94
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016, 03:40
Interesser: Overlevelse og udendørs.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Greenguy94 » 11. nov 2016, 12:19

Kleth skrev:Først :welcome:

Hvad skal/vil du bruge den til?
Lange sommer hikes på tundraen?
Weekendture i skoven?
Vinter trekking? Eller langrend?
Til at lave en varm kop kaffe på under skydetårnet på jagten?

Det har ret meget at sige i forhold til valg af brænder om den skal være energieffektiv, kunne virke ved lave temperaturer og hvor meget vand den skal kunne varme op.

Den skal bruges til overlevelsesture rundt omkring i verdenen i mange forskellige klimaer.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Kloster » 11. nov 2016, 12:30

msr reactor er ret fed
Kloster.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Kalthoff » 11. nov 2016, 13:09

greenguy94 skrev:Hej drenge og piger. jeg står og skal købe min første gas koge brænder og jeg vil gerne have noget jeg ved holder i en lækker kvalitet som er funktionel og som er så universal som muligt. jeg har kigget lidt på Jetboil flash, men jeg bliver noget itvivl da at jeg ser at gassen er med gevind, er det så kun jetboils egne gasdåser der passer eller også andre? Er jetboil et godt valg eller er der nogle der kan anbefale mig noget bedre. På forhånd tak :)
Skal den kun koge vand, eller vil du også kunne tilberede mad på den?

"Tilberede" som i lave mad, svitse grøntsager, stege kød, koge grøntsager og den slags.

Vil du kunne koge eller riste pølser, genvarme gryderetter og lignende du har med hjemmefra og koge ris/pasta til det?

Eller vil du kun have kogt vand til frysetørrede rationer og til kaffe/te/kakao?

En stor del af brænderne på markedet er alene velegnede til at koge vand. De kan være et godt valg hvis du alene spiser frysetørret proviant på turen, fordi de kan være meget hurtigt og/eller meget kompakte. Men de begrænser dit proviantvalg til frysetørrede retter.

Hvis du også vil kunne tilberede mad over den skal du vælge en hvor varmen kan reguleres, hvor man kan komme til at røre i gryden og hvor der kan steges i en pande eller gryde.

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 218
Tilmeldt: 13. aug 2007, 00:07
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Schmidt » 11. nov 2016, 15:27

Hvis den skal bruges i hele verden og under alle forhold, så ville en multi fuel brænder være mit valg.
Men det kommer meget an på hvad du skal.

Multi-fuel:
Den kan brænde en lang række flydende type brændstof, fx benzin, diesel, rensebenzin m.m og nogle kan også bruge de samme gas typer som jetboil og lignede brændere.
Her får du kun en brænder og skal have gryde/pande ved siden af.

Fordel:
Det er nemt at få fuel i hele verden.
Den er billig at bruge. (Benzin kontra gas)
Den virker ved lave temperaturer, da væsken bliver varmet op før afbrænding, så det endelig er gas brænderen brænder.
Nemmer at måle og fylde brændstofbeholderen. (Åben og kig ned, fyld på til mærket)

Ulemper:
Det skal være den rigtige dysse til fuel'en (planlægning og dele med på tur)
Det tager lidt tid at starte op (man lukker lidt fuel ud i væske form, tænd ild til det, varmer gasrøret, når det er varmt lukkes mere fuel igennem som fordamper)
De kan "sprutte" lidt når man skifte mellem væske og gas.
Brandstofbeholderen kan lække.

Gas:
Gas er nemt, det minder om gas hjemme i køkkenet, drej knappen, ild til og du er igang.
Som du har opdaget så kan man købe kogesystemer som fx Jetboil eller MSR, hvor brænder og gryde er i et system med nogle varmelameller i bunden for at udnytte varmen bedst muligt.
Ofte står brænderen oven på gassen, og en lille eller mellem gas passer nede gryden.
Nogle systemer har gassen ved siden af, fx trangia og MSR

Fordel:
Nemt, gas er gas (næsten) passer dåsen på så skulle du kunne få gang i systemet.
Gas skulle gerne blive inde i beholderen, med mindre du tæver den.
Meget varme, hurtigt.
Brænder rent og roligt (det sprutter ikke og gryden bliver ikke sodet som sprit er slemt til)

Ulemper:
Dyrt, en stor vinter gas koster 80kr for 420g, dog kan de købes for 35kr i Bauhaus, men det er en anden blandning.
Gas må ikk tages med i flyet (det er der vist intet brændstof der må, men man skal sirke sig at den type man bruger kan købes ved ankomst)
Gas virker ikke så godt i frostvejr (de nye brænder har "løst" problemet ved at lade gassen passere gennem flammen som på en multi fuel brænder, men det kræver stadigvæk at der kommer noget ud af dåsen)
Det er besværligt at bedømme mængden af gas der er tilbage og dåsen kan ikke toppes op med mere gas. (Vej dåsen ved køb og skriv det i bunden, en stor vejer ca 660g her af er 420g gas, efter hver tur kan den vejes igen og tales skrives i bunden. På den måde kan forbruget og rest indholdet udregnes)


Jeg har selv et trangia med sprit og gas, samt en MSR reaktor med 1,7 L gryde.
MSR'en er super hurtig, men er også en on/off type.
Jeg købte en kæmpe stor jetboil (2,5L, joule hedder den) som har gassen mellem sine ben og på hovedet, den skulle virke ned til minus 12c , men jeg har sendt den retur da den ikke virkede. Fik med nød og næppe kogt vand en gang før gassen ikke kom igenne mere og gnisttænderen gik i stykker.
Jetboil har ikke svaret på mon henvendelse, men den er købt hos XXL.dk (som har mange gode tilbud, jeg fik 50% på min jetboil)
Til hardcore vinterbrug køber jeg nok en multi fuel fra MSR.
Deres grej virker meget mere solidt end jetboil.


Det var mit indspark, og beklager stave og tastefejl sidder i bilen og venter på dækmanden.

Håber at det hjalp.

:razz:
Senest rettet af Schmidt 12. nov 2016, 08:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken kogebrænder er bedst?

Indlæg af Kleth » 11. nov 2016, 15:46

:goodpost:
Min tanke var også multifuel :thumbup: evt kombineret med trangia. Alternativt woodstove/kellykettle.

En gasbrænder med gasgenerator og slange kan næsten anvendes i alt slags vejr, da man kan vende dåsen om og brænde flydende gas. Men netop tilgængeligheden af fuel og energitætheden vægter højt på længere ture i verdenen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken kogebrænder er bedst?

Indlæg af Elbæk » 11. nov 2016, 22:06

Der er en del betragtninger vedr. emnet at finde her; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=72&t=65267
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Greenguy94
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. nov 2016, 03:40
Interesser: Overlevelse og udendørs.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Re: Hvilken koge brænder er bedst?

Indlæg af Greenguy94 » 13. nov 2016, 11:07

Kalthoff skrev:
greenguy94 skrev:Hej drenge og piger. jeg står og skal

Skal den kun koge vand, eller vil du også kunne tilberede mad på den?

"Tilberede" som i lave mad, svitse grøntsager, stege kød, koge grøntsager og den slags.

Vil du kunne koge eller riste pølser, genvarme gryderetter og lignende du har med hjemmefra og koge ris/pasta til det?

Eller vil du kun have kogt vand til frysetørrede rationer og til kaffe/te/kakao?

En stor del af brænderne på markedet er alene velegnede til at koge vand. De kan være et godt valg hvis du alene spiser frysetørret proviant på turen, fordi de kan være meget hurtigt og/eller meget kompakte. Men de begrænser dit proviantvalg til frysetørrede retter.

Hvis du også vil kunne tilberede mad over den skal du vælge en hvor varmen kan reguleres, hvor man kan komme til at røre i gryden og hvor der kan steges i en pande eller gryde.





Det skal være en der kan regulere varmen, så at den både kan koge vand, færdigretter, gryderetter osv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken kogebrænder er bedst?

Indlæg af Lassescout » 13. nov 2016, 12:17

Jeg har brugt en Coleman stove i 20 år. Når jeg ikke har rensebenzin bruger jeg blyfrit 95 oktan fra plæneklipperens dunk. Man skal lige vænne sig til den, den kan godt sprutte lidt og slå flammer op i starten, så man skal ikke sidde bøjet over den inde i teltet, men det kunne du selvfølgelig heller ikke drømme om. Men den har aldrig svigtet, og den har alligevel været med både på Finnmarken, i de grønlandske fjelde og de svenske skove. Og på danske campingpladser for at det ikke skal være løgn. Min har aldrig lækket brændstof.

Jeg har ikke haft behov for at skifte brændstof. Du kan få benzin overalt, og det er meget energitæt, så du har til lang tids kogning i en lille flaske.

https://www.campz.dk/coleman-sportster- ... 13111254:s
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken kogebrænder er bedst?

Indlæg af Kleth » 13. nov 2016, 14:53

Nogle lufthavne har fjernet brændere med integral tank, da de er bange for om der er fuel i tanken.
Og selv om man rejser med en tom ekstern flaske, skal man ikke lade pumpen sidde i flasken, det er nemmere at finde en ny fuel-flaske end at finde en ny pumpe.
Jeg er meget enig i betragtningen om anvendelsen af rensebenzin/coleman fuel og modellen linket til ovenfor er en model som har tjent mange mennesker i mange pr :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar