Proviant til næste tur.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Sortkrudt
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2008, 20:08
Interesser: Jagt, fiskeri og buschcraft.
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midt mellem karup og Bording

Proviant til næste tur.

Indlæg af Sortkrudt » 3. jan 2014, 13:16

Hej med jer.
Vi har de sidste 6 år haft en årlig sommertur i Nord Norge(lidt nord for Narvik), næste sommer har vi så aftalt at udvide det til en 3 ugers tur i Finmarken, min kammerat og jeg (som er født i sortland, og stadig bor der)
Mit spørgsmål er derfor som følgende da jeg har lovet at stå for proviant.
Kan det svare sig selv at tørre kød osv til turen, eller er det ligeså godt/billigt at købe det færdig ?
Hvis det er meningsløst at gøre det selv vil jeg blive meget glad for evt. links..
De andre år har vi "kun" haft 1 uge med telt og diverse oppakning med,så det har ikke været så længe væk at vi ikke kunne fange fisk eller samle bær til maden.denne gang skal turen være 3 uger i Finmarken, så nogle forslag til at lave maden selv. eller hvor det kan købes ?
Vi går efter MINIMUM vægt da sidste gang næsten tog livet af mig, da det er sindsygt hårdt at kravle op og ned af fjeldene med for mange kilo i ryksækken.(den vejede næsten 22 kilo)
Vi har gjort hvad vi kan for skære ned på udstyret, så derfor må den medbragte proviant gerne veje så lidt som muligt, og stadig være lækker, efter en lang dag op og lodret ned af et fjeld er man sku træt.. :smile:
ALT hvad i mener kunne hjælpe er meget velkommen, da jeg jo ikke vil gå ned på udstyret.. smil...
Skulle jeg prøve at lave en fotoserie ?? eller er det for meget ? til NVF..
Håber i kan være behjælpelig med gode råd..
kan ikke vedhæfte billeder da de er for store, så skulle i ønske at se nogle må i gerne hjælpe med hvordan jeg skal gøre..
MVH Sortkrudt.. Ronny
Senest rettet af Sortkrudt 3. jan 2014, 13:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Senserazer » 3. jan 2014, 13:21

Fotoserie kan evt. klares med google picasa, og et link herind. Det tror jeg ville være lækkert :thumbup: (medmindre self. admin siger go for at uploade det hele herinde :rock: )

Jeg har selv gode erfaringer med div. frysetørrede goder, og det hverken vejer eller fylder, men koster lidt.

Hvad gør i mht. vandforsyning?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Sortkrudt
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2008, 20:08
Interesser: Jagt, fiskeri og buschcraft.
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midt mellem karup og Bording

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Sortkrudt » 3. jan 2014, 13:22

Hejsa..
Vi drikker da bare vandet i fjeldene.. det fåes ikke renere...Eller koldere.. :eek:
Det samme gælder badet.. :cry: og det satme koldt.. grin..
Tænk på de ørreder vi fanger i smeltevandssøerne er måske flere tusinde år gamle af stammen.. DET ER DA TANKEVÆKKENDE....
Har du et link til maden??
Hvad angår billeder, så er jeg nærmest mongol på en PC. Så en "to do" gennemgang ville hjælpe meget hvis der skal billeder på..
SORRY... men jeg aner ikke meget om IT... Det eneste jeg ved mindre om er kvinder.. ha ha
MVH Ronny"Sortkrudt"

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Senserazer » 3. jan 2014, 16:43

Når vand ikke er et problem, så er frysetørret mad formidabelt.

Jeg kender desværre ikke lige et godt mærke af mad, eller sted at købe det. Men google lidt på "frysetørret mad", og så er det bare at finde billigste sted. Det kan ofte betale sig (nu i er 2 afsted) at købe pakker med dobbelt portion, det er ofte væsentligt billigere! :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Jimdavisjr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. maj 2013, 18:11
Interesser: Terræn Pistol/Revolver
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Jimdavisjr » 3. jan 2014, 17:01

Der er lidt her: http://www.outnorth.dk/da-produktgruppe/mad.php

Ellers mener jeg også Spedjersport sælger

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Zundapp » 3. jan 2014, 17:03

Kan se du bor i Midtjylland. Prøv at snakke med ph-outdoor i Viborg, de har frysetørret mad til en god pris og også i dobbelt portioner.. http://www.ph-outdoor.dk/shop/travellunch-400c1.html

Jeg bruger altid frysetørret mad når jeg er på små shelter ture og det er nemt og meget let proviant når ikke man skal tænke på vand..

Men lige meget hvad du vælger så husk at prøvesmage det inden i tager afsted. synes ikke alle mærker er lige gode, og lige travellunch kender jeg ikke (endnu)..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Pat » 3. jan 2014, 19:02

Jeg har været på nogle ture med Travellunch. Jeg har været yderst tilfreds. Jeg har ikke prøvet andre mærker, udelukkende af den grund at de koster næsten det dobbelte, der hvor jeg har set. Jeg køber mine Travellunch hos Bjergkæden i Køge, som sender gratis, til samme pris som Zundapp har linket til.

Den eneste jeg konsekvent undgår, er deres "Fried potato with ham", tror jeg den hedder. I hvert fald noget med stegte kartofler... Øv bøv en overraskelse at få når man har kogt sit vand og er klar til aftensmad. Først skal kartoftler/kød opblødes i 5 min. Så skal fedt smeltes på panden, så skal kartofler/kød steges på panden. Totalt uoptimalt når man kun har en lille gryde til at varme en kop vand i. :nutkick:

Jeg ved ikke hvordan deres måltider er sådan energimessigt. Mit blegfede korpus tager ikke skade af at lide lidt nød på de korte ture jeg er på. Men brugervenligheden og smagen er fin fin.

Edit: Tjek i øvrigt www.Outsite.org, ikke for at tage noget fra NVF, men Outsite er lidt mere udelivsorienteret.
http://outsite.org/index.php/udekokkenet

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Lasse68 » 3. jan 2014, 19:14

Trawellunch er absolut et af de mere velsmagende mærker. Det er bare nederen at leve af frysetørret mad i dagevis hvis ikke det smager godt, har jeg desværre selv prøvet.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Thors24 » 3. jan 2014, 19:19

Jeg handler også Travellunch hos Bjergkæden, til mine spejdere. Det er til at betale, og det smager godt. Måske er der noget der er bedre, men også dobbelt så dyrt.
Spejdergear har storkøb, måske det kan være fordelagtigt.?
http://spejdergear.dk/shop/trekn-eat-gullash-2394p.html

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Kalthoff » 3. jan 2014, 19:25

Senserazer skrev:Når vand ikke er et problem, så er frysetørret mad formidabelt.
Mht. frysetørret pose mad er der enorm forskel i den kulinariske kvalitet.

Min klare favorit er det norske http://drytech.no/index.php/en/ TurMat. Dyrt med velsmagende.

http://www.expeditionfoods.com er lige knapt så dyrt men næsten lige så velsmagende. Dog har de nogle meget "engelske retter" i sortimentet, som man skal vare sig for.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Werecat » 3. jan 2014, 19:27

På min sidste tur prøvede jeg Mountain House. De er billige og man får meget per portion, men de smager ikke af noget. De skal have meget salt før de kommer til at smage af noget.

Jeg plejer at holde mig til Real tur mat, de leverer også til feltrationerne og er gode, men dyre.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
AshkenaZ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. aug 2006, 09:52
Interesser: Airsoft
Geografisk sted: Tølløse
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Proviant til næste tur.

Indlæg af AshkenaZ » 4. jan 2014, 00:26

Jeg må sige jeg også er fan af REAL Turmat.
Har prøvet flere andre mærker, men vender tilbage hver gang.

Det er møg dyrt i spejdersport, men jeg ved svenske butikker er en smule billigere, så måske der er noget at hente der?

Men prøv at købe lidt forskelige mærker, og se hvad du selv foretrækker!

Sendt fra min ST27i med Tapatalk2

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af HappyNanoq » 4. jan 2014, 00:40

Kan anbefale WILD CHIPS som er en svensk udviklet snack - tørret elg/ren/rensdyr, let røget og let saltet, smager pragtfuldt, low fat og højt protein. God energi i små snack-pakker til den lille sult, in between lunches. (40gram)


Travel-lunch får også min stemme, og gerne varieret med de extras man kan købe til.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Sortkrudt
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2008, 20:08
Interesser: Jagt, fiskeri og buschcraft.
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midt mellem karup og Bording

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Sortkrudt » 4. jan 2014, 06:59

Hej.
Tusinde tak for alle jeres svar.
Mvh. Sortkrudt

Brugeravatar
Sinus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 14. maj 2013, 09:53
Interesser: Guns,guns n' guns...
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Sinus » 22. mar 2014, 18:27


Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af HappyNanoq » 22. mar 2014, 20:11

Jeg fandt forresten dem her http://www.fluchtrucksack.de/

Også med Travellunch på programmet - men har ikke lige kigget priser, om de er konkurrencedygtige.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Sortkrudt
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2008, 20:08
Interesser: Jagt, fiskeri og buschcraft.
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midt mellem karup og Bording

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Sortkrudt » 26. maj 2014, 23:51

Hej.
Så er maden købt og pakkelisten er mere eller mindre færdig... (tak for hjælpen med provianten)
Glæder mig helt vildt, efter nogle år i området omkring Narvik har vi i år besluttet at tage turen til Finnmarken, jeg vil prøve at smide billeder ind sidst på sommeren af vores tur hvis det skulle have nogen interesse, vi starter i uge 32 så nu kan det kun blive nogle lange uger på arbejde indtil uge 32 står for døren... :smile:
Har set lidt på disse bukser, nogle som har erfaring med dem ?
http://www.outdoorpeople.dk/produkter/6 ... ukser-m84/
Der skal vel lidt nyt til for at berolige sjælen indtil uge 32 :eek:
Andre bud er da meget velkomne, dog er jeg lidt en nørd af m84 typen.. :giggle:
Min makker er forøvrigt indfødt ( fra sortland) men derfor kan jeg jo godt prøve at imponerer ... Bare lidt... :oops: Så alle tips er velkomne.
Hvad har i af erfaring med myggeolie ? Det er jo nærmest uundværligt, har godtnok et myggenet til hovedet, men better safe than eaten... :shock:
Mvh Ronny

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Lasse68 » 27. maj 2014, 08:49

Myggebalsam er det vigtigste overhovedet at have med. Der er trilliarder af myg hvis det har været en fugtig forsommer. Man kan IKKE opholde sig udendørs uden at være beskyttet, hvis først der er myg for alvor.

Produkter med et højt indhold af DEET virker fint. De kan købes lokalt men ikke i DK.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af MadsenRex » 27. maj 2014, 08:49

Sortkrudt skrev:Hej.
Så er maden købt og pakkelisten er mere eller mindre færdig... (tak for hjælpen med provianten)
Glæder mig helt vildt, efter nogle år i området omkring Narvik har vi i år besluttet at tage turen til Finnmarken, jeg vil prøve at smide billeder ind sidst på sommeren af vores tur hvis det skulle have nogen interesse, vi starter i uge 32 så nu kan det kun blive nogle lange uger på arbejde indtil uge 32 står for døren... :smile:
Har set lidt på disse bukser, nogle som har erfaring med dem ?
http://www.outdoorpeople.dk/produkter/6 ... ukser-m84/
Der skal vel lidt nyt til for at berolige sjælen indtil uge 32 :eek:
Andre bud er da meget velkomne, dog er jeg lidt en nørd af m84 typen.. :giggle:
Min makker er forøvrigt indfødt ( fra sortland) men derfor kan jeg jo godt prøve at imponerer ... Bare lidt... :oops: Så alle tips er velkomne.
Hvad har i af erfaring med myggeolie ? Det er jo nærmest uundværligt, har godtnok et myggenet til hovedet, men better safe than eaten... :shock:
Mvh Ronny
Til myggebekæmpelse, er der kun Deet 100, længere er den ikke.
Og køb så noget permethrin, og overtøjet en tur, det skal nok holde alle dyr ude, i op til 6 vaske!

Og så rigtig god tur!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Kleth » 27. maj 2014, 15:57

Til en anden gang, så er det ikke svært at tørre kød selv. Jeg har med succes tørret både skært kød og hakket oksekød i almindelig ovn. Det hakkede steges og drænes for fedt først før det tørres i varmluft ved 50C. Saltes godt når det pakkes.
Det er en god ide at veje kødet før og efter tørring, så det kan pakkes i passende portioner og så Man ved hvor meget vand det vil suge.
Skært kød blancheres gerne før det udskæres i strimler, krydres/Mariners og tørres ved 50C. Det kan hænges fra en ovn-rist ved at stikke kødnåle eller tandstikker gennem den ene ende.

Blå Band laver noget ret lækkert og yderst prisvenligt frysetørret mad der kan købes i Naturkompaniet i Sverige.

En kombination af 1dl Godmorgen vælling pulver, en dl havregryn og to dl vand giver en god bund til morgenmad gerne med rosiner.

Jeg har haft pakket mad, snacks, kaffe m.v. til 12 dages hike for to personer stort set kun med tørvarer (og lidt konserves) fra div supermarkeder. Et kg. per dag for os begge to.

Jeg fandt engang pemikan og det var det mest praktiske turmad jeg har prøvet.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Zundapp » 3. jun 2014, 19:05

Lige et lille pip..

Jerg har nu fået testet lidt travellunch og det smager ganske fortrinligt, men man skal lige være obs på at det er billigere FORDI der er færre kalorier i en portion. I hvert fald i forhold til de andre mærker jeg har på lager..
Så skal man planlægge en tur over flere dage så pas på du ikke kommer til at være meget sulten den sidste del af turen!!

Når det er sagt så får man hvad man betaler for, og jeg kan sagtens tåle at tærre på reserverne når det er korte shelterture.. :giggle:
Never mind the dog - Beware of the owner..

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af NBP » 3. jun 2014, 20:21

Prøv lidt forskelligt mad hjemmefra, men vær opmærksom på, at mange ting glider betydeligt nemmere ned, når man er kold og sulten. Man er lidt mere tolerant :mrgreen:
Der kan fås mange forskellige krydderier frysetørret(hæld det over i en minigrippose, glas er tungt).
En anden detalje er, at man ikke nødvendigvis skal fokusere ensidigt på vægt!! Jeg har oplevet, at vi lå 2 mand i et 2-mandstelt i 3 dage i regnvejr. I en sådan situation, har nerverne godt af, at der er lidt bedre plads(3-mandselt). Det koster lidt ekstra vægt, men når begge er kolde og våde får man testet sit venskab :biggrin: Jeg har ikke fået testet teorien, men de par gange jeg efterfølgende har været af sted i et 'stort' telt har vejret heldigvis været fint.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Kleth » 3. jun 2014, 21:09

Loganbrød slår alle energibar til 5-10kr stk jeg har prøvet. Måske jeg skulle finde min gamle opskrift.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Sortkrudt
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. nov 2008, 20:08
Interesser: Jagt, fiskeri og buschcraft.
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midt mellem karup og Bording

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Sortkrudt » 3. jun 2014, 21:37

Hej.
Ja tak, det må du da meget gerne :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Proviant til næste tur.

Indlæg af Kleth » 4. jun 2014, 07:38

Zundapp skrev:Lige et lille pip..

Jerg har nu fået testet lidt travellunch og det smager ganske fortrinligt, men man skal lige være obs på at det er billigere FORDI der er færre kalorier i en portion. I hvert fald i forhold til de andre mærker jeg har på lager..
Så skal man planlægge en tur over flere dage så pas på du ikke kommer til at være meget sulten den sidste del af turen!!

Når det er sagt så får man hvad man betaler for, og jeg kan sagtens tåle at tærre på reserverne når det er korte shelterture.. :giggle:
Jeg var på en tur, hvor vi havde fået for lidt protein og fedt med, det blev en ret hård tur. Til vores senere ture begyndte jeg at tørre bl.a. hakkekød til at tilsætte den frysetørrede mad. Der ud over medbragte vi god rapsolie til at tilsætte maden og snacks som nødder, chokolade, Loganbrød og beef jerky (ummmmm).
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar