Doomsday preppers (tv-serie)

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Wildlife » 3. nov 2012, 16:29

Hej Folkens
Jeg sidder og ser første afsnit af Doomsday Preppers... Det er dælme en syret serie, de går godt nok seriøst op i overlevelse derovre, i tilfælde af at jorden lige går under i morgen.

Men speakeren i afsnittet henviser til http://www.ready.gov/basic-disaster-supplies-kit som faktisk er en udemærket tjekliste til hvad man som minimum bør have styr på i tilfælde af katastrofer.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Dahl78 » 3. nov 2012, 16:54

Wildlife skrev:Hej Folkens
Jeg sidder og ser første afsnit af Doomsday Preppers... Det er dælme en syret serie, de går godt nok seriøst op i overlevelse derovre, i tilfælde af at jorden lige går under i morgen.

Men speakeren i afsnittet henviser til http://www.ready.gov/basic-disaster-supplies-kit som faktisk er en udemærket tjekliste til hvad man som minimum bør have styr på i tilfælde af katastrofer.
Ja de virker lidt hysteriske mht til undergang/overlevelse,,men hvis lortet gik ned er det sgu rart at være forberedt :biggrin:
Bjarne er et fedt navn

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Senserazer » 3. nov 2012, 18:48

De går alle sammen meget langt i deres forberedelser. Nogle af dem lader til at have rigtig godt styr på det, andre samler på fantasyknive og...ja... :giggle:

Tjeklisten (link ovenfor) ser ret fornuftig ud. Selv har jeg lidt ekstra dåsemad og en kniv i skabet :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Lille M
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:22
Interesser: Jagt, lerduer, fiskeri m.v.
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 1 time

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Lille M » 3. nov 2012, 20:23

Jeg har godt nok rystet meget på hovedet af den serie. Hvis man er så sikker på at verden går under af den ene grund, burde man i min optik nyde hver dag frem for leve i evig angst for undergang. Man kunne få mange fede oplevelser med familie og venner for de penge de bruger til "prepping". Fanatisme er i enhver sammenhæng usund.
Winchester Select Sporting 12/76
Schultz&Larsen Victory 308 Win

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scrapper » 3. nov 2012, 22:28

Jeg synes det er en meget fed serie. Der er en del "nutcases" blandt deltagerne i serien, men i et land med et helt andet sikkerhedsnet end her i velfærds Danmark, så kan jeg godt forstå, at der er folk der gerne vil være forberedt.
Og tro mig, det er en mentalitet der er vidt udbredt derovre! Serien viser jo bare ekstremerne.

Men se det som folk der har en hobby i "Prepping". Det er ikke anderledes end frimærkesamleren der bruger tid, penge og energi på at finde de rigtige frimærker. Man skal jo have et eller andet at gå op i.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Freezion » 6. nov 2012, 12:23

jeg kan se pointen i et let/halvtungt ''shit hits the fan'' kit, men det som nogen af dem gør er lidt overdrevet.
sig mig, hvem køber en gammel atom missil silo eller bygger et safehouse til millioner UNDER jorden? det giver ikke meget mening.
man burde flygte på jordfladen, eller opad sådan man kan komme ud/afsted.
er man under jorden kan det hurtigt blive til et ''Gravhund i rævegrav'' scenarie.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Senserazer » 6. nov 2012, 12:40

Freezion skrev:jeg kan se pointen i et let/halvtungt ''shit hits the fan'' kit, men det som nogen af dem gør er lidt overdrevet.
sig mig, hvem køber en gammel atom missil silo eller bygger et safehouse til millioner UNDER jorden? det giver ikke meget mening.
man burde flygte på jordfladen, eller opad sådan man kan komme ud/afsted.
er man under jorden kan det hurtigt blive til et ''Gravhund i rævegrav'' scenarie.
Ham hippien med missil-siloen købte den vidst for noget tilsvarende 300-400 tusinde kroner eller et eller andet latterligt beløb. Den havde jeg nok også nappet. You never know :eek:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Freezion » 8. nov 2012, 13:31

Senserazer skrev:
Freezion skrev:jeg kan se pointen i et let/halvtungt ''shit hits the fan'' kit, men det som nogen af dem gør er lidt overdrevet.
sig mig, hvem køber en gammel atom missil silo eller bygger et safehouse til millioner UNDER jorden? det giver ikke meget mening.
man burde flygte på jordfladen, eller opad sådan man kan komme ud/afsted.
er man under jorden kan det hurtigt blive til et ''Gravhund i rævegrav'' scenarie.
Ham hippien med missil-siloen købte den vidst for noget tilsvarende 300-400 tusinde kroner eller et eller andet latterligt beløb. Den havde jeg nok også nappet. You never know :eek:
den var fyldt med med gammel ødelagt elektronik og udstyr da de købte den.
jeg gad virkelig ikke at se prisen for renovering, isolering, møblering og vedligholdelse på det sted :getout:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Senserazer » 8. nov 2012, 14:17

Freezion skrev:
Senserazer skrev:
Freezion skrev:jeg kan se pointen i et let/halvtungt ''shit hits the fan'' kit, men det som nogen af dem gør er lidt overdrevet.
sig mig, hvem køber en gammel atom missil silo eller bygger et safehouse til millioner UNDER jorden? det giver ikke meget mening.
man burde flygte på jordfladen, eller opad sådan man kan komme ud/afsted.
er man under jorden kan det hurtigt blive til et ''Gravhund i rævegrav'' scenarie.
Ham hippien med missil-siloen købte den vidst for noget tilsvarende 300-400 tusinde kroner eller et eller andet latterligt beløb. Den havde jeg nok også nappet. You never know :eek:
den var fyldt med med gammel ødelagt elektronik og udstyr da de købte den.
jeg gad virkelig ikke at se prisen for renovering, isolering, møblering og vedligholdelse på det sted :getout:
Renovering - $
Isolering - $
møblering - $
Vedligehold - $
Bo i en missilsilo - Priceless
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af KristianKJ » 25. nov 2012, 19:58

Der er jo også mere grund til at være "prepper" i USA for de har jo orkaner og andre naturkatastrofer hele tiden, hvor vi i Danmark højst har strømsvigt i et par timer eller en snestorm så man ikke kan komme på arbejde :-)

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af HVK » 25. nov 2012, 20:20

Jeg synes det er et fantastisk program - JEG føler mig helt normal hver gang jeg ser det.... :blink:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Coldsteel » 25. nov 2012, 20:22

kristiankj skrev:Der er jo også mere grund til at være "prepper" i USA for de har jo orkaner og andre naturkatastrofer hele tiden, hvor vi i Danmark højst har strømsvigt i et par timer eller en snestorm så man ikke kan komme på arbejde :-)
Du glemmer vist det vigtigste... Zombier de kan slå til over alt. om ikke andet kan smitten sprede sig lyn hurtigt!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Sort » 29. nov 2012, 13:12

Coldsteel skrev:Du glemmer vist det vigtigste... Zombier de kan slå til over alt. om ikke andet kan smitten sprede sig lyn hurtigt!
Faktisk er preppers jo bare et symptom på at vi slet ikke har vold, krig og katastrofer nok i vores hverdag.
Jeg hørte så sent som igår fagkundskaben udtale at selvom folk var bange for knivvold, og terror, så sker der faktisk markant mindre end vi er designet til som art (hvordan man så end måler det).

Preppers har så taget angsten for alle de udeblevne farer det skridt længere og er begyndt at gøre sig klar til når det går galt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Wildlife » 29. nov 2012, 13:18

Nu hvor sneen vælter ned her i den del af landet hvor jeg pt har placeret mit hovedkvarter, får det mig da til at tænke lidt over om jeg kan forsyninger nok til at klare mig gennem et par dage uden forbindelse til omverden og uden el, vand og gas.

Konklusionen er vist liige at der skal indkøbes lidt flaskevand :fun: - Men ellers er der vist ikke andet jeg mangler.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Coldsteel » 29. nov 2012, 13:42

Sort skrev:
Coldsteel skrev:Du glemmer vist det vigtigste... Zombier de kan slå til over alt. om ikke andet kan smitten sprede sig lyn hurtigt!
Faktisk er preppers jo bare et symptom på at vi slet ikke har vold, krig og katastrofer nok i vores hverdag.
Jeg hørte så sent som igår fagkundskaben udtale at selvom folk var bange for knivvold, og terror, så sker der faktisk markant mindre end vi er designet til som art (hvordan man så end måler det).

Preppers har så taget angsten for alle de udeblevne farer det skridt længere og er begyndt at gøre sig klar til når det går galt.
Det gir meget god mening, minder lidt om alle de mennesker der der køber en stor firehjulstrækker og som aldrig for brug for firehjulstræk men blot kan lide tanken om det den er i stand til.. men tanken er nok til at de vil betale 3000-4000 kr mere i vægtafgift om året og et massivt brandstofforbrug.

Men personligt har jeg selv prepper genet i mig, elsker følsen jeg har når jeg fylder skabene med dådemad og er ved at sammesætte en bug out back :mrgreen:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scrapper » 29. nov 2012, 15:14

Som jeg har sagt tidligere, så er det blevet til en hobby/besættelse for dem der "prepper" igennem. Og mon ikke de et sted inde i sig selv håber på, at apokalypsens ryttere kommer ridende en dag, så de kan sige: "hvad sagde jeg."?

Synes da selv, at tanken om, at menneskeheden får lov at starte fra,nul igen er meget sjov at lege med.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Sort » 29. nov 2012, 22:07

Scrapper Fan skrev:Synes da selv, at tanken om, at menneskeheden får lov at starte fra,nul igen er meget sjov at lege med.
Ja da, men det er jo først rigtigt sjovt når man starter fra nul og vinder alligevel.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Kristian_J » 29. nov 2012, 22:10

Tanken er sjov, men læste på et fora om en kvinde der var blevet skilt fra sin mand fordi han ikke ville preppe på samme niveau som hende, og derfor følte hun at hun måtte blive skilt...som en del af hendes prepning...

Dette kom af at hun havde læst om en anden prepper der var blevet skilt fra sin kone af samme årsag.

Sorry, men det er sgu for retarderet og useriøst!
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scrapper » 30. nov 2012, 00:14

Hun har sgu nok heller ikke været så sjov at være gift med...

Hehe, der er Dommedagsuge på NatGeo fra 16. dec.

Selvfølgelig er der en promille, der tager prepping for langt, men jeg synes også der er en vis fornuft i, at være forberedt på uforudsete udfordringer. Orkanen Katrina et et godt eksempel på, hvad der sker når man bliver taget med bukserne nede. Dem der havde gjort sig overvejelser om en evt. katastrofe har helt sikkert haft bedre muligheder end andre...

Herhjemme er dem der altid har et nødkit i bilen langt bedre stillet end dem der endnu,ikke har skiftet til vinterdæk, og ikke har en plan for hvad de gør hvis de kører fast i en snestorm.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Sort » 30. nov 2012, 00:33

Ja ok, man skal huske feltspaden i bilen og have et eller andet spiseligt stående plus en lommelygte. Men tager man det meget længere skal man lige overveje om ikke man er ved at tabe et par skruer.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Boerge » 30. nov 2012, 00:34

I starten af 60.erne blev der fra regeringside sendt materiale ud til samtlige husstande i Danmark, med anvisning på, hvordan man byggede et beskyttelsesrum, og hvad der skulle være af udstyr og proviant! ( under tilspidset koldkrigstrussel )

Der blev vistbok bygget et par stykker privat!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scrapper » 30. nov 2012, 08:52

Sort skrev:Ja ok, man skal huske feltspaden i bilen og have et eller andet spiseligt stående plus en lommelygte. Men tager man det meget længere skal man lige overveje om ikke man er ved at tabe et par skruer.

Ja, og til de mennesker der går i lak sko og stilletter, hav alternativt fodtøj med.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scrapper » 30. nov 2012, 09:00

Boerge skrev:I starten af 60.erne blev der fra regeringside sendt materiale ud til samtlige husstande i Danmark, med anvisning på, hvordan man byggede et beskyttelsesrum, og hvad der skulle være af udstyr og proviant! ( under tilspidset koldkrigstrussel )

Der blev vistbok bygget et par stykker privat!!
Det er ikke alle der ved det, men Stevnsfortet var faktisk udset som evt. mål for en atomar detonation, skulle den kolde krig have udviklet sig til en reel konfrontation mellem øst og vest.

En Sovjetisk flåde ville ikke kunne passere Øresund uden at lide store tab fra Stevnsfortet, samt, at deres bevægelser ville være til frit skue for de vestlige magter.

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af JBM » 30. nov 2012, 10:55

Boerge skrev:I starten af 60.erne blev der fra regeringside sendt materiale ud til samtlige husstande i Danmark, med anvisning på, hvordan man byggede et beskyttelsesrum, og hvad der skulle være af udstyr og proviant! ( under tilspidset koldkrigstrussel )

Der blev vistbok bygget et par stykker privat!!
Billede

"Hvis krigen kommer" udsendt af Statsministeriet i 1962 - og kritiseret pga. skjult reklame for Irma produkt og urealistisk forebyggelse af bygnings- og personskader ved atomkrig.

Vi skal heller ikke mange år tilbage før, at der i telefonbøgerne på sidste side var anbefalinger til, hvad man burde have derhjemme i tilfælde af krig/katastrofe og hvordan man skulle forholde sig.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Doomsday preppers (tv-serie)

Indlæg af Scout » 30. nov 2012, 14:42

JBM skrev:
Vi skal heller ikke mange år tilbage før, at der i telefonbøgerne på sidste side var anbefalinger til, hvad man burde have derhjemme i tilfælde af krig/katastrofe og hvordan man skulle forholde sig.
Hvad er disse 'telefonbøger,' som du refererer til!??



:mrgreen:

Besvar