Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af Zundapp » 12. okt 2016, 12:32

Kender i det når en ide fylder hovedet mere og mere..

Jeg er begyndt at overveje at købe en Helsport Pasvik 4-6 Lavvu til mig og hunden så vi ikke er afhængige af sheltere. Har godt nok et lille 2 personers telt til det brug, men ståhøjde tiltaler mig (med alderen) rigtig meget og det at man kan lave mad indendørs..

Men skal man tilkøbe bund til lavvuen eller skal man fra starten købe et 2 personers indertelt?

Jeg er ikke meget for kondens men ved det ikke kan undgås. Spørgsmålet er bare HVOR meget kondens der kommer i en lavvu når det kun er mig og hunden der skal sove i den? Jeg tænker der er jo en stor luftmængde indendørs og en rimelig ventilation..

Nogen herinde der bruger lavvu og som vil dele erfaringer - gode som dårlige??
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af Kleth » 12. okt 2016, 12:41

Jeg har ingen erfaringer med Lavu, og de Helsport produkter vi har anvendt har været top kvalitet, bla. vores telt og soveposer, som var med os i vildmarken 4 somre.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af Krung » 12. okt 2016, 13:11

En af mine venner har et stor et til flere personer. Der er ikke bund i, men til gengæld blik-kakkelovn. Det ændrer hele kondensproblematikken. Det løber bare ned på jorden. Så er det bare et spørgsmål om at have en form for bunddække, som holder ting fri af jorden, når regnvandet og kondensen løber inden for.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af Zundapp » 12. okt 2016, 18:25

Tak for svar, ja Helsport plejer jo at lave god kvalitet og jeg er sikker på holdbarhedsmæssigt er der ikke så meget at være bange for..

Det er dog mere det med kondensen der spøger i baghovedet.. Så vidt jeg kan læse så skal man vælge mellem 2personers indertelt - kun med bund der hvor man sover - eller en løs bund der dækker det hele indenfor..
Kondens mæssigt er det jo en god ide at dække hele bunden men kan også se fordelen i at halvdelen af lavvuen er uden bund så man nemmere kan gå ind og ud iført sko og man kan sidde indendørs og snitte uden man får en større oprydning..

Nå nemmeste løsning er nok at vælge begge dele.. :razz:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af Wildlife » 18. okt 2016, 20:55

Vi har haft nogle telte der lignede til spejder gennem en del år, altså en identisk konstruktion med mulighed for udluftning i toppen.

Vores var uden bund, netop så vi kunne vade ind og ud med vådt fodtøj osv, og så havde vi bare en tyk pressening i bunden der hvor vi sov og resten var så bare græsmark.

Det kan anbefales lige at lave en rende der blot består af en spade stukket i jorden og vippet et par centimeter hele vejen rundt, så der er en form for "afløb" rundt om teltet, både i tilfælde af regn men også kondens hvis det sejler ned af kanterne indvendigt.

Tænder du bål af en art derinde, så vil det give meget mere kondens, så lad være med at røre ved teltdugen.

Hvis du rejser med det tidligt om morgenen vil du på et eller andet tidspunkt blive træt af et drivvådt telt der ikke får lov til at tørre.

Jeg har været rigtig glad for de telte vi har haft af den slags, nemme og hurtige at sætte op, god ståhøjde og generelt plads og komfort.

Skulle jeg have et telt privat som jeg skulle vandre med, ville jeg vælge et trepersoners tunneltelt med apsis til bagage, men er jeg i bil ville sådan et telt der stå højt på listen.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Nogen med hands-on erfaring med Helsport Lavvu

Indlæg af OverSjanten » 1. nov 2016, 18:27

Hep!
Det er vist lige min tur til at byde ind da jeg vil mene at jeg er en rutineret Laavu bruger.
Jeg har i en del år brugt en Helsport Varanger 8-10 og elsker den. Det er super kvalitet.
Jeg har brugt den til MC-træf og kanoture om sommeren og til vinterovernatninger i selv ganske koldt og snefuldt vejr med bål i teltet.

En Laavu giver super god plads, men den er dog stor og tung, og jeg forestiller mig at det for éen mand, selv med en lille model er lidt meget at bære på hvis den ikke skal fragtes i bil, på MC eller i kano.

1) Kondens: Ja der kan da komme kondens. Det gør der i alle telte, Specielt når det er frostvejr, men det er ikke et problem.
Det løber blot ud til kanten, og specielt i en Laavu er der plads nok til at holde sig fri af teltdugen.
Regn er i øvrigt også sjældent et problem, medmindre du ligger på et ekstremt ikke-sugende underlag, eller det virkeligt pisser ned i timevis.

2) Bund: Faktisk ikke nødvendigt. Jeg har flere gange overvejet at købe en bund, men kun når jeg har camperet på ekstremt fugtigt underlag eller sne, men erfaring har valgt "NEJ". En stor bund jo svær at flytte når der er grej over det hele, og da den også er vandtæt ovenfra, vil evt vand, kaffe etc spild, -jord fra støvler m.v. ikke være til at slippe af med.
I stedet har jeg (kun når nødvendigt) medbragt en af de helt små, billige Harald Nyborgpresenninger pr. mand. Og DET virker.

3) Indertelt: Jeg har da overvejet om det skulle anskaffes, men nok KUN på grund af tesen: "Man må aldrig mgå ned på udstyr".
Virkeligheden er, at jeg faktisk aldrig har haft brug for det, og kan faktisk ikke finde grunde nok til at overbevise mig selv om at købe et. (Det fylder, vejer og holder dig væk fra bålet.)

Der er dog EN ting jeg savner og ville ændre hvis jeg skulle købe idag: Den nye model med et lille Apsis er genial, og den funktion savner jeg.
Yderligere smarte tillærte fif om opstilling, bål, madlavning, lys osv kan om ønsket tilgå.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Besvar