Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2013, 09:50
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Gunrunner » 25. aug 2014, 15:52

Bofhenator skrev: Det kræver vist både god tid og en sund portion skepsis ift svaret og er desuden ikke det samme som en dom på området.

En tilfældig politimands (og det er de i den forbindelse allesammen) vurdiering af dette eller hint kan ikke bruges til noget som helst i retten (ud over måske en lillebitte sjat goodwill om man kunne være i god tro, men god tro gør på ingen måde straffri), de er desuden ofte håbløst forkerte. Man er kun marginalt bedre stillet ved at spørge JM.
Mjaeh...
En skriftlig udtalelse fra JM omkring tolkningen af reglerne, det må være "så godt som" en dom på området.
Domstolene skal jo - i al respekt - dømme ud fra de retningslinier som JM udstikker. Vi er helt enige om at "Politi-assistent-af-anden-grad Olsen" ikke giver meget "credit" i forhold til goodwill, men en udtalelse fra JM må - alt andet lige - vægte pææænt tungt hvis der skal afsiges en dom om noget.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Bofhenator » 25. aug 2014, 15:56

Gunrunner skrev:
Bofhenator skrev: Det kræver vist både god tid og en sund portion skepsis ift svaret og er desuden ikke det samme som en dom på området.

En tilfældig politimands (og det er de i den forbindelse allesammen) vurdiering af dette eller hint kan ikke bruges til noget som helst i retten (ud over måske en lillebitte sjat goodwill om man kunne være i god tro, men god tro gør på ingen måde straffri), de er desuden ofte håbløst forkerte. Man er kun marginalt bedre stillet ved at spørge JM.
Mjaeh...
En skriftlig udtalelse fra JM omkring tolkningen af reglerne, det må være "så godt som" en dom på området.
Domstolene skal jo - i al respekt - dømme ud fra de retningslinier som JM udstikker. Vi er helt enige om at "Politi-assistent-af-anden-grad Olsen" ikke giver meget "credit" i forhold til goodwill, men en udtalelse fra JM må - alt andet lige - vægte pææænt tungt hvis der skal afsiges en dom om noget.
Mjah, domstolene skal vel være uafhængige af ministeriet, de skal forholde sig til lovene og intet andet og dem laver Folketinget.

Jeg tror du har ret i at en udtalelse fra jm vejer tungere, men ikke ret meget og at sammenligne det med en dom på området troe jeg kunne give en grim overraskelse.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2013, 09:50
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Gunrunner » 25. aug 2014, 15:59

Bofhenator skrev:Mjah, domstolene skal vel være uafhængige af ministeriet, de skal forholde sig til lovene og intet andet og dem laver Folketinget.

Jeg tror du har ret i at en udtalelse fra jm vejer tungere, men ikke ret meget og at sammenligne det med en dom på området troe jeg kunne give en grim overraskelse.
Så vidt jeg kunne forstå på den kære jurist jeg snakkede med i JM sidst, så var det JM der kom med ændringsforslag til loven, som så blev fremsat (og vedtaget) i 'tinget.

... Domstolene håndhæver så lovene, ja. Men domstolene skal jo håndhæve i lovens ånd og bogstav. Så hvis JM har formuleret en lov med en speciel tolkning in mente, og de ligefrem skriftligt argumenterer for at det er netop dén tolkning der er hensigten, så vil domstolene da umiddelbart have pæææænt svært ved at tolke modsat, med mindre loven er skrevet fuldstændigt tvetydigt...

Men du har ret. Eneste måde er at få en dom. Og jeg håber som udgangspunkt på at det aldrig bliver nødvendigt at stå foran en dommer med hænderne fremme, og potentielt få et rap over nallerne.... :modbat:

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Cpt » 14. aug 2018, 10:39

Faldt lige over denne video hvor de tester den:

https://youtu.be/0ewFnoXM_6c

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Ras.Killing » 14. aug 2018, 11:20

Gunrunner skrev:
22. aug 2014, 10:13
På billedet ovenfor er det stort set kun pistol-kalibre den kan affyre, men i artiklen her:
http://prepography.com/x-caliber-shotgu ... er-system/
... Der er det også riffelkalibre der bliver nævnt, .223, .308 og 7,62x39... Det er jo naturligvis meget mere interessant hvis det bliver muligt at skyde med riffel-ammunition i sådan et sæt, men det kan jo være de har fundet ud af at det er mere "fornuftigt" at begrænse sig til pistol-kalibre.
Jeg tror nu lige præcis at sådan et sæt vil fungere bedst med pistol ammunition. De kalibre er jo netop designet til at virke i en kort pibe. Nu har jeg ikke lige nær studeret dit link... men de vekselsæt der slår mig ikke til at være voldsomt lange. Det passer nok meget godt med en 5-6'' pistol/revolver pibe.

Jeg tror ikke man får meget ud af, at knalde f.eks en 308'er ud igennem så kort en pibe - andet end et ordentligt brag og en stor stikflamme :doublefuck:
Pistol- og revolverammunition med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, der ikke anvendes til aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt.
Nu er en ren blykugle i sig selv jo sådan set et ekspanderende projektil...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af HappyNanoq » 14. aug 2018, 13:16

Pistolkalibrene er spændende nok, men riffelkalibrene er nok mere interessante.
Tyskerne gør ellers en hel del i indstikspiber.



Deres indstikspiber kan så også justeres, så man flytter skuddets placering til at stemme overens med sigtepunktet.

https://www.einstecklauf.de/ har indstikspiber op i kalibre 9.3x72R, 9.3x74R og .45/70

Deres Classic-model ser endda ud til at have 8x58R (Krag) kaliberen i sortimentet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af T-REX » 14. aug 2018, 17:36

HappyNanoq skrev:
14. aug 2018, 13:16
Deres Classic-model ser endda ud til at have 8x58R (Krag) kaliberen i sortimentet.
Der er en mulighed for, at det i stedet er den gamle 8x58R Sauer :oops:
8mmsauer.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Lassescout » 19. aug 2018, 10:28

Refraktorius skrev:
22. aug 2014, 10:17
Med i prisen skal så nok også lægges, at nu er det en riffel, der skal registreres som riffel, og haglløbene er "vekselsæt" til den.

noget der ender i 3-4000 kroner for en halvdårlig løsning synes jeg er mere sjov end interessant.
:???:


Hvordan får du det op i 3-4000 kr? Jeg ville søge våbentilladelse til haglgeværet som system, og så individuelle tilladelser til hver pibe som vekselpiber. Tilladelserne til vekselpiber er gratis, så prisen løber kun op i 420 kr. for systemtilladelsen (840 hvis man ikke har en riffel i forvejen). Hele diskussionen om ekspanderende pistolammunition er irrelevant. Når du køber ammunition til en riffel må den gerne være ekspandrende, også selvom riflen har et kaliber der bruges i pistoler.

Derudover er jeg enig med dig i, at sytemet nok er mere sjovt end interessant. Man skal ikke forvente nogen særlig præcision.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Refraktorius » 19. aug 2018, 12:21

Du skal vel også købe indstikkene?
De sælges som et sæt til 450 amerikanske træpenge, og med den sædvanlige omregning bliver det 4-5000 dkk.
(Og det er 2013 pris. Den er nok ikke faldet i pris siden)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Lassescout » 26. aug 2018, 14:07

Åh, OK. Jeg misforstod dig. Jeg troede du mente at tilladelserne alene løb op i 3.000-4.000 kr.

Jamen så er jeg helt enig med dig. Dyrt legetøj som nok vil give mange ærgelser, medmindre man er ligeglad med hvor man rammer. Og det er jeg aldrig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Hønsetyv » 26. aug 2018, 14:56

Alle dem der har skudt med en sådan indstikpibe udtaler sig nu.
Det er ikke så imponerende så det kaldte på mere end en håndfuld prøveskud og så var den væk igen.
Træfsikkerheden er at sammenligne med haglsværmen fra samme våben og ikke bedre end 25cm på 25m.
Ringe sigtemidler og slup i alle pasninger og vupti der røg præsitionen.

Er det ikke en forkert præmis mht. overlevelse at have noget skrammel der kan skyde med hvad man finder i stedet for at have en kasse ammo eller to der bare spiller i våbnet?
Jeg kan ikke forestille mig nogle seriøse preppere der har en økse der kan spænde 12 forskellige møtrikker, skrue skruer ud, har indbygget kompas og 5m paracord, signalspejl, fiskekroge, tændstikker, plaster, harpun og hvad de ellers kan finde på.
Næ han har forskelligt nøje udvalgt værktøj der er det bedste indenfor hvert sit felt.

Angående hvad der er tilladt til skytteforeningsbrug så er der ved at komme et alvorligt skred der negerer de gældende regler.
Fragmenterende ammunition, det er endda kommet til 22LR og med tiden er det noget af det eneste der kan overholde de stigende miljøregler mht. bly. Nå ja og så Speers kappede med tinkerne.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af C-X » 26. aug 2018, 15:02

Mon ikke disse indstikspiber skal ses som det de reelt er; overlevelsesudstyr?

Skyd et dyr i en fælde, eller dræb noget angribende/spiseligt, på helt kort hold. Ved PBR er præcision jo ret ligegyldigt.

En drilling/BBF (evt riffelløbet i randtændt kaliber) og et udvalg i hagl/slugs og man var bedre stillet. Også med et hurtigt opfølgende skud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Sort » 27. aug 2018, 00:46

jeg tænker der mangler en .22lr pibe i samlingen??
Absolut den mest oplagte småkaliber at slæbe rundt i gulvspand til forefaldende justering af omgivelser.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Lassescout » 27. aug 2018, 13:56

Jeg ønsker mig en AR-7 !

Til survivalbrug vil jeg til enhver tid foretrække en lille præcis salonriffel. Den kan skaffe mad på bordet og jeg er ikke ret bange for farligt vildt der hvor jeg skal overleve.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Ras.Killing » 27. aug 2018, 21:55

Tanken bag sådan et sæt er nok nærmere at være i stand til benytte de fleste typer ammunition man kan støde på/finde i en liv eller død situation.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af ReneKJ » 27. aug 2018, 22:25

Ras.Killing skrev:
27. aug 2018, 21:55
Tanken bag sådan et sæt er nok nærmere at være i stand til benytte de fleste typer ammunition man kan støde på/finde i en liv eller død situation.
Eller en postapokalyptisk verden hvor enhver kugle er værdifuld da der ikke bliver lavet nye.
Amerikanerne har jo deres Preppers som regner med at civilisationens undergang er lige om hjørnet, de kunne sikkert godt se det praktiske i sådan et sæt.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Sort » 28. aug 2018, 23:58

ReneKJ skrev:
27. aug 2018, 22:25
Ras.Killing skrev:
27. aug 2018, 21:55
Tanken bag sådan et sæt er nok nærmere at være i stand til benytte de fleste typer ammunition man kan støde på/finde i en liv eller død situation.
Eller en postapokalyptisk verden hvor enhver kugle er værdifuld da der ikke bliver lavet nye.
Amerikanerne har jo deres Preppers som regner med at civilisationens undergang er lige om hjørnet, de kunne sikkert godt se det praktiske i sådan et sæt.
Det giver så noget mere mening i et land hvor hver anden husstand kan forvente sat have noget ammo liggende.
I DK ville man reelt slæbe på rør uden formål og bruge uendeligt med tid på at lede efter ammolade.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af ReneKJ » 29. aug 2018, 06:41

Sort skrev:
28. aug 2018, 23:58
ReneKJ skrev:
27. aug 2018, 22:25

Eller en postapokalyptisk verden hvor enhver kugle er værdifuld da der ikke bliver lavet nye.
Amerikanerne har jo deres Preppers som regner med at civilisationens undergang er lige om hjørnet, de kunne sikkert godt se det praktiske i sådan et sæt.
Det giver så noget mere mening i et land hvor hver anden husstand kan forvente sat have noget ammo liggende.
I DK ville man reelt slæbe på rør uden formål og bruge uendeligt med tid på at lede efter ammolade.
På den anden side så gør det bare ammunitionen endnu mere værdifuld.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Survivalist-vekselsæt til din haglspreder

Indlæg af Sort » 22. sep 2018, 21:38

ReneKJ skrev:
29. aug 2018, 06:41
På den anden side så gør det bare ammunitionen endnu mere værdifuld.
Måske det er hele forklaringen bag hjemmeladere..De sidder i deres små skure og hiver i håndtaget imens de drømmer om at handle "bitches for bullets"
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar