Jeg gentager mig selv lidt, så beklager quotes'ne
Først vil jeg lige trække en smule i land
Werecat skrev:
I Danmark kan man nå på sygehuset inden man stiller træskoene af den
er nok mere korrekt som
I Danmark kan man nå
at komme under lægebehandling inden man stiller træskoene af den
Beklager
Kjergaard skrev:
I Danmark måske, jeg kan komme i tanke om rigtig mange andre steder hvor man ikke er så priviligeret, jeg selv kan have 72 timer til første heli evac og det skal der handles på...
Absolut, men
Werecat skrev:
Hvor sikker er du på diagnosen trykpneumothorax? Selv med "åbenlys" anamnese med thoraxtraume, tiltagende åndenød, trykkende brystsmerter og faldende tryk, kunne det også dreje sig om blodprop i hjertet, blodprop i lungen, lungebetændelse, hjertesvigt, arytmi osv osv. Patientens overlevelseschance falder betragtelig hvis han skal overleve det med en lunge fordi den anden er klappet sammen efter akut "aflastning".
Og som nævnt
Werecat skrev:
så ville jeg vente til patienten var bevidstløs med blodtryk under 60 systolisk og døden syntes uundgåelig inden jeg .... gjorde det.
Kjergaard skrev:
Defib 4T er bla. tension (tryk) pneumothorax
Ja, Hjertelungeredningens (defib er et pænt dårlig navn (selvom det lyder smart), da kun en mindre del af hjertestop der rent faktisk skal defibrilleres) ene T er trykpneumothorax, men der er
Werecat skrev: patienten bevidstløs med blodtryk under 60 systolisk og døden syntes uundgåelig
Og det er noget der overvejes ved hvert eneste hjertestop, men betyder absolut ikke at alle med hjertestop forsøgsmæssigt aflastes, ligesom vi ikke stikker en lang kanyle ind i hjertesækken for at tømme en evt tamponade ud, kører alle på card. lab. til en stentbehandling eller kører et giftpanel på alle hjertestop. Vi vejer sandsynligheden for alle H'er og T'er og efterprøver de sandsynlige inden vi kaster os i lag med invasive procedurer.
Hvis jeg skulle aflaste alle hvor jeg overvejede eller sågar mistænkte trykpneumothorax ville jeg slå størstedelen ihjel. Det er i meget få tilfælde hvor der er behov for akut aflastning.
Kjergaard skrev:
Lavere brystkasse i skadesiden
Nej ikke lavere, asymmetrisk vejrtrækning er ikke lavere, den syge side er højere i udåndingen og lavere i indåndingen. Og som nævnt er det
Werecat skrev:desværre sjældent helt åbentlyst hvilken side
Kjergaard skrev:
Vi er vel enig i at man kun medbringer dette udstyr hvis der er grund til det, hvem fanden vil rejse rundt i København med en pelicase? i tilfælde af et uheld.
Det er bushcraft/overlevelse der er stillet spørgsmål i
Ja i en tråd om vildmarkssanitet og prioritering af hvad man skal have med ud. Derfor kan jeg med god rette argumentere for at det er svært usandsynligt at man får brug for et sæt til anlæggelse af pleuradræn i vildmarken (hvilket var hvad mit primære indlæg svarede på), samt at selvom man har et gråt venflon og faktisk har styr på symptomerne til trykpneumothorax, hvor man korrekt aflaster henne (ikke en syrlig kommentar til dig X-ray
) og finder det sandsynligt at pt. har det, skal tænke sig grundigt om inden man kaster sig ud i en hovedsløs handling der gør mere skade end gavn.
Og spørg dig selv, hvis du nu aflaster og patienten bedres hvad så? Hvis du står et sted uden den efterfølgende logistik til at følge op på din behandling, hvad så? Så har patienten stadig brug for et pleuradræn hurtigere end langsomt. Så selv i bedste fald kan gevinsten være sparsom og risikoen uændret høj.
Jeg siger absolut ikke at det ikke er et indgreb det i få specifikke situationer er (pisse) godt at kunne, eller at det aldrig kan bruges. Jeg siger blot at det, i en vildmarkssituation er ganske usandsynligt at man for brug for kompetencen og at det ikke er uden risiko for patienten og at gevinsten kan være ret sparsom. Så i stedet for at voldstikke resusci Anne, så lær det basale bedre. Du vil redde mange flere ved at have 120% styr på frie luftveje end 100% styr på frie luftveje og 20% styr på trykpneumothorax.
Eller sagt på en anden måde; jeg har
ikke venflon eller plauradræn i min førstehjælpstaske når jeg vandrer, selv hvor der kan være 3 dage til en helikopter.